• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
Hej kamrater!

Ropade precis hem en liten Vostok cal.2809, någon som vet diameter och bandbredd på den? Tyckte att den såg fin ut och skall vara i bra skick med box och papper. Mitt enda aber är väl att det borde stå precision på tavlan om det är ett 2809 i tillskillnad från dem utan precision som har 2809A och 2809B under huven.
BB1E7451-5255-48C8-92F1-1A42DF5EA9D9.jpeg
E75721C6-EDDD-4F22-81E3-263011AF0EF0.jpeg
Grattis!den var fin:),bandbredden ät 16mm och ditt verk är det nyare som har Vostok B stämpeln och om det stämmer så är ditt verk det rätta precision klassade verket för det är inte A och B!här är ett bra lästipps.
https://forums.watchuseek.com/f54/soviet-volna-wolna-cosc-watch-infinitime-13860.html#/topics/13860
Och en ytterligare
https://forums.watchuseek.com/f54/s...-infinitime-13860.html#/topics/740114?page=10
 
Senast ändrad:

M26

Rolex
2-Faktor
Tack :) 18mm mellan luggarna då tror du? Ser den okej ut?

Bör vara 16-18mm tycker man, utifrån bilderna så ser den ut att vara i gott skick. I all ärlighet så är jag faktiskt inte så insatt i just 2809an men här kommer lite info från en som verkar veta :)

"Vaurien, all honest 2809 - incl. Almaz, Volna, Vostok, and Vostok Precision that I have seen, have two-piece caseback + screw-in ring. There are cases of obscure origin with one piece caseback, I don't remember if they were snap or screw-in, currently available on that frankenmasters' wallmart, aukro.ua.
Watch22, Volna was produced between 1958 and - it seems - 1964, when it was replaced by Vostok-branded watches with white 2809A movement. They never had 'Precision' adjective, because they were not precision class watches. Under the Soviet standards, Volna had an expected daily accuracy of +/- 30 sec. per day, which was lower even than 1st class Poljot movements, let alone the chronometer class (or 'Precision class' in Soviet terminology) VP. Old Volna could be very accurate (I have one with - 6 sec. per day), but they were not supposed to be 'Precision', this is one of the few things I am sure."
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Grattis!den var fin:),bandbredden ät 16mm och ditt verk är det nyare som har Vostok B stämpeln och om det stämmer så är ditt verk det rätta precision klassade verket för det är inte A och B!här är ett bra lästipps.
https://forums.watchuseek.com/f54/soviet-volna-wolna-cosc-watch-infinitime-13860.html#/topics/13860
Och en ytterligare
https://forums.watchuseek.com/f54/s...-infinitime-13860.html#/topics/740114?page=10

Bör vara 16-18mm tycker man, utifrån bilderna så ser den ut att vara i gott skick. I all ärlighet så är jag faktiskt inte så insatt i just 2809an men här kommer lite info från en som verkar veta :)

"Vaurien, all honest 2809 - incl. Almaz, Volna, Vostok, and Vostok Precision that I have seen, have two-piece caseback + screw-in ring. There are cases of obscure origin with one piece caseback, I don't remember if they were snap or screw-in, currently available on that frankenmasters' wallmart, aukro.ua.
Watch22, Volna was produced between 1958 and - it seems - 1964, when it was replaced by Vostok-branded watches with white 2809A movement. They never had 'Precision' adjective, because they were not precision class watches. Under the Soviet standards, Volna had an expected daily accuracy of +/- 30 sec. per day, which was lower even than 1st class Poljot movements, let alone the chronometer class (or 'Precision class' in Soviet terminology) VP. Old Volna could be very accurate (I have one with - 6 sec. per day), but they were not supposed to be 'Precision', this is one of the few things I am sure."

Stort tack :D

Har letat efter en ny Classica men när denna åkte förbi framför näsan knep jag den istället. Tyckte att det var skoj med boxen också. Har suttit och googlat lite och jag tyckte att jag betalade lite mycket för den men nu känns det som en mycket bättre affär. Skall bli skoj att se om man kan få den att gå bättre än vanlig ryss-standard cosc dvs 1min/24h och så får jag börja jaga efter ett roligt 16mm läder då det fattas i bandlådan.

Återkommer med bild när den dyker upp, tror att den kommer att komplettera min Neptune fin fint.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Provade mitt vit/svarta Barton idag, vansinnigt skönt gummi men för smalt/tunnt för att funka i mina ögon.
Pga rotation i klocklådan så bestämde jag mig för att beställa ett annat vitt gummi.
Håll tummarna att det funkar bättre :)
IMG_20190513_181934.jpg
3726655.jpg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Stort tack :D

Har letat efter en ny Classica men när denna åkte förbi framför näsan knep jag den istället. Tyckte att det var skoj med boxen också. Har suttit och googlat lite och jag tyckte att jag betalade lite mycket för den men nu känns det som en mycket bättre affär. Skall bli skoj att se om man kan få den att gå bättre än vanlig ryss-standard cosc dvs 1min/24h och så får jag börja jaga efter ett roligt 16mm läder då det fattas i bandlådan.

