• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Det var bara jag och fiskgjusen kvar på ämbetet efter kl 18 idag. Nu är han själv kvar…

En uppdatering ang klockan jag köpt från Bulgarien. Allt löpte på väl tills den passerade svenska gränsen. PostNord stoppade den sedan för de ansåg att det var en ”misstänkt försändelse”. Den har inte rört på sig sedan i fredags. När jag frågade vad som var misstänkt, så surrade de om att det stod på ett ”främmande språk” på den… någon annan som varit med om detta? De får väl bara göra kontroller om de misstänker specifika saker (typ vapen, droger etc) om det skickas inom EU
IMG_8775.jpeg

Det var bara jag och fiskgjusen kvar på ämbetet efter kl 18 idag. Nu är han själv kvar…

En uppdatering ang klockan jag köpt från Bulgarien. Allt löpte på väl tills den passerade svenska gränsen. PostNord stoppade den sedan för de ansåg att det var en ”misstänkt försändelse”. Den har inte rört på sig sedan i fredags. När jag frågade vad som var misstänkt, så surrade de om att det stod på ett ”främmande språk” på den… någon annan som varit med om detta? De får väl bara göra kontroller om de misstänker specifika saker (typ vapen, droger etc) om det skickas inom EU
IMG_8775.jpeg
Jaha!har de skrivit på ryska?jag har fått saker tillbaka skickade för att de inte skrivit på engelska!!!j…a postmord!

IMG_8775.jpeg

Tänkte att de bara kan knappa in sändnings-ID:t där allt framgår. Men jag antar att jag ev. förutsätter ett logiskt tänkande och kompetens hos dem, som de saknar 🤔

Det var länge sedan jag fick någon klocka tillbakaskickad! Har hänt mig ett par gånger dock.

Kan tänka mig att de fastnat extra länge då "fel" person behandlar ditt paket. Vet att man enligt regler måste skriva på engelska på CN22, men paket kommer ofta igenom ändå.

Tror att en del helt enkelt tycker det är för jobbigt att kolla den elektroniska föraviseringen och antingen skickar paketet vidare utan åtgärd, eller kräver extra information eller skickar tillbaka paketet (i undantagsfall).
Kan tänka mig att många är rätt trötta på att CN22 inte är rätt ifylld.

Vanligtvis hålls paketet någon vecka, sedan flyttar det på sig. Antagligen kommer du få ett brev om komplettering.
Det man kan göra är att komplettera själv på postmords hemsida med värde (kvitto) och innehåll för att säkert få sitt paket. Detta kan man göra innan posten gör något själva, jag gjorde ofta det för några år sedan då de rätt ofta skickade tillbaka paket.

Att det flaggats på något speciellt sätt som misstänkt har jag aldrig vart med om dock...

Äntligen fredag! Men, vad är detta, har karln åkt till jobbet utan klocka på handleden?
20231103_090711.jpg

Tur då att det finns fickur!
Vacker och sparsamt använd Molnija från 1952, faktiskt inkl box och papper, dessutom nyservad innan leverans. Detta var den första varianten av Molnija efter att man hade köpt rättigheterna för att använda urverket från Cortebert i Schweiz.
20231103_090800.jpg

Tunn och smäcker boett-konstruktion.
20231103_090835.jpg

Baksidan är fin den också!
20231103_090846.jpg

Därmed avslutar jag även min grej med att ha olika klockor varje dag på jobbet. Jag skulle kunna fortsätta året ut, minst, men efter två månader får det räcka. Nu vill jag helt enkelt ha de klockor på handleden som jag känner för att ha.

Det var länge sedan jag fick någon klocka tillbakaskickad! Har hänt mig ett par gånger dock.

Kan tänka mig att de fastnat extra länge då "fel" person behandlar ditt paket. Vet att man enligt regler måste skriva på engelska på CN22, men paket kommer ofta igenom ändå.

Tror att en del helt enkelt tycker det är för jobbigt att kolla den elektroniska föraviseringen och antingen skickar paketet vidare utan åtgärd, eller kräver extra information eller skickar tillbaka paketet (i undantagsfall).

