• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fantastisk kul historia att höra som samlare. Precis de medlemmar som vi behöver i forumet.
Det är bättre att lösa reservdelar sätts samman till fungerande klockor istället för att ligga sorterade i lådor, tycker jag.
Ikväll är det paus från julstädandet här hemma. Pausar med en Sadko från "mögellådan", i skenet från några stearinljus. Det här är inget klockmögel egentligen. Det är en modern reissue.
Jag vill påstå att det finns ingen orginalutgåva av Slava Sadko. De kända, äldre, exemplaren är så få att de förmodligen var prototyper. Jag påstår - lite kaxigt - att den här reissue:n är den första upplagan av Sadko. Det gjordes 300 stycken i den här upplagan.
20231216_084255.jpg
😍👍
IMG_3427.jpeg

Jag är 99% säker på att kronan ska sitta på en "old ministry" ( brutna luggar ). De ( både kronorna och boetterna ) är svåra att hitta.
Old Ministry med brutna luggar, dvs från första halvan av 80-talet är fortfarande något jag både saknar i min samling och verkligen skulle vilja ha. Jag vet inte vad det är med denna trubbiga och lite klumpiga form, men den väcker någonting hos mig. Om någon springer på en dylik och inte själv är aspirant får man gärna höra av sig till mig 😍

Jag är 99% säker på att kronan ska sitta på en "old ministry" ( brutna luggar ). De ( både kronorna och boetterna ) är svåra att hitta.

Det är inte samma som den här då eller är det en annan? Syns inga "svarvspår" på den här.

Fast jag ser nu på bilderna att kupolen sitter lite djupare in i kronan på den andre.

w&cmCr1.jpg

w&cmCr2.jpg

W&CM5.jpg

Senast ändrad:
Halloj kamrat(er)!
Har en polare som fått en ryss och undrar om någon här känner igen denna?
Manuellt verk, vinglig skruvkrona i övrigt har jag ingen koll alls..

Mvh Karl-Magnum

1000004361.jpg
1000004363.jpg

Kul! En hyfsat vanlig Vostok Komandirskie.
Lite halv ovanlig boett har jag för mig, bör sitta ett Vostok 2414 urverk i.
Kronan skall vara vinglig.
Ifrån tidigt 90-tal

Halloj kamrat(er)!
Har en polare som fått en ryss och undrar om någon här känner igen denna?
Manuellt verk, vinglig skruvkrona i övrigt har jag ingen koll alls..

Mvh Karl-Magnum

1000004361.jpg
1000004363.jpg
Hej Karl-Magnum!

Det där är en cool Vostok Komandirskie från början av 90-talet. Den saknar ursprungsmärkning på urtavlans nederkant och brukar därför kallas en "transitional watch". Klockan är från tiden efter Sovjets "implodering" men innan Ryssland var etablerat som ett land.
Jag gissar på att klockan innehåller ett 24xx-urverk. En riktig "arbetshäst".
Klockan är inte speciellt dyr men ganska charmig.
Lysmassan på urtavlan matchar lysmassan på visarna och därför tror jag att klockan är i den konfiguration som den lämnade fabriken med.

Kul! En hyfsat vanlig Vostok Komandirskie.
Lite halv ovanlig boett har jag för mig, bör sitta ett Vostok 2414 urverk i.
Kronan skall vara vinglig.
Ifrån tidigt 90-tal

Hej Karl-Magnum!

Det där är en cool Vostok Komandirskie från början av 90-talet. Den saknar ursprungsmärkning på urtavlans nederkant och brukar därför kallas en "transitional watch". Klockan är från tiden efter Sovjets "implodering" men innan Ryssland var etablerat som ett land.
Jag gissar på att klockan innehåller ett 24xx-urverk. En riktig "arbetshäst".
Klockan är inte speciellt dyr men ganska charmig.
Lysmassan på urtavlan matchar lysmassan på visarna och därför tror jag att klockan är i den konfiguration som den lämnade fabriken med.

Tack för snabba svar! 🙏
Då ska jag meddela honom detta..
Misstänker han kommer fråga mig om värdet så klämmer in den frågan med.
Vet inte om det är okej med värderingsfrågor så hoppa över det om det ej är önskvärt! 😀👍
Vilket härligt forum detta är! ❤️

Tack för snabba svar! 🙏
Då ska jag meddela honom detta..
Misstänker han kommer fråga mig om värdet så klämmer in den frågan med.
Vet inte om det är okej med värderingsfrågor så hoppa över det om det ej är önskvärt! 😀👍
Vilket härligt forum detta är! ❤️
Beroende på om man trålar på eBay eller kollar Tradera tror jag man kan drista sig att säga att en i bra skick kan hittas för 400-1000kr.

Tillbaka
Topp