• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

NVCh-30
Otroligt bra skrivet om den sovjetiska dykartrion från Vostok Amphibian. Det här borde ju sparas på något bra sätt så att eventuella framtida samlare enkelt kan få tillgång till informationen.
Jag gick och hämtade mina NVCh-30. Jag är så rädd om dem att jag inte förvarar dem hemma ens. Lite tråkigt att de är såna här "värdeskåpsdrottningar" men just nu är de det. Jag tar på mig 3:an ibland på storhelger. Klockor mår bra av att användas. Idag får den sitta på.
Det gjordes många fina klockor i det gamla forna Sovjet Unionen. Det mesta massproducerades för allmänheten men några modeller producerades först i små upplagor till speciella typer av yrkesgrupper. S.k. toolwatches. Jag tänker på Strela till kosmonauter, flygare och särskilda tekniker. Okeah till befäl på fartyg inom Flottan. De allra första Okeah gick till kosmonauter också. Sturmanskies till flygare. Det finns säkert fler. Det är Schweizisk teknik som modifierades när den togs över av Sovjet som är grunden till de klockorna. Modellerna blev så populära att senare upplagor av de klockorna såldes även till allmänheten. Boetterna var lite enklare då och kvalitetskraven på urverken var inte lika höga som de var på de klockor som gick till t.ex. militären.
När sovjetiska flottan skulle beställa dykarur till sina dykare ställde de såna krav på klockorna som bara de bästa urmakarna i världen kunde producera vid den här tiden. De skulle vara vattentäta vid 300 meter.
Vostok Amphibian hade vid den här tiden ett dykarur som klarade 200 meters djup. Sovjetiska flottan hänvisades till Vostok och Vostok fick i uppdrag att ta fram en klocka som klarade ett djup på 300 meter.
Det här kanske låter som en vanlig dag på jobbet. Sovjetiska flottan har kommit med en beställning men jag tror nog att det var en hel del press på att leverera det de ville ha. Jag är inte så insatt i hur det samhället fungerade men jag inbillar mig att det kunde bli konsekvenser om de inte kunde leverera det som beställts. ( Jag bara spekulerar här. :nailbiting: ) En klocka som vid den här tiden skulle hålla världsklass. Vostok lyckades med - vad jag förstår - ganska enkla maskiner ta fram NVCh-30 som i mångt och mycket var lika bra som de mest avancerade dykarklockorna i världen vid den här tiden. Allt med teknik från Sovjet Unionen. Det var ingen teknik som köptes över från Schweiz här.
Den här serien ( trion ) fascinerade mig så mycket att jag bestämde mig för att försöka hitta och köpa alla tre exemplaren.
Det kan tyckas som ett ganska enkelt mål - nu när man kan köpa nästan allt på internet - men det var inte riktigt så enkelt.
Tack vare att de första samlarna av sovjetiska klockor skrivit ganska ingående om specifikationerna på de två första modellerna av NVCh-30 så gick det ganska lätt att hitta bra exemplar. Det är så värdefullt när samlare skriver om sina klockor. Det gör det lättare för nyare samlare att köpa "rätt" klocka.
Den tredje klockan är så sällsynt att "experter" vid den här tiden inte var riktigt överens om hur den såg ut. Den yngsta klockan i trion var ett rent h-lv-te att hitta. Jag letade maniskt efter den i ca. ett år innan jag kunde köpa en. Jag köpte den av en bra rysk samlare. Det som är lite speciellt med den här och med de som samlare - just nu - tycks vara överens om är de äkta NVCh-30, type 3 är 3:an i siffran 300. Den är en s.k. "flat-top three". Serienumren på bakboetten tycks också ligga ganska nära varandra.
De få exemplar som jag har sett verkar vara från två olika batchar. Serienummer som ligger nära varandra i en batch och andra serienummer som ligger nära varandra i en annan batch.
20231209_073234.jpg

20231209_075217.jpg
20231209_093610.jpg
Får man önska en "från-sidan-bild" så det går att se hur mycket ett 300-glas står upp?
TACK för din kunskap!!!

