• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

jabla

Sarlacc
Ryssmåndag med Amphibian på armen.

20190506_151811.jpg
 

Samlarn

Rolex
20190511_balkong.jpg


Raketa 24 h Baltika

Äntligen landade jag en så'n här i samlingen. En polarklocka - skulle jag vilja påstå - även om jag inte riktigt kan hitta en koppling till någon polarexpedition. Om nå'n kan hitta en koppling, skriv gärna och berätta. Klockan saknar den antimagnetiska skölden som jag tror är nödvändig för att klockan ska fungera bra i polartrakterna.
Det är en 24-timmars klocka och den syns ofta tillsammans med andra kända polarklockor. Från tidigt 70-tal, tror jag. Klockan har det supersnygga Baltika urverket, precis som flera andra polarklockor har. Glasbaksidan har jag monterat dit själv. Den ser inte ut så där i orginal.
En ganska ovanlig klocka men man ser dem ibland.

20190510_trippel.jpg

20190510_sidanett.jpg

20190510_wristshot.jpg

20190510_sidan.jpg

20190510_glas.jpg

20190510_bak.jpg
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Raketa 24 h Baltika
Äntligen landade jag en så'n här i samlingen. En polarklocka - skulle jag vilja påstå - även om jag inte riktigt kan hitta en koppling till någon polarexpedition. Om nå'n kan hitta en koppling, skriv gärna och berätta. Klockan saknar den antimagnetiska skölden som jag tror är nödvändig för att klockan ska fungera bra i polartrakterna.
Det är en 24-timmars klocka och den syns ofta tillsammans med andra kända polarklockor. Från tidigt 70-tal, tror jag. Klockan har det supersnygga Baltika urverket, precis som flera andra polarklockor har. Glasbaksidan har jag monterat dit själv. Den ser inte ut så där i orginal.
En ganska ovanlig klocka men man ser dem ibland.

20190510_trippel.jpg

20190510_sidanett.jpg

20190510_wristshot.jpg

20190510_sidan.jpg

20190510_glas.jpg

20190510_bak.jpg
Finns med i Raketa:s katalog från 1972, heter 2623/603293.. Har dock röd sekund där men din har nog blekts under årens lopp? Snygg!! :)

Screen Shot 2016-06-21 at 5.50.58 PM.jpg
 

Beo

Patek
Raketa 24 h Baltika
Äntligen landade jag en så'n här i samlingen. En polarklocka - skulle jag vilja påstå - även om jag inte riktigt kan hitta en koppling till någon polarexpedition. Om nå'n kan hitta en koppling, skriv gärna och berätta. Klockan saknar den antimagnetiska skölden som jag tror är nödvändig för att klockan ska fungera bra i polartrakterna.
Det är en 24-timmars klocka och den syns ofta tillsammans med andra kända polarklockor. Från tidigt 70-tal, tror jag. Klockan har det supersnygga Baltika urverket, precis som flera andra polarklockor har. Glasbaksidan har jag monterat dit själv. Den ser inte ut så där i orginal.
En ganska ovanlig klocka men man ser dem ibland.

20190510_trippel.jpg

20190510_sidanett.jpg

20190510_wristshot.jpg

20190510_sidan.jpg

20190510_glas.jpg

20190510_bak.jpg
Grattis till fångsten!den var förbaskat fin!:)
 

Simpatico

Rolex
Raketa 24 h Baltika
Äntligen landade jag en så'n här i samlingen. En polarklocka - skulle jag vilja påstå - även om jag inte riktigt kan hitta en koppling till någon polarexpedition. Om nå'n kan hitta en koppling, skriv gärna och berätta. Klockan saknar den antimagnetiska skölden som jag tror är nödvändig för att klockan ska fungera bra i polartrakterna.
Det är en 24-timmars klocka och den syns ofta tillsammans med andra kända polarklockor. Från tidigt 70-tal, tror jag. Klockan har det supersnygga Baltika urverket, precis som flera andra polarklockor har. Glasbaksidan har jag monterat dit själv. Den ser inte ut så där i orginal.
En ganska ovanlig klocka men man ser dem ibland.

