• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

IMG_20231107_144922.jpg

IMG_20231107_165554.jpg

Citizen X8 Cosmotron Transistorized

Jag vet, det är en japansk klocka. Klockan kan vara en av anledningarna till att jag är så fascinerad av klockor. Det är min pappas klocka.
Jag vet inte hur det var för er men allt som var pappas var ju så intressant. Pappas bil o.s.v. Det är flera år sen han bar den här och jag har alltid trott att klockan gått till klockornas "sälla jaktmarker". Nu hittade jag den när vi flyttade hans saker till hans nya boende. Den funkar inte och det kultiga armbandet är av.
Pappa kollade på den och sa "Armbandet är av. Du får den."
Den här ska jag verkligen försöka få igång.
Elektriska klockor skyr jag som pesten ( jag förstår inte hantverket ) men affektionsvärdet på den här är så stort för mig.
Vi får se hur det går med det. En bra grej är ju att han sa att armbandet är av. Han sa inte att klockan har stannat. Det kanske räcker med ett batteribyte?

Senast ändrad:
Raketa 2609 "Baltic" vs Tianjin ST5 (kinesiskt urverk ifrån en Dongfeng-klocka).

Rätt lika de här, säkert ingen slump...

Raketa 2609 - 16 juveler
20231107_205932.jpg

Tianjin ST5 - 19 juveler
20231107_205842.jpg

Någon som vet vilket urverk Raketa 2609 är baserat på?
Nej, jag går bet på historien bakom 2609. (Men jag är väldigt intresserad av att få veta hur det egentligen ligger till med hur verket kom till.)

Senast ändrad:
Raketa 2609 "Baltic" vs Tianjin ST5 (kinesiskt urverk ifrån en Dongfeng-klocka).

Raketa 2609 - 16 juveler
20231107_205932.jpg

Tianjin ST5 - 19 juveler
20231107_205842.jpg

2609 brukar kallas Baltika men det fanns ett urverk som hette Baltika innan 2609. Det riktiga Baltika är ganska ovanligt men det går att hitta fortfarande.
f4f5a971-f318-4e85-ae0b-bf4611b1567e.jpg

Jag tror att du syftar på ett schweiziskt urverk men jag har glömt namnet på fabriken bara.
Schweiziska ETA1080 från 50-talet?
s-l500.jpg

Senast ändrad:

Raketa 2609 - 16 juveler
20231107_205932.jpg

Tianjin ST5 - 19 juveler
20231107_205842.jpg

Lärde mig rätt nyligen att många kallar gamla Raketas med 2609 för Baltika-klockor. Tydligen på samma sätt med Poljot- och Sekonda-kronografer med 3017, som kallas Strela.

Själva verket 2609 (2609A, 2609B, 2609.1) kallas tydligen också för just "Baltika", för att särskilja dem från de senare N-märkta (H med kyrilliska).

Men dess ”historia” - där går jag bet.

God förmiddag gott folk! Några här har uttryckt intresse för att köpa en zlatoust. En kille i Tyskland som jag köpt tre av (bl.a. den på bilden) ska sälja ett gäng inom kort. Han är riktigt trevlig och snabb på att skicka. Aldrig varit något strul för mig när jag köpt från honom. Så om man är intresserad, kan det vara läge nu. Kan länka till annonserna när de dyker upp på eBay.
IMG_8871.jpeg

Haft lite mycket senaste tiden, så har ej haft ro att posta bilder på mina Sovjeter som fått följa med ut på bus. MEN uppskattar era godbitar enormt!
Men idag på Piglördagen gör man till sig!
Old Ministry ”Ministerial” Gen 1.5 från ca 1983.
Paddlar; mjukt brutna luggar; kupolkrona; ”MilSub-färg" på pluppar och visare. En av mina heliga graalar!
Zooma in krackeleringen! Man kan bli religiös för mindre!!!
IMG_2980.jpeg

Haft lite mycket senaste tiden, så har ej haft ro att posta bilder på mina Sovjeter som fått följa med ut på bus. MEN uppskattar era godbitar enormt!
Men idag på Piglördagen gör man till sig!
Old Ministry ”Ministerial” Gen 1.5 från ca 1983.
Paddlar; mjukt brutna luggar; kupolkrona; ”MilSub-färg" på pluppar och visare. En av mina heliga graalar!
Zooma in krackeleringen! Man kan bli religiös för mindre!!!
IMG_2980.jpeg

Den där! 🤩 Så himla snygg!!!

Missade tyvärr en i tråden då jag var för långsam, kanske bra iofs då jag ändå köpt lite mycket det senaste och har en del skoj på väg in (både ryssar, lösa delar och några andra klockor).

Jag får glädjas av att se de som finns i tråden tills jag en dag köpt en själv! 😇

Nu ligger har han som jag tipsade om tidigare idag lagt ut sina zlatoustar på eBay. Jag kunde inte hålla mig från att köpa en i titan med meteoriturtavla från honom innan han la upp den på eBay. Så jag har köpt fyra zlatoustar från den här killen vid det här laget, även om jag inte fått hem den senaste än 🙂

IMG_8848.jpeg

En titt på en av Vostokarna.

