• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Godmorgon!😀
Idag blir det ett nyinköpt av @branting och jag är supernöjd👍😀

Riktigt trevligt ur, sitter perfekt på armen och sticker ut med sina färger. Hade en band som passa bra till tyckte jag. Superkul!👍😀

20231109_093452.jpg

Grattis till köpet! Själv var jag ju för långsam... 😆

Vostok 9370216
IMG_20231109_132040.jpg
IMG_20231109_131612.jpg

nos-10-01-nos-10-02-jpg.3606162

Den här klockan såg jag i en annons för flera år sen. Jag hade precis börjat samla på ryska klockor. Någon sa att den var väldigt ovanlig. Jag var pank vid tillfället. Ett återkommande tillstånd i min ekonomi egentligen. Jag avstod köpet då.
Nu snubblade jag över en likadan klocka efter flera år. Min kassa för samlande var något bättre nu så det blev äntligen ett köp. Armbandet är av typen "hårnypare" och kommer nog att bytas framöver.
En kompis tror att den inte var avsedd för den civila marknaden eftersom den syns så sällan bland annonserna. Är det nå'n som vet något om den här modellen så vore det bara intressant att få veta om den har någon speciell bakgrund.

Senast ändrad:
Vostok 290778
IMG_20231109_132040.jpg
IMG_20231109_131612.jpg

Den här klockan såg jag i en annons för flera år sen. Jag hade precis börjat samla på ryska klockor. Någon sa att den var väldigt ovanlig. Jag var pank vid tillfället. Ett återkommande tillstånd i min ekonomi egentligen. Jag avstod köpet då.
Nu snubblade jag över en likadan klocka efter flera år. Min kassa för samlande var något bättre nu så det blev äntligen ett köp. Armbandet är av typen "hårnypare" och kommer nog att bytas framöver.
En kompis tror att den inte var avsedd för den civila marknaden eftersom den syns så sällan bland annonserna. Är det nå'n som vet något om den här modellen så vore det bara intressant att få veta om den har någon speciell bakgrund.

Ah, kanske bara för höga partitoppar?

Vet inget, men alltid lite kul med något som inte alla har... 😇

Edit: här är en som såldes för två veckor sedan, ger väl inte så mycket mer info dock, ator något om att den är från 1978?

Edit: här är en som såldes för två veckor sedan, ger väl inte så mycket mer info dock, ator något om att den är från 1978?
Det där är den jag köpte.

Om den är från 1978 och har 2416b-urverk så är det en väldigt tidig Vostok med det urverket.

Hade av en händelse en extra rotor, så nu har jag för första gången byt en sån👍😀

Kändes inte som den gamla rotorn skulle sitta bra om jag med våld tryckt in den igen och tydligen hade den lossnat förut. Så säkrare att byta och nu funkar det bra👍😀

Passade på att testa ett annat armband. Mattsvart som matcha urtavlans matthet.🤗

Lite festligt med de här urtavlorna. Lyfter man de bruna med ett armband ser den brun ut, mer svart med med ett svart.

20231109_163904.jpg

20231109_165318.jpg

20231109_170544.jpg

Hade av en händelse en extra rotor, så nu har jag för första gången byt en sån👍😀

Kändes inte som den gamla rotorn skulle sitta bra om jag med våld tryckt in den igen och tydligen hade den lossnat förut. Så säkrare att byta och nu funkar det bra👍😀

Passade på att testa ett annat armband. Mattsvart som matcha urtavlans matthet.🤗

Lite festligt med de här urtavlorna. Lyfter man de bruna med ett armband ser den brun ut, mer svart med med ett svart.

20231109_163904.jpg

20231109_165318.jpg

20231109_170544.jpg
Skitsnyggt ju!

Läste ifatt i tråden nu… Trist att den strular 😢 Skickat PM. Säg till om jag ska swisha tillbaka del (för ny rotor) eller hela betalningen (om du vill lämna tillbaka klockan).

