• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

branting

Cartier
Snygga foton, perfekt i sin miljö!
Såg inga ryska grodmän? Tänkte ni kanske kunde jämnföra klockor 😉
Nä, bara en död svartmunnad smörbult(?). De är väl nästan ryska?
IMG_7194.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kanske inte syns på bilden, men lite olika boett runt glaset. Vilken är mest korrekt tror ni? Eller finns det olika?
20230528_104251.jpg

MrOatman visar upp lite olika varianter.

Drar in mina med liknande boetter, vad som är kosher vet som sagt inte jag (har kanske några till i samma boett-typ, tror bla någon Vesna).

Några äldre med med subsekund med större urverk med.

20230528_164337.jpg

20230528_164612.jpg
20230528_164555.jpg

20230528_164456.jpg
20230528_164445.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Ok, lite erfarenheter efter första försöket att luma visare😀👍

Lumen krympte lite och ytan på padlarna är ju relativt stor. Så fick fylla i lite. Tydligen inte helt ovanligt "enligt YouTube". Men då har jag lärt mig det. Fyllde försiktigt i lite.

Kan även ha att göra med konsistensen som var lite mindre flytande än på YouTube. Så jag blandade i ett par droppar vatten och skaka till handleden lossna😅

Lumen jag köpte är seg i konsistensen som torr. Lite som inte helt stelnat lim.

Färgen är något vitare än den gamla fast jag valde natur som färg. Men skulle nog vara lite mer gulnat. Läste att man kan färga med kaffe, andra tips om man inte har färgpulver?

Ska bli intressant att se hur det ser ut monterat på urtavlan. Men det blir en annan dag, morsdag idag och sist tog det fasiken 1,5 tim att få på visarna😅

Med UV lampa så stämmer dock den gröna mycket bra tycker jag själv. Både i styrka och färg. Även om den nya lyser längre.

Kul det här att testa och lära sig nya saker👍😀 Blir det inte acceptabelt tänker jag att man bara tar bort och börjar om.
20230528_164843.jpg


20230528_164927.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Slog mig en sak när jag läste annonsen.

Gällande bezel, kan man reluma de också eller slits det ner kanske? Tänker att det ena är typ "plast" och det på visarna något annat...

I någon tråd hörde jag om ett sätt att göra nya lumen till bezeln...minns inte var...
Jopp!jag blandar lume pulver med epoxi och lägger en liiiten klutt där orginal pluppen på bezelen satt innan jag skrapade bort den!😊👌
 

steros

Omega
Kanske inte syns på bilden, men lite olika boett runt glaset. Vilken är mest korrekt tror ni? Eller finns det olika?
20230528_104251.jpg
Det finns nog bara en boett med raka horn till denna Komandirskie. Sedan finns en med svängda horn men det är ju en helt annan form. Lite svårt att se på denna bild men jag tror den vänstra är original.
Jag deltog i en diskussion om detta på wus: https://www.watchuseek.com/threads/early-generation-komandirskies.4276114/post-55567314
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
OKEAH, kära Okean! En av de finaste klockorna från forna Sovjetunionen i mitt tycke. Denna klocka / version är tillverkad i det självständiga Ryssland och precis innan Poljots konkurs 2004. En klocka jag tar fram vid vissa speciella tillfällen om sommaren. Ha det bäst, kära vänner! 😊

Screenshot_20230528_220957_Gallery.jpg
Screenshot_20230528_220921_Gallery.jpg
Screenshot_20230528_221034_Gallery.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Denna med brun tavla (fast det knappt syns) ifrån senaste sändningen kickade igång efter lite rengörning samt att jag har läst på hur man skall starta dem och de inte funkar (två knappar på sidan skall tryckas in samtidig).
20230529_081629.jpg


Det kom två klockor i samma paket (ihop med massa annat jag visat tidigare), det är denna bruna och den blå som syns längst ner i bild.
Nu när jag lärt mig hur man resettar dom slängde jag in batteri i flera andra som jag inte trodde fungerade (hade bara ett urverk som funkat innan som jag flyttat mellan klockorna). La även till ett skydd över batterina så inte de tog i baklocket.
Jag har inte testat den sista, men den kanske hoppar igång den med!
20230529_081329.jpg