NVCh-30
Otroligt bra skrivet om den sovjetiska dykartrion från Vostok Amphibian. Det här borde ju sparas på något bra sätt så att eventuella framtida samlare enkelt kan få tillgång till informationen.
Jag gick och hämtade mina NVCh-30. Jag är så rädd om dem att jag inte förvarar dem hemma ens. Lite tråkigt att de är såna här "värdeskåpsdrottningar" men just nu är de det. Jag tar på mig 3:an ibland på storhelger. Klockor mår bra av att användas. Idag får den sitta på.
Det gjordes många fina klockor i det gamla forna Sovjet Unionen. Det mesta massproducerades för allmänheten men några modeller producerades först i små upplagor till speciella typer av yrkesgrupper. S.k. toolwatches. Jag tänker på Strela till kosmonauter, flygare och särskilda tekniker. Okeah till befäl på fartyg inom Flottan. De allra första Okeah gick till kosmonauter också. Sturmanskies till flygare. Det finns säkert fler. Det är Schweizisk teknik som modifierades när den togs över av Sovjet som är grunden till de klockorna. Modellerna blev så populära att senare upplagor av de klockorna såldes även till allmänheten. Boetterna var lite enklare då och kvalitetskraven på urverken var inte lika höga som de var på de klockor som gick till t.ex. militären.
När sovjetiska flottan skulle beställa dykarur till sina dykare ställde de såna krav på klockorna som bara de bästa urmakarna i världen kunde producera vid den här tiden. De skulle vara vattentäta vid 300 meter.
Vostok Amphibian hade vid den här tiden ett dykarur som klarade 200 meters djup. Sovjetiska flottan hänvisades till Vostok och Vostok fick i uppdrag att ta fram en klocka som klarade ett djup på 300 meter.
Det här kanske låter som en vanlig dag på jobbet. Sovjetiska flottan har kommit med en beställning men jag tror nog att det var en hel del press på att leverera det de ville ha. Jag är inte så insatt i hur det samhället fungerade men jag inbillar mig att det kunde bli konsekvenser om de inte kunde leverera det som beställts. ( Jag bara spekulerar här. :nailbiting: ) En klocka som vid den här tiden skulle hålla världsklass. Vostok lyckades med - vad jag förstår - ganska enkla maskiner ta fram NVCh-30 som i mångt och mycket var lika bra som de mest avancerade dykarklockorna i världen vid den här tiden. Allt med teknik från Sovjet Unionen. Det var ingen teknik som köptes över från Schweiz här.
Den här serien ( trion ) fascinerade mig så mycket att jag bestämde mig för att försöka hitta och köpa alla tre exemplaren.
Det kan tyckas som ett ganska enkelt mål - nu när man kan köpa nästan allt på internet - men det var inte riktigt så enkelt.
Tack vare att de första samlarna av sovjetiska klockor skrivit ganska ingående om specifikationerna på de två första modellerna av NVCh-30 så gick det ganska lätt att hitta bra exemplar. Det är så värdefullt när samlare skriver om sina klockor. Det gör det lättare för nyare samlare att köpa "rätt" klocka.
Den tredje klockan är så sällsynt att "experter" vid den här tiden inte var riktigt överens om hur den såg ut. Den yngsta klockan i trion var ett rent h-lv-te att hitta. Jag letade maniskt efter den i ca. ett år innan jag kunde köpa en. Jag köpte den av en bra rysk samlare. Det som är lite speciellt med den här och med de som samlare - just nu - tycks vara överens om är de äkta NVCh-30, type 3 är 3:an i siffran 300. Den är en s.k. "flat-top three". Serienumren på bakboetten tycks också ligga ganska nära varandra.
De få exemplar som jag har sett verkar vara från två olika batchar. Serienummer som ligger nära varandra i en batch och andra serienummer som ligger nära varandra i en annan batch.
20231209_073234.jpg

20231209_075217.jpg
20231209_093610.jpg
PS: för helt min egen del, så har jag gjort att dessa inlägg benämnts "Historia" på något vis.
Då kan iaf. jag söka på HISTORIA, skrivet av MAz_666, och vips hittar jag dom!

