• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Yes box! Stod på väntelista som nummer 133 sedan maj utan att det hände särskilt mycket, tills Ole bestämde sig för att öka produktionen till 987 ex. den 5 oktober. Nummer 762 checkar in!

FB_IMG_1603092869332.jpg
FB_IMG_1603092872123.jpg
FB_IMG_1603092864335.jpg
FB_IMG_1603092866972.jpg
FB_IMG_1603092875597.jpg
FB_IMG_1603092854599.jpg


T.o.m. blivit uppflyttad från väntelista till produktionsnummer 762 :happyhappy:
CB22DB8E-24FD-4F0D-86D4-1B9BCB164F67.gif


Grattis!
Så jäkla bra... namnet med , "Luna Dude" :hilarious:
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har inte hört om någon som servat i Sverige, men "poljot24.de" skall göra det har jag läst!
Kontakta dom om reservdelar, fick då snabbt och bra svar att dom inte sålde det.

Just reservdelar känns som problemet, finns en del på Ebay och "meshok.net".
Och har man som urmakare inte delar, så är det klart svår och ge pris och bra service!
Är det någon här som har gått all in och skickat en klocka på service till Ryssland eller Ukraina?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Japp, kronografer är ju ofrånkomligt lite mer komplicerade och det blir väl ofta knepigt om delar måste bytas ut.
Jo reservdelar är knepigt, meshok sidan har en hel del har jag sett. Inte handlat där, ännu i alla fall! Blir ju snabbt mer och mer pengar när man kör "trail and error".
Har varit svårt att googla fram vad som är standard justeringar vid kronograf service!
Har märkt att de "ovala" juster skruvarna till krono hjulen har fått för dålig friktion i bryggorna, slitage trixit att fixa! Sen är där tuber med gänga i pressade, som man får justera höjden på. Så det är lagom "glapp" på tex. reset hammare, är små små marginaler har jag märkt.
Men sådant borde ju "rediga" urmakare veta!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Någon som vet nåt om detta ryska(?) märke? Såg på Instagram, men Google gav inte mig mycket svar.
Screenshot_20201118_200139.jpg

Hittade en tråd på WUS som avhandlar Vremja :)

 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Hittade en tråd på WUS som avhandlar Vremja :)

Tack! Ah, jag skulle sökt på Vremja 🙂
Blev lite smidigare med sökningar nu bär jag laddade ned ett ryskt tangentbord.
ВРМЕЯ översattes för övrigt till "Tid".
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har en i liknande skick. Dock ej servad gissar jag på, men den tickar på fint 🙂
IMG_20201114_113115.jpg


Edit: Såg att bezeln inte var av samma typ.
Snygg! Som du skriver skiljer bezeln, i övrigt samma modell. Klockan finns fö på bild här (näst längst ner):
 

MAz_666

Rolex

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag fortsätter med samma spår som @Sibbe. Mitt senaste tillskott kom på posten i går. Även det en 3AKA3. Inte NOS men riktigt bra skick och dessutom precis nyservad. Jag gillar denna boett som lite omväxling, med kronan placerad klockan 2. Jag är lite osäker, men min kan vara ett sent exemplar från 90/91.
Och förresten: God fredag på er alla ryssklockvänner!
20201120_075414.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fick precis hem en Vostok Komandirskie från Ukraina. "3aka3" vilket antyder att den beställdes ursprungligen av den sovjetiska armén 😀👌
Fint exemplar! (men det är inte fredagen den 13:e denna fredag... :) ) Det är något speciellt med 3AKA3-klockorna. De skiljer sig inte tekniskt på något sätt från de övriga fu att tavlan är unik, men det finns ju betydligt färre av dessa plus att det är lite speciellt med en klocka som man vet har sålts via specialbutiker, dit endast militär personal hade tillträde.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Jag fortsätter med samma spår som @Sibbe. Mitt senaste tillskott kom på posten i går. Även det en 3AKA3. Inte NOS men riktigt bra skick och dessutom precis nyservad. Jag gillar denna boett som lite omväxling, med kronan placerad klockan 2. Jag är lite osäker, men min kan vara ett sent exemplar från 90/91.
Och förresten: God fredag på er alla ryssklockvänner!
20201120_075414.jpg
Riktigt snygg!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En HELT annan fråga än det som kanske oftast brukar avhandlas här. Jag klickade runt lite granna på bukten (ja, det händer emellanåt) och sprang som av en händelse på en rysk klocka (vad annars?! :cool: ) till salu via ngn i Ryssland. Det jag reagerade på var att det i beskrivningen av objektet stod att klockan var testat med dosimeter (för att mäta ev radioaktivitet) och att testet hade klarats av utan anmärkning. Min konkreta fråga är om man behöver vara orolig för att råka komma över en kontaminerad klockan när man handlar via främst Ryssland eller Ukraina? Rent teoretiskt skulle ju detta kunna inträffa om man råkar på ett objekt som härstammar från norra Ukraina och området kring Tjernobyl.
ELLER är det så att detta i stället handlar om äldre klockor som använder radium för att få lysmassan att lysa? Den aktuella klockan jag såg på bukten var dock inte jättegammal, utan mer 80-tal.
 
Topp