Ha en bra måndag kamrater! 😇

Edit: Mer info för felsökning
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Vad tror experterna, fick detta svar av Meranom samt bilder. Den ser inte riktigt ut som min på insidan av kronan, chansa och hoppas att den passar?
Screenshot_20230529_135641_Samsung Internet.jpg

thumbnail_image1.jpg

thumbnail_image0.jpg

Och bild på min
20230512_224446.jpg
Har säkert inte hängt med, men är inte klockan ny? Då skall de väl ersätta en trasig med en likadan ny? (eller laga?) Att ta en ”inte riktigt samma” känns inte rätt när det gäller en speciell jubileumsklocka. Om du frågar mig.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Har säkert inte hängt med, men är inte klockan ny? Då skall de väl ersätta en trasig med en likadan ny? (eller laga?) Att ta en ”inte riktigt samma” känns inte rätt när det gäller en speciell jubileumsklocka. Om du frågar mig.
Klockan är från 2017, tyvärr inte ny. Har mailat all nödvändig info till Meranom, försökt vara tydlig med vilken klocka det rör sig om. Har lagt en beställning nu, förhoppningsvis blir det bra.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad tror experterna, fick detta svar av Meranom samt bilder. Den ser inte riktigt ut som min på insidan av kronan, chansa och hoppas att den passar?
Screenshot_20230529_135641_Samsung Internet.jpg

thumbnail_image1.jpg

thumbnail_image0.jpg

Och bild på min
20230512_224446.jpg

Tycker det ser samma ut? Dock sitter den liten en oringspackning istället för en platt packning i din gamla. Kanske har något bytt packning? Vanliga Vostok's har alltid den platta större packningen, tror nog det funkar? Den nya kronan är väl testad på en likadan boett om jag fattade det rätt. Det skulle dessutom ge bättre skydd än den gamla packningen.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Tycker det ser samma ut? Dock sitter den liten en oringspackning istället för en platt packning i din gamla. Kanske har något bytt packning? Vanliga Vostok's har alltid den platta större packningen, tror nog det funkar? Den nya kronan är väl testad på en likadan boett om jag fattade det rätt. Det skulle dessutom ge bättre skydd än den gamla packningen.
Jag tycker det borde fungera, som du säger sitter det en mindre packning i min krona annars ser det ut att vara likadana kronor.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Såg faktiskt att det ser ut som olika material runt själva bommen på kronorna, kanskeninte spelar någon roll om det är samma krona utvändigt? De har kanske inga reservdelar kvar till just den klockan.
Såg det, tror inte det ska spela någon roll. Det är just den delen runt bommen på min klocka som nöttes ner, oklart vad det är för material. Förmodligen lite bättre hållbarhet på den nya.

Om jag minns rätt byttes urverkt ut efter vattenintrång 2019. Om dom satte dit annan packning då eller liknande kanske är svaret på varför dom ser olika ut.
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Jobbat hemifrån idag och smet ner i hobbyrummet...Fick på mina egenhändigt lumade händer😀

Var väldigt sugen på att få på dem, skulle kanske gjort de lite renare på undersidan kom jag på i efterhand.

Färgen är ljusare...trots att jag testa med en örontops med lite snussaliv på😅 Tricket är färgsättningen är min känsla. Tog inte och luma om sekundvisaren, hade väl sett bättre ut mem synd att förstöra en fin visare.

För att vara första gången är jag däremot stolt som en tupp. Tog bara 35 min att pilla i visarna den här gången😅
20230529_114525.jpg

Före!
20230529_173252.jpg

20230529_205505.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Jobbat hemifrån idag och smet ner i hobbyrummet...Fick på mina egenhändigt lumade händer😀

Var väldigt sugen på att få på dem, skulle kanske gjort de lite renare på undersidan kom jag på i efterhand.

Färgen är ljusare...trots att jag testa med en örontops med lite snussaliv på😅 Tricket är färgsättningen är min känsla. Tog inte och luma om sekundvisaren, hade väl sett bättre ut mem synd att förstöra en fin visare.

För att vara första gången är jag däremot stolt som en tupp. Tog bara 35 min att pilla i visarna den här gången😅
20230529_114525.jpg

Bra jobbat!

När man bytt visare ett gäng gånger blir det lättare!
Sekundvisaren tycker jag fortfarande är lite krånlig ibland, men då använder jag bara korntång och vispåsättare för att sätta dit den. Verkar som en del använder rodico för att hålla visaren, kanske är det lättare.
 
Topp