• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Wilko

Cartier
Ja jag skulle vilja få en liten utbildning av "lume tanten" faktiskt.. Klart imponerande verktyg hon använder till att lägga lume..
2vNQElWoiOU.jpg

Imponerande att luma med bara vanliga glasögon...
 
Senast ändrad:

MattiasKV

Cartier
Har precis införskaffat den här! Gillas?
20200519_222252.jpg
Kan tillägga att jag köpte den på chans utan att veta nåt om den mer än att den var en Vostok, som det verkade. Hade bara sett en inte jättetydlig bild. Å andra sidan var den som sålde klockan en utomordentligt trevlig person så jag tyckte att det var ok :) Tror inte heller den personen visste så mycket om klockan men visst skulle jag gärna vilja veta dess historia!
 

Samlarn

Rolex
Kan tillägga att jag köpte den på chans utan att veta nåt om den mer än att den var en Vostok, som det verkade. Hade bara sett en inte jättetydlig bild. Å andra sidan var den som sålde klockan en utomordentligt trevlig person så jag tyckte att det var ok :) Tror inte heller den personen visste så mycket om klockan men visst skulle jag gärna vilja veta dess historia!
Jag samlar ganska "smalt" och har medvetet valt bort Komandirskie i min samling. Inte för att jag tror att det är något fel på dem men det har givit mig möjligheten att samla "djupare" bland t.ex. Amphibian istället. Jag kan inte berätta så mycket om klockan tyvärr.
 

Samlarn

Rolex
Kan tillägga att jag köpte den på chans utan att veta nåt om den mer än att den var en Vostok, som det verkade. Hade bara sett en inte jättetydlig bild. Å andra sidan var den som sålde klockan en utomordentligt trevlig person så jag tyckte att det var ok :) Tror inte heller den personen visste så mycket om klockan men visst skulle jag gärna vilja veta dess historia!
Jag ser nu att det står "Zakaz MO CCCP" längst ner på urtavlan. Det betyder att klockan är beställd av Sovjets Försvarsdepartement. Det är lite speciellt.
 

Olaa

Cartier
Kan du berätta nåt alls om klockan eller vet du vem som kan?
tavlan; made in commemoration of the 40th anniversary of the end of the Great Patriotic War
3AKA3 MO CCCP; by order of Ministery of Defense, during the ´60s and ´70s Komandirskie watches could be purchased only in special stores reserved for officers. The purchaser had to identify himself by uniform or military pass. Each Soviet town had stores which catered exclusively to the military. (Juri Levenberg)

1985isch iom märkning/jubileum,,, :)
 
Senast ändrad:

MattiasKV

Cartier
Mycket häftig jubileumstavla - har sett få med en sådan krackelering, som ju ger ”rätt” känsla åt dessa:) Om jag var du skulle jag dock testa annat band - den där skulle nog bli fin på svart eller mörkgrönt läder:)?
Helt rätt! Läder ger "officerskänslan" men jag är annars inne på att testa den på ett Marine Nationale :) Ska prova mig fram. Bra förslag! Tack!
 
Topp