• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Man kan bildspamma...
20230630_161756.jpg
20230630_161804.jpg
20230630_162055.jpg
20230630_162053.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Kul du är nöjd!!!🤗
Bra pris och ditt årtal på den, rätt häftigt!👍😉 Jag har inget ur från -70, skulle vara kul.

Glad för din skull men insåg att jag saknar den plötsligt nu när jag såg den!!!😭

Men har en bit kvar till jag kommer ner till 36 ur...🙄

Det gäller att vara fokuserad och stenhård mot mig själv om jag ska lyckas😎

Men efter att sålt ett par ur nu (med förlust🤣) förstår jag varför många av er inte säljer. Det är känslomässigt jobbigt😫

Alla uren har sin "personlighet", det som jag tycker är häftigt med ryssuren.🤗

Men drar iväg 5-6 veckor imorgon så vidare avyttring får bli till hösten.
Jag är ju bra på tajming på Tradera, högtider och långhelger😅 så blir bra att sälja några när alla är panka efter semestern🤣

Lärpengar intalar jag mig själv, min fru tycker däremot man kan lära sig gratis...Hon har fel hävdar jag😎
 

MAz_666

Rolex
Kul du är nöjd!!!🤗
Bra pris och ditt årtal på den, rätt häftigt!👍😉 Jag har inget ur från -70, skulle vara kul.

Glad för din skull men insåg att jag saknar den plötsligt nu när jag såg den!!!😭

Men har en bit kvar till jag kommer ner till 36 ur...🙄

Det gäller att vara fokuserad och stenhård mot mig själv om jag ska lyckas😎

Men efter att sålt ett par ur nu (med förlust🤣) förstår jag varför många av er inte säljer. Det är känslomässigt jobbigt😫

Alla uren har sin "personlighet", det som jag tycker är häftigt med ryssuren.🤗

Men drar iväg 5-6 veckor imorgon så vidare avyttring får bli till hösten.
Jag är ju bra på tajming på Tradera, högtider och långhelger😅 så blir bra att sälja några när alla är panka efter semestern🤣

Lärpengar intalar jag mig själv, min fru tycker däremot man kan lära sig gratis...Hon har fel hävdar jag😎
Har läst att det är bäst att lägga ut grejen på Tradera söndag dag/e.m.
Då är det störst chans att folk kommer ihåg annonsen, och/eller är hemma och budar satan!
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Kul du är nöjd!!!🤗
Bra pris och ditt årtal på den, rätt häftigt!👍😉 Jag har inget ur från -70, skulle vara kul.

Glad för din skull men insåg att jag saknar den plötsligt nu när jag såg den!!!😭

Men har en bit kvar till jag kommer ner till 36 ur...🙄

Det gäller att vara fokuserad och stenhård mot mig själv om jag ska lyckas😎

Men efter att sålt ett par ur nu (med förlust🤣) förstår jag varför många av er inte säljer. Det är känslomässigt jobbigt😫

Alla uren har sin "personlighet", det som jag tycker är häftigt med ryssuren.🤗

Men drar iväg 5-6 veckor imorgon så vidare avyttring får bli till hösten.
Jag är ju bra på tajming på Tradera, högtider och långhelger😅 så blir bra att sälja några när alla är panka efter semestern🤣

Lärpengar intalar jag mig själv, min fru tycker däremot man kan lära sig gratis...Hon har fel hävdar jag😎
Är glad och tacksam att du släppte den, dessutom till ett schysst trådpris. Du har igen det nästa gång 😊

36 ur 😀 Förstår dock att det lätt kan sticka iväg, finns otroligt många fina ryska ur till nästan alltid överkomliga pengar jämfört med mycket annat.

Måste säga att detta är den absolut härligaste tråden på KS, entusiasm och vänliga själar med avslappnad stämning 🙏🏼 Innan jag hittade hit hade jag en liten dipp i klockintresset så det är extra härligt att känna den där känslan av entusiasm komma smygande tillbaka.

En fråga gällande Amphibian, har vridringen någon slags beläggning? För boetten är väl i stål gissar jag? 😊

Och bild på klockan så klart!
20230630_192215.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Är glad och tacksam att du släppte den, dessutom till ett schysst trådpris. Du har igen det nästa gång 😊

36 ur 😀 Förstår dock att det lätt kan sticka iväg, finns otroligt många fina ryska ur till nästan alltid överkomliga pengar jämfört med mycket annat.

