• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
20230628_210028.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu sommaren här med bad och annat kul.😎
Hur ska man tänka med sina gamla ryska "dykarur"?
Förutom att spola under vatten för att testa täthet, några andra tips?😀
Hur gör ni andra?
Min enkla princip är att jag oavsett aldrig över huvud taget badar med något vintage-ur. Tex mina båda NVCh-30 borde teoretiskt verkligen kunna hålla tätt ner till djup långt efter att jag själv har passerat vidare till de sälla jaktmarkerna. Men vill jag testa?

OM jag trots allt skulle vilja göra detta är det som flera redan har påpekat att man definitivt bör trycktesta klockan i fråga innan man ens tänker på annat än att råka skvätta lite av misstag.
 

branting

Cartier
Idag fick backup-klockan av min favorit Vostokmodell ett nytt band. Den kanske uppgraderas från en ren backup till att faktiskt bli avbytare. Till startelvan tas den dock ut först när favoritklockan ger upp. Den har dock börjat bli att mer opålitlig och stannar lite efter eget tycke. Så det är nog bara en tidsfråga innan den lägger av helt 😢
IMG_7496.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu sommaren här med bad och annat kul.😎
Hur ska man tänka med sina gamla ryska "dykarur"?
Förutom att spola under vatten för att testa täthet, några andra tips?😀
Hur gör ni andra?

Badar aldrig med vintage, knappt med nya heller även om det händer ibland.

Skulle man bada med vintage skulle jag först byta ut alla packningar.

Så för en Vostok skulle det vara packningen bak, packningen i kronan och till sist packningen i kronhalsen. Därefter trycktestas som redan nämts.
Jag har dock vart med om att kronhalsen suttit löst på några vintage Vostok så inte ens att byta alla packningar garanterar täthet.
Kanske borde man kolla över glaset med.

Även om jag skulle göra allt ovan på en vintage Vostok så skulle jag inte bada med den.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En titt på ytterligare en av klockorna som kom häromdagen. Har en sliten boett, men blir ändå rätt ok efter lite puts (genomnötning till mässingen som blir blank av lite puts den med 😁). Saknar kronhals och kronan är utsliten så den kommer jag få byta.

En Raketa, funkar

Innan rengörning
20230628_210506.jpg


Efter
20230628_215034.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Badar aldrig med vintage, knappt med nya heller även om det händer ibland.

Skulle man bada med vintage skulle jag först byta ut alla packningar.

Så för en Vostok skulle det vara packningen bak, packningen i kronan och till sist packningen i kronhalsen. Därefter trycktestas som redan nämts.
Jag har dock vart med om att kronhalsen suttit löst på några vintage Vostok så inte ens att byta alla packningar garanterar täthet.
Kanske borde man kolla över glaset med.

Även om jag skulle göra allt ovan på en vintage Vostok så skulle jag inte bada med den.
Med nya packningar är det NÄSTAN säkert att de klarar 100m trycktest,det har flera av mina gjort.👍😊
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Efter gårdagens excesser i Black Raven känns det rätt att backa några år med den äldre Sturmanskien, som introducerades ca 1976. Mitt exemplar är från tidigt 80-tal men datumskivan måste ha blivit bytt någon gång under resans gång, för den har ett typsnitt som introducerades ca 1987. Urverket i övrigt är otvetydigt från tidigt 80-tal, gissningsvis 1981.
Färgsättningen på visarna är den mer vanliga, dvs visarna som hör samman med kronografens funktion är röda.
20230629_072924.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Blev helt ok sommarfrisyr...men klurar på vad kala fläcken kommer ifrån...? Hon tog iof med rakmaskin...kan ju vara pga radium i visarna när jag slickar på örontops och gör rent urtavlor🤔

🤣🤣Tidens tand är inte nådig....😅
Men klockan är snygg!! Synd man inte vågar bada med den😅
20230629_145537.jpg

20230629_150029.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Blev helt ok sommarfrisyr...men klurar på vad kala fläcken kommer ifrån...? Hon tog iof med rakmaskin...kan ju vara pga radium i visarna när jag slickar på örontops och gör rent urtavlor🤔

🤣🤣Tidens tand är inte nådig....😅
Men klockan är snygg!! Synd man inte vågar bada med den😅
20230629_145537.jpg

20230629_150029.jpg
Packnings byte och trycktest!sen badar dax,jag har en sista packnings sats liggande?😃👌
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Blev helt ok sommarfrisyr...men klurar på vad kala fläcken kommer ifrån...? Hon tog iof med rakmaskin...kan ju vara pga radium i visarna när jag slickar på örontops och gör rent urtavlor🤔

🤣🤣Tidens tand är inte nådig....😅
Men klockan är snygg!! Synd man inte vågar bada med den😅
20230629_145537.jpg

20230629_150029.jpg
Hmm, det var ett tag sedan jag hade sådär mycket hår... :D
 
Topp