• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Mycket nöje med din nya Poljot! 😊🌞
Japp det ska jag ha!👌😄
Körde ett till provisoriskt bandbyte men jag måste beställa ett som passar bättre,sand färgat nato kanske?😊
IMG_3995.jpeg
IMG_3994.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Japp det ska jag ha!👌😄
Körde ett till provisoriskt bandbyte men jag måste beställa ett som passar bättre,sand färgat nato kanske?😊
IMG_3995.jpeg
IMG_3994.jpeg

Jättefin!
------------------------------

Det är en del av de nyare ryska kronograferna som är väldigt fina. Själv är jag aningen frestad av den här pvc:ade. 40 mm st19-verk i den.
Men är den rysk eller vad är den? En fin nytolkning tycker jag vilket fall, fina proportioner. Boetten ska vara tilverkad av Strela åtminstone.

Är det någon här som kan säga vad texten nere vid sexan betyder?


BC10w.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jättefin!
------------------------------

Det är en del av de nyare ryska kronograferna som är väldigt fina. Själv är jag aningen frestad av den här pvc:ade. 40 mm st19-verk i den.
Men är den rysk eller vad är den? En fin nytolkning tycker jag vilket fall, fina proportioner. Boetten ska vara tilverkad av Strela åtminstone.

Är det någon här som kan säga vad texten nere vid sexan betyder?


BC10w.jpg
ST1901 ("Seagull") är ett kinesiskt urverk baserat på Venus 175. Snabb historia är att Sovjetunionen köpte rättigheterna till Venus 150 som är ett verk snarlikt Venus 175. Kina fick sedan erbjudande att göra sama sak med 175-verket, detta eftersom Venus hade ont om pengar och ville gå vidare med mer moderna kronografverk, vilket de också gjorde, men det är en annan historia.
ST1901 är ett riktigt bra verk och kineserna tillverkar dessa med hög kvalitet. Verken går ofta bra att regulera så att de går väldigt exakt.
Jag har själv två "Strela" baserat på detta verk.
 

MAz_666

Rolex
Jättefin!
------------------------------

Det är en del av de nyare ryska kronograferna som är väldigt fina. Själv är jag aningen frestad av den här pvc:ade. 40 mm st19-verk i den.
Men är den rysk eller vad är den? En fin nytolkning tycker jag vilket fall, fina proportioner. Boetten ska vara tilverkad av Strela åtminstone.

Är det någon här som kan säga vad texten nere vid sexan betyder?


BC10w.jpg
Tror inte den är PVC:ad.
1687892265326.png


Begreppet är PVD coating.;) :cool:
Klockan: cool katt!!!
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Jättefin!
------------------------------

Det är en del av de nyare ryska kronograferna som är väldigt fina. Själv är jag aningen frestad av den här pvc:ade. 40 mm st19-verk i den.
Men är den rysk eller vad är den? En fin nytolkning tycker jag vilket fall, fina proportioner. Boetten ska vara tilverkad av Strela åtminstone.

Är det någon här som kan säga vad texten nere vid sexan betyder?


BC10w.jpg

De nyare Strela dök upp runt 2004 och det lär ha varit Poljot som drog igång produktionen av dem. Efter 1MCHZ:s konkurs 2004 fortsatte produktionen av Strela i regi av de nybildade bolagen Volmax och MakTime. Stora importörer i väst av dessa Strela var P. Maier GmbH (Irina Maier), Poljot24 (Julian Kampmann) och Poljot Uhren (Juri Levenberg).
2013 (kan ha varit redan 2011?) så gick MakTime i konkurs och med det slutade produktionen av 3133 och dess olika varianter. Maskinerna lär ha sålts och skingrades ut mellan olika köpare. Någonstans i samma veva fick Juri Levenberg rätt till varumärket "Strela" inom EU, varvid han fortsatte produktionen i mindre skala i Tyskland eller Polen. De lärda strider om vart han egentligen monterat dem. När lagret av NOS 3133 torkade upp så gick de över till ST1901 från Sea-Gull. Var klockorna är tillverkade idag är det nog bara herr Levenberg själv som vet. Skulle tippa på Kina.

Vidare:

Ca. 2004 - Poljot. Med 3133. Märktes "Sdelano v Rossii" - "Tillverkad i Ryssland".

2004 - 2011 / 2013 - Volmax och MakTime. Med 3133 och 31681. Märktes "Sdelano v Rossii" - "Tillverkad i Ryssland".

