• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kropoth

Cartier
De här två var rätt tuffa. Tror inte att jag har sett dessa boetter förut. Någon som kan bidra med lite information?

1)
Vostok-Commanders-square-1894-3-of-11-700x466.jpg


2)
chasi_004.jpg


Båda bilderna kommer från sidan där den första klockan säljs: https://sovietwatchstore.com/product/mechanical-wostok-vostok-watch-2

Edit:
Såg att klockan i annonsen hade följande sökord under bilderna: "Vostok Commanders square 1894"
 

matalm

Cartier
Så, då ska även jag snart få sälla mig till vostokisterna. En klocka med lite tillbehör är beställda från Christopol. Klockan har varit slutsåld länge, fanns inne några timmar i förra veckan innan den sålde slut igen. Så idag finns den inne igen och nu hann jag fixa med paypalkonto o allt så beställningen gick igenom. Ska bli en fin väntan på nåt gott från Ryssland!
 

Svartskaegg

Breitling
De här två var rätt tuffa. Tror inte att jag har sett dessa boetter förut. Någon som kan bidra med lite information?
Har för mig att klocka nr 1 är en limiterad Komandirskie från 70-talet. Producerad för försvarsministeriet.. Men lite osäker dock. @samlarn bör nog kunna komma med de rätta uppgifterna!
1)
Vostok-Commanders-square-1894-3-of-11-700x466.jpg


2)
chasi_004.jpg


Båda bilderna kommer från sidan där den första klockan säljs: https://sovietwatchstore.com/product/mechanical-wostok-vostok-watch-2

Edit:
Såg att klockan i annonsen hade följande sökord under bilderna: "Vostok Commanders square 1894"
 

Samlarn

Rolex
Det är visserligen klockor från Vostok - som jag har mycket i min samling. Jag har från början valt att samla bara på dykarur från CCCP-tiden och det är bara för att kunna få en bra "udd" på min samling. Jag vet, det finns en Strela och några polarforskar klockor i samlingen men de är undantagen.
Det finns flera ryska klockor som är intressanta som jag medvetet valt bort för att kunna hålla min "linje" i samlingen. Vill inte att den "spretar" åt alla håll. Det är därför som det inte finns en enda Vostok Komandirskie i min samling. Det är inget fel på dem men de passar inte i min samling. Jag vet väldigt lite om Vostok Komandirskie.
Vissa Komandirskie har stämpeln "Zakaz MO CCCP" på urtavlan och det gör dem lite speciella. Det betyder att de är beställda av Sovjets Försvarsdepartement.
 

Svartskaegg

Breitling
Lume-dot lossnade.. öppnade upp och blåste ut den. När allt var ihopskruvat, så märkte jag att kronan inte ville fästa i verket igen.. Packade ner klockan för att ta tag i den senare. En timma gick, kronan satt! Vostok, när det löser sig av bara farten.. :D:D
E63D2E2D-0010-4E71-AC00-AE044C381A4B.jpeg
 

LasPalmas

Breitling
Tjenare tråden!
Jag är relativt ny till klockvärlden men har definitvt blivit förtjust i sovjetiska/ryska klockor (att jag är halvukrainare kan vara en faktor :D). Måste dock fråga er, hur mycket bryr ni er om klockan är tillverkad i Ryssland eller Sovietunionen. Själv så bleknar en klocka lite i mina ögon när jag ser "сделано в россии". Det är något som attraherar så fruktansvärt med att ha en klocka från ett land som inte längre existerar. Hur ser ni påå det? :)
 

Beo

Patek
Tjenare tråden!
Jag är relativt ny till klockvärlden men har definitvt blivit förtjust i sovjetiska/ryska klockor (att jag är halvukrainare kan vara en faktor :D). Måste dock fråga er, hur mycket bryr ni er om klockan är tillverkad i Ryssland eller Sovietunionen. Själv så bleknar en klocka lite i mina ögon när jag ser "сделано в россии". Det är något som attraherar så fruktansvärt med att ha en klocka från ett land som inte längre existerar. Hur ser ni påå det? :)
Jag gillar de mer ovanliga och då är det oftare de från cccp tiden,men det är egentligen ingen betydelse för min del huvudsaken jag gilla klockan.:D
Första från före 90 andra runt 90 utan nån märkning och sista en från 2018.
15719425068251856205892.jpg
15719426022321810731978.jpg
1571942652076-279923643.jpg
 
Topp