• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tårtrester dagen till ära.
20201108_164918.jpg

Är inte heller kung på Komandirskies (har bara en ny K65), men din ser ut som en modell vid namn 341180. Från '80-talet och skall ha ett s.k. 2414A-verk i sig. Kolla på denna länk. Där finns en snarlik din som typ 31:a klocka.
Det tycks figurera ett par olika varianter av sekundvisare; Med eller utan runt lum-punkt. Min har den raka röda utan lum. Vet inte om det var så att klockorna tillverkades med olika sekundvisare eller om min har fått en annan än den som satt som original.

Budade nyss hem denna lilla skönhet trots att jag nyligen påstod att det inte skulle bli några fler. Ser ut som en 341248 (80-tal). Inga garantier att den är i bra skick invändigt. Utsidan ser dock ut att vara i bra skick och jag ser på bilderna jag har sparat ner att sekundvisaren rör på sig...
3AKA3_1_B.jpg

Budade nyss hem denna lilla skönhet trots att jag nyligen påstod att det inte skulle bli några fler. Ser ut som en 341248 (80-tal). Inga garantier att den är i bra skick invändigt. Utsidan ser dock ut att vara i bra skick och jag ser på bilderna jag har sparat ner att sekundvisaren rör på sig...
3AKA3_1_B.jpg
Jag går vidare själv med en fråga: Denna modell delar ju boett med ganska många andra varianter. Vad är det för avstånd mellan bandhornen på denna boett; 18 eller 20 mm?

Tycker du skall nörda in dig lite till och kolla in modellerna 110, 960 och grymma 350.
Så många. Så fina.
:cool:
Ja de är fina! 110 tror jag blir för stor för mig dock eftersom den har så raka luggar.
960 har jag kollat mycket på men just nu finns det bara modeller med datum (vilket jag inte vill ha på Vostok) eller några GMT-modeller som jag inte tycker är så snygga. Men kommer det en svart eller vit 960SE igen så klipper jag den direkt!
350 är väl Komandirskie-versionen av Amphibian 100-boetten? Den är ju snygg faktiskt!

Ja de är fina! 110 tror jag blir för stor för mig dock eftersom den har så raka luggar.
960 har jag kollat mycket på men just nu finns det bara modeller med datum (vilket jag inte vill ha på Vostok) eller några GMT-modeller som jag inte tycker är så snygga. Men kommer det en svart eller vit 960SE igen så klipper jag den direkt!
350 är väl Komandirskie-versionen av Amphibian 100-boetten? Den är ju snygg faktiskt!
Nej 350 är ju denna gamla juvel:
1604942505556.png

Med Wire Lugs som på denna (ger öppning för 22mm band), eller s.k. Swivel Lugs. En plåt-lösning som ger plats för 18mm band.

Spontanköp på Ebay, femte 3133:an i samlingen.
Plockade lite med den och verkar i princip oskruvad, känns ovanligt!
Och ganska tidig, silvriga chrono hjul mm.
Så nu får jag serva den och hoppas på det bästa!
IMG_20201109_150012.jpg

IMG_20201109_150112.jpg
Oj vad fin den är! Härligt vintage. Den svarta bezeln med de röda siffrorna är extra fin.
Jag har medvetet avstått från de sovjetiska 3133 urverken p.g.a. att jag har begränsat min samling till de marina klockorna. Dessutom tyckte jag tidigare att 3133 var alldeles för schweiziska. Det är ju inget fel med de schweiziska klockorna. Tvärtom. De är världsledande på klockor. Nu har jag lärt mig att ryssarna satte sin egen prägel på de schweiziska Valjoux 7734 urverken. De modifierade dem helt enkelt.
Jag råkade komma över ett par riktigt fina 3133 Poljot Okean och de stämmer med "linjen" i min samling: sovjetiska och marina klockor.
Här är en skum bild på en av mina Okeans:
IMG_20201030_161431.jpg

Du råkar inte ha tid att serva ytterligare en 3133? Jag betalar naturligtvis.

Har någon erfarenhet av Etsy? Jag ramlade in där efter en sökning på det stora internätet och vet inte vad jag skall tycka. Ganska mycket Vitage Vostok till hyfsade priser, men när jag söker på Raketa känns resultatet helt oseriöst, tex med flera klockor i uppenbart absolut nyskick som säljs som "vintage 80-tal".