2011 / 2013 - och tills vidare - Juri Levenberg. Först med 3133 och 31681, sedermera med ST1901. De 3133-baserade Strela från Levenberg var märkta "Russkaya Mekhanizm" - "Rysk Mekanism" (Urverk från Ryssland).


På de nyare Strela betyder texten nere vid sexan - "Sovetskaja Legenda" - "Sovjetisk Legend". Vissa av modellerna är märkta med "Chasy B Kosmoce" - "Klockan från rymden", eller "Russkaya Legenda" - "Rysk Legend". Alltså inget om var de egentligen blivit tillverkade.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
De nyare Strela dök upp runt 2004 och det lär ha varit Poljot som drog igång produktionen av dem. Efter 1MCHZ:s konkurs 2004 fortsatte produktionen av Strela i regi av de nybildade bolagen Volmax och MakTime. Stora importörer i väst av dessa Strela var P. Maier GmbH (Irina Maier), Poljot24 (Julian Kampmann) och Poljot Uhren (Juri Levenberg).
2013 (kan ha varit redan 2011?) så gick MakTime i konkurs och med det slutade produktionen av 3133 och dess olika varianter. Maskinerna lär ha sålts och skingrades ut mellan olika köpare. Någonstans i samma veva fick Juri Levenberg rätt till varumärket "Strela" inom EU, varvid han fortsatte produktionen i mindre skala i Tyskland eller Polen. De lärda strider om vart han egentligen monterat dem. När lagret av NOS 3133 torkade upp så gick de över till ST1901 från Sea-Gull. Var klockorna är tillverkade idag är det nog bara herr Levenberg själv som vet. Skulle tippa på Kina.

Vidare:

Ca. 2004 - Poljot. Med 3133. Märktes "Sdelano v Rossii" - "Tillverkad i Ryssland".

2004 - 2011 / 2013 - Volmax och MakTime. Med 3133 och 31681. Märktes "Sdelano v Rossii" - "Tillverkad i Ryssland".

2011 / 2013 - och tills vidare - Juri Levenberg. Först med 3133 och 31681, sedermera med ST1901. De 3133-baserade Strela från Levenberg var märkta "Russkaya Mekhanizm" - "Rysk Mekanism" (Urverk från Ryssland).


På de nyare Strela betyder texten nere vid sexan - "Sovetskaja Legenda" - "Sovjetisk Legend". Vissa av modellerna är märkta med "Chasy B Kosmoce" - "Klockan från rymden", eller "Russkaya Legenda" - "Rysk Legend". Alltså inget om var de egentligen blivit tillverkade.
Tack, intressant. Hade en teori att texten kunde betyda "Monterad i Munchen" lr snarlikt. Men en vild gissning bara. De lär vara monterade där har jag hört på nån video av säljaren nu.
Verket direkt från kina, boetten från Ryssland och montering i Tyskland enl vad han sa, Kampmann heter han väl..
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
I dag sitter självklart nyanländ "Black Raven" på handleden.

I mitten av 80-talet släpptes en ny generation av de militära Poljot-kronograferna. Den första generationen kom ca 1976 och utrustades med det då nya 3133-verket. Poljot hade köpt rättigheter, verktyg och allt runt omkring från Valjoux, som släppte tillverkningen av sitt 7734-verk efter att detta endast hade varit i produktion i några få år. Det var inget fel på 7734, men klockvärlden ropade efter automatiska kronografer och då valde Valjoux att släppa 7734 helt och hållet.

Men nu var vi framme vid ca 1986 och Poljot hade äntligen lagt till "hacking" eller stoppsekund som en ny komplikation. Samtidigt introducerades ett helt nytt formspråk på urtavlan, vilket byggde på flera olika grå nyanser. Snyggt och diskret och en tydlig förändring jämfört med de gamla kronograferna med sin enklare urtavla i ren metall. Inget ont om denna, som fortfarande är en cool klocka. Nedan mitt äldsta och väl patinerade exemplar i det gamla utförandet:
1687931298799.png

Tavlans grundfärger var alltså grå på den nya generationen, men Sturmanskie-symbolen blev desto mer färggrann. Den gamla designen av symbolen byggde på svarta konturer. Nu fyllde man på med gult, blått och grönt. Dessutom återinfördes den rödfärgade stjärnan, som hade funnits redan på de första Sturmanskie-modellerna i slutet av 40-talet. Den inre vridbara bezeln, justerbar via separat krona på boettens vänstra sida, var borttagen och ersatt med en fast ring med klockslag.