Vanligtvis hålls paketet någon vecka, sedan flyttar det på sig. Antagligen kommer du få ett brev om komplettering.
Det man kan göra är att komplettera själv på postmords hemsida med värde (kvitto) och innehåll för att säkert få sitt paket. Detta kan man göra innan posten gör något själva, jag gjorde ofta det för några år sedan då de rätt ofta skickade tillbaka paket.

Att det flaggats på något speciellt sätt som misstänkt har jag aldrig vart med om dock...
Fick nu en uppdatering i postnords app om ”försändelsen har tullbehandlats och släppts av tullen”. Så det verkar som om tullen varit inblandade trots att det skickats inom EU. Killen på posten surrade om ”främmande språk” och ”misstänkt försändelse”. Antar att det räcker med ett tickande innehåll och några kyrilliska bokstäver (dock bulgariska och inte ryska) för att de ska hävda att de tror det är en bomb? 🤔

Hur som helst, så tycker jag om det stämmer att det känns bra att tullen är på tå. Ett sunt tecken om de kontrollerar mer av det som förs in i landet just nu.

Förhoppningsvis får jag klockan nästa vecka. Två veckor för ett paket att ta sig från Bulgarien och hit var längre än vad jag räknat med.

Behöver CN22 användas även inom EU? 🤔

En berättigad fråga. CN22 är väl en (förenklad) tilldeklaration och när man skickar varor inom EU skall man väl inte behöva göra någon tulldeklaration, eller tänker jag fel? Jag har ett par paket på G för tillfället från länder inom EU, skall se hur dessa är deklarerade när de dyker upp.

Väl hemma från jobbet (halv arbetsdag innan röd dag är stipulerat) inser jag att jag gång på gång tittar på den tomma handleden för att se hur mycket klockan är. Fickur är ascoola, men kräver nog sin lilla tillvänjning.
Läge mao att dressa om inför kvällen. Liten trevlig Slava gjorde sig påmind och närmast ropade efter handledstid när jag kikade igenom lådorna på jakt efter en helt annan klocka, så det fick bli på det sättet i stället.
20231103_140053.jpg

En berättigad fråga. CN22 är väl en (förenklad) tilldeklaration och när man skickar varor inom EU skall man väl inte behöva göra någon tulldeklaration, eller tänker jag fel? Jag har ett par paket på G för tillfället från länder inom EU, skall se hur dessa är deklarerade när de dyker upp.

Ah, glöm det där med CN22, behövs nog inte innanför eu...

Bra av tullen att vara lite på tårna! 😃

Väl hemma från jobbet (halv arbetsdag innan röd dag är stipulerat) inser jag att jag gång på gång tittar på den tomma handleden för att se hur mycket klockan är. Fickur är ascoola, men kräver nog sin lilla tillvänjning.
Läge mao att dressa om inför kvällen. Liten trevlig Slava gjorde sig påmind och närmast ropade efter handledstid när jag kikade igenom lådorna på jakt efter en helt annan klocka, så det fick bli på det sättet i stället.
20231103_140053.jpg

Cool!

Okej, ytterligare en o lägga till på inköpslistan... 😁

Väntar på några "nya" som är fast i tullen, får se när de släpps.

20231103_140053.jpg
Min Slava ropade med!😄
Härlig helg på er vänner.👍
image.jpg

Din Zlathoust inspirerar. Det kanske blir en sån ikväll? Hur hittar man de urtavlorna som du har? Skitcoola ju.
Tack 🙂 Jag dammsuger diverse forum efter folk som säljer. Den på bilden är med en meteorit från Gambia. Köpt av en tysk samlare som sålde ett helt gäng för några månader på eBay (tipsade om honom här i samband med det). Den i brons med en meteorit från Sverige köptes från en kille i Slovakien (bild på den i detta inlägg). Men jag tror han sålt av alla sina nu. Hans barn blev sjukt och han behövde pengar, och sålde alla klockor för något år sedan. Senaste som är på ingång kommer från en kille i Bulgarien. Även han verkar ha sålt av sin samling nu (den jag köpte var den sista han hade) och ska lägga ner samlandet. Just nu verkar det vara ovanligt få Zlatoustar ute till försäljning. Köpa nya från Ryssland gör jag först när kriget är över
DSC01363.jpeg

Tillbaka
Topp