• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

FahdAsk

Breitling
Var det lädret som syntes på bilden såg det lite slitet och trist ut. Det finns ju snygga och proffsiga i (förslagsvis) svart läder som skulle göra den prydlig.
Annars vore kanske ett sailcloth med blå rand (då din klocka går i grönt/blått) ngt att testa?!

Sedan finns det ju Nato och Nato. Kanske ett snyggt med dova färger som återfinns i klockan ändå skulle kunna testas?
Som t.ex. ett sådant här:

Ioförsig skulle ett Natoband i läder vara väldigt fint, tror att nåt i brunt skulle matcha den rätt fint. Sneglar lite på det dem har på Natobutiken.
 

FahdAsk

Breitling
Sådärja! Pinfärsk Vostok!
Ska beställa en läder-Nato ikväll, sen har jag en no-name metalllänk på ingång.
Får kolla vilken som passar bäst, nu ska jag bara bestämma färg på Naton.
 

Bilagor

  • IMG_20190326_175010.jpg
    IMG_20190326_175010.jpg
    137 KB · Visningar: 1

Bozz

Panerai
2-Faktor
1 (10).jpg


Fick hem en AMPHIBIA NEPTUN" by VOSTOK, stainless steel, polished, ø40mm" (Art.-Nr.: 2416 / 960758 igår. Jag hittar inte uppdragsläget, när jag skakar igång den går den 5-15 minuter för att sedan stanna. Jag har sedan tidigare en Vostok med manuellt verk, den har jag inga problem att hantera.
Har någon liknande erfarenheter av detta automatverk?
 

Beo

Patek
1 (10).jpg


Fick hem en AMPHIBIA NEPTUN" by VOSTOK, stainless steel, polished, ø40mm" (Art.-Nr.: 2416 / 960758 igår. Jag hittar inte uppdragsläget, när jag skakar igång den går den 5-15 minuter för att sedan stanna. Jag har sedan tidigare en Vostok med manuellt verk, den har jag inga problem att hantera.
Har någon liknande erfarenheter av detta automatverk?
När du skruvat ut kronan så ska det bara vara att dra upp klockan precis som ett vanligt handjagat verk,går inte det menar du?:)
Visar här min jobb Vostok "tunna":D!
15538474917987062664497754061114.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
1 (10).jpg


Fick hem en AMPHIBIA NEPTUN" by VOSTOK, stainless steel, polished, ø40mm" (Art.-Nr.: 2416 / 960758 igår. Jag hittar inte uppdragsläget, när jag skakar igång den går den 5-15 minuter för att sedan stanna. Jag har sedan tidigare en Vostok med manuellt verk, den har jag inga problem att hantera.
Har någon liknande erfarenheter av detta automatverk?
Det som kan vara lite speciellt med dessa är att det sitter en koppling i kronan. När du skruvat ut kronan kan du ibland behöva lirka litegrann för att hitta det.
 

MAz_666

Rolex
Det som kan vara lite speciellt med dessa är att det sitter en koppling i kronan. När du skruvat ut kronan kan du ibland behöva lirka litegrann för att hitta det.
Precis. Inte sällan behövs det först att du skruvar ut den helt så den "hänger lite löst", och sedan skruvar upp verket (en del säger bara envägs, andra säger fram och tillbaka för att det smörjer bättre ...) genom att du väldigt lätt "drar lite i kronan" - dvs. drar ut den/håller ett tryck utåt för att uppdragningen skall funka. Drar du för långt så börjar ju visarna röra på sig: då får du trycka in den, skruva åt den - och sedan prova igen.
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Precis. Inte sällan behövs det först att du skruvar ut den helt så den "hänger lite löst", och sedan skruvar upp verket (en del säger bara envägs, andra säger fram och tillbaka för att det smörjer bättre ...) genom att väldigt lätt "drar lite i kronan" - dvs. drar ut den/håller ett tryck utåt för att uppdragningen skall funka. Drar du för långt så börjar ju visarna röra på sig: då får du trycka in den, skruva åt den - och sedan prova igen.
I och med att detta är ett automatiskt urverk så KAN du ju rent teoretiskt snurra klockan som en galning i en halv till en minut - och sedan sätta på dig klockan. Dina/handens rörelser kommer sedan, om urverket är friskt, "ladda den fullt" (om du inte går och lägger dig direkt! :D).
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
När du skruvat ut kronan så ska det bara vara att dra upp klockan precis som ett vanligt handjagat verk,går inte det menar du?:)
Visar här min jobb Vostok "tunna":D!
15538474917987062664497754061114.jpg
Nej det går inte, jag hittar inte "dragläget" för uppdrag av verket. Går jag för långt ut kommer jag till läget att ställa klockan. För långt in skruvas kronan in mot boetten.
Jag har även en Komandirskie med manuellt verk och där fungerar det precis som du säger.
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
I och med att detta är ett automatiskt urverk så KAN du ju rent teoretiskt snurra klockan som en galning i en halv till en minut - och sedan sätta på dig klockan. Dina/handens rörelser kommer sedan, om urverket är friskt, "ladda den fullt" (om du inte går och lägger dig direkt! :D).
Jag har provat den varianten men den stannar inom 5-15 minuter. Jag har mailat leverantören https://www.vostok-watches24.com/e-home/ idag och överväger att skicka tillbaka den till Holland.
 

MAz_666

Rolex
Jag har provat den varianten men den stannar inom 5-15 minuter. Jag har mailat leverantören https://www.vostok-watches24.com/e-home/ idag och överväger att skicka tillbaka den till Holland.
Aptrist. Och du har fått till/hajjat hur vi menar med vanliga uppdraget? Det funkar verkligen inte? Om du får det att "ticka" vid vridet, kan man ju med tom klocka nästan "fram-å-tillbaka-vrida" ett 40-tal gånger. DÅ skall den sedan gå i 30-40 timmar.
 

FahdAsk

Breitling
Har en nybörjarfråga, är bezels från Amphibia och Komandarskie utbytbara mot varandra? Vet att det kan skilja sig på storlekar och så men bara generellt hur funkar det?
 
Topp