• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Den där gröna ufo är en riktig skönhet. Jag är mycket förtjust i den där retromoderna looken. I väst ser det ut som 50 och 60 tal , mid century modern stil, när det gäller ryssarna verkar denna stil närmast vara förknippad med 80 tal. Lite intressant.
Se tex de Luch klockor som kamrat Beo visat upp här på tråden. Snygga!
Jag skulle gärna se en gruppbild på dem snart igen när du får tid @Beo.
Intressant spaning där, som jag delar, dvs att det vi associerar som riktigt cool 50-60-talsdesign hamnar i 80-talets Sovjet. Omegas Flightmaster kvalar enligt mig in i samma typ av lite "bulkigt" formspråk och den presenterades väl 1969, så det stämmer (på ett hår) även där :)

Den här tyckte jag såg lite intressant ut. Givetvis inte från den första eller ens andra serien, men det vet jag inte heller om jag är beredd att betala för. Urtavlan är "rätt", dvs utan logga. Urverket är det manuella alternativet 2414A SU. Det som stör är att bezeln är utan lum-punkten. En sådan bezel kanske dock går att få tag på i efterhand. (helst skall det vara varianten med små röda prickar mellan de större...) Sammantaget verkar klockan, vad jag kan se, vara tillverkad av delar från sovjet och kanske då sannolikt även från sovjettiden.
Desert Shield-1-B.jpg

Desert_Shield-4-B.jpg

Urtavlan är en riktig Desert Shield. Urverket är inte det. Bakboetten är speciella på orginalen.
Ja, den ursprungliga varianten skall ha ett automatiskt 2416B SU. Det manuella verket i mitt exempel tycks ju dock härröra från rätt tidsperiod.
Jag fick lite inspiration efter att ha fått lite mer kunskap och förståelse för vilka kompromisser jag är beredd att göra via denna ganska grundläggande kartläggning:

Urtavlan är en riktig Desert Shield. Urverket är inte det. Bakboetten är speciella på orginalen.
Baksidan är definitivt inte rätt i mitt fall (saknar lökkupolerna).
Jag tror att min egen inställning till detta är att jag dels inte vill lägga pengarna som behövs för en garanterat äkta tidig Desert Shield. Dessutom finns det hyfsat många tveksamma exemplar ute som bara ser ut att vara äkta, men där man lika lätt kan bli lurad att betala en nolla extra för någonting som bara är ett ihopplock. Alla tycker sannolikt olika, men jag har främst satt upp som önskemål att jag vill ha en Desert Shield som, så långt jag själv kan bedöma, är tillverkad av delar från och därmed under Soviet-tiden. Det nu aktuella exemplaret kan även det vara ett ihopplock som inte ser ut som när klockan lämnade fabriken, men jag slipper också den där extra nollan i slutet på priset. Jag är fine med detta och är glad år att konstatera att det finns lika många åsikter om vad som är "rätt" klocka för var och en som det finns spekulanter.
Jag lägger upp mer bilder när jag fått hem klockan, förslagsvis på ett kakifärgat nato...

God morgon på er!

Jag ägnade kvällen igår med att sortera ut dubletter som jag har i min samling. Tänkte höra om det är någon här som är intresserad av att skaffa en rysk klocka? Den/de som eventuellt köper en av dubletterna slipper ju omaket med att vänta på den internationella postgången och Tullens handläggning. Hör av er om ni vill kolla närmare på någon av klockorna eller vill veta mer om någon speciell. Det är ingen brådska för mig att sälja. Stressa inte.
IMG_20201112_182833.jpg

Min klocka under fredagen är mitt fynd från i somras: Okeah. Den åker av ikväll, när jag sticker till jobbet.
IMG_20201113_084441.jpg

God morgon på er!

Jag ägnade kvällen igår med att sortera ut dubletter som jag har i min samling. Tänkte höra om det är någon här som är intresserad av att skaffa en rysk klocka? Den/de som eventuellt köper en av dubletterna slipper ju omaket med att vänta på den internationella postgången och Tullens handläggning. Hör av er om ni vill kolla närmare på någon av klockorna eller vill veta mer om någon speciell. Det är ingen brådska för mig att sälja. Stressa inte.
IMG_20201112_182833.jpg

Min klocka under fredagen är mitt fynd från i somras: Okeah. Den åker av ikväll, när jag sticker till jobbet.
IMG_20201113_084441.jpg
Många fina, men nu MÅSTE jag hålla igen ett tag... :) Okeahn är ju asgrym, men den antar jag inte finns på säljlistan.

Suck, sista paketet från Meranom är tullat och klart (trodde jag), men nu meddelas det att "Sweden, SESTOA, Retained by customs, Awaiting presentation to border agency/security". Innebär det att svenska tullen vill bemöda sig med att granska mitt lilla paket innehållandes en oskyldig klocka och lite reservdelar?

Suck, sista paketet från Meranom är tullat och klart (trodde jag), men nu meddelas det att "Sweden, SESTOA, Retained by customs, Awaiting presentation to border agency/security". Innebär det att svenska tullen vill bemöda sig med att granska mitt lilla paket innehållandes en oskyldig klocka och lite reservdelar?
Retained! Det kan bli en riktig långkörare... skrattar Nej, jag skojar bara.

God morgon på er!

