Samlarn
Silver
Berätta mera!!WOW! EN HELIG GRAAL!
Grattis som f*n!
Har läst mycket om den där, och halvbrorsorna som ej är kronografer!
Cool satan!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Berätta mera!!WOW! EN HELIG GRAAL!
Grattis som f*n!
Har läst mycket om den där, och halvbrorsorna som ej är kronografer!
Cool satan!
( 2024 - 1950 =) snart 74 år eftersom säljaren sa att den tillverkades 4:e kvartalet 1950.Stort GRATTIS! Vad är det för ålder på den där godingen?
En ”zlatoust” alltså om jag inte fattat saken fel, för visst flyttades fabriken dit 1941? Isf dubbelt stort GRATTIS till köpet( 2024 - 1950 =) snart 74 år eftersom säljaren sa att den tillverkades 4:e kvartalet 1950.
Ingen aning faktiskt. Jag är inte så påläst om First Moscow Watch Factory. ( 1MWF ).En ”zlatoust” alltså om jag inte fattat saken fel, för visst flyttades fabriken dit 1941? Isf dubbelt stort GRATTIS till köpet
Lovar du att fotobomba när den anländer?Ingen aning faktiskt. Jag är inte så påläst om First Moscow Watch Factory. ( 1MWF ).
Den sitter på min handled nu men jag är halvt paralyserad av stunden. Det får bli en annan dag.Lovar du att fotobomba när den anländer?
Supercoolt och stort grattisDen sitter på min handled nu men jag är halvt paralyserad av stunden. Det får bli en annan dag.
Wow, det där ÄR en helig Graal. Grattis!!!Kirova caliber 59
Vänner!
Jag är lite i chocktillstånd men på ett positivt sätt.
Man fantiserar ju om vad man kan lägga i sin samling. Vissa klockor kan man ju bara drömma om. Det här är en så'n klocka.
Jag känner att jag måste lägga ut en bild på klockan jag lyckades köpa idag. Klockan kallas ofta Kirova Caliber 59 och är lite av "The Holy Grail" bland samlare av ryska klockor. Mer orkar inte jag skriva om den här idag. Jag darrar lite fortfarande. Skämtar såklart men lite tagen är jag.
Kirova caliber 59
Vänner!
Man fantiserar ju om vad man kan lägga i sin samling. Vissa klockor kan man ju bara drömma om. Det här är en så'n klocka.
Jag känner att jag måste lägga ut en bild på klockan jag lyckades köpa idag. Klockan kallas ofta Kirova Caliber 59 och är lite av "The Holy Grail" bland samlare av ryska klockor. Mer orkar inte jag skriva om den här idag. Jag darrar lite fortfarande. Skämtar såklart men lite tagen är jag.
Det där kan nog hända lite då och då. Jag har framförallt en Neptun-Dude från sent 80-tal (2416-verk som i ditt fall, men lite äldre) där detta händer titt som tätt. Jag vet inte hur vetenskapligt jag jobbar, men om jag skruvar kronan baklänges lite granna tills den "klickar i" gängorna ordentligt innan jag gängar fast kronan brukar det finnas hopp om att det släpper. Det som händer är antagligen att key-less-mekanismen kärvar lite granna.Upptäckte ett nytt halvjobbigt fel med min ena Amphibia igårkväll när jag skulle vrida upp den och ställa inför morgondagen.
När man skruvar in kronan vill visarna fortfarande "följa" med, alltså även i läget där kronan är såpass långt in att den börjat gänga fast. Var hopplöst svårt att få till rätt tid
Nån som har en aning om vad som kan ha hänt
/om det är enkelt åtgärdat..?
Upptäckte ett nytt halvjobbigt fel med min ena Amphibia igårkväll när jag skulle vrida upp den och ställa inför morgondagen.
När man skruvar in kronan vill visarna fortfarande "följa" med, alltså även i läget där kronan är såpass långt in att den börjat gänga fast. Var hopplöst svårt att få till rätt tid
Grattis till klenoden!Kirova caliber 59
Vänner!
Den är ju så läcker!jag hedrar med min lite enklare flieger.Kirova caliber 59
Här är lite bilder på den Kirova som jag lyckades lägga till samlingen igår.
Klockan ovan är ganska ovanlig. Det finns bilder på en så'n här klocka när man söker på t.ex. Google. Det är samma klocka som den här eftersom bilderna kommer från Lucidor, som jag köpte den här klockan av.