NVCh-30
Den tredje klockan är så sällsynt att "experter" vid den här tiden inte var riktigt överens om hur den såg ut. Den yngsta klockan i trion var ett rent h-lv-te att hitta. Jag letade maniskt efter den i ca. ett år innan jag kunde köpa en. Jag köpte den av en bra rysk samlare. Det som är lite speciellt med den här - och med de som samlare just nu tycks vara överens om är de äkta NVCh-30, type 3 - är 3:an i siffran 300. Den är en s.k. "flat-top three". Serienumren på bakboetten tycks också ligga ganska nära varandra.
20231209_073234.jpg

20231209_075217.jpg
20231209_093610.jpg

20231209_101550.jpg

20231209_124507.jpg

Grymt! Med orginallåda med, sånt gillar jag! 🤩

God kväll medresenärer.
20231209_201133.jpg

Såg den här på Tratten.
Om nån är sugen på en modern tunna. Jag tycker det ser ut som en polerad variant. I så fall är det ett bra läge att slå till då jag minns att den blanka 090 var restnotetad mest hela tiden när man kollade på Meranom och de andra ställena förr.

Hemma förkyld men jultomten kom tidigt i år👍😀

Jag är ju mest inne på vintage Vostok, men efter att sett en del i tråden på nya så var jag ju tvungen att köpa ett par för att testa dem.😅

Sammantaget så känns de robusta och med bra kvalitet. Kul med nya ur för en gångs skull👍😀

Gillar skarpt den med racerurtavlan men hade gärna sett den i Ministry boetten med automatverk till vänster och med nedanstående bezel. @Rikala är urtavlan kompatibel med Ministry och automatiskt verk tror du?Blir att köpa bezeln hurusom👍😀

Lite mer tveksam på vad jag tycker om den vänstra, något med urtavlan jag inte riktigt går igång på, eller om det känns som fel bezel. Generellt tycker jag inte bezelena de väljer från fabrik är så snygga eller genomtänkta om jag ska vara ärlig... Men härlig boett man känner igen.

Den högra känns klockren, älskar färgen på urtavlan och boetten känner man ju igen.

Metalarmbanden känns helt ok, men lite bling bling i min smak och ovan vid de så blir nog att skifta.
Racer skinn till raceruret, klarblått silicon till den högra, den vänstra måste jag klura lite på...

Well, det var en liten första recension av mina första nya inköp😅

Nu ska jag läsa ikapp i tråden lite, så du är lite beredd den här gången @Rikala på att det plingar till i noticefältet😅

20231205_143434.jpg
Kul med nya klockor! Mer förlåtande att modda och byta bezel och hålla på. Blir aldrig franken utan bara en frän modd!
Snygga!
Det vänstra är nog ingen ministry. Om jag inte misstar mig är det en 150 boett. Dvs en blank 170 typ. Ministry är ju 710-boetten och är lite mer strömlinjeformad liksom...
Men 150 boetten är ju lika snygg och egentligen bättre då den tar alla varianter av bezel. 710 och 420 har ju kortare bom så att kronan ligger närmare centrum och då passar inte alla typer av bezel.
Här är en bra youtube film som jämför 150 och 710.
Edit. Men för min del gör det inget om man kommer med en 150-boett och firar ministry-måndag. Det har avhandlats i tråden tidigare och vi kom fram till att närmare 50% av Sveriges befolkning har svårt att se skillnad på dessa två boetter.

Senast ändrad:
Kul med nya klockor! Mer förlåtande att modda och byta bezel och hålla på. Blir aldrig franken utan bara en frän modd!
Snygga!
Det vänstra är nog ingen ministry. Om jag inte misstar mig är det en 150 boett. Dvs en blank 170 typ. Ministry är ju 710-boetten och är lite mer strömlinjeformad liksom...
Men 150 boetten är ju lika snygg och egentligen bättre då den tar alla varianter av bezel. 710 och 420 har ju kortare bom så att kronan ligger närmare centrum och då passar inte alla typer av bezel.
Här är en bra youtube film som jämför 150 och 710.
Edit. Men för min del gör det inget om man kommer med en 150-boett och firar ministry-måndag. Det har avhandlats i tråden tidigare och vi kom fram till att närmare 50% av Sveriges befolkning har svårt att se skillnad på dessa två boetter.
Kul med en detaljerad jämförelse. Jag har aldrig haft klart för mig hur boetterna skiljer sig från varandra på detaljnivå. För mig framstår 150 närmast som en 090 med luggar. Personligen håller jag nog som 710 favorit, men min smak brukar ha en förmåga att variera över tid 😎.
Rolig detalj även att klockornas sekundvisare är synkade i videon .

