Watchvintage
Silver
Absolut, helt klartTack för ett roligt möte! Det är första gången som jag träffar någon med en Super Compressor i orginal. Vi får göra om det här någon gång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Absolut, helt klartTack för ett roligt möte! Det är första gången som jag träffar någon med en Super Compressor i orginal. Vi får göra om det här någon gång.
Kusin till ZvezdaBytte från en digital till min enda Zif!
Fick ordning på den här häromdagen efter service med byte av uppdragsfjäder och gånghake, eventuellt bytte jag balans med (jobbade mestadels med den för några veckor sedan).
Kusin till Zvezda
Nej, jag går bet på historien bakom 2609. (Men jag är väldigt intresserad av att få veta hur det egentligen ligger till med hur verket kom till.)Raketa 2609 "Baltic" vs Tianjin ST5 (kinesiskt urverk ifrån en Dongfeng-klocka).
Rätt lika de här, säkert ingen slump...
Raketa 2609 - 16 juveler
Tianjin ST5 - 19 juveler
Någon som vet vilket urverk Raketa 2609 är baserat på?
2609 brukar kallas Baltika men det fanns ett urverk som hette Baltika innan 2609. Det riktiga Baltika är ganska ovanligt men det går att hitta fortfarande.Raketa 2609 "Baltic" vs Tianjin ST5 (kinesiskt urverk ifrån en Dongfeng-klocka).
Raketa 2609 - 16 juveler
Tianjin ST5 - 19 juveler
Lärde mig rätt nyligen att många kallar gamla Raketas med 2609 för Baltika-klockor. Tydligen på samma sätt med Poljot- och Sekonda-kronografer med 3017, som kallas Strela.Raketa 2609 "Baltic" vs Tianjin ST5 (kinesiskt urverk ifrån en Dongfeng-klocka).
Raketa 2609 - 16 juveler
Tianjin ST5 - 19 juveler
Haft lite mycket senaste tiden, så har ej haft ro att posta bilder på mina Sovjeter som fått följa med ut på bus. MEN uppskattar era godbitar enormt!
Men idag på Piglördagen gör man till sig!
Old Ministry ”Ministerial” Gen 1.5 från ca 1983.
Paddlar; mjukt brutna luggar; kupolkrona; ”MilSub-färg" på pluppar och visare. En av mina heliga graalar!
Zooma in krackeleringen! Man kan bli religiös för mindre!!!
Nu ligger har han som jag tipsade om tidigare idag lagt ut sina zlatoustar på eBay. Jag kunde inte hålla mig från att köpa en i titan med meteoriturtavla från honom innan han la upp den på eBay. Så jag har köpt fyra zlatoustar från den här killen vid det här laget, även om jag inte fått hem den senaste än
Den var riktigt läcker den därEn titt på en av Vostokarna.
Hade fel verkhållarring (för liten) och en packning ifrån en Komandiskie (fast avkapad). Något problem med sekunden och går inte (går om man håller kronan i spänt läge, så den behöver en service.
Undrar om urverket kommer från en annan klocka? Vet inte ens om det är rätt boett för denna tavlan, får undersöka lite...
Tog ingen innanbild, men var hyfsat ren och glaset rätt fint med.
Fel verkhållarring, alldeles för liten så urverket ligger för löst i boetten. Hade en i rätt storlek i lådan, så tog den istället.
Edit: verkar vara rätt boett, åtminstone har MrOatman en likadan...
Edit2: verkar vara fel krona, får se om jag har någon i lådan som är rätt
Röda stjärnan SKA vara blå/lila/grå!ZAKAZ-Komandirskie från 80-talet sitter på handleden idag.
Just denna klocka har en speciell plats i mitt hjärta eftersom detta var min absolut första vintage-klocka från Sovjetunionen. Detta var under pandemins första år och leveranstiderna från Ryssland låg på flera månader. "ZAKAZ" klingade nästan lite magiskt för mig och det var med bultande hjärta jag packade upp det lilla underverket. Jag minns även att jag nog gjorde min egentliga debut i denna tråd genom att (nervöst) fråga om någon visste om klockan såg OK ut eller om jag hade blivit grundlurad. Jag fick en länk till mroatman-sajten och den har sedan dess ofta fått fungera som referens när jag vill veta hur en viss modell skall/kan se ut. Hans samling är helt sjuuk!
Mitt exemplar har fortfarande underbart blekt och lite sprucken fd röd stjärna och även lumepluttar som uppenbarligen (som väl är) inte har bättrats på, utan har fått påverkas av tidens tand.
Att Komandirskien skulle komma att bli starten på ett utdraget och ganska omfattande samlande av klockor från landet i öst hade jag nog inte riktigt klart för mig när jag spände på den lilla Komandirskien på handleden på där gången för några år sedan.