Japp det ska jag ha!Mycket nöje med din nya Poljot!![]()
![OK hand :ok_hand: 👌](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f44c.png)
![Grinning face with smiling eyes :smile: 😄](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f604.png)
Körde ett till provisoriskt bandbyte men jag måste beställa ett som passar bättre,sand färgat nato kanske?
![Smiling face with smiling eyes :blush: 😊](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f60a.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Japp det ska jag ha!Mycket nöje med din nya Poljot!![]()
Japp det ska jag ha!
Körde ett till provisoriskt bandbyte men jag måste beställa ett som passar bättre,sand färgat nato kanske?![]()
![]()
![]()
Läcker!Klockbyte även för mig i kväll efter efterlängtad leverans.
![]()
ST1901 ("Seagull") är ett kinesiskt urverk baserat på Venus 175. Snabb historia är att Sovjetunionen köpte rättigheterna till Venus 150 som är ett verk snarlikt Venus 175. Kina fick sedan erbjudande att göra sama sak med 175-verket, detta eftersom Venus hade ont om pengar och ville gå vidare med mer moderna kronografverk, vilket de också gjorde, men det är en annan historia.Jättefin!
------------------------------
Det är en del av de nyare ryska kronograferna som är väldigt fina. Själv är jag aningen frestad av den här pvc:ade. 40 mm st19-verk i den.
Men är den rysk eller vad är den? En fin nytolkning tycker jag vilket fall, fina proportioner. Boetten ska vara tilverkad av Strela åtminstone.
Är det någon här som kan säga vad texten nere vid sexan betyder?
![]()
Klockbyte även för mig i kväll efter efterlängtad leverans.
![]()
Tror inte den är PVC:ad.Jättefin!
Det är en del av de nyare ryska kronograferna som är väldigt fina. Själv är jag aningen frestad av den här pvc:ade. 40 mm st19-verk i den.
Men är den rysk eller vad är den? En fin nytolkning tycker jag vilket fall, fina proportioner. Boetten ska vara tilverkad av Strela åtminstone.
![]()
Tror inte den är PVC:ad.
![]()
Begreppet är PVD coating.![]()
Klockan: cool katt!!!
Jättefin!
![]()
Tack, intressant. Hade en teori att texten kunde betyda "Monterad i Munchen" lr snarlikt. Men en vild gissning bara. De lär vara monterade där har jag hört på nån video av säljaren nu.De nyare Strela dök upp runt 2004 och det lär ha varit Poljot som drog igång produktionen av dem. Efter 1MCHZ:s konkurs 2004 fortsatte produktionen av Strela i regi av de nybildade bolagen Volmax och MakTime. Stora importörer i väst av dessa Strela var P. Maier GmbH (Irina Maier), Poljot24 (Julian Kampmann) och Poljot Uhren (Juri Levenberg).
2013 (kan ha varit redan 2011?) så gick MakTime i konkurs och med det slutade produktionen av 3133 och dess olika varianter. Maskinerna lär ha sålts och skingrades ut mellan olika köpare. Någonstans i samma veva fick Juri Levenberg rätt till varumärket "Strela" inom EU, varvid han fortsatte produktionen i mindre skala i Tyskland eller Polen. De lärda strider om vart han egentligen monterat dem. När lagret av NOS 3133 torkade upp så gick de över till ST1901 från Sea-Gull. Var klockorna är tillverkade idag är det nog bara herr Levenberg själv som vet. Skulle tippa på Kina.
Vidare:
Ca. 2004 - Poljot. Med 3133. Märktes "Sdelano v Rossii" - "Tillverkad i Ryssland".
2004 - 2011 / 2013 - Volmax och MakTime. Med 3133 och 31681. Märktes "Sdelano v Rossii" - "Tillverkad i Ryssland".
2011 / 2013 - och tills vidare - Juri Levenberg. Först med 3133 och 31681, sedermera med ST1901. De 3133-baserade Strela från Levenberg var märkta "Russkaya Mekhanizm" - "Rysk Mekanism" (Urverk från Ryssland).
På de nyare Strela betyder texten nere vid sexan - "Sovetskaja Legenda" - "Sovjetisk Legend". Vissa av modellerna är märkta med "Chasy B Kosmoce" - "Klockan från rymden", eller "Russkaya Legenda" - "Rysk Legend". Alltså inget om var de egentligen blivit tillverkade.
