• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

FOQ

Audemars
Det är en av de nya 170 reffarna som kom i början av året där bl.a. Pamphibian ingår 😁


IMG_20200729_151528.jpg
IMG_20200729_151541.jpg
MVIMG_20200730_115819.jpg

Så jäkla klassiskt att man inte köper en klocka när den finns. Detta är en av de få Vostok jag suktar efter. Vet du om det finns någon plan att få in dom igen hos tex Meranom?
 
  • Like
Reactions: M26

Rikala

Patek
2-Faktor
Efter lite TLC ser den ut så här, rengjord och uppoljad.
Bytt inner-index-ringen samt ett kugghjul, kommer ev. byta balansen också.

Tyvärr gick gängorna på uppdragsklicksskruven sönder, men jag har ett reservverk så det är bara riva igen och byta hela plattan. Det får bli en annan dag...
20201122_205043.jpg


Före:
20201024_212234.jpg

Kasst kugghjul
20201117_192349.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hur går det med Vostok @Zackrissonsur.se ? Är sugen på en Vostok men är ju jäkligt lång leveranstid nu från Ryssland. Så skulle vara segt om man köpte en nu, få leverans i april nästa år om ni skulle få in de hos er ganska snart.
Testa att handla från Soviet Market och välj UPS som leveransmetod. Då har du oftast grejerna hemma inom en vecka. Bra sortiment med klockor, sämre med bezels och andra tillbehör. Jag handlade själv därifrån för ngn månad sedan och blev väldigt nöjd.

(Edit: Såg sedan att flera andra svarat typ samma sak :) Meranom har jämförelsevis väldigt få klockor i lager och påfyllnadsgraden har enlig mig varit obefintlig under de senaste månaderna.)
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ny vecka och vi rusar mot första advent.
20201123_081136.jpg

Paketet jag hämtade ut i fredags innehöll 10 st NOS 2414A från 80-talet, allt i originalkartong. Hade egentligen bara tänkt köpa en NOS Komandirskie från 80-talet, men när samma säljare erbjöd denna lilla kartong och dessutom fixade ett bra kombo-pris kunde jag ju inte låta bli...
2414A_4.jpg
 

Delgada

Patek
Ny vecka och vi rusar mot första advent.
20201123_081136.jpg

Paketet jag hämtade ut i fredags innehöll 10 st NOS 2414A från 80-talet, allt i originalkartong. Hade egentligen bara tänkt köpa en NOS Komandirskie från 80-talet, men när samma säljare erbjöd denna lilla kartong och dessutom fixade ett bra kombo-pris kunde jag ju inte låta bli...
2414A_4.jpg
Vad är det för bezel du har på din scuba dude där?
Är den lite bruntonad eller är det ljuset som lurar. Jag har letat intensivt efter en brun bezel ett tag men inte hittat nån.
Var har du köpt din?
Snyggt var det!
Vill du visa fler bilder i olika vinklar?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vad är det för bezel du har på din scuba dude där?
Är den lite bruntonad eller är det ljuset som lurar. Jag har letat intensivt efter en brun bezel ett tag men inte hittat nån.
Var har du köpt din?
Snyggt var det!
Vill du visa fler bilder i olika vinklar?
Tack! Nej, det är nog ljuset som luras :) Det finns bruna inslag, men det är från natobandet i läder. Bezeln är svart med riktigt snygg och tydlig lume - köpt från Meranom. Nedan en bättre bild som visar färgerna i kontrast mot mina jeans som referens. Jag är själv väldigt nöjd med kombon blå Dude-tavla, svart bezel och det bruna natobandet.
20201123_083326.jpg
 

Samlarn

Rolex
Lite extra nöjd med att jag äntligen verkar ha fått ordning på den här. Klockan kom till mig i ett bedrövligt skick och frankeniserad. Allt är ju inte helt i orginal nu heller men nu liknar den orginalet väldigt mycket. Rätt visare och allt. Nu har den tickat på bra i ca. 1 dygn.
Det där snygga, sköna armbandet som satt på min Okeah tidigare pryder en ny skönhet nu.
IMG_20201123_141129.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Lite extra nöjd med att jag äntligen verkar ha fått ordning på den här. Klockan kom till mig i ett bedrövligt skick och frankeniserad. Allt är ju inte helt i orginal nu heller men nu liknar den orginalet väldigt mycket. Rätt visare och allt. Nu har den tickat på bra i ca. 1 dygn.
Det där snygga, sköna armbandet som satt på min Okeah tidigare pryder en ny skönhet nu.
IMG_20201123_141129.jpg
Riktigt snygg!
 

Delgada

Patek
Tack! Nej, det är nog ljuset som luras :) Det finns bruna inslag, men det är från natobandet i läder. Bezeln är svart med riktigt snygg och tydlig lume - köpt från Meranom. Nedan en bättre bild som visar färgerna i kontrast mot mina jeans som referens. Jag är själv väldigt nöjd med kombon blå Dude-tavla, svart bezel och det bruna natobandet.
20201123_083326.jpg
Ja nu ser jag. Det är riktigt snyggt.
Jag spejar vidare efter en brun bezel...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Efter lite TLC ser den ut så här, rengjord och uppoljad.
Bytt inner-index-ringen samt ett kugghjul, kommer ev. byta balansen också.

Tyvärr gick gängorna på uppdragsklicksskruven sönder, men jag har ett reservverk så det är bara riva igen och byta hela plattan. Det får bli en annan dag...
20201122_205043.jpg


Före:
20201024_212234.jpg

Kasst kugghjul
20201117_192349.jpg
Riktigt snygg! En "OS-puck" kommer det nog bli en dag. Väntar fortfarande på leverans av min "Hulken".
Raketa UFO-1.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Efter lite TLC ser den ut så här, rengjord och uppoljad.
Bytt inner-index-ringen samt ett kugghjul, kommer ev. byta balansen också.

