MAz_666
Guld
Får man önska en "från-sidan-bild" så det går att se hur mycket ett 300-glas står upp?NVCh-30
Otroligt bra skrivet om den sovjetiska dykartrion från Vostok Amphibian. Det här borde ju sparas på något bra sätt så att eventuella framtida samlare enkelt kan få tillgång till informationen.
Jag gick och hämtade mina NVCh-30. Jag är så rädd om dem att jag inte förvarar dem hemma ens. Lite tråkigt att de är såna här "värdeskåpsdrottningar" men just nu är de det. Jag tar på mig 3:an ibland på storhelger. Klockor mår bra av att användas. Idag får den sitta på.
Det gjordes många fina klockor i det gamla forna Sovjet Unionen. Det mesta massproducerades för allmänheten men några modeller producerades först i små upplagor till speciella typer av yrkesgrupper. S.k. toolwatches. Jag tänker på Strela till kosmonauter, flygare och särskilda tekniker. Okeah till befäl på fartyg inom Flottan. De allra första Okeah gick till kosmonauter också. Sturmanskies till flygare. Det finns säkert fler. Det är Schweizisk teknik som modifierades när den togs över av Sovjet som är grunden till de klockorna. Modellerna blev så populära att senare upplagor av de klockorna såldes även till allmänheten. Boetterna var lite enklare då och kvalitetskraven på urverken var inte lika höga som de var på de klockor som gick till t.ex. militären.
När sovjetiska flottan skulle beställa dykarur till sina dykare ställde de såna krav på klockorna som bara de bästa urmakarna i världen kunde producera vid den här tiden. De skulle vara vattentäta vid 300 meter.
Vostok Amphibian hade vid den här tiden ett dykarur som klarade 200 meters djup. Sovjetiska flottan hänvisades till Vostok och Vostok fick i uppdrag att ta fram en klocka som klarade ett djup på 300 meter.
Det här kanske låter som en vanlig dag på jobbet. Sovjetiska flottan har kommit med en beställning men jag tror nog att det var en hel del press på att leverera det de ville ha. Jag är inte så insatt i hur det samhället fungerade men jag inbillar mig att det kunde bli konsekvenser om de inte kunde leverera det som beställts. ( Jag bara spekulerar här.) En klocka som vid den här tiden skulle hålla världsklass. Vostok lyckades med - vad jag förstår - ganska enkla maskiner ta fram NVCh-30 som i mångt och mycket var lika bra som de mest avancerade dykarklockorna i världen vid den här tiden. Allt med teknik från Sovjet Unionen. Det var ingen teknik som köptes över från Schweiz här.
Den här serien ( trion ) fascinerade mig så mycket att jag bestämde mig för att försöka hitta och köpa alla tre exemplaren.
Det kan tyckas som ett ganska enkelt mål - nu när man kan köpa nästan allt på internet - men det var inte riktigt så enkelt.
Tack vare att de första samlarna av sovjetiska klockor skrivit ganska ingående om specifikationerna på de två första modellerna av NVCh-30 så gick det ganska lätt att hitta bra exemplar. Det är så värdefullt när samlare skriver om sina klockor. Det gör det lättare för nyare samlare att köpa "rätt" klocka.
Den tredje klockan är så sällsynt att "experter" vid den här tiden inte var riktigt överens om hur den såg ut. Den yngsta klockan i trion var ett rent h-lv-te att hitta. Jag letade maniskt efter den i ca. ett år innan jag kunde köpa en. Jag köpte den av en bra rysk samlare. Det som är lite speciellt med den här och med de som samlare - just nu - tycks vara överens om är de äkta NVCh-30, type 3 är 3:an i siffran 300. Den är en s.k. "flat-top three". Serienumren på bakboetten tycks också ligga ganska nära varandra.
De få exemplar som jag har sett verkar vara från två olika batchar. Serienummer som ligger nära varandra i en batch och andra serienummer som ligger nära varandra i en annan batch.
![]()
![]()
![]()
TACK för din kunskap!!!