De nya kronograferna fick svarta visare, dvs ALLA visare oavsett funktion hade svart färg. Kronografens sekundvisare var endast svartfärgad en tredjedel av visarens längd, men några andra färger på visarna existerande inte. Just kronografens sekundvisare hade även en helt ny form med små flygplansvingar ganska nära spetsen som en snygg anknytning till flyget. Färguppsättningen gav upphov till smeknamnet "Black Raven". Något senare kom andra militära varianter som fick motsvarande färger på visarna som på 70-talets kronografer. De helt svarta visarna kom aldrig tillbaka och är alltså unika för denna serie av militära Sturmanskie-kronografer. Tavlans färguppsättning med olika grå nyanser skulle något senare förändras och ges lite större kontraster med vita element i stället för de ljusgrå.
1687931875283.png

Kronografer med detta utseende tillverkades under en ganska kort period och det hävdas att denna variant var den allra första av den nya generationen. Samtliga klockor skall ha kvartal och årtal stämplat på balansbryggan. De första är märkta 4-86 (vänt inåt mitten), men mitt exemplar är lite yngre och är tillverkat 3-87 (stämpel vänd utåt).

Min klocka är inte mint och framförallt tavlan är lite sliten. Datumskivan ligger aningen "off-frame", men detta är sådant jag kan leva med. Datumsiffrorna har rätt typsnitt och har den gamla lite feta stilen. Verket går fö väldigt bra med raka linjer och liten avvikelse i samtliga positioner. Beat error ligger ngt högt på 0,4 ms, men det skall jag justera bort.
1687932283094.png
Det finns en del mystik kring Black Raven. Det har tom funnits de som har hävdat att det är frågan om franken-skapelser. Just de rösterna har dock tystnat. Även om modellen är väldigt sällsynt så finns det tillräckligt många i omlopp för att det skall vara uteslutet att det handlar om några enstaka franken-klockor. Modellen är sällsynt, men de som finns är väldigt samstämmigt gjorda. I likhet med andra militära modeller finns de inte upptagna i någon katalog, så att det saknas officiell dokumentation är inte så konstigt.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Behöver råd från er kunniga kamrater, står och velar lite i valet av vilken variant som är den "rätta". Vilken hade ni gått på och varför? Skiljer en slant i pris.

Kollat just nu på dessa.
STRELA CHRONOGRAPH 38MM SAPHIR POLJOT 3133
Pris: 745€
co38cybs5eckig.jpg

strelaneuschwarz4.jpg


Eller denna.
STRELA CHRONOGRAPH COSMOS 40MM SAPPHIRE Seagull Column-wheel-caliber ST19
Pris: 435€
co40cybs2eckig.jpg

strela-40mm-officer-of40cym_2_1.jpg
 

MAz_666

Rolex
Behöver råd från er kunniga kamrater, står och velar lite i valet av vilken variant som är den "rätta". Vilken hade ni gått på och varför? Skiljer en slant i pris.

Kollat just nu på dessa.
STRELA CHRONOGRAPH 38MM SAPHIR POLJOT 3133
Pris: 745€
co38cybs5eckig.jpg

strelaneuschwarz4.jpg


Eller denna.
STRELA CHRONOGRAPH COSMOS 40MM SAPPHIRE Seagull Column-wheel-caliber ST19
Pris: 435€
co40cybs2eckig.jpg

strela-40mm-officer-of40cym_2_1.jpg
Mitt enda indiantips är att verkligen läsa in sig på modeller, årtal och utseenden - så att man kan vara nästan säker på att man får vad man önskar, och betalar vettiga priser för det.
De (ändå rätt få) modeller av sovjeter som finns i kopior brukar sällan vara så identiska att man tar fel om man kan lite detaljer. Annars är det mer skick, årtal och så som gör priset. Men visst, inte sällan på eBay hittar man ngn som vill ha 13.000 för en ryssdykare, som andra tar 7.000 för. Då har de nog lagt sig för högt, och kommer inte få den såld före 2035 ...
JAG trodde t.ex. jag skulle nöja mig med NVCh-hommager som såg lika ut. Med byten av bezeler och visare etc. blev de definitivt dyrare är vad "nya klockor" kostar, och i slutändan drogs jag till originalen (ändå) som till slut närmast hade kostat liknande om jag börjat med dessa direkt.
Men läser man kataloger, googlar satan så vet man att det man får är så korrekt det går. (Och frågar såklart).
Med alla kunskaper får man sen ställa sig frågan om vilken modell jag verkligen villhöver ha.
Och visst: vissa har spenderbyxor deluxe som köper ALLA. Få förunnat ...
 