Måste säga att detta är den absolut härligaste tråden på KS, entusiasm och vänliga själar med avslappnad stämning 🙏🏼 Innan jag hittade hit hade jag en liten dipp i klockintresset så det är extra härligt att känna den där känslan av entusiasm komma smygande tillbaka.

En fråga gällande Amphibian, har vridringen någon slags beläggning? För boetten är väl i stål gissar jag? 😊

Och bild på klockan så klart!
20230630_192215.jpg
Jupp det är chromad mässing.😊
image.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Är glad och tacksam att du släppte den, dessutom till ett schysst trådpris. Du har igen det nästa gång 😊

36 ur 😀 Förstår dock att det lätt kan sticka iväg, finns otroligt många fina ryska ur till nästan alltid överkomliga pengar jämfört med mycket annat.

Måste säga att detta är den absolut härligaste tråden på KS, entusiasm och vänliga själar med avslappnad stämning 🙏🏼 Innan jag hittade hit hade jag en liten dipp i klockintresset så det är extra härligt att känna den där känslan av entusiasm komma smygande tillbaka.

En fråga gällande Amphibian, har vridringen någon slags beläggning? För boetten är väl i stål gissar jag? 😊

Och bild på klockan så klart!
20230630_192215.jpg

Boetten är stål!

36 ur, det är ungefär vad jag har beränsat mig till med (per inköp åt gången då 😅) 😇
 

Watchvintage

Cartier
Jupp det är chromad mässing.😊
image.jpg
Bezeln på gamla Amphibia är förnicklade/kromade (lite osäker på vilket) mässing som jag förstått det.

Lite märkligt eftersom boetterna är rostfria. Men beror väl på att det var samma på alla Vostok och Kommenderski är ju förnicklade/kromade. Kan ju vara att det är lättare att jobba med mässing som är mjukare än rostfritt och billigare.

Utan att veta gissar jag att de stansade/tryckte ut bezels i mässing som är relativt mjukt och med lägre smältpunkt. Betydligt svårare i rostfritt.

Bara det moderna nu som är i rostfritt. Tex de djävla bezels jag köpte som inte funkar😡

Vet inte när de gick över till rostfritt, men de kanske någon annan vet?😀
 
Senast ändrad:

branting

Cartier
Lite meditation ikväll iom att barn och fru lagt sig tidigt. Tänkte att jag vrider upp alla klockor som inte är nedpackade i div lådor och ställer datumen rätt. Allt mår bra av lite kärlek, och det borde väl även gälla ryska/sovjetiska klockor. Märkte dock att datumfunktionen lagt av på en av mina favoritvostoks. Köpte en extra för något år sedan för att ha reservdelar. Öppnade båda och insåg att reservklockan såg betydligt skabbigare ut på insidan, trots att den tickar bra och datumfunktionen fungerar på den. Där rök min tes om att ryska/sovjetiska klockor mår bra av kärlek… 😂 Hade den sett fräsch ut, så hade jag nog försökt mig på att byta hela urverket mellan klockorna rakt av. Borde väl vara enklast för en person som inte skruvat med klockor tidigare? Funderar dock nu på om jag ska försöka mig på att se vad som är fel med datumfunktionen på den fräscha och bara byta det som är trasigt i urverket. Försökt kolla lite videos på youtube, men de känns lite halvpedagogisks som bäst. Vad säger expertisen här, är byta hela urverket att föredra för en glad amatör (lossa urverket, visarna och urtavlan på båda och byta plats på detta) eller finns det en rimlig chans att hitta enbart det som kan vara trasigt och byta det för en glad amatör?

Gissningar på vad som hänt uppskattas även. Datumfunktionen har lagt av helt. Inget klick när timvisaren passerar 12, inget hörbart rassel i klockan och den fungerar prima i övrigt.

Tips på bra verktygssatser för detta mottages även det. Den billiga satsen som jag köpt lämnar mycket att önska…
IMG_7562.jpeg