Nej, för tusan!!! Jag är glad och nöjd😀

Säkert en PostNord fikapaus där de roat sig med att bolla paket till varandra😅

Jag hade en extra rotor av en händelse som jag fick med när jag köpte en av mina första Vostok. Fick med lite delar som bara legat. Nu fick jag användning för den, perfekt👍

Så det är bara att släppa!
Lovar och svär, helt nöjd!
Gör gärna fler klockaffärer med dig i framtiden🤗

Senast ändrad:
Nej, för tusan!!! Jag är glad och nöjd😀

Säkert en PostNord fikapaus där de roat sig med att bolla paket till varandra😅

Jag hade en extra av en händelse som jag fick med när jag köpte en av mina första Vostok. Fick med lite delar som bara legat. Nu fick jag användning för den, perfekt👍

Så det är bara att släppa!
Lovar och svär, helt nöjd!
Gör gärna fler klockaffärer med dig i framtiden🤗
Jag borde kommit ihåg att det varit problem med rotorn en gång tidigare. Lyckades få dit rotorn och den lossnade inte mer trots en period av frekvent användning av klockan för ca ett år sedan innan den hamnade i klocklådan. Hade jag kommit ihåg det, så hade jag satt ett lägre pris 😔 Klantigt av mig! Ca halva priset tillbaka-swishat. Rätt ska vara rätt och jag har svårt att släppa saker, så det är en välgärning om jag får swisha tillbaka lite till dig. Annars går jag bara runt och mår dåligt…

Jag borde kommit ihåg att det varit problem med rotorn en gång tidigare. Lyckades få dit rotorn och den lossnade inte mer trots en period av frekvent användning av klockan för ca ett år sedan innan den hamnade i klocklådan. Hade jag kommit ihåg det, så hade jag satt ett lägre pris 😔 Klantigt av mig! Ca halva priset tillbaka-swishat. Rätt ska vara rätt och jag har svårt att släppa saker, så det är en välgärning om jag får swisha tillbaka lite till dig. Annars går jag bara runt och mår dåligt…
Fåna dig inte, nu får du ta mig på mitt ord och lita på mig.😎

Det är helt lugnt, det var ett bra pris på klockan från början. Löste sig enkelt eftersom jag hade en rotor.

Vi kan ju inte hålla på och Swicha fram och tillbaka nu även om det kan vara lite kul i och för sig😅

Vi flyttar den här konversationen till vår egen nu, så ska jag försöka få dig att må bättre och övertyga dig om att allt är ok👍😀

20231109_163904.jpg

20231109_165318.jpg

20231109_170544.jpg

Hm...det är det...SORRY😢...

Vi gillar samma klockor tydligen👍😀

Bra jobbat!

Japp, vi gillar samma klockor! 😇

Helt ok, har redan köpt gör mycket ändå (så du gjorde mig en tjänst), blev över 30 klockor förra månaden och det var lite mer än jag tänkt (förutom lite annat skoj med)...

Bra jobbat!

Japp, vi gillar samma klockor! 😇

Helt ok, har redan köpt gör mycket ändå (så du gjorde mig en tjänst), blev över 30 klockor förra månaden och det var lite mer än jag tänkt (förutom lite annat skoj med)...
Du är bäst @Rikala! Varenda gång jag känner att mitt klockköpande börjar spåra ur, så kommer du och ger mig nya perspektiv. 30 klockor på en månad 😳😯

En titt på en till av de som kom.

Podeda, 2602 med en fluga på urtavlan!
20231109_203019.jpg

En bild på urverket med, går inte men balansfjädern verkar bara ok så verket hoppar säkert igång efter lite rengörning...
20231109_202949.jpg

Antagligen är flugan på urtavlan en Drosophila melanogaster, dvs en vanlig bananfluga som nog är den mest studerade flugan i historian. Vetenskapsmän har studerat flugan i mer än 100 år och gör det fortfarande idag.

Mer info om bananflugan hittas på bl a Wikipedia!
Screenshot_20231109_210711_Chrome.jpg

Tillbaka
Topp