• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Grattis!den är så bra:happyhappy:!och grymt armband,var kommer det ifrån?
Enligt klassiskt rysk manér: vanligt tropic, som jag "missförstått" och råkat vända upp-och-ned! Så helt vanligt tropic (företaget/personen hette daj317) jag köpte för typ 100kr från eBay! 😂😂😂
1605872218813.png

Senast ändrad:
En HELT annan fråga än det som kanske oftast brukar avhandlas här. Jag klickade runt lite granna på bukten (ja, det händer emellanåt) och sprang som av en händelse på en rysk klocka (vad annars?! :cool: ) till salu via ngn i Ryssland. Det jag reagerade på var att det i beskrivningen av objektet stod att klockan var testat med dosimeter (för att mäta ev radioaktivitet) och att testet hade klarats av utan anmärkning. Min konkreta fråga är om man behöver vara orolig för att råka komma över en kontaminerad klockan när man handlar via främst Ryssland eller Ukraina? Rent teoretiskt skulle ju detta kunna inträffa om man råkar på ett objekt som härstammar från norra Ukraina och området kring Tjernobyl.
ELLER är det så att detta i stället handlar om äldre klockor som använder radium för att få lysmassan att lysa? Den aktuella klockan jag såg på bukten var dock inte jättegammal, utan mer 80-tal.
Värstingkunnarna i forumet kan säkert bekräfta eller förneka, men min uppfattning är att du säkert kan hitta NÅN klocka med radium som dessutom har (fortfarande) sådan nivå att det skulle kunna skada hälsan. Men då skall de vara gamla. De flesta ur efter typ 1960 har inte nyttjat radium. Men dessa "intyg" om att de kontrollerats har också blivit lite av en grej att man skall hävda en total äkthet och alltså lite av en vintage-färgad säljgrej.

Var och hämta en ny bezel på rasten, var bara tvungen och slänga på.

Tyvärr blev ringen supertrög och vrida, tar man iallt man kan flyttar den sig bara någon mm. Nåja, då flyttar den iallafall inte av sig själv.

Väntar på nya visare och tavla (på väg med posten), sedan har jag moddat klart.

20201120_133016.jpg

Tyvärr blev ringen supertrög och vrida, tar man iallt man kan flyttar den sig bara någon mm. Nåja, då flyttar den iallafall inte av sig själv.

20201120_133016.jpg
Snygg och klassisk kombo! Det låter som att fjädern kan ha hamnat lite snett och inte ligger helt i sitt spår runt om. Ta bort och kolla! :) Ibland är det riktigt svårt att klämma tillbaka bezeln, men man kan testa från lite olika håll så brukar det till slut gå bra. Kolla bara att fjädern ligger rätt efter varje försök.

Snygg och klassisk kombo! Det låter som att fjädern kan ha hamnat lite snett och inte ligger helt i sitt spår runt om. Ta bort och kolla! :) Ibland är det riktigt svårt att klämma tillbaka bezeln, men man kan testa från lite olika håll så brukar det till slut gå bra. Kolla bara att fjädern ligger rätt efter varje försök.
Det kan med vara att du måste justera vinklarna på fjädern,skarpa vinklar trögare vridning och ”rundare” vinklar lättare vridning.😊

Det kan med vara att du måste justera vinklarna på fjädern,skarpa vinklar trögare vridning och ”rundare” vinklar lättare vridning.😊
Jag har noterat att det verkar finnas två olika utföranden på fjädern; En ngt tjockare i mässing (?) och en tunnare i stålfärg. Den senare har jag svårt att tillräcklig friktion med när jag monterar tillbaka den. Men, det var ju ett bra tips med att försöka ändra fjäderns vinklar så att dessa blir lite mer "aggressiva". Jag köpte annars en sats nya fjädrar i det som visade sig vara det tjockare utförandet vid senaste besöket hos Meranom. Pris? Ca 17 kr för ett fem-pack... :)

20201120_133016.jpg
Vinklarna på fjäderringen är toppen att experimentera med, för hur lätt den skall snurra. Jag har också märkt att oftast är det lättast att få på bezelen "rakt uppifrån" med tryck av båda tummarna. Någon annan gång (annan ring ...) kan det vara lättare så att säga lägga den snett, och börja med öppningen där fjäderringens slut skapar en liten öppning; men ibland tvärtom - d.v.s. lättast med att lägga den snett, men börja på andra sidan, och alltså fjäderns slut/öppning är det sista man klämmer dit.
Det skall inte vara lätt ...
;) 👍🤘

Senast ändrad:
Värstingkunnarna i forumet kan säkert bekräfta eller förneka, men min uppfattning är att du säkert kan hitta NÅN klocka med radium som dessutom har (fortfarande) sådan nivå att det skulle kunna skada hälsan. Men då skall de vara gamla. De flesta ur efter typ 1960 har inte nyttjat radium. Men dessa "intyg" om att de kontrollerats har också blivit lite av en grej att man skall hävda en total äkthet och alltså lite av en vintage-färgad säljgrej.

