• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Grattis!jädrar vilket kap!😍👍
Blir ju inte fortsatt NOS om jag har den på armen dock😅

Lite rinningar i det rosa uppe till höger på urtavlan...Såg det på bilden när jag köpte men tänkte att det kanske var glaset som reflekterade.

Är det något man ska var orolig för? Dvs att de när fejk eller kan det vara att det gått snabbt vid tillverkningen när det begav sig?
Tänker att ibland kan fejk vara "för" perfekta snarast, så det kanske är lugnt? Känns som en seriös säljare i övrigt när jag kollat.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hämtat ut paket idag...🤗
Cool tycker jag själv, den kommer sitta mycket på armen😎

20230628_115624.jpg
20230628_115105.jpg
Shit vad grym, stort grattis! Jag tror aldrig jag har sett någon i det skicket och dessutom inkl box och papper. En riktig raritet! 😍 😍 😍
 

Beo

Patek
2-Faktor
Blir ju inte fortsatt NOS om jag har den på armen dock😅

Lite rinningar i det rosa uppe till höger på urtavlan...Såg det på bilden när jag köpte men tänkte att det kanske var glaset som reflekterade.

Är det något man ska var orolig för? Dvs att de när fejk eller kan det vara att det gått snabbt vid tillverkningen när det begav sig?
Tänker att ibland kan fejk vara "för" perfekta snarast, så det kanske är lugnt? Känns som en seriös säljare i övrigt när jag kollat.
Jag tror inte på fejk utan de dott målas väl så det har hamnat lite utanför bara,om jag inte har fel så är den ju en rr som gått på export iom det märkta urverket.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Behöver råd från er kunniga kamrater, står och velar lite i valet av vilken variant som är den "rätta". Vilken hade ni gått på och varför? Skiljer en slant i pris.

Kollat just nu på dessa.
STRELA CHRONOGRAPH 38MM SAPHIR POLJOT 3133
Pris: 745€
co38cybs5eckig.jpg

strelaneuschwarz4.jpg


Eller denna.
STRELA CHRONOGRAPH COSMOS 40MM SAPPHIRE Seagull Column-wheel-caliber ST19
Pris: 435€
co40cybs2eckig.jpg

strela-40mm-officer-of40cym_2_1.jpg

Jag funderar jag med och vad jag tycker är att ingen av de nytillverkade är väl "rätt" om man menar med att vara identisk originalet. Och det är kanske inte vad man är ute efter heller om man köper en ny. Därför blir det för mig, om jag skulle köpa en ny, den av versionerna jag gillar bäst helt enkelt. Tycke och smak. Underordnad roll för mig i det fallet vilken som är mest eller minst lik. Då har jag Sekondan.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Allt är relativt. Tänk om du hade samlat på klockor från alplandet som även tillverkar ost och gökur... :)
Väldigt sant, har varit där och stökat, ägt Explorer 1 & 2, Datejust i olika varianter, äldre och nyare subs, vintage Speedmaster, nyare Speedmaster, osv osv.. har insett att dyrare inte alltid är roligare och att kvalité inte behöver kosta huggorm. Antar att det är en fas dom allra flesta går igenom, vissa tycker kanske att märket på urtavlan är viktigast. Medans andra utforskar annat, mindre känt och tycker det är de roliga. Eller så uppskattar man båda delar. Jag kör tex med en Marinemaster 300 nu, den gör jobbet lika bra som en Sub. Sen är ju det bara en "sketen" SEIKO så rånrisk behöver man inte oroa sig för. Ost är gott, förresten!😀
Vad blev det för kul?😃
Det blev en Strela Cosmos 40mm med ett ST1901 Sea-Gull verk. Föll för urtavlan utan datum och 40mm blir nog bra. 🙂
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag funderar jag med och vad jag tycker är att ingen av de nytillverkade är väl "rätt" om man menar med att vara identisk originalet. Och det är kanske inte vad man är ute efter heller om man köper en ny. Därför blir det för mig, om jag skulle köpa en ny, den av versionerna jag gillar bäst helt enkelt. Tycke och smak. Underordnad roll för mig i det fallet vilken som är mest eller minst lik. Då har jag Sekondan.
Jag är inne på ungefär samma resonemang.