Återkommer med bild när den dyker upp, tror att den kommer att komplettera min Neptune fin fint.
Ja den nya Classica är så härlig

IMG_20190207_144954.jpg
IMG_20190207_145001.jpg
IMG_20190207_145034.jpg
IMG_20190207_145256.jpg
 

Beo

Patek
Provade mitt vit/svarta Barton idag, vansinnigt skönt gummi men för smalt/tunnt för att funka i mina ögon.
Pga rotation i klocklådan så bestämde jag mig för att beställa ett annat vitt gummi.
Håll tummarna att det funkar bättre :)
IMG_20190513_181934.jpg
3726655.jpg
Är det 18mm på den här?isåfall säg till om bandet ska få vandra vidare.
Tackar och 39 x 46 x 11 är alldeles förträffliga dimensioner :) Finns med den här gråsvarta sunburst tavlan, blå sunburst, grön sunburst och vit med blåa visare :D
Ja den gör skäl för namnet!:)
 
  • Like
Reactions: M26

Beo

Patek
Kollade nu. Synd att 2809 är större än 2409 och inte tvärtom. Man kan hitta 2809 för en billig peng, hade varit en sjukt skoj modd annars.
Ja det smarta med de ryska verken är att de två första siffrorna anger verk storleken och de två sista vilka komplikationer verket har.
XX00 without second, without shock protection
XX01 without second, with shock protection
XX02 small second, without shock protection
XX03 small second, with shock protection
XX04 small second, date, without shock protection
XX05 small second, date, with shock protection
XX08 central second, without shock protection
XX09 central second, shock protection
XX10 central second, shock protection, anti-magnetic
XX12 central second, shock protection, alarm
XX14 central second, date, shock protection
XX15 central second, shock protection, automatic
XX16 central second, date, shock protection, automatic
XX17 small second, without shock protection, chronograph
XX23 central second, shock protection, 24 hours
XX24 central second, shock protection, automatic, 24 hours
XX27 central second, day-date, shock protection, automatic
XX28 central second, day-date, shock protection
XX31 central second, date, shock protection, automatic, 24 hours
XX32 central second, date, shock protection, automatic, day/night-indicator
XX33 small second, date, shock protection, chronograph
XX34 central second, with/without shock protection, stop-second
XX35 open balance
XX35 central second, date, shock protection, automatic, day/night-indicator
XX82 stopwatch
XX95 additional stopwatch
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ja det smarta med de ryska verken är att de två första siffrorna anger verk storleken och de två sista vilka komplikationer verket har.
XX00 without second, without shock protection
XX01 without second, with shock protection
XX02 small second, without shock protection
XX03 small second, with shock protection
XX04 small second, date, without shock protection
XX05 small second, date, with shock protection
XX08 central second, without shock protection
XX09 central second, shock protection
XX10 central second, shock protection, anti-magnetic
XX12 central second, shock protection, alarm
XX14 central second, date, shock protection
XX15 central second, shock protection, automatic
XX16 central second, date, shock protection, automatic
XX17 small second, without shock protection, chronograph
XX23 central second, shock protection, 24 hours
XX24 central second, shock protection, automatic, 24 hours
XX27 central second, day-date, shock protection, automatic
XX28 central second, day-date, shock protection
XX31 central second, date, shock protection, automatic, 24 hours
XX32 central second, date, shock protection, automatic, day/night-indicator
XX33 small second, date, shock protection, chronograph
XX34 central second, with/without shock protection, stop-second
XX35 open balance
XX35 central second, date, shock protection, automatic, day/night-indicator
XX82 stopwatch
XX95 additional stopwatch
Fan va tufft :) Underlättar ju bukt-trålandet avsevärt.
 
  • Like
Reactions: Beo

matalm

Cartier
Vem blir först att publicera sitt ryssur mot bakgrund av en TV med serien Chernobyl på HBO? En kommandirski på armen med David "Gorby" Dencik i befälsrummet? En amfibia när Stellan Skarsgård beordrar helikoptern att hovra över härdsmältan? :):(:meh:

Jag är bara avundsjuk för att jag ännu inte har skaffat nån Scuba-dude eller dress-Vostok likt M26 ovan! Men snart på en handled nära mig!

Joking aside så har jag sett avsnitt 1 och inte sett nån tydlig dinka på nån arm ännu, men en i övrigt snyggt producerad serie borde ju få med en tidstypisk markör i form av sovjetiskt armbandsur!
 
Topp