Eftersom jag ändå har "mögellådan" hemma i några dagar så tänkte jag passa på och rotera några av "ostarna". Det är alltid bra om klockorna får gå lite.
Det här är en gammal ministry från mitten av 80-talet.
20231211_093941.jpg
Ser inte riktigt om "brotten" vid luggarna är vassa, med tycker de ser ut så?
Då skulle jag säga: tidiga 80-talet typ 82-83.
Har du de nedslipade lite mjuka brotten, så ja: mitten av 80.
VACKER!

Ser inte riktigt om "brotten" vid luggarna är vassa, med tycker de ser ut så?
Då skulle jag säga: tidiga 80-talet typ 82-83.
Har du de nedslipade lite mjuka brotten, så ja: mitten av 80.
VACKER!
Syns det bättre?
IMG_20200919_144753.jpg

Den har en lite rolig bakboett den här. Aldrig sett tidigare. Jag tror att den här klockan är riktigt tidig i Ministry-boettens utveckling.
IMG_20200918_102034.jpg

Syns det bättre?
IMG_20200919_144753.jpg

Den har en lite rolig bakboett den här. Aldrig sett tidigare. Jag tror att den här klockan är riktigt tidig i Ministry-boettens utveckling.
IMG_20200918_102034.jpg
Har sagt det många gånger: katalogerna säger inte allt, men ger bra fingervisning.
Den Vostokkatalogen som ofta benämns 83-85 är den första som visar upp den då splitt nya 710-modellen (Old Ministry).
Så här presenteras den (med vassa luggar) där bland (mest) "trista herrklockor" och några tunnor:
1702314257101.png

Min baksida på min med "mjukt brutna luggar" ser ut så här.
Observera att våra boetters baksida är lite olika! Mina luggar kan påstår vara "platta/släta", medan dina är avfasade på halva bredden!
Är din lite av 0.1-versionen? Your guess is as good as mine.
SÄLJAREN sa "orörd" om min. Jag vet verkligen inte ...
_BAK3.jpg

Senast ändrad:
7.jpg

Jag dyker ner i "mögellådan" och fortsätter att "motionera" klockorna i finsamlingen.
First Moscow Watch Factory; Antarktida. 1956.

Mellan 1955 och 1957 pågår en polarexpedition till Antarktis. Det är 127 expeditionsmedlemmar och 75 besättningsmedlemmar, enligt Wikipedia.
First Moscow Watch Factory tog fram några klockor speciellt för deltagarna i den här expeditionen. Oklart om klockorna gavs till deltagarna under expeditionen eller om de delades ut efteråt men de har en antimagnetisk sköld. Totalt några hundra klockor togs fram av de olika modellerna men bara ett fåtal har överlevt till idag.
24-timmars klockor har gjorts på andra håll i världen innan de här men de här lär vara de första sovjetiska 24-timmars klockorna.
Man är ju sugen på att bättra på lysmassan på urtavlan men sunt förnuft säger att jag inte ska röra den här urtavlan alls.
Det är lite ovant att läsa av en 24-timmars klocka men den tickar på bra på armen.
20231212_065055.jpg

20231212_065157.jpg

7.jpg

Jag dyker ner i "mögellådan" och fortsätter att "motionera" klockorna i finsamlingen.

Mellan 1955 och 1957 pågår en polarexpedition till Antarktis. Det är 127 expeditionsmedlemmar och 75 besättningsmedlemmar, enligt Wikipedia.
First Moscow Watch Factory tog fram några klockor speciellt för deltagarna i den här expeditionen. Oklart om klockorna gavs till deltagarna under expeditionen eller om de delades ut efteråt men de har en antimagnetisk sköld. Totalt några hundra klockor togs fram av de olika modellerna men bara ett fåtal har överlevt till idag.
24-timmars klockor har gjorts på andra håll i världen innan de här men de här lär vara de första sovjetiska 24-timmars klockorna.
Man är ju sugen på att bättra på lysmassan på urtavlan men sunt förnuft säger att jag inte ska röra den här urtavlan alls.
Det är lite ovant att läsa av en 24-timmars klocka men den tickar på bra på armen.
20231212_065055.jpg

20231212_065157.jpg
Vackert!känns som klockan är plockad direkt ur fotot!👌😍

7.jpg

20231212_065055.jpg

20231212_065157.jpg

Cool! Hur e fasen fuck du tag på den?! Svingrymm!

