Godmorgon och glad Lucia på er alla!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan säkert vara prototyp!!! Coolt!Fortsätter med att motionera klockorna i min mögellåda.
Om Vostok är mitt favoritmärke bland sovjetiska klockfabriker - tätt följt av Raketa - så är 350-boetten favoriten bland Vostoks boetter. När jag fick chansen att köpa den här märkliga klockan tvekade jag en stund men slog till.
Den är märklig därför att, medan 350-boetterna i regel är i stål så är den här gamla klockan i kromad mässing. Bakboetten ser lite annorlunda ut också.
En prototyp?
Den där är ju jätteintressant! Som redan har påpekats skulle det mycket väl kunna vara en prototyp. Mässing skulle visa sig vara för mjukt för att fungera i den konstruktion ingenjörerna på Vostok tänkte sig för 350-modellen. Så, en produktionsmässig konstruktion rör det sig knappast om, framförallt inte om dimensionerna stämmer med de rostfria boetterna.Fortsätter med att motionera klockorna i min mögellåda.
Om Vostok är mitt favoritmärke bland sovjetiska klockfabriker - tätt följt av Raketa - så är 350-boetten favoriten bland Vostoks boetter. När jag fick chansen att köpa den här märkliga klockan tvekade jag en stund men slog till.
Den är märklig därför att, medan 350-boetterna i regel är i stål så är den här gamla klockan i kromad mässing. Bakboetten ser lite annorlunda ut också.
En prototyp?
Jupp!det ser ut att vara en titan boett nr 671.Nu har jag inte haft nåt "nytt" ryskt att visa upp på ett tag så tar en bild som inte är min. Och en klocka som inte är i min hand ännu.
Men med en fråga; nog måste det här vara en titanium? Det stod inget om det men tycker det ser ut så. Nåja, på väg hem är den. Har ju en mod/franken med samma tavla i komandirskieboett så tyckte det var lite kul för denna ser väl ut att vara original(?) 2416b (inte min bild som sagt)
Nu har jag inte haft nåt "nytt" ryskt att visa upp på ett tag så tar en bild som inte är min. Och en klocka som inte är i min hand ännu.
Men med en fråga; nog måste det här vara en titanium? Det stod inget om det men tycker det ser ut så. Nåja, på väg hem är den. Har ju en mod/franken med samma tavla i komandirskieboett så tyckte det var lite kul för denna ser väl ut att vara original(?) 2416b (inte min bild som sagt)
Mitt bästa sådant kap var en Sturmanskie som säljaren trodde var ett exemplar i dåligt skick som jag direkt identifierade som en Black Raven. Jag tom prutade lite innan jag slog till. Is i magen är mitt förnamn.Grymt fångat!!! Kul!
Hoppas själv dyka på något kul som säljaren inte vet vad det är någon gång. Jag har ju iofs en sådandär med blå boett, den hade säljaren ingen koll på...
Nåja, för nöja mig med några nya på g som kanske kommer innan nyår och en liten detalj som sovjetiska piloter var utrustade med, mer info kommer när paketet är i hamn! Ha en god fredag!
Sjukt spännande cliffhangerNåja, för nöja mig med några nya på g som kanske kommer innan nyår och en liten detalj som sovjetiska piloter var utrustade med, mer info kommer när paketet är i hamn! Ha en god fredag!
Grattis till en fantastisk trio!O'hoj, kosmonauter!
Strela / Sekonda / Poljot 3017. 3 av 5 olika versioner är numera inkluderade i samlingen! Från vänster, kosmonaut Alexei Leonovs "Strela" som han bar den 18 mars 1965 under mänsklighetens första rymdpromenad med "Voskhod-2", den svarta "Poljot" Alexei Gubarev hade med sig på "Soyuz-28" 1978 till kosmos (första Interkosmos-resan), och det senaste vit-silvriga tillskottet som bars av Vladimir Komarov ombord "Soyuz-1" under dess katastrofala färd 1967.
Mer om Komarovs klocka i ett framtida inlägg, men jag vill rikta ett stort och uppriktigt tack till bäste @Rikala som monterade ihop min sovjetiska juvel - det betydde mycket för mig, än en gång, tack!