Jag har en vit, men den är inte till saluÄr det någon som har en Strela Cosmos och vill sälja? Frågar här innan beställning
![]()
Min hälsar välkommen till en svart!Är det någon som har en Strela Cosmos och vill sälja? Frågar här innan beställning
![]()
Mitt enda indiantips är att verkligen läsa in sig på modeller, årtal och utseenden - så att man kan vara nästan säker på att man får vad man önskar, och betalar vettiga priser för det.Behöver råd från er kunniga kamrater, står och velar lite i valet av vilken variant som är den "rätta". Vilken hade ni gått på och varför? Skiljer en slant i pris.
Kollat just nu på dessa.
STRELA CHRONOGRAPH 38MM SAPHIR POLJOT 3133
Pris: 745€
![]()
![]()
Eller denna.
STRELA CHRONOGRAPH COSMOS 40MM SAPPHIRE Seagull Column-wheel-caliber ST19
Pris: 435€
![]()
![]()
@Ackee vet du ?Behöver råd från er kunniga kamrater, står och velar lite i valet av vilken variant som är den "rätta". Vilken hade ni gått på och varför? Skiljer en slant i pris.
Kollat just nu på dessa.
![]()
![]()
Eller denna.
![]()
![]()
Tack, att läsa på är alltid en bra idé, annars kan det bli onödigt dyrt som du nämner. Speciellt vad gäller vintage och alla fällor man kan gå på där. Vad gäller klockorna jag postade så är dom nytillverkade så det är väl mest en fundering kring vilket urverk och utseende jag ska slå till på. Skulle helst komma så nära originalet som möjligt och eftersom jag är ny på ryssar så har jag inte stenkoll just där. Tar som sagt tacksamt emot råd och ny kunskap.Mitt enda indiantips är att verkligen läsa in sig på modeller, årtal och utseenden - så att man kan vara nästan säker på att man får vad man önskar, och betalar vettiga priser för det.
De (ändå rätt få) modeller av sovjeter som finns i kopior brukar sällan vara så identiska att man tar fel om man kan lite detaljer. Annars är det mer skick, årtal och så som gör priset. Men visst, inte sällan på eBay hittar man ngn som vill ha 13.000 för en ryssdykare, som andra tar 7.000 för. Då har de nog lagt sig för högt, och kommer inte få den såld före 2035 ...
JAG trodde t.ex. jag skulle nöja mig med NVCh-hommager som såg lika ut. Med byten av bezeler och visare etc. blev de definitivt dyrare är vad "nya klockor" kostar, och i slutändan drogs jag till originalen (ändå) som till slut närmast hade kostat liknande om jag börjat med dessa direkt.
Men läser man kataloger, googlar satan så vet man att det man får är så korrekt det går. (Och frågar såklart).
Med alla kunskaper får man sen ställa sig frågan om vilken modell jag verkligen villhöver ha.
Och visst: vissa har spenderbyxor deluxe som köper ALLA. Få förunnat ...
@Ackee vet du ?
Är det här nått?
Ryska klockor på KS?
Mycket nöje med din nya Poljot! 😊🌞 Japp det ska jag ha!👌😄 Körde ett till provisoriskt bandbyte men jag måste beställa ett som passar bättre,sand färgat nato kanske?😊klocksnack.se
Tack, att läsa på är alltid en bra idé, annars kan det bli onödigt dyrt som du nämner. Speciellt vad gäller vintage och alla fällor man kan gå på där. Vad gäller klockorna jag postade så är dom nytillverkade så det är väl mest en fundering kring vilket urverk och utseende jag ska slå till på. Skulle helst komma så nära originalet som möjligt och eftersom jag är ny på ryssar så har jag inte stenkoll just där. Tar som sagt tacksamt emot råd och ny kunskap.
Mina är köpta härifrån:Behöver råd från er kunniga kamrater, står och velar lite i valet av vilken variant som är den "rätta". Vilken hade ni gått på och varför? Skiljer en slant i pris.
Kollat just nu på dessa.
![]()
![]()
Eller denna.
![]()
![]()
Grattis!jädrar vilket kap!Hämtat ut paket idag...
Cool tycker jag själv, den kommer sitta mycket på armen
![]()
![]()
Nu kommer du inte undan beordrad radiotystnad!!!Hämtat ut paket idag...
Cool tycker jag själv, den kommer sitta mycket på armen
![]()
![]()