"Äkta" kan rimligtvis bara vara så i detta fall om det är en kronograf med 3017-verk. Alla nya, oavsett om det sitter 3133 eller något annat är inte äkta vara. Om det sedan känns "rätt" är en annan sak. Jag har tex själv svårt att tänka mig att gå runt med min gamla NOS Exacta från 60-talet. Jag skulle nog bara vara livrädd att jag skulle repa den, så för mig skulle det nog inte kännas "rätt" att gå omkring med den på armen. Dessutom är den helt orörd och inte ens servad, så den får nog ligga kvar i boxen och glänsa åt mig då och då. Jag planerar därför att i köpa ungefär en sådan med svart urtavla som du har visat bilder på. Själv är jag svag för de kyrilliska så det kanske blir en sådan "Strela".

Jag är medveten om att det enda arv man då får med på köpet en någonting som (ungefär) ser ut som de ursprungliga klockorna. För mig är det "rätt", men det är ju utifrån mitt perspektiv. Dessutom tycker jag att de nytillverkade ST1901-baserade klockorna är riktigt snygga. Känslan i knapparna är även den klassiska mjuka som man bara får med den gamla konstruktionen med "pelarhjul".

Snygg ny:
1687957722088.png


Snygg gammal:
1687957209553.png
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Nu sommaren här med bad och annat kul.😎
Hur ska man tänka med sina gamla ryska "dykarur"?
Förutom att spola under vatten för att testa täthet, några andra tips?😀
Hur gör ni andra?
Lämnar in på trycktest hos uris. Godkänt resultat = bada bada. Underkänt = täthetsservice. Men visst, ingen minns en fegis, hoppa i och testa, förhoppningsvis går det bra 😉
 

branting

Cartier
I dag sitter självklart nyanländ "Black Raven" på handleden.

I mitten av 80-talet släpptes en ny generation av de militära Poljot-kronograferna. Den första generationen kom ca 1976 och utrustades med det då nya 3133-verket. Poljot hade köpt rättigheter, verktyg och allt runt omkring från Valjoux, som släppte tillverkningen av sitt 7734-verk efter att detta endast hade varit i produktion i några få år. Det var inget fel på 7734, men klockvärlden ropade efter automatiska kronografer och då valde Valjoux att släppa 7734 helt och hållet.

Men nu var vi framme vid ca 1986 och Poljot hade äntligen lagt till "hacking" eller stoppsekund som en ny komplikation. Samtidigt introducerades ett helt nytt formspråk på urtavlan, vilket byggde på flera olika grå nyanser. Snyggt och diskret och en tydlig förändring jämfört med de gamla kronograferna med sin enklare urtavla i ren metall. Inget ont om denna, som fortfarande är en cool klocka. Nedan mitt äldsta och väl patinerade exemplar i det gamla utförandet:
1687931298799.png

Tavlans grundfärger var alltså grå på den nya generationen, men Sturmanskie-symbolen blev desto mer färggrann. Den gamla designen av symbolen byggde på svarta konturer. Nu fyllde man på med gult, blått och grönt. Dessutom återinfördes den rödfärgade stjärnan, som hade funnits redan på de första Sturmanskie-modellerna i slutet av 40-talet. Den inre vridbara bezeln, justerbar via separat krona på boettens vänstra sida, var borttagen och ersatt med en fast ring med klockslag.

De nya kronograferna fick svarta visare, dvs ALLA visare oavsett funktion hade svart färg. Kronografens sekundvisare var endast svartfärgad en tredjedel av visarens längd, men några andra färger på visarna existerande inte. Just kronografens sekundvisare hade även en helt ny form med små flygplansvingar ganska nära spetsen som en snygg anknytning till flyget. Färguppsättningen gav upphov till smeknamnet "Black Raven". Något senare kom andra militära varianter som fick motsvarande färger på visarna som på 70-talets kronografer. De helt svarta visarna kom aldrig tillbaka och är alltså unika för denna serie av militära Sturmanskie-kronografer. Tavlans färguppsättning med olika grå nyanser skulle något senare förändras och ges lite större kontraster med vita element i stället för de ljusgrå.
1687931875283.png

Kronografer med detta utseende tillverkades under en ganska kort period och det hävdas att denna variant var den allra första av den nya generationen. Samtliga klockor skall ha kvartal och årtal stämplat på balansbryggan. De första är märkta 4-86 (vänt inåt mitten), men mitt exemplar är lite yngre och är tillverkat 3-87 (stämpel vänd utåt).