20190510_trippel.jpg

20190510_sidanett.jpg

20190510_wristshot.jpg

20190510_sidan.jpg

20190510_glas.jpg

20190510_bak.jpg
Stort grattis mycket läcker.
 

Samlarn

Rolex
Vostok Komandirskie, boett 627 ( titanboett )

Tillsammans med den snygga Raketan kom en Vostok igårkväll. En kompis tipsade mig om den här tidigare och priset var bra. Kanske p.g.a. att visarna står helt fel i förhållande till varandra? Ett tecken på att klockan inte funkar nå't vidare? Internet är ju så begränsat att man måste chansa lite och lita på säljare. Det går liksom inte att känna och klämma på grejerna.
Vostoks upplaga med titanboetter ( 627 ) var inte större än 1 000 - 3 000 st och gjordes i en upplaga 1992 - 1993, enligt en rysk samlare. De är ovanliga. Tidigare trodde jag att de bara fanns med det automatiska urverket 2416b och tre urtavlor. Scuba dude, Tereschkova och Admiralskie. Det finns några fler. Det här är en Komandirskie och har det manuella 2409A-urverket. Gemensamt för dem är att de är "transitional". D.v.s. det saknas ursprungsmärkning på urtavlans nederkant. Det enklaste sättet att känna igen dem är väl kanske att de är lite bredare än 420-boetten som den annars liknar. Syns enklast vid kronan. Trots att de är större än 420-boetten i stål så känns de lättare.
Just den här klockan saknar "röda stjärnan" och den har inget datum, vilket jag tycker bara gör urtavlan snyggare.
20190511_2.jpg

20190511_ovan.jpg

20190511_sidan.jpg

20190511_bakboett.jpg
20190511_urverk.jpg

20190511_handled.jpg

Jag har en annan titanboett från Vostok sen tidigare. En Admiralskie.
20181102_admiralskie.jpg
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
Vostok Komandirskie, boett 627 ( titanboett )

Tillsammans med den snygga Raketan kom en Vostok igårkväll. En kompis tipsade mig om den här tidigare och priset var bra. Kanske p.g.a. att visarna står helt fel i förhållande till varandra? Ett tecken på att klockan inte funkar nå't vidare? Internet är ju så begränsat att man måste chansa lite och lita på säljare. Det går liksom inte att känna och klämma på grejerna.
Vostoks upplaga med titanboetter ( 627 ) var inte större än 1 000 - 3 000 st och gjordes i en upplaga 1992 - 1993, enligt en rysk samlare. De är ovanliga. Tidigare trodde jag att de bara fanns med det automatiska urverket 2416b och tre urtavlor. Scuba dude, Tereschkova och Admiralskie. Det finns några fler. Det här är en Komandirskie och har det manuella 2409A-urverket. Gemensamt för dem är att de är "transitional". D.v.s. det saknas ursprungsmärkning på urtavlans nederkant. Det enklaste sättet att känna igen dem är väl kanske att de är lite bredare än 420-boetten som den annars liknar. Syns enklast vid kronan. Trots att de är större än 420-boetten i stål så känns de lättare.
Just den här klockan saknar "röda stjärnan" och den har inget datum, vilket jag tycker bara gör urtavlan snyggare.
20190511_2.jpg

20190511_ovan.jpg

20190511_sidan.jpg

20190511_bakboett.jpg
20190511_urverk.jpg

20190511_handled.jpg

Jag har en annan titanboett från Vostok sen tidigare. En Admiralskie.
20181102_admiralskie.jpg
Grattulerar till en fin fångst och min titan hälsar!:Doch ja datum orkade jag inte ställa:p!
20190511_194346.jpg
 