IMG_20201112_182833.jpg
Om det där "bara" är dubletter så blir man hyfsat nyfiken på resten av ordinarie samling, imponerande 👏🏼

Du får gärna presentera nr 1 från vänster med lite kuriosa? Tycker den svinkool med wirelugs och paddlar men vet egentligen inte så mycket om den,
moddad vridring, eller?
Ögat drogs även till nr 2 från höger som jag inte har en aning om vad det är?

img_20201112_182833-jpg.1598766

Nr 1 från vänster är faktiskt min favorit bland alla ryska klockor och tyvärr har jag så kort om tid att jag inte kan lägga ut texten speciellt mycket. Jo, bezeln är utbytt på den p.g.a. att den förra var så skadad.
Läs gärna mer här om du vill veta mer om klockans bakgrund: https://vintagewatchinc.com/ussr/vostok/nvch-30/

Jag gillar den klockan så mycket att jag har flera exemplar av den. Tänkte minska ner på dubletterna lite.

För ett tag sen gick jag och tog ut min inlåsta samling. Den väntar ett riktigt "fett" tillskott inom några veckor men tills dess ser den ut så här:

IMG_20201023_150446.jpg

Senast ändrad:
img_20201112_182833-jpg.1598766

Nr 1 från vänster är faktiskt min favorit bland alla ryska klockor och tyvärr har jag så kort om tid att jag kan lägga ut texten speciellt mycket. Jo, bezeln är utbytt på den p.g.a. att den förra var så skadad.
Läs gärna mer här om du vill veta mer om klockans bakgrund: https://vintagewatchinc.com/ussr/vostok/nvch-30/

Jag gillar den klockan så mycket att jag har flera exemplar av den. Tänkte tunna ur dubletterna lite.

För ett tag sen gick jag och tog ut min inlåsta samling. Den väntar ett riktigt "fett" tillskott inom några veckor men tills dess ser den ut så här:

IMG_20201023_150446.jpg
Jaha, då är det väl bara att hoppa ner i nästa kaninhål, tack för att du drar ner mig i fördärvet 😂
Super Compressorn väcker ju även den ett visst habegär, förstått att den är löjligt svår att finna men fin är den👌🏼

Sådär, då har jag uppfyllt de mål jag hade satt upp för en liten offensiv med inköp av vintage-ryssar:
  • 1 st 3AKA3 Komandirskie - det blev iof två, men det är lätt hänt... :)
  • 1 st mer diskret dressare - sprang på en Raketa jag i egenskap av nybörjare inte sett tidigare
  • 1 st UFO - hade tänkt OS-variantan, men det blev en grön skön
  • 1 st Raketa World Time - budade nyss hem nedanstående. Lite dyrare än jag hade tänkt, men tycks vara i väldigt bra skick och skall dessutom vara precis nyservad av säljare med bra betyg:
Raketa_WT-5.jpg

Så, nu tror jag faktiskt på mig själv när jag skriver att det får räcka ett tag. Ser nu bara fram emot att få hem de fem skönheterna! (och får se till att lära mig veckodagarna på ryska... :) )
På den här sidan finner du det mesta du behöver för översättning!:pompus:

Senast ändrad:
Den där gröna ufo är en riktig skönhet. Jag är mycket förtjust i den där retromoderna looken. I väst ser det ut som 50 och 60 tal , mid century modern stil, när det gäller ryssarna verkar denna stil närmast vara förknippad med 80 tal. Lite intressant.
Se tex de Luch klockor som kamrat Beo visat upp här på tråden. Snygga!
Jag skulle gärna se en gruppbild på dem snart igen när du får tid @Beo.
Haha!den kom redan innan jag läste det här,och tack för uppskattningen för det är fantastiskt trevliga klockor!

Baksidan är definitivt inte rätt i mitt fall (saknar lökkupolerna).
Jag tror att min egen inställning till detta är att jag dels inte vill lägga pengarna som behövs för en garanterat äkta tidig Desert Shield. Dessutom finns det hyfsat många tveksamma exemplar ute som bara ser ut att vara äkta, men där man lika lätt kan bli lurad att betala en nolla extra för någonting som bara är ett ihopplock. Alla tycker sannolikt olika, men jag har främst satt upp som önskemål att jag vill ha en Desert Shield som, så långt jag själv kan bedöma, är tillverkad av delar från och därmed under Soviet-tiden. Det nu aktuella exemplaret kan även det vara ett ihopplock som inte ser ut som när klockan lämnade fabriken, men jag slipper också den där extra nollan i slutet på priset. Jag är fine med detta och är glad år att konstatera att det finns lika många åsikter om vad som är "rätt" klocka för var och en som det finns spekulanter.
Jag lägger upp mer bilder när jag fått hem klockan, förslagsvis på ett kakifärgat nato...
Äkta desert shield från första upplagan och faktiskt köpt från Usa!!rotorn även märkt med 21 jewels.
16052934264058575099922564030187.jpg
16052934571662405841167021085103.jpg

Jaha, då är det väl bara att hoppa ner i nästa kaninhål, tack för att du drar ner mig i fördärvet 😂
Super Compressorn väcker ju även den ett visst habegär, förstått att den är löjligt svår att finna men fin är den👌🏼
@Von en liten hint!

Tillbaka
Topp