Ha en fin helg vänner!
En extremt imponerande samling av väldigt åtråvärda Strela-modeller!O'hoj, kosmonauter!
Strela / Sekonda / Poljot 3017. 3 av 5 olika versioner är numera inkluderade i samlingen! Från vänster, kosmonaut Alexei Leonovs "Strela" som han bar den 18 mars 1965 under mänsklighetens första rymdpromenad med "Voskhod-2", den svarta "Poljot" Alexei Gubarev hade med sig på "Soyuz-28" 1978 till kosmos (första Interkosmos-resan), och det senaste vit-silvriga tillskottet som bars av Vladimir Komarov ombord "Soyuz-1" under dess katastrofala färd 1967.
Mer om Komarovs klocka i ett framtida inlägg, men jag vill rikta ett stort och uppriktigt tack till bäste @Rikala som monterade ihop min sovjetiska juvel - det betydde mycket för mig, än en gång, tack!
Ha en fin helg vänner!
O'hoj, kosmonauter!
Ha en fin helg vänner!
Grattis till en fantastisk trio!
En extremt imponerande samling av väldigt åtråvärda Strela-modeller!
Kul att kunna hjälpa till! Fin trio som kanske snart blir en juste kvintet?!
Lagom jobb med att flytta balans och sätta ihop nu när jag har haft ont i ett öga, hämtade precis ett par terminalglasögon så kanske man snart orkar göra större jobb igen...
Spelar roll?den är grym och komplett och det är ju viktigast(+finfint skick)Detta projekt började med ett auktionsköp på Tradera sommaren 2020 med diverse delar till sovjetiska klockor. Mestadels NOS urverk till Vostok och Poljot, men mitt bland allt så fanns en liten låda med boetter, urtavlor, urverk och diverse delar till 3017-kronograferna. Det blev min start till intresset för 3017 och dess fascinerande, lite bortglömda historia...
Vad skulle jag då göra med alla dessa delar? Givetvis ville jag försöka få ihop en eller flera klockor! Kom över en fin vit/silvrig urtavla från Polen via eBay under 2021, hittade sedan NOS visare från Moskva, kronor och andra delar via UK och Tyskland. Det svåraste var att hitta "sub dial hands", de hittade jag i augusti 2023 från UK. Alltså en klocka som är ett "hopplock" av delar, inte så genuint kanske? Inget jag bryr mig så mycket om då jag aldrig kommer sälja den. Många av de 3017 som finns på marknaden är just "hopplock", helt genuina och orörda från Poljot-fabriken i Moskva är svåra att hitta. Mitt exemplar av Komarovs klocka har dock alla korrekta delar för en vit/silvrig Poljot 3017 från 1970-talets mitt.
Trevlig helg!
Fantastisk kul historia att höra som samlare. Precis de medlemmar som vi behöver i forumet.Detta projekt började med ett auktionsköp på Tradera sommaren 2020 med diverse delar till sovjetiska klockor. Mestadels NOS urverk till Vostok och Poljot, men mitt bland allt så fanns en liten låda med boetter, urtavlor, urverk och diverse delar till 3017-kronograferna. Det blev min start till intresset för 3017 och dess fascinerande, lite bortglömda historia...
Vad skulle jag då göra med alla dessa delar? Givetvis ville jag försöka få ihop en eller flera klockor! Kom över en fin vit/silvrig urtavla från Polen via eBay under 2021, hittade sedan NOS visare från Moskva, kronor och andra delar via UK och Tyskland. Det svåraste var att hitta "sub dial hands", de hittade jag i augusti 2023 från UK. Alltså en klocka som är ett "hopplock" av delar, inte så genuint kanske? Inget jag bryr mig så mycket om då jag aldrig kommer sälja den. Många av de 3017 som finns på marknaden är just "hopplock", helt genuina och orörda från Poljot-fabriken i Moskva är svåra att hitta. Mitt exemplar av Komarovs klocka har dock alla korrekta delar för en vit/silvrig Poljot 3017 från 1970-talets mitt.
Trevlig helg!