IMG_7565.jpeg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Lite meditation ikväll iom att barn och fru lagt sig tidigt. Tänkte att jag vrider upp alla klockor som inte är nedpackade i div lådor och ställer datumen rätt. Allt mår bra av lite kärlek, och det borde väl även gälla ryska/sovjetiska klockor. Märkte dock att datumfunktionen lagt av på en av mina favoritvostoks. Köpte en extra för något år sedan för att ha reservdelar. Öppnade båda och insåg att reservklockan såg betydligt skabbigare ut på insidan, trots att den tickar bra och datumfunktionen fungerar på den. Där rök min tes om att ryska/sovjetiska klockor mår bra av kärlek… 😂 Hade den sett fräsch ut, så hade jag nog försökt mig på att byta hela urverket mellan klockorna rakt av. Borde väl vara enklast för en person som inte skruvat med klockor tidigare? Funderar dock nu på om jag ska försöka mig på att se vad som är fel med datumfunktionen på den fräscha och bara byta det som är trasigt i urverket. Försökt kolla lite videos på youtube, men de känns lite halvpedagogisks som bäst. Vad säger expertisen här, är byta hela urverket att föredra för en glad amatör (lossa urverket, visarna och urtavlan på båda och byta plats på detta) eller finns det en rimlig chans att hitta enbart det som kan vara trasigt och byta det för en glad amatör?

Gissningar på vad som hänt uppskattas även. Datumfunktionen har lagt av helt. Inget klick när timvisaren passerar 12, inget hörbart rassel i klockan och den fungerar prima i övrigt.

Tips på bra verktygssatser för detta mottages även det. Den billiga satsen som jag köpt lämnar mycket att önska…
IMG_7562.jpeg

IMG_7565.jpeg
Härlig samling!😍
Jag antar det är 2414 verk i klockan och jag håller precis på att fixa datumet på en sån och jag sätter en 🐕💍 på att det är en pinne i hjulet som pilen pekar på som gått av!😢
Det är ett inte ovanligt fel tyvärr!🙄
Resized_20230629_131115.jpeg

Visar bort tagare behövs och en 1mm mejsel till att ta bort tavlan samt lite rodico för att få bort damm i slutet samt en 0,75 mejsel för att ta bort de tre skruvarna för plåten som håller datum ringen,en 5ans korntång och tandpetare för att sätta tillbaka fjädern som sen låser bakslags funktionen på datumvisningan.
Sök på Vostok 2414 movement på youtube så finns demontage och montage där,till sist en kilspetspenna utan patron och platt tandpetare till visarna men det går med visarsättare med!😄
 
Senast ändrad:

branting

Cartier
Härlig samling!😍
Jag antar det är 2414 verk i klockan och jag håller precis på att fixa datumet på en sån och jag sätter en 🐕💍 på att det är en pinne i hjulet som pilen pekar på som gått av!😢
Det är ett inte ovanligt fel tyvärr!🙄
Resized_20230629_131115.jpeg
Tack! 🙂 Japp, ett 2414A sitter det i den. Hade min misstanke om att det ev var den delen som pajat eller lossnat. Hör dock inget skrammel, men den kanske är för liten för att skramla. Den kommer man isf åt genom att bara lossa visarna och urtavlan eller är det mer som behöver lossas?
 

Beo

Patek
2-Faktor
Tack! 🙂 Japp, ett 2414A sitter det i den. Hade min misstanke om att det ev var den delen som pajat eller lossnat. Hör dock inget skrammel, men den kanske är för liten för att skramla. Den kommer man isf åt genom att bara lossa visarna och urtavlan eller är det mer som behöver lossas?
Visare och tavla bort och sen som jag beskrev i förra inlägget som redigering!🙄😄
 

branting

Cartier
Visare och tavla bort och sen som jag beskrev i förra inlägget som redigering!🙄😄
Toppen och stort tack! Ska köpa lite bättre mejslar och invänta en dag då jag är stadig på handen och barn/fru är iväg. Sedan ger jag mig på ett försök 🙂👍

Den trasiga klockan har, som alla klockor en liten historia som gör den lite extra kär för mig. Var en av mina första Vostoks. Köpt från Ukraina. FedEx klantade till leveransen, så den tog en omväg över Atlanten till USA. Var spännande att följa dess resa till mig och det tog nästan tre veckor för den att komma fram 😂
 

Beo

Patek
2-Faktor
Toppen och stort tack! Ska köpa lite bättre mejslar och invänta en dag då jag är stadig på handen och barn/fru är iväg. Sedan ger jag mig på ett försök 🙂👍

Den trasiga klockan har, som alla klockor en liten historia som gör den lite extra kär för mig. Var en av mina första Vostoks. Köpt från Ukraina. FedEx klantade till leveransen, så den tog en omväg över Atlanten till USA. Var spännande att följa dess resa till mig och det tog nästan tre veckor för den att komma fram 😂
Det går säkert bra👍kolla youtube och ta ett kort med telefonen inför varje steg du gör (man glömmer tokfort hur delar satt)och går du på nån mina så finns vi här i tråden för att hjälpa!👌😊
 

Watchvintage

Cartier
Jaha, eftermiddagen gick åt till att rensa, sortera grejer som ska med till landet på bilsläpet. Allt från böcker, mopeddelar, gamla leksaker, virke, bollar, grillkol, stege, korgar, verktyg, cykelpump, elgrejer, kemikalier, prydnadssaker, bord m.m.

