• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Jobbat hemifrån idag och smet ner i hobbyrummet...Fick på mina egenhändigt lumade händer😀

Var väldigt sugen på att få på dem, skulle kanske gjort de lite renare på undersidan kom jag på i efterhand.

Färgen är ljusare...trots att jag testa med en örontops med lite snussaliv på😅 Tricket är färgsättningen är min känsla. Tog inte och luma om sekundvisaren, hade väl sett bättre ut mem synd att förstöra en fin visare.

För att vara första gången är jag däremot stolt som en tupp. Tog bara 35 min att pilla i visarna den här gången😅
20230529_114525.jpg
Snyggt jobbat!👍😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Inte lite för klumpig lumen? Den var lite för fast tror.

Ska jag göra om eller duger det tycker du?🙂

Du kan ju alltid testa igen om du kan få bättre färg på lumen innan (ta bort den gamla), bara att ta lite separat lume och blanda med kaffe och smeta på igen. Då har du gjort det två gånger, så blir du lite mer erfaren. 😃

Själv har jag endast lumat ett par gånger, har inte riktigt orkat när jag haft så mycket annat kul o göra först... 😇
 

Watchvintage

Cartier
Du kan ju alltid testa igen om du kan få bättre färg på lumen innan (ta bort den gamla), bara att ta lite separat lume och blanda med kaffe och smeta på igen. Då har du gjort det två gånger, så blir du lite mer erfaren. 😃

Själv har jag endast lumat ett par gånger, har inte riktigt orkat när jag haft så mycket annat kul o göra först... 😇
Ingen risk att visarna sitter sämre om jag plockar av ytterligare en gång?...

Kaffe är en idé jag hörde om...kanske ska prova snus igen, men mer😅😉
 

Watchvintage

Cartier
Du kan ju alltid testa igen om du kan få bättre färg på lumen innan (ta bort den gamla), bara att ta lite separat lume och blanda med kaffe och smeta på igen. Då har du gjort det två gånger, så blir du lite mer erfaren. 😃

Själv har jag endast lumat ett par gånger, har inte riktigt orkat när jag haft så mycket annat kul o göra först... 😇
Hm...vad tror ni om att färga lumen med Saffransvatten?...Man färga ju grejer med det förut har jag för mig.

Kom på att det är ju lite mer guldbrunt...
 

Watchvintage

Cartier
När man fått idé som teoretiskt verkar vara smart är det lika bra att gå till handling direkt! 😎
Ett snabb stopp på vägen hem i en galleria så har man köpt en liten tomflaska och lite saffran.

Nu blir det att experimentera och se om teori och praktik möts👍😀

Men inte för mycket experiment...för lumen är förbannat dyrt!😅

20230529_193101.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
När man fått idé som teoretiskt verkar vara smart är det lika bra att gå till handling direkt! 😎
Ett snabb stopp på vägen hem i en galleria så har man köpt en liten tomflaska och lite saffran.

Nu blir det att experimentera och se om teori och praktik möts👍😀

Men inte för mycket experiment...för lumen är förbannat dyrt!😅

20230529_193101.jpg

Kul!

Jag blandar en liten klick lumen med färg på hårt papper (egentligen skulle man nog ha någon plastbit) med en tandpetare. Ta i lite färg i taget, blir lätt för mycket!

Lycka till!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vattenkokaren och pyttelite saffran...färgar ordentligt.
20230529_202942.jpg

Väldigt gult vatten...lite kaffe kanske?..
20230529_204544.jpg

Annars kunde kanske lite vattenfärg i funka. Lätt att kontrollera nyansen på färgen. Men vet ej om det låter sig blandas bra med lysmassan? Och så kanske tona lätt ovanpå med pensel. Lite mörkare vid visarcentrum och tonad utåt. Utrymme för att bli riktigt kreativ... nästan så man får lust att testa själv.
(Nu var det ju paddelvisare som inte har nån lysmassa inåt visaraxeln, men ja... ni fattar tanken.)
 
Senast ändrad:

-RI-

Patek
2-Faktor
Nu är frågan, kommer min klocka att komma igenom tullen? Någon som vet vad som gäller med import av klockor? Pengarna har dragits iaf så betalningen gick igenom. Dum fråga kanske men jag är inte insatt i just den biten.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu är frågan, kommer min klocka att komma igenom tullen? Någon som vet vad som gäller med import av klockor? Pengarna har dragits iaf så betalningen gick igenom. Dum fråga kanske men jag är inte insatt i just den biten.

Det är väl bara export som stävjats inte import, dessutom bara vissa varor samt pengatransaktioner till oligarkar osv.


Postnord släpper igenom paket igen (import) , vilket de inte gjorde tidigare alls.

Edit: läste lite mer på länken ovan.

"Vilka varor får inte importeras från Ryssland till EU?
Förteckningen över produkter som är föremål för sanktioner omfattar bland annat följande:

råolja (från december 2022) och raffinerade petroleumprodukter (från februari 2023), med begränsade undantag
kol och andra fasta fossila bränslen
stål, stålprodukter och järn
guld, inbegripet smycken
cement, asfalt, trä, papper, syntetgummi och plast
fisk och skaldjur och alkoholhaltiga drycker (t.ex. kaviar, vodka)
cigaretter och kosmetika"

Verkar inte som klockor är med. 😁
 
Senast ändrad:

-RI-

Patek
2-Faktor
Det är väl bara export som stävjats inte import, dessutom bara vissa varor samt pengatransaktioner till oligarkar osv.


Postnord släpper igenom paket igen (import) , vilket de inte gjorde tidigare alls.

Edit: läste lite mer på länken ovan.

"Vilka varor får inte importeras från Ryssland till EU?
Förteckningen över produkter som är föremål för sanktioner omfattar bland annat följande:

råolja (från december 2022) och raffinerade petroleumprodukter (från februari 2023), med begränsade undantag
kol och andra fasta fossila bränslen
stål, stålprodukter och järn
guld, inbegripet smycken
cement, asfalt, trä, papper, syntetgummi och plast
fisk och skaldjur och alkoholhaltiga drycker (t.ex. kaviar, vodka)
cigaretter och kosmetika"

Verkar inte som klockor är med. 😁
Grymt, håller tummarna. Tack för info 😀 Beräknad leverans den 12/6.
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Annars kunde kanske lite vattenfärg i funka. Lätt att kontrollera nyansen på färgen. Men vet ej om det låter sig blandas bra med lysmassan? Och så kanske tona lätt ovanpå med pensel. Lite mörkare vid visarcentrum och tonad utåt. Utrymme för att bli riktigt kreativ... nästan så man får lust att testa själv.
(Nu var det ju paddelvisare som inte har nån lysmassa inåt visaraxeln, men ja... ni fattar tanken.)
Tänkte på vattenfärg, småtjejerna har en del.

Fick för mig att de partiklarna är större och inte riktigt löses. Om man låter ett glas vattenfärg stå över natten brukar det skikta sig med gegga i botten. Men kan ha fel...

Låter min "saffran kaffe" blandning stå över natten nu så får jag kolla imorgon biti. Tanken är att suga upp det översta skiktet med pipet och lägga över i en flaska som sen har perfekt färg för vintage lume som jag kan återanvända...🥳

Ja, ni hör ju...låter ju knäppt när jag skriver det, men drömmar måste man ha😅 Dessutom kul att experimentera lite😀

Tror dock man skulle ha mindre vatten än jag hade, nog bättre med mer koncentrerad så lumen inte blir för blaskig...

Såg ett annat trick på YouTube som verkar enklare...in i ugnen ett tag.
 
Topp