Har någon erfarenhet av Etsy? Jag ramlade in där efter en sökning på det stora internätet och vet inte vad jag skall tycka. Ganska mycket Vitage Vostok till hyfsade priser, men när jag söker på Raketa känns resultatet helt oseriöst, tex med flera klockor i uppenbart absolut nyskick som säljs som "vintage 80-tal".
Jag har köpt en Vostok på Etsy. Det är precis som på eBay. Man får kolla noga och prata med säljarna. Det funkade bra i mitt fall.

Oj vad fin den är! Härligt vintage. Den svarta bezeln med de röda siffrorna är extra fin.
Jag har medvetet avstått från de sovjetiska 3133 urverken p.g.a. att jag har begränsat min samling till de marina klockorna. Dessutom tyckte jag tidigare att 3133 var alldeles för schweiziska. Det är ju inget fel med de schweiziska klockorna. Tvärtom. De är världsledande på klockor. Nu har jag lärt mig att ryssarna satte sin egen prägel på de schweiziska Valjoux 7734 urverken. De modifierade dem helt enkelt.
Jag råkade komma över ett par riktigt fina 3133 Poljot Okean och de stämmer med "linjen" i min samling: sovjetiska och marina klockor.
IMG_20201030_161431.jpg

Gör inga jobb åt andra, att tiden inte finns är en stor orsak.
Sen är det respekten för dessa underbara vintage ur och dess samlare!
Finns många fallgropar när man servar, förra tidiga 3133 fick jag sätta modernare guldiga chrono hjul i. Som exempel, svider ju en del!
Har även ADHD och det gör att det går fel ibland,
men är med mig som med humlor de vet inte heller vad de inte kan ;)

Håller med dig om 3133, den är rysk på många sätt. Och de tidiga är bättre gjorda, med mer noggrannhet. Men också ofta slitna.
Har dock inte tagit i ett Valjoux verk bara sett på nätet.

Har du förresten hittat något om bezel med röd text?

Verkar vara lite blandat. Köpte en riktigt fin Rado ftån 70-talet på Etsy i riktigt bra skick. Har inte köpt något mer där än, men nöjd med mitt första köp.

Jag har som dig kikat på Etsy och även lagt några varor i kundvagnen, men ännu inte genomfört något köp. Som @Samlarn skriver så gäller det nog att vara lite detektiv helt enkelt.

Gör inga jobb åt andra, att tiden inte finns är en stor orsak.
Sen är det respekten för dessa underbara vintage ur och dess samlare!
Finns många fallgropar när man servar, förra tidiga 3133 fick jag sätta modernare guldiga chrono hjul i. Som exempel, svider ju en del!
Har även ADHD och det gör att det går fel ibland,
men är med mig som med humlor de vet inte heller vad de inte kan ;)

Håller med dig om 3133, den är rysk på många sätt. Och de tidiga är bättre gjorda, med mer noggrannhet. Men också ofta slitna.
Har dock inte tagit i ett Valjoux verk bara sett på nätet.

Har du förresten hittat något om bezel med röd text?
Jag förstår. Det tar tid. Det är lugnt.
Jag sökte och hittade en del information om Okeah när jag köpte mina i somras. Tyvärr är länkarna borta nu men jag tror att de bezlar med röda siffror är de äldsta. Jag antar att samma gäller för Sturmanskies.
Här är en av de som jag hittade i somras. Väldigt tidig Okeah:
02a.jpg_l.jpg

Spontanköp på Ebay, femte 3133:an i samlingen.
Plockade lite med den och verkar i princip oskruvad, känns ovanligt!
Och ganska tidig, silvriga chrono hjul mm.
Så nu får jag serva den och hoppas på det bästa!
IMG_20201109_150012.jpg

IMG_20201109_150112.jpg

IMG_20201030_161431.jpg

Så fina 3133or ni har
Hade en crush på dessa för några år sen. Många grymt trevliga modeller och alla tunna och trevliga i motsättning till alla "moderna" Valjoux 7750 kronografer.
Kanske dags att börja jaga igen :)
Har endast denna kvar efter förra ronden

20201110_154651.jpg

Jag var väldigt nära att slå till på denna UFO/OS-1980 i går. Enligt säljaren nyligen "reparerad". Jag tänkte först att det lät ju jättebra, men sedan reagerade jag lite på kronan, som ser alldeles för liten ut och har en distans till boetten som varken är snygg eller korrekt. Det känns som att klockan jan ha varit i ganska dåligt skick och sedan hjälpligt har fixats till. Vad tycker ni? Jag antar att det inte är det lättaste att få tag på en ersättningskrona. Samtidigt är UFOn i OS-utförande väldigt cool...
Raketa_UFO_OS80.jpg

Tillbaka
Topp