När jag började känna mig klar och öppna en öl ringde frugan som skulle hämta vårt släp som parkerats hos svågern. Svärfar hade tydligen lånat det och lyckats ha sönder den 7-poliga kontakten och glömt säga det😳 Många fula ord passera revy i huvudet.

Eftersom det är min frus pappa och jag då druckit två öl för att fira att jag lyckats så bra med sorterade etc. och var klar. Så fick frugan åka till Biltema och fixa ny kontakt. Visade sig dock att det var inte bara kontakten som pajat utan lite kabel också. Så blev en del mek...🥴

Men, nu är vi i stort sett redo för avfärd👍😀

Tog just fram lite ryska grejer från tiden jag jobbade i ryssland/baltikum jag tänkte ta med, bra om vi får gäster😉

20230630_230148.jpg



.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite meditation ikväll iom att barn och fru lagt sig tidigt. Tänkte att jag vrider upp alla klockor som inte är nedpackade i div lådor och ställer datumen rätt. Allt mår bra av lite kärlek, och det borde väl även gälla ryska/sovjetiska klockor. Märkte dock att datumfunktionen lagt av på en av mina favoritvostoks. Köpte en extra för något år sedan för att ha reservdelar. Öppnade båda och insåg att reservklockan såg betydligt skabbigare ut på insidan, trots att den tickar bra och datumfunktionen fungerar på den. Där rök min tes om att ryska/sovjetiska klockor mår bra av kärlek… 😂 Hade den sett fräsch ut, så hade jag nog försökt mig på att byta hela urverket mellan klockorna rakt av. Borde väl vara enklast för en person som inte skruvat med klockor tidigare? Funderar dock nu på om jag ska försöka mig på att se vad som är fel med datumfunktionen på den fräscha och bara byta det som är trasigt i urverket. Försökt kolla lite videos på youtube, men de känns lite halvpedagogisks som bäst. Vad säger expertisen här, är byta hela urverket att föredra för en glad amatör (lossa urverket, visarna och urtavlan på båda och byta plats på detta) eller finns det en rimlig chans att hitta enbart det som kan vara trasigt och byta det för en glad amatör?

Gissningar på vad som hänt uppskattas även. Datumfunktionen har lagt av helt. Inget klick när timvisaren passerar 12, inget hörbart rassel i klockan och den fungerar prima i övrigt.

Tips på bra verktygssatser för detta mottages även det. Den billiga satsen som jag köpt lämnar mycket att önska…
IMG_7562.jpeg

IMG_7565.jpeg

Om det inget som är trasigt, utan verket har svårt att dra runt datumet (det funkar att växla datum genom 10-14 metoden) så behövs nog en helservice. Kan vara det som Beo beskrev med, kan vara något annat med, med det ser man om man lyfter på locket.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Om det inget som är trasigt, utan verket har svårt att dra runt datumet (det funkar att växla datum genom 10-14 metoden) så behövs nog en helservice. Kan vara det som Beo beskrev med, kan vara något annat med, med det ser man om man lyfter på locket.
Det kan vara fjädern för datum hjulet som är hårt spännd med,går klockan övrigt som den ska?
 

branting

Cartier
Om det inget som är trasigt, utan verket har svårt att dra runt datumet (det funkar att växla datum genom 10-14 metoden) så behövs nog en helservice. Kan vara det som Beo beskrev med, kan vara något annat med, med det ser man om man lyfter på locket.
Tack för hjälpen med felsökningen 🙂 (snabbväxling av datumet fungerar inte det heller). Brukar inte använda det vanligtvis, men gjorde ett test nu. Ska öppna den en lugn och harmonisk dag i sommar. Att jag frågade om råd har att göra med att jag inte riktigt är säker på att jag som glad amatör kan lista ut vad som är fel även om jag öppnar den. Men förhoppningsvis är det något ganska uppenbart, som en trasig ”fjäder” (eller vad den där böjda tråden heter som sitter vid datumhjulet).
 
Topp