Hade fel verkhållarring (för liten) och en packning ifrån en Komandiskie (fast avkapad). Något problem med sekunden och går inte (går om man håller kronan i spänt läge, så den behöver en service.
Undrar om urverket kommer från en annan klocka? Vet inte ens om det är rätt boett för denna tavlan, får undersöka lite...

Tog ingen innanbild, men var hyfsat ren och glaset rätt fint med.

Fel verkhållarring, alldeles för liten så urverket ligger för löst i boetten. Hade en i rätt storlek i lådan, så tog den istället.
20231108_205058.jpg

20231108_205436.jpg

20231108_210220.jpg

Edit: verkar vara rätt boett, åtminstone har MrOatman en likadan...
Screenshot_20231108_211549_Chrome.jpg

Edit2: verkar vara fel krona, får se om jag har någon i lådan som är rätt

Senast ändrad:
Nu ligger har han som jag tipsade om tidigare idag lagt ut sina zlatoustar på eBay. Jag kunde inte hålla mig från att köpa en i titan med meteoriturtavla från honom innan han la upp den på eBay. Så jag har köpt fyra zlatoustar från den här killen vid det här laget, även om jag inte fått hem den senaste än 🙂

IMG_8848.jpeg

Fy vad cool!!! 🤩

En titt på en av Vostokarna.

Hade fel verkhållarring (för liten) och en packning ifrån en Komandiskie (fast avkapad). Något problem med sekunden och går inte (går om man håller kronan i spänt läge, så den behöver en service.
Undrar om urverket kommer från en annan klocka? Vet inte ens om det är rätt boett för denna tavlan, får undersöka lite...

Tog ingen innanbild, men var hyfsat ren och glaset rätt fint med.

Fel verkhållarring, alldeles för liten så urverket ligger för löst i boetten. Hade en i rätt storlek i lådan, så tog den istället.
20231108_205058.jpg

20231108_205436.jpg

20231108_210220.jpg

Edit: verkar vara rätt boett, åtminstone har MrOatman en likadan...
Screenshot_20231108_211549_Chrome.jpg

Edit2: verkar vara fel krona, får se om jag har någon i lådan som är rätt
Den var riktigt läcker den där👍😀

ZAKAZ-Komandirskie från 80-talet sitter på handleden idag.

Just denna klocka har en speciell plats i mitt hjärta eftersom detta var min absolut första vintage-klocka från Sovjetunionen. Detta var under pandemins första år och leveranstiderna från Ryssland låg på flera månader. "ZAKAZ" klingade nästan lite magiskt för mig och det var med bultande hjärta jag packade upp det lilla underverket. Jag minns även att jag nog gjorde min egentliga debut i denna tråd genom att (nervöst) fråga om någon visste om klockan såg OK ut eller om jag hade blivit grundlurad. Jag fick en länk till mroatman-sajten och den har sedan dess ofta fått fungera som referens när jag vill veta hur en viss modell skall/kan se ut. Hans samling är helt sjuuk!

Mitt exemplar har fortfarande underbart blekt och lite sprucken fd röd stjärna och även lumepluttar som uppenbarligen (som väl är) inte har bättrats på, utan har fått påverkas av tidens tand.

Att Komandirskien skulle komma att bli starten på ett utdraget och ganska omfattande samlande av klockor från landet i öst hade jag nog inte riktigt klart för mig när jag spände på den lilla Komandirskien på handleden den där gången för några år sedan.
1699515272584.png

Senast ändrad:
Idag kör vi Tiny Thursday!
En av mina favoriter, klassiska
Penza Officers' watch #1
Zvezda (Звезда - “Stjärna”).
Verket märkt: 3-53 (d.v.s.
tillverkat Q3 1953).
+70 år idag!!!
Tillverkad av Pensenki (Penza)
Watch Factory.
Den smäckra HERR-klockan gör sin mycket bra på ett rejält bund!
IMG_2988.jpeg

ZAKAZ-Komandirskie från 80-talet sitter på handleden idag.

Just denna klocka har en speciell plats i mitt hjärta eftersom detta var min absolut första vintage-klocka från Sovjetunionen. Detta var under pandemins första år och leveranstiderna från Ryssland låg på flera månader. "ZAKAZ" klingade nästan lite magiskt för mig och det var med bultande hjärta jag packade upp det lilla underverket. Jag minns även att jag nog gjorde min egentliga debut i denna tråd genom att (nervöst) fråga om någon visste om klockan såg OK ut eller om jag hade blivit grundlurad. Jag fick en länk till mroatman-sajten och den har sedan dess ofta fått fungera som referens när jag vill veta hur en viss modell skall/kan se ut. Hans samling är helt sjuuk!

Mitt exemplar har fortfarande underbart blekt och lite sprucken fd röd stjärna och även lumepluttar som uppenbarligen (som väl är) inte har bättrats på, utan har fått påverkas av tidens tand.

Att Komandirskien skulle komma att bli starten på ett utdraget och ganska omfattande samlande av klockor från landet i öst hade jag nog inte riktigt klart för mig när jag spände på den lilla Komandirskien på handleden på där gången för några år sedan.
1699515272584.png
Röda stjärnan SKA vara blå/lila/grå!😎
;)😂🤣😂😂😂🤣

Tillbaka
Topp