Är det radium på tavlan?

Cool! Hur e fasen fuck du tag på den?! Svingrymm!

Är det radium på tavlan?
Jag köpte den för många år sen.
Tidigt i mitt samlande kom jag över en sovjetisk polarforskarklocka i mycket bra skick. Jag kommer att motionera den om några dagar. Eftersom jag är en nyfiken själ upptäckte jag att det gjordes några sovjetiska polarexpeditioner. Samtidigt som jag läste om expeditionerna upptäckte jag den här klockan på eBay. Köpte den av bara farten, trots att urtavlan inte är i bästa skick. Det var en vänlig fransk samlare som minskade sin samling lite. Jag har köpt flera fina klockor av honom senare. Fantastiska klockor.

Dagens rackare. Gillar färgen jätte mycket, synd bara att det inte är en 420-boett.

Edit: Går det att stoppa urverk, tavla och vridning i en 420-boett eller ännu hellre en 960-boett?
84823C44-3D2E-4CC2-87D5-228F95EE18E7.jpeg
Personligen tycker jag att din klocka är bättre med den boetten än en 420 boett. Har haft 3 st 420 boetter och har nu endast en kvar, men upplever att 18 mm band känns lite tunt. Min lösning är bund, men vet ju attdet inte passar alla (eller hur @Johanaxe66 ).
Som tur är får man ju ha olika preferenser även i en rysstråd.
Nåväl går det byta/skifta till en 420 eller 960. Ja alla urverk och tavlor är kompatibla.
Nu ser jag inte om det är en 150 boett eller en 710 boett du har.
Om det är en 710 boett funkar även kronan och bezel, men om det är en 150 boett du har behöver du en krona med kortare bom. Det är 420, (470) ,960 och 710 som har det.
När det gäller bezel beror det på. Ovanstående boetter med kortare bom tar inte alla typer av bezel då kronan kan ta emot. Det kan funka med större bezel om den lyfter över kronan. Det ser ut som det men det behövs bättre bilder för att jag ska kunna säga.

Personligen tycker jag att din klocka är bättre med den boetten än en 420 boett. Har haft 3 st 420 boetter och har nu endast en kvar, men upplever att 18 mm band känns lite tunt. Min lösning är bund, men vet ju attdet inte passar alla (eller hur @Johanaxe66 ).
Som tur är får man ju ha olika preferenser även i en rysstråd.
Nåväl går det byta/skifta till en 420 eller 960. Ja alla urverk och tavlor är kompatibla.
Nu ser jag inte om det är en 150 boett eller en 710 boett du har.
Om det är en 710 boett funkar även kronan och bezel, men om det är en 150 boett du har behöver du en krona med kortare bom. Det är 420, (470) ,960 och 710 som har det.
När det gäller bezel beror det på. Ovanstående boetter med kortare bom tar inte alla typer av bezel då kronan kan ta emot. Det kan funka med större bezel om den lyfter över kronan. Det ser ut som det men det behövs bättre bilder för att jag ska kunna säga.
Det är en 150 enligt tidigare säljannons. Vet du någon som kan byta ut den mot en 960 mot en slant?

Det är en 150 enligt tidigare säljannons. Vet du någon som kan byta ut den mot en 960 mot en slant?

150-boetten är ju supersnygg. Har aldrig haft en men däremot två 170 som är samma men borstad yta.
Bra mått på boetten och 22mm band och på sätt och vis mer lättmoddad än 710 (new ministry) då alla bezel passar.
960 boetten är ju lite svår med sina centerluggar. Man missar ju möjligheter att byta till massa roliga band som bund, dykargummin, nato tex.
Mitt råd är att behålla den och hitta roliga kombinationer med tavla, bezel och band.

Tillbaka
Topp