Min klocka är inte mint och framförallt tavlan är lite sliten. Datumskivan ligger aningen "off-frame", men detta är sådant jag kan leva med. Datumsiffrorna har rätt typsnitt och har den gamla lite feta stilen. Verket går fö väldigt bra med raka linjer och liten avvikelse i samtliga positioner. Beat error ligger ngt högt på 0,4 ms, men det skall jag justera bort.
1687932283094.png
Det finns en del mystik kring Black Raven. Det har tom funnits de som har hävdat att det är frågan om franken-skapelser. Just de rösterna har dock tystnat. Även om modellen är väldigt sällsynt så finns det tillräckligt många i omlopp för att det skall vara uteslutet att det handlar om några enstaka franken-klockor. Modellen är sällsynt, men de som finns är väldigt samstämmigt gjorda. I likhet med andra militära modeller finns de inte upptagna i någon katalog, så att det saknas officiell dokumentation är inte så konstigt.
Det finns nog med kunskap och snygga foton på det här forumet för att trycka en riktigt tjock och snygg bok om ryska klockor. Hatten av för ett förträffligt inlägg och en applåd för att du skriver ”grå” och inte ”gråa”. Det sista orsakar en kortslutning i min hjärna som är ytterst plågsam 👨🏻‍🦳
 

Rikala

Patek
2-Faktor
I dag sitter självklart nyanländ "Black Raven" på handleden.

I mitten av 80-talet släpptes en ny generation av de militära Poljot-kronograferna. Den första generationen kom ca 1976 och utrustades med det då nya 3133-verket. Poljot hade köpt rättigheter, verktyg och allt runt omkring från Valjoux, som släppte tillverkningen av sitt 7734-verk efter att detta endast hade varit i produktion i några få år. Det var inget fel på 7734, men klockvärlden ropade efter automatiska kronografer och då valde Valjoux att släppa 7734 helt och hållet.

Men nu var vi framme vid ca 1986 och Poljot hade äntligen lagt till "hacking" eller stoppsekund som en ny komplikation. Samtidigt introducerades ett helt nytt formspråk på urtavlan, vilket byggde på flera olika grå nyanser. Snyggt och diskret och en tydlig förändring jämfört med de gamla kronograferna med sin enklare urtavla i ren metall. Inget ont om denna, som fortfarande är en cool klocka. Nedan mitt äldsta och väl patinerade exemplar i det gamla utförandet:
1687931298799.png

Tavlans grundfärger var alltså grå på den nya generationen, men Sturmanskie-symbolen blev desto mer färggrann. Den gamla designen av symbolen byggde på svarta konturer. Nu fyllde man på med gult, blått och grönt. Dessutom återinfördes den rödfärgade stjärnan, som hade funnits redan på de första Sturmanskie-modellerna i slutet av 40-talet. Den inre vridbara bezeln, justerbar via separat krona på boettens vänstra sida, var borttagen och ersatt med en fast ring med klockslag.

De nya kronograferna fick svarta visare, dvs ALLA visare oavsett funktion hade svart färg. Kronografens sekundvisare var endast svartfärgad en tredjedel av visarens längd, men några andra färger på visarna existerande inte. Just kronografens sekundvisare hade även en helt ny form med små flygplansvingar ganska nära spetsen som en snygg anknytning till flyget. Färguppsättningen gav upphov till smeknamnet "Black Raven". Något senare kom andra militära varianter som fick motsvarande färger på visarna som på 70-talets kronografer. De helt svarta visarna kom aldrig tillbaka och är alltså unika för denna serie av militära Sturmanskie-kronografer. Tavlans färguppsättning med olika grå nyanser skulle något senare förändras och ges lite större kontraster med vita element i stället för de ljusgrå.
1687931875283.png

Kronografer med detta utseende tillverkades under en ganska kort period och det hävdas att denna variant var den allra första av den nya generationen. Samtliga klockor skall ha kvartal och årtal stämplat på balansbryggan. De första är märkta 4-86 (vänt inåt mitten), men mitt exemplar är lite yngre och är tillverkat 3-87 (stämpel vänd utåt).