Söker man på ryska forum så kanske man kan hitta fler bilder på andra klockor av samma modell men jag är inte tillräckligt bra på ryska.
Klockan har sin bakgrund ända tillbaka till andra världskriget.
Urverket i den här kronografen kommer från den tyska Urofa 59 från Glashütte.
Maskiner och varulager från Glashütte hamnade hos First Moscow Watch Factory efter att de sovjetiska trupperna konfiskerade Glashüttes fabrik som en delbetalning av Tysklands krigsskadestånd.
Med början 1947 tillverkade First Moscow Watch Factory Tutima Urofa kronografer med komponenter från Glashütte men med 1MWF-stämplad urtavla och en egen tillverkad brygga i urverket. Förmodligen så var produktionen inte speciellt stor.
Produktionen upphörde 1951.
Läs mer här:
https://omegaforums.net/threads/the-curious-case-of-the-russian-tutima-urofa-59.104773/Kirova typ-59
Den här klockan är en sovjetisk Kirova typ-59 kronograf från 1947. Den representerar en blandning av tysk- och rysk teknikhistoria. Modellen har sina rötter i tyska Urofa-Ufag som grundades 1926. Urofa (Uhren Rohwerke Fabrik Glashütte AG), gjorde Ébauche; den andra, Ufag (Uhrenfabrik Glashütte...klocksnack.se
Glasets höjd ...Kirova caliber 59
Klockan ovan är ganska ovanlig. Det finns bilder på en så'n här klocka när man söker på t.ex. Google. Det är samma klocka som den här eftersom bilderna kommer från Lucidor, som jag köpte den här klockan av.
Söker man på ryska forum så kanske man kan hitta fler bilder på andra klockor av samma modell men jag är inte tillräckligt bra på ryska.
Maskiner och varulager från Glashütte hamnade hos First Moscow Watch Factory efter att de sovjetiska trupperna konfiskerade Glashüttes fabrik som en delbetalning av Tysklands krigsskadestånd.
Med början 1947 tillverkade First Moscow Watch Factory Tutima Urofa kronografer med komponenter från Glashütte men med 1MWF-stämplad urtavla och en egen tillverkad brygga i urverket. Förmodligen så var produktionen inte speciellt stor.
Läs mer här:
https://omegaforums.net/threads/the-curious-case-of-the-russian-tutima-urofa-59.104773/Kirova typ-59
Den här klockan är en sovjetisk Kirova typ-59 kronograf från 1947. Den representerar en blandning av tysk- och rysk teknikhistoria. Modellen har sina rötter i tyska Urofa-Ufag som grundades 1926. Urofa (Uhren Rohwerke Fabrik Glashütte AG), gjorde Ébauche; den andra, Ufag (Uhrenfabrik Glashütte...klocksnack.se
Alltså bara det där urverket med sitt pelarhjul är hur vackert som helst!Kirova caliber 59
Läs mer här:
Jag har haft det bekymret på två av mina amphibior. Jag fick känslan av att bommen var för kort och inte gick in i nästa läge innan man började skruva in kronan. Men @Rikala har förstås en förklaring som är mer faktabyggd. Jag killgisssar mer. Båda de ur jag haft med detta bekymret var klockor med datum. Om det finns samband har jag ingen aning om.Upptäckte ett nytt halvjobbigt fel med min ena Amphibia igårkväll när jag skulle vrida upp den och ställa inför morgondagen.
Det blev inte helt tokigt och rappligheten motsvarar sovjetiska förväntningar trots att det är nått europeisktDet trillade in en rallylänk i postlådan idag. Magnifik. Rasslig och racklig dvs perfekt!
Stort tack @Tactical trader !!
Passar bra till den här tavlan tycker jag.
Jag personligen har nog 4-5 såna här sovjetiska armband/länkar.Det trillade in en rallylänk i postlådan idag. Magnifik. Rasslig och racklig dvs perfekt!
Stort tack @Tactical trader !!
Passar bra till den här tavlan tycker jag.
Grymt skick, och jag gillar verkligen det lite "vanvördiga" i ett camo-Nato på gammal sovjet.Har burit min Helikopter-Vostok sedan igår eftermiddag. Fint att den får komma till bruk igen efter att länge ha legat i dvala i en klocklåda.