• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
En liten fråga såhär på Söndagen.
Finns det någon mer som sett en bakboett med denna lilla stjärnmärkning?

s-l1600.jpg
 

Kohkoinen

Omega
Här är resultatet av mitt första bygge. Den gamla handvevade Komandirskien ropade jag in för 150 kr på en Ebayauktion. Medan jag väntade in den (det tog två månader innan den hittat till mig från Ukraina), så skaffade jag ny boett, nya visare och ett autoverk. När omsider klockan damp ner, så blev det slakt. Resultatet ser ni här:
upload_2020-5-25_23-59-45.png

upload_2020-5-26_0-0-46.png

upload_2020-5-26_0-1-17.png
 

Samlarn

Rolex
Här är resultatet av mitt första bygge. Den gamla handvevade Komandirskien ropade jag in för 150 kr på en Ebayauktion. Medan jag väntade in den (det tog två månader innan den hittat till mig från Ukraina), så skaffade jag ny boett, nya visare och ett autoverk. När omsider klockan damp ner, så blev det slakt. Resultatet ser ni här:
upload_2020-5-25_23-59-45.png

upload_2020-5-26_0-0-46.png

upload_2020-5-26_0-1-17.png
Jäklar vad läcker! Brytningen mellan den superfräscha boetten och den väderbitna urtavlan ger en skön kontrast. :cigar: Ett stycke konstverk nästan. :artist: Kreativt.
 

Kohkoinen

Omega
Jäklar vad läcker! Brytningen mellan den superfräscha boetten och den väderbitna urtavlan ger en skön kontrast. :cigar: Ett stycke konstverk nästan. :artist: Kreativt.

Tackar! Det var lite den effekten som jag var ute efter. Det var också därför jag valde den väl synliga röda sekundvisaren, dels för funktionalitetens skull men just för att den skulle vara tydligt modern till skillnad från urtavlan. Att en klocka varit konstruktionsmässigt oförändrad i närmare 50 år, såpass att gamla delar fortfarande är helt kompatibla med moderna/nyinköpta tycker jag är något att fira :)
 

Samlarn

Rolex
Tackar! Det var lite den effekten som jag var ute efter. Det var också därför jag valde den väl synliga röda sekundvisaren, dels för funktionalitetens skull men just för att den skulle vara tydligt modern till skillnad från urtavlan. Att en klocka varit konstruktionsmässigt oförändrad i närmare 50 år, såpass att gamla delar fortfarande är helt kompatibla med moderna/nyinköpta tycker jag är något att fira :)
Ja den där klockan kommer att gå bra i 50 år till.
 

Tegel-Sten

Breitling

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Uppdaterade min sommar ryss!!!
Förra versionen strulade, och efter mycket felsökning visade det sig att verkhållaren var lite för hög! Gjorde att datum skivan klämdes mellan urtavla och verk, har eftermarknads baklock med glas och det är bredare så pressa mer mot hållaren. Suck efter alla ihop och isär samt slir i verket gav jag upp, men slö surfade förbi annan tavla på Ebay och köpte nytt verk från Soviet market. Så nu är den ihop igen :).
Och faktiskt snyggare :D.
Nu.
IMG_20200527_133353.jpg

Förr.
IMG_20200313_115312.jpg
 

Teppas79

Cartier
Uppdaterade min sommar ryss!!!
Förra versionen strulade, och efter mycket felsökning visade det sig att verkhållaren var lite för hög! Gjorde att datum skivan klämdes mellan urtavla och verk, har eftermarknads baklock med glas och det är bredare så pressa mer mot hållaren. Suck efter alla ihop och isär samt slir i verket gav jag upp, men slö surfade förbi annan tavla på Ebay och köpte nytt verk från Soviet market. Så nu är den ihop igen :).
Och faktiskt snyggare :D.
Nu.
IMG_20200527_133353.jpg

Förr.
IMG_20200313_115312.jpg
Snyggt jobbat, och fint att se den ”räddningen” :)
 
  • Like
Reactions: Beo

Wilko

Cartier
Grattis!den blev mycket fin tycker jag,mer retro helhet!:)

Tack!

Det funkar ju att göra så med den moderna boetten som inte har försänkt bezel i boetten :)
Nu väntar den bara på att få bli ivägskickad för boett med blankpolerade sidor och "starburst" borstning av ovansidan.
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Tack!

Det funkar ju att göra så med den moderna boetten som inte har försänkt bezel i boetten :)
Nu väntar den bara på att få bli ivägskickad för boett med blankpolerade sidor och "starburst" borstning av ovansidan.
Det kommer bli kul att se slut resultatet för den är riktigt fin redan!:)
 

Wilko

Cartier
Den där var snygg! Påminner ganska mycket om de klassiska type 350 och det är en bra förebild.
Tack! Det var precis vad jag tyckte också. En modern 350-hommage med liten twist i form av sandwichtavla. Tim- och minutvisaren har jag för avsikt att byta till guldfärgade och bezeln ska få sig en polering för att ytterligare närma sig original 350.
 
Topp