MAz_666

Rolex
Hej go'vänner!
Supporthjälp.
Har öppnat en hel del 2416b och aldrig haft problem med att få bort kronan eller att få tillbaka den.
Nu skulle jag öppna min nya 710 Amphibian för att lägga på en aning silikon på o-ringarna.
Tror inte jag gör fel, men trycker jag in "avlastaren" när kronan är helt ute, så går kronan inte ens in. Låter jag kronan komma in en bit så fjädrar avlastaren men det går ej att skjuta in kronan.
Ibland får jag till att avlastaren går att fjädra och att kronan kan skruvas in - men jag märker då att avlastaren stannar kvar i nedre/intryckta läget och alltså inte låser kronan.
Vet ju inte hur "avlastaren" ser ut innanför, och om det är möjligt att den kan skadas och alltså inte klarar av att hugga tag i kronans stång.
Känner ngn igen mitt problem?
Har ngn en idé hur lösa detta? Förstår att det inte är 100% att skriva och berätta - och försöka beskriva, men gör ett försök.
Vill ju få ihop min vackra sommarklocka.
 

Daniel80

Cartier
Hej go'vänner!
Supporthjälp.
Har öppnat en hel del 2416b och aldrig haft problem med att få bort kronan eller att få tillbaka den.
Nu skulle jag öppna min nya 710 Amphibian för att lägga på en aning silikon på o-ringarna.
Tror inte jag gör fel, men trycker jag in "avlastaren" när kronan är helt ute, så går kronan inte ens in. Låter jag kronan komma in en bit så fjädrar avlastaren men det går ej att skjuta in kronan.
Ibland får jag till att avlastaren går att fjädra och att kronan kan skruvas in - men jag märker då att avlastaren stannar kvar i nedre/intryckta läget och alltså inte låser kronan.
Vet ju inte hur "avlastaren" ser ut innanför, och om det är möjligt att den kan skadas och alltså inte klarar av att hugga tag i kronans stång.
Känner ngn igen mitt problem?
Har ngn en idé hur lösa detta? Förstår att det inte är 100% att skriva och berätta - och försöka beskriva, men gör ett försök.
Vill ju få ihop min vackra sommarklocka.
Har också haft problem att få in kronan på nytt och fastna men hittills har jag bara prövat om och om igen och till slut har det funkar.

Var noggrann med att bara skruva loss kronan innan du tycker ner och lossar kronan. När den ska dit igen så se till att avlastaren är ordentligt nedtryckt och skruva in kronan ordentligt, hela vägen in.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Hej go'vänner!
Supporthjälp.
Har öppnat en hel del 2416b och aldrig haft problem med att få bort kronan eller att få tillbaka den.
Nu skulle jag öppna min nya 710 Amphibian för att lägga på en aning silikon på o-ringarna.
Tror inte jag gör fel, men trycker jag in "avlastaren" när kronan är helt ute, så går kronan inte ens in. Låter jag kronan komma in en bit så fjädrar avlastaren men det går ej att skjuta in kronan.
Ibland får jag till att avlastaren går att fjädra och att kronan kan skruvas in - men jag märker då att avlastaren stannar kvar i nedre/intryckta läget och alltså inte låser kronan.
Vet ju inte hur "avlastaren" ser ut innanför, och om det är möjligt att den kan skadas och alltså inte klarar av att hugga tag i kronans stång.
Känner ngn igen mitt problem?
Har ngn en idé hur lösa detta? Förstår att det inte är 100% att skriva och berätta - och försöka beskriva, men gör ett försök.
Vill ju få ihop min vackra sommarklocka.
Har också haft problem att få in kronan på nytt och fastna men hittills har jag bara prövat om och om igen och till slut har det funkar.

Var noggrann med att bara skruva loss kronan innan du tycker ner och lossar kronan. När den ska dit igen så se till att avlastaren är ordentligt nedtryckt och skruva in kronan ordentligt, hela vägen in.
Har för mig att kronan ej får vara i det yttersta läget när man tar loss den då det blir väldigt svårt att få tillbaka den, men som Daniel80 skriver här ovan så är det bara att fippla på så bör det lösa sig efter många försök. Lycka till!
 