Tyvärr gick gängorna på uppdragsklicksskruven sönder, men jag har ett reservverk så det är bara riva igen och byta hela plattan. Det får bli en annan dag...
20201122_205043.jpg


Före:
20201024_212234.jpg

Kasst kugghjul
20201117_192349.jpg
Jag tycker mig märka att det finns relativt gott om OS-raketer på marknaden, dock enlig egen erfarenhet oftast i riktigt dåligt skick. Jag minns när du lade upp bilden första gången med den knasiga index-ringen. Nu ser den ju väldigt bra ut inkl snyggt brunt läder!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tullen är dum! Eller, jag fattar att de bara gör sitt jobb, men ibland undrar man hur en liten begagnad Raketa-dressare i begagnat skick för några hundralappar kan åka på över 30% i pålagor bara för att den passerar tullen. Det finns ingen logik heller. En ny Vostok direkt från Meranom kan samtidigt åka på en lägre avgift (både i kronor och procent). Denna gång "hanterar" tullen ett annat paket med en liten stackars Komandirskie från 80-talet i patinerat bruksskick och blekt röd stjärna på tavlan. Återstår att se hur mycket dyrare den blir...
 

Samlarn

Rolex
Tullen är dum! Eller, jag fattar att de bara gör sitt jobb, men ibland undrar man hur en liten begagnad Raketa-dressare i begagnat skick för några hundralappar kan åka på över 30% i pålagor bara för att den passerar tullen. Det finns ingen logik heller. En ny Vostok direkt från Meranom kan samtidigt åka på en lägre avgift (både i kronor och procent). Denna gång "hanterar" tullen ett annat paket med en liten stackars Komandirskie från 80-talet i patinerat bruksskick och blekt röd stjärna på tavlan. Återstår att se hur mycket dyrare den blir...
Det som först såg ut som ett fynd kan lätt förvandlas till bara ett ok köp efter tullens pålagor. :meh:
 

Brogin

Rolex
Nån med erfarenhet av en sån här liten pjäs? Sett sådana här Kivorskie Sputnik med jämna mellanrum på Tradera och andra ställen. Har förstått att sekundvisaren är lite speciell och många jag sett har utbytt eller skadad visare. Nåt annat man ska ha koll på?
VR1F9i.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nån med erfarenhet av en sån här liten pjäs? Sett sådana här Kivorskie Sputnik med jämna mellanrum på Tradera och andra ställen. Har förstått att sekundvisaren är lite speciell och många jag sett har utbytt eller skadad visare. Nåt annat man ska ha koll på?
VR1F9i.jpg
Cool och ovanlig! Det tog en stund innan jag insåg att punkten på sekundvisaren måste vara placerad exakt så och att den symboliserar Sputniks bana runt jordklotet. Men, hur gammalt är just detta exemplar? Sputnik skickades ju upp 1957 och den där ser ju spontant ut att vara väldigt mint...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nån med erfarenhet av en sån här liten pjäs? Sett sådana här Kivorskie Sputnik med jämna mellanrum på Tradera och andra ställen. Har förstått att sekundvisaren är lite speciell och många jag sett har utbytt eller skadad visare. Nåt annat man ska ha koll på?
VR1F9i.jpg
Hittade denna bild med några olika ryska klockor med rymdtema. Gagarin i bakgrunden:
sturmanskie.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag tycker mig märka att det finns relativt gott om OS-raketer på marknaden, dock enlig egen erfarenhet oftast i riktigt dåligt skick. Jag minns när du lade upp bilden första gången med den knasiga index-ringen. Nu ser den ju väldigt bra ut inkl snyggt brunt läder!
Tack! Jag är nöjd.
Ja, det finns en hel del. Detsamma gäller Raketa "Goroda" World Timer, men en med rätt tavla i bra skick är sällsynt (jag har en med fel tavla).
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack! Jag är nöjd.
Ja, det finns en hel del. Detsamma gäller Raketa "Goroda" World Timer, men en med rätt tavla i bra skick är sällsynt (jag har en med fel tavla).
Japp, håller verkligen med om "Goroda". Innan jag lärde mig mer om hur de skall se ut höll jag på att åka dit ordentligt på en med en tavla som egentligen tillhörde en helt annan Raketa med TV-formad boett :eek: (man lär sig och jag köpte alltså inte den). Sedan budade jag ganska snabbt hem en med riktigt snygg blå tavla, bara för att strax efter köpet inse att kromade visare inte skall kombineras förgyllda index på tavlan. Nu blev jag så irriterad att när jag nyligen sprang på en nyservad förgylld med allting sätt så slog jag till på den också. Iof med den nyare loggan, men i väldigt bra skick. Så, nu har jag två World Timers på väg hem, någon gång... :)
 

Sibbe

Omega
Fint exemplar! (men det är inte fredagen den 13:e denna fredag... :) ) Det är något speciellt med 3AKA3-klockorna. De skiljer sig inte tekniskt på något sätt från de övriga fu att tavlan är unik, men det finns ju betydligt färre av dessa plus att det är lite speciellt med en klocka som man vet har sålts via specialbutiker, dit endast militär personal hade tillträde.
Häftigt! Tror även jag haft en väldig tur med klockan då skicket är väldigt bra. Inga repor alls mer eller mindre bortsett från bezeln och undersida. När jag vrider upp den känns även kugghjulen nästan oanvända. 😀
 
Topp