Beo

Patek
2-Faktor
Behöver råd från er kunniga kamrater, står och velar lite i valet av vilken variant som är den "rätta". Vilken hade ni gått på och varför? Skiljer en slant i pris.

Kollat just nu på dessa.
STRELA CHRONOGRAPH 38MM SAPHIR POLJOT 3133
Pris: 745€
co38cybs5eckig.jpg

strelaneuschwarz4.jpg


Eller denna.
STRELA CHRONOGRAPH COSMOS 40MM SAPPHIRE Seagull Column-wheel-caliber ST19
Pris: 435€
co40cybs2eckig.jpg

strela-40mm-officer-of40cym_2_1.jpg
@Ackee vet du ?
Är det här nått?
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Mitt enda indiantips är att verkligen läsa in sig på modeller, årtal och utseenden - så att man kan vara nästan säker på att man får vad man önskar, och betalar vettiga priser för det.
De (ändå rätt få) modeller av sovjeter som finns i kopior brukar sällan vara så identiska att man tar fel om man kan lite detaljer. Annars är det mer skick, årtal och så som gör priset. Men visst, inte sällan på eBay hittar man ngn som vill ha 13.000 för en ryssdykare, som andra tar 7.000 för. Då har de nog lagt sig för högt, och kommer inte få den såld före 2035 ...
JAG trodde t.ex. jag skulle nöja mig med NVCh-hommager som såg lika ut. Med byten av bezeler och visare etc. blev de definitivt dyrare är vad "nya klockor" kostar, och i slutändan drogs jag till originalen (ändå) som till slut närmast hade kostat liknande om jag börjat med dessa direkt.
Men läser man kataloger, googlar satan så vet man att det man får är så korrekt det går. (Och frågar såklart).
Med alla kunskaper får man sen ställa sig frågan om vilken modell jag verkligen villhöver ha.
Och visst: vissa har spenderbyxor deluxe som köper ALLA. Få förunnat ...
Tack, att läsa på är alltid en bra idé, annars kan det bli onödigt dyrt som du nämner. Speciellt vad gäller vintage och alla fällor man kan gå på där. Vad gäller klockorna jag postade så är dom nytillverkade så det är väl mest en fundering kring vilket urverk och utseende jag ska slå till på. Skulle helst komma så nära originalet som möjligt och eftersom jag är ny på ryssar så har jag inte stenkoll just där. Tar som sagt tacksamt emot råd och ny kunskap.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
@Ackee vet du ?
Är det här nått?
Tack, att läsa på är alltid en bra idé, annars kan det bli onödigt dyrt som du nämner. Speciellt vad gäller vintage och alla fällor man kan gå på där. Vad gäller klockorna jag postade så är dom nytillverkade så det är väl mest en fundering kring vilket urverk och utseende jag ska slå till på. Skulle helst komma så nära originalet som möjligt och eftersom jag är ny på ryssar så har jag inte stenkoll just där. Tar som sagt tacksamt emot råd och ny kunskap.

Jag skulle välja den jag tycker bäst om, båda har sina skillnader och likheter med den gamla svarta Poljot / Sekonda / Exacta 3017 :)

Båda versioner är tillverkade av Juri Levenberg (återförsäljarens namn är Poljot Uhren), men säljs även av Poljot24 (Julian Kampmann). Jag skulle rekommendera att köpa av herr Kampmann då han har betydligt bättre kundservice! 👍


Ps. Utöver dessa finns en äldre 3133-version med latinsk text på urtavlan som är tillverkad av Volmax eller MakTime (troligen den senare) och märkt "Made in Russia" på urtavlan...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Behöver råd från er kunniga kamrater, står och velar lite i valet av vilken variant som är den "rätta". Vilken hade ni gått på och varför? Skiljer en slant i pris.

Kollat just nu på dessa.
STRELA CHRONOGRAPH 38MM SAPHIR POLJOT 3133
Pris: 745€
co38cybs5eckig.jpg

strelaneuschwarz4.jpg


Eller denna.
STRELA CHRONOGRAPH COSMOS 40MM SAPPHIRE Seagull Column-wheel-caliber ST19
Pris: 435€
co40cybs2eckig.jpg

strela-40mm-officer-of40cym_2_1.jpg
Mina är köpta härifrån:
 
Topp