Beo

Patek
Hej go'vänner!
Supporthjälp.
Har öppnat en hel del 2416b och aldrig haft problem med att få bort kronan eller att få tillbaka den.
Nu skulle jag öppna min nya 710 Amphibian för att lägga på en aning silikon på o-ringarna.
Tror inte jag gör fel, men trycker jag in "avlastaren" när kronan är helt ute, så går kronan inte ens in. Låter jag kronan komma in en bit så fjädrar avlastaren men det går ej att skjuta in kronan.
Ibland får jag till att avlastaren går att fjädra och att kronan kan skruvas in - men jag märker då att avlastaren stannar kvar i nedre/intryckta läget och alltså inte låser kronan.
Vet ju inte hur "avlastaren" ser ut innanför, och om det är möjligt att den kan skadas och alltså inte klarar av att hugga tag i kronans stång.
Känner ngn igen mitt problem?
Har ngn en idé hur lösa detta? Förstår att det inte är 100% att skriva och berätta - och försöka beskriva, men gör ett försök.
Vill ju få ihop min vackra sommarklocka.
Hej!jo det kan vara vrångt ibland men då lägger jag klockan på nått mjukt med glaset neråt och tar en korntång och har bommen med kronan instucken i boetten så håller jag bomen lite med korntången så du kan rotera kronan lite för ofta är det att bommen inte går i muffhjulet med den fyrkantaga delen av bommen,roterar man så brukar den gå att hitta rätt om inte så skriv igen och jag är strax hemma så kan jag posta några bilder hur det ser ut på tavelsidan så förstår man lättare.Lycka till:)
 

MAz_666

Rolex
Tack alla för bra stöd.
Gött att höra att "det är bara att fortsätta försöka - till slut går det".
Min lösning var tack vare BEOs tips.
Jag flyttade in bommen så långt det gick och tryckte på avlastaren mot slutet. När jag sedan skruvade åt kronan ganska hårt, hade ändå inte avlastaren snäppt upp/tillbaka. Då tog jag en nålpincett och innanför boettväggen hjälpte till att trycka in bommen in liten bit till. Utan större kraft fick jag in den sista mikrometern så att avlastaren klickade till och låste bommen.
Aldrig varit med om detta förr. Idag lärde jag mig ngt nytt!
Från regn till sol!
IMG_7897.jpg
 

Beo

Patek
Tack alla för bra stöd.
Gött att höra att "det är bara att fortsätta försöka - till slut går det".
Min lösning var tack vare BEOs tips.
Jag flyttade in bommen så långt det gick och tryckte på avlastaren mot slutet. När jag sedan skruvade åt kronan ganska hårt, hade ändå inte avlastaren snäppt upp/tillbaka. Då tog jag en nålpincett och innanför boettväggen hjälpte till att trycka in bommen in liten bit till. Utan större kraft fick jag in den sista mikrometern så att avlastaren klickade till och låste bommen.
Aldrig varit med om detta förr. Idag lärde jag mig ngt nytt!
Från regn till sol!
IMG_7897.jpg
Gott att höra och snyggt jobbat:)!klart man måste få ihop klockorna och i det här forumet så finns det kunskap i oändlighet bara man frågar på rätt ställe.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej kamrater!

Ropade precis hem en liten Vostok cal.2809, någon som vet diameter och bandbredd på den? Tyckte att den såg fin ut och skall vara i bra skick med box och papper. Mitt enda aber är väl att det borde stå precision på tavlan om det är ett 2809 i tillskillnad från dem utan precision som har 2809A och 2809B under huven.
BB1E7451-5255-48C8-92F1-1A42DF5EA9D9.jpeg
E75721C6-EDDD-4F22-81E3-263011AF0EF0.jpeg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Hej kamrater!

Ropade precis hem en liten Vostok cal.2809, någon som vet diameter och bandbredd på den? Tyckte att den såg fin ut och skall vara i bra skick med box och papper. Mitt enda aber är väl att det borde stå precision på tavlan om det är ett 2809 i tillskillnad från dem utan precision som har 2809A och 2809B under huven.
BB1E7451-5255-48C8-92F1-1A42DF5EA9D9.jpeg
E75721C6-EDDD-4F22-81E3-263011AF0EF0.jpeg
Bör vara 34mm utan krona.
 
Topp