Min klocka är inte mint och framförallt tavlan är lite sliten. Datumskivan ligger aningen "off-frame", men detta är sådant jag kan leva med. Datumsiffrorna har rätt typsnitt och har den gamla lite feta stilen. Verket går fö väldigt bra med raka linjer och liten avvikelse i samtliga positioner. Beat error ligger ngt högt på 0,4 ms, men det skall jag justera bort.
1687932283094.png
Det finns en del mystik kring Black Raven. Det har tom funnits de som har hävdat att det är frågan om franken-skapelser. Just de rösterna har dock tystnat. Även om modellen är väldigt sällsynt så finns det tillräckligt många i omlopp för att det skall vara uteslutet att det handlar om några enstaka franken-klockor. Modellen är sällsynt, men de som finns är väldigt samstämmigt gjorda. I likhet med andra militära modeller finns de inte upptagna i någon katalog, så att det saknas officiell dokumentation är inte så konstigt.

Fy s-tan vad coolt! Riktigt kul med kunskapen med så man förstår vad du köpt!!! 😁

Hämtat ut paket idag...🤗
Cool tycker jag själv, den kommer sitta mycket på armen😎

20230628_115624.jpg
20230628_115105.jpg

Oj, vilket skick! Grattis!!!

Ps.
Se nu till att inte slänga box o papper!

Natoband på klockor med ”wire lugs” är en klockren kombo enligt mitt tycke. Natoband på klocka med ”swing lugs”. En ok kombo eller bör det undvikas? Kan inte bestämma mig för vad jag tycker 🤔
IMG_7495.jpeg

Funkar!
 

MAz_666

Rolex
Natoband på klockor med ”wire lugs” är en klockren kombo enligt mitt tycke. Natoband på klocka med ”swing lugs”. En ok kombo eller bör det undvikas? Kan inte bestämma mig för vad jag tycker 🤔
IMG_7495.jpeg
Tycker Nato funkar super.
Själv gillar jag speciellt de lite annorlunda Nato-banden så som just ditt i svart läder, eller de lite mer "sydda" Vietnam-kanvasbanden som finns.
 

branting

Cartier
Tycker Nato funkar super.
Själv gillar jag speciellt de lite annorlunda Nato-banden så som just ditt i svart läder, eller de lite mer "sydda" Vietnam-kanvasbanden som finns.
Jo, jag är svag för natoband med. Grymt smidigt om man vill byta ofta. Just det här är mörkblått (nästan svart) 🙂 Är nog den vanligaste färgen på mina klockarmband när jag funderar efter
 

steros

Omega
Blir ju inte fortsatt NOS om jag har den på armen dock😅

Lite rinningar i det rosa uppe till höger på urtavlan...Såg det på bilden när jag köpte men tänkte att det kanske var glaset som reflekterade.

Är det något man ska var orolig för? Dvs att de när fejk eller kan det vara att det gått snabbt vid tillverkningen när det begav sig?
Tänker att ibland kan fejk vara "för" perfekta snarast, så det kanske är lugnt? Känns som en seriös säljare i övrigt när jag kollat.
Den där urtavlan är 100% äkta, enligt min humbla uppfattning.
 

steros

Omega
Blir ju inte fortsatt NOS om jag har den på armen dock😅

Lite rinningar i det rosa uppe till höger på urtavlan...Såg det på bilden när jag köpte men tänkte att det kanske var glaset som reflekterade.

Är det något man ska var orolig för? Dvs att de när fejk eller kan det vara att det gått snabbt vid tillverkningen när det begav sig?
Tänker att ibland kan fejk vara "för" perfekta snarast, så det kanske är lugnt? Känns som en seriös säljare i övrigt när jag kollat.
Den där urtavlan är 100% äkta, enligt min humbla uppfattning.
 
Topp