Här är ett militärt fickur vars lysmassa fortfarande glöder lite efter 100 år! Den här bör man inte ha nära kroppen varje dag...
20201120_150730.jpg

Precis! Lite läskigt. Och även instoppade i en låda, kan de göra skada ...
Ja, har koll på det. Jag har bra ventilation och dessutom inte en större mängd klockor i sovrummet! Dessutom är det inte så många som innehåller så mycket radium, så för mig är det lugnt, men bra och tänka på!

Ja, har koll på det. Jag har bra ventilation och dessutom inte en större mängd klockor i sovrummet! Dessutom är det inte så många som innehåller så mycket radium, så för mig är det lugnt, men bra och tänka på!
Plötsligt känns det väldigt rätt att ha råkat satsa på 80-tal och nyare och då borde man ju vara safe. Alt riktigt gamla klockor från innan 1917, för det var väl då patentet med "Undark" blev klart.

En HELT annan fråga än det som kanske oftast brukar avhandlas här. Jag klickade runt lite granna på bukten (ja, det händer emellanåt) och sprang som av en händelse på en rysk klocka (vad annars?! :cool: ) till salu via ngn i Ryssland. Det jag reagerade på var att det i beskrivningen av objektet stod att klockan var testat med dosimeter (för att mäta ev radioaktivitet) och att testet hade klarats av utan anmärkning. Min konkreta fråga är om man behöver vara orolig för att råka komma över en kontaminerad klockan när man handlar via främst Ryssland eller Ukraina? Rent teoretiskt skulle ju detta kunna inträffa om man råkar på ett objekt som härstammar från norra Ukraina och området kring Tjernobyl.
ELLER är det så att detta i stället handlar om äldre klockor som använder radium för att få lysmassan att lysa? Den aktuella klockan jag såg på bukten var dock inte jättegammal, utan mer 80-tal.
Jag har ingen aning om hur Tullen arbetar men inbillar mig att Tullen i de flesta avsändarländer och i Sverige skulle märka om det blev för höga värden av strålning i deras lokaler. Det blir nog tvärstopp där.

IMG_20201120_154850.jpg
IMG_20201120_174137.jpg
IMG_20201120_174613.jpg

Beställde ett orginal (?) armband till min Okeah på sensommaren. Den har skickats fram och tillbaka några gånger p.g.a. en "petig" handläggare i Tullen. Idag kom den fram iallafall. Jag hade börjat gilla det kolafärgade armbandet som Okeah:n kom med men orginalarmbandet ska ju på, tycker jag. Kolabandet får pryda nå'n annan klocka istället.
Jag vet att Okeah armbandet "kluckar" ganska läckert när det sitter monterat.

Senast ändrad:
IMG_20201120_154850.jpg

Beställde ett orginal (?) armband till min Okeah på sensommaren. Den har skickats fram och tillbaka några gånger p.g.a. en "petig" handläggare i Tullen. Idag kom den fram iallafall. Jag hade börjat gilla det kolafärgade armbandet som Okeah:n kom med men orginalarmbandet ska ju på, tycker jag. Kolabandet får pryda nå'n annan klocka istället.
Jag vet att Okeah armbandet "kluckar" ganska läckert när det sitter monterat.
Underbart "glapp" i dom där länkarna! Typ 0,5 cm åt respektive håll! RYSKT! ;) 😂 😂 😂

Underbart "glapp" i dom där länkarna! Typ 0,5 cm åt respektive håll! RYSKT! ;) 😂 😂 😂
Jag har ett sån't där armband på en annan 3133. Det är fantastikt skönt med de smidda länkarna. Hörnen på länkarna är rundade och det gör att de inte "nyper" som de flesta andra stålarmbanden från Sovjet gör. Det är det "kluckande" ljudet från armbandet som fascinerar mig mest.

Tillbaka
Topp