• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Det blev en Raketa i stället. Hmm, tredje ryska klockan jag köper inom en vecka... :)
Raketa-2.jpg

Från samma säljare, va @Johanaxe66? Snygg!
Själv fick jag hem den här idag via forumet. Ska använda den någon dag eller två för att se om den stannar eller inte.
IMG_20201104_142911.jpg
Snygg!!! Japp, samma säljare som den med de lite udda index-siffrorna. Kom just på att jag har en bekant som reser till Ukraina titt som tätt. Han kanske kunde kolla på lite klockor för min räkning. Nä, nu kommer jag inte att köpa några fler klockor, alls... :)

Skulle vara NOS enligt den ryska säljaren, ser mer ut som helt nyproducerad. Inte samma kvalitet som Vostok, men är iallafall min första 24h. Sitter ett manuellt verk i, som tickar otroligt högt!
20201102_174838.jpg
Ska man vara "den som är den" betyder ju NOS (New Old Stock) egentligen bara att den legat oanvänd/osåld och ej längre finns att få tag på i vanliga butiker (slutat tillverkas). NOS behöver inte betyda att den är supergammal. Tillverkades den 2017; slutade tillverkas 2018 - är ju sen en funnen och såld år 2020 är den per definition en NOS.
Sedan är ju det intressant om de salufört den som att komma från ett visst årtal eller årtionde. Då är det ju bluff om den är nyare än så ...

Senast ändrad:
Ska man vara "den som är den" betyder ju NOS (New Old Stock) egentligen bara att den legat oanvänd/osåld och ej längre finns att få tag på i vanliga butiker (slutat tillverkas). NOS behöver inte betyda att den är supergammal. Tillverkades den 2017; slutade tillverkas 2018 - är ju sen en funnen och såld år 2020 per definition en NOS.
Sedan är ju det intressant om de salufört den som att komma från ett visst årtal eller årtionde. Då är det ju bluff om den är nyare än så ...
Aha, nu får man lära sig. Jag har alltid trott att NOS betyder Never On Street, dvs begagnat men i absolut nyskick. Typ som mitt ena ex av boken Omega Time Capsule, som jag lade i ett skyddande kuvert utan att först bläddra i boken direkt när jag fick hem den och sedan aldrig har rört... Just det exemplet passar ju å andra sidan även in lika bra på din beskrivning av New Old Stock, eftersom den inte finns att få tag på i butiker (har heller aldrig funnits i butiker iof... :) )

Aha, nu får man lära sig. Jag har alltid trott att NOS betyder Never On Street, dvs begagnat men i absolut nyskick. Typ som mitt ena ex av boken Omega Time Capsule, som jag lade i ett skyddande kuvert utan att först bläddra i boken direkt när jag fick hem den och sedan aldrig har rört... Just det exemplet passar ju å andra sidan även in lika bra på din beskrivning av New Old Stock, eftersom den inte finns att få tag på i butiker (har heller aldrig funnits i butiker iof... :) )
Sen är ju sanningen att mycket av det man hittar där ute som saluförs som NOS, också ÄR gammalt/vintage. :cool:

Äntligen min första Scuba Dude! Jag satt och testade med lite olika bezels i går kväll (ja, det blev nästan lite sent, men jag var ju samtidigt tvungen att följa presidentvalet i USA, vars resultat sedan aldrig kom... :) ) Matchande eller kontrasterande insert var frågan. Testade tex med en gul variant, men den hamnade i stället på en annan Amphibia och valde till slut en svart tillsammans med svart natoband. Jag inväntar samtidigt leverans av ett annat natoband i brunt läder. Oklart om det blir för många olika färger eller en snygg kombo. Återkommer...
20201105_074334.jpg

Äntligen min första Scuba Dude! Jag satt och testade med lite olika bezels i går kväll (ja, det blev nästan lite sent, men jag var ju samtidigt tvungen att följa presidentvalet i USA, vars resultat sedan aldrig kom... :) ) Matchande eller kontrasterande insert var frågan. Testade tex med en gul variant, men den hamnade i stället på en annan Amphibia och valde till slut en svart tillsammans med svart natoband. Jag inväntar samtidigt leverans av ett annat natoband i brunt läder. Oklart om det blir för många olika färger eller en snygg kombo. Återkommer...
20201105_074334.jpg
Riktigt snygg!

Min första Ryssfredag här på KS:
IMG_20201106_131845.jpg

Ha! Den där klockan kan vara ganska intressant. En "transitional" med den ryska flaggan. Jag kan ju inte så mycket om den ryska flaggan men antar att den togs fram när Sovjet "kraschade" som land och landet Ryssland etablerades. Den där klockan är från den tiden - början av 90-talet. Undrar om jag ens sett den där urtavlan?
Alla delar ser jämngamla ut så det är nog inte mycket som bytts ut på den där.

• Like
Reactions: Beo
Ha! Den där klockan kan vara ganska intressant. En "transitional" med den ryska flaggan. Jag kan ju inte så mycket om den ryska flaggan men antar att den togs fram när Sovjet "kraschade" som land och landet Ryssland etablerades. Den där klockan är från den tiden - början av 90-talet. Undrar om jag ens sett den där urtavlan?
Det var Peter den store som i förklädnad praktiserade skeppsbyggande i Nederländerna, som när han sedan återvände till Ryssland för att bygga upp sin egen flotta använde den för handelsfartyg, där han helt enkelt flyttade om färgerna från den Nederländska flaggan.

Ryssland hade en flagga mellan - 91 och - 93 med en ljusare blå färg än den nuvarande. Antar att det är den som är avbildad här?

Tillbaka
Topp