• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag var väldigt nära att slå till på denna UFO/OS-1980 i går. Enligt säljaren nyligen "reparerad". Jag tänkte först att det lät ju jättebra, men sedan reagerade jag lite på kronan, som ser alldeles för liten ut och har en distans till boetten som varken är snygg eller korrekt. Det känns som att klockan jan ha varit i ganska dåligt skick och sedan hjälpligt har fixats till. Vad tycker ni? Jag antar att det inte är det lättaste att få tag på en ersättningskrona. Samtidigt är UFOn i OS-utförande väldigt cool...
Raketa_UFO_OS80.jpg
Fin! Här är väl en liknande fast med större krona: https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/post-3574191

Har någon erfarenhet av Etsy? Jag ramlade in där efter en sökning på det stora internätet och vet inte vad jag skall tycka. Ganska mycket Vitage Vostok till hyfsade priser, men när jag söker på Raketa känns resultatet helt oseriöst, tex med flera klockor i uppenbart absolut nyskick som säljs som "vintage 80-tal".
Har köpt Vostokvisare och läderband. Uppfattar etsy vara precis som ett eBay. Ett "huvudföretag" som har ett stort antal närmast personer upp till andra företag som utför affären. Googla lite referenser precis som på eBay. Jag har alltid blivit nöjd.
Sedan att en del annonser ser mindre kosher ut, tycker jag man hittar överallt.

Jag var väldigt nära att slå till på denna UFO/OS-1980 i går. Enligt säljaren nyligen "reparerad". Jag tänkte först att det lät ju jättebra, men sedan reagerade jag lite på kronan, som ser alldeles för liten ut och har en distans till boetten som varken är snygg eller korrekt. Det känns som att klockan jan ha varit i ganska dåligt skick och sedan hjälpligt har fixats till. Vad tycker ni? Jag antar att det inte är det lättaste att få tag på en ersättningskrona. Samtidigt är UFOn i OS-utförande väldigt cool...
Raketa_UFO_OS80.jpg
20201024_212234.jpg

Så här ser min ut, en klart tjockare krona, dock tror jag att man enkelt kan sätta dit en annan krona än den lilla mer likt den som är orginal, lär finnas massor liknande. Jag har beställt en donatorklocka för att byta ut indexenringen på min, den kanske har rätt krona som jag nog kan avvara. Får se när den kommer...
Det finns rätt många ufo till försäljning i samma skick eller bättre (tror det var ebay), dock gissar på att du får betala mer då...

Idag är jag på hugget både här och på nätet i övrigt. Höll på att bli lurad att slå till på nedanstående. Spontant riktigt snygg, men ser någon vad som är fel?
Raketa_WT_fel.png
Fel tavla, precis som på min.
Verkar i princip omöjligt att få tag på en ersättningstavla om man inte köper en hel donator...
20201111_143103.jpg

Rätt så nöjd med min ändå, är ju ändå snygg!

20201024_212234.jpg

Så här ser min ut, en klart tjockare krona, dock tror jag att man enkelt kan sätta dit en annan krona än den lilla mer likt den som är orginal, lär finnas massor liknande. Jag har beställt en donatorklocka för att byta ut indexenringen på min, den kanske har rätt krona som jag nog kan avvara. Får se när den kommer...
Det finns rätt många ufo till försäljning i samma skick eller bättre (tror det var ebay), dock gissar på att du får betala mer då...
Japp, finns en hel del ute och som du skriver och priserna varierar en hel del. Nu gick jag i stället på den gröna UFOn jag lade upp en annan bild på tidigare idag, men vi får se, verkar vara lätt att fastna lite i UFO-träsket och den där OS-tavlan är ju grym... :)

Fel tavla, precis som på min.
Verkar i princip omöjligt att få tag på en ersättningstavla om man inte köper en hel donator...
20201111_143103.jpg

Rätt så nöjd med min ändå, är ju ändå snygg!
Riktigt snygg oavsett! Din har ju dessutom en rund tavla till skillnad från den jag nästan köpte. Skicket verkar variera något oerhört när man kikar runt och priserna följer ju med därefter.

Sådär, då har jag uppfyllt de mål jag hade satt upp för en liten offensiv med inköp av vintage-ryssar:
  • 1 st 3AKA3 Komandirskie - det blev iof två, men det är lätt hänt... :)
  • 1 st mer diskret dressare - sprang på en Raketa jag i egenskap av nybörjare inte sett tidigare
  • 1 st UFO - hade tänkt OS-variantan, men det blev en grön skön
  • 1 st Raketa World Time - budade nyss hem nedanstående. Lite dyrare än jag hade tänkt, men tycks vara i väldigt bra skick och skall dessutom vara precis nyservad av säljare med bra betyg:
Raketa_WT-5.jpg

Så, nu tror jag faktiskt på mig själv när jag skriver att det får räcka ett tag. Ser nu bara fram emot att få hem de fem skönheterna! (och får se till att lära mig veckodagarna på ryska... :) )

Sådär, då har jag uppfyllt de mål jag hade satt upp för en liten offensiv med inköp av vintage-ryssar:
  • 1 st mer diskret dressare - sprang på en Raketa jag i egenskap av nybörjare inte sett tidigare
  • 1 st Raketa World Time - budade nyss hem nedanstående. Lite dyrare än jag hade tänkt, men tycks vara i väldigt bra skick och skall dessutom vara precis nyservad av säljare med bra betyg:
Raketa_WT-5.jpg

Så, nu tror jag faktiskt på mig själv när jag skriver att det får räcka ett tag. Ser nu bara fram emot att få hem de fem skönheterna! (och får se till att lära mig veckodagarna på ryska... :) )
Raketa är intressanta. Det är bra köp. Lycka till med samlandet. Man ska inte ha bråttom med köpen.

Raketa är intressanta. Det är bra köp. Lycka till med samlandet. Man ska inte ha bråttom med köpen.
World-timern är nog inte helt korrekt. Tavlan är som synes i väldigt bra skick och därmed högst sannolikt utbytt. Dessutom matchar inte tavlans markeringar (guld) visarna och boetten (krom), vilket de nog skall göra om det är 100% original, men jag köper detta iom att det ändå ser ut att vara en original-tavla. Vid en snabb anblick ser boetten faktiskt ut att vara guldfärgad, men det är nog bara det att mässingen syns igenom eftersom kromet har nötts bort.
Oavsett så kan man hitta oerhört coola klockor i Raketas utbud!

Raketa_WT-5.jpg

Den där gröna ufo är en riktig skönhet. Jag är mycket förtjust i den där retromoderna looken. I väst ser det ut som 50 och 60 tal , mid century modern stil, när det gäller ryssarna verkar denna stil närmast vara förknippad med 80 tal. Lite intressant.
Se tex de Luch klockor som kamrat Beo visat upp här på tråden. Snygga!
Jag skulle gärna se en gruppbild på dem snart igen när du får tid @Beo.

Tillbaka
Topp