Brogin
Silver
Vem behöver en Tidsmaskin när man har en sån kalender?Denna kom med posten, förskott på ryssfredag! Tack @SjööSandström som sålde den till mig. Läcker plexidome och kalender ända till år 2000
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vem behöver en Tidsmaskin när man har en sån kalender?Denna kom med posten, förskott på ryssfredag! Tack @SjööSandström som sålde den till mig. Läcker plexidome och kalender ända till år 2000
Ikväll skall jag i alla fall party like it´s 1999.Vem behöver en Tidsmaskin när man har en sån kalender?
Det kan vi ju kalla Ryssfredag, på riktigt! Ha en bra helg!Rätt tråkig dag och på lite halvkasst humör gick jag in till den lokala urmakaren som jag inte varit inne hos på 100 år (bokstavligt talat då de firade 100-årsjubelium för några år sen) för att se om jag kunde få tag i några klockställ de inte använde.
Döm om min förvåning när affären, som endast har klockor jag inte är intresserad av i skyltfönstret, har en hel bänk med begagnade vintage-klockor. Jag fastnar ett tag över flera Certina, Tissot och andra trevliga verk, men börjar snart (utan större förhoppning) leta efter ryskklingande namn.
Jag ser en gammal Vostok och med ryggen vänd butiksägaren frågar jag vad han ska ha för Vostoken och om den fungerar som den ska.
-Du menar den ryska klockan?
-Ja, säger jag.
-Menar du den här, säger han och tar fram en blå ask.
-Nej, eller vänta säger jag, vad är det i den?
-Det är en rysk klocka. Gammal men oanvänd.
Han öppnar upp asken och i ligger en NOS Raketa Copernicus. Mitt humör gick genast upp och även om jag redan hade börjat ta upp kortet frågar jag vad han ska ha för den. Hans svar om att han knappt visste var det var gjorde att priset blev därefter.
Det slutade med två klockor och en plötsligt mycket bättre dag.
Ja, eller hur Tack, detsamma!Det kan vi ju kalla Ryssfredag, på riktigt! Ha en bra helg!
Nämen en sån där uris skulle man ha i närområdetRätt tråkig dag och på lite halvkasst humör gick jag in till den lokala urmakaren som jag inte varit inne hos på 100 år (bokstavligt talat då de firade 100-årsjubelium för några år sen) för att se om jag kunde få tag i några klockställ de inte använde.
Döm om min förvåning när affären, som endast har klockor jag inte är intresserad av i skyltfönstret, har en hel bänk med vintage-klockor. Jag fastnar ett tag över flera Certina, Tissot och andra trevliga verk, men börjar snart (utan större förhoppning) leta efter ryskklingande namn.
Jag ser en gammal Vostok och med ryggen vänd butiksägaren frågar jag vad han ska ha för Vostoken och om den fungerar som den ska.
-Du menar den ryska klockan?
-Ja, säger jag.
-Menar du den här, säger han och tar fram en blå ask.
-Nej, eller vänta säger jag, vad är det i den?
-Det är en rysk klocka. Gammal men oanvänd.
Han öppnar upp asken och i ligger en NOS Raketa Copernicus. Mitt humör gick genast upp och även om jag redan hade börjat ta upp kortet frågar jag vad han ska ha för den. Hans svar om att han knappt visste var det var gjorde att priset blev därefter.
Det slutade med två klockor och en plötsligt mycket bättre dag.
Yes, han drog upp den i affären och den tickar på som den ska. Men ska väl i ärlighetens namn säga att man får slå ett extra öga för att vara säker på vad klockan ärNämen en sån där uris skulle man ha i närområdet
Vet ingenting om Raketan men den var kitschigt kool så det står härliga till, fungerande?
Ang. tull. Jag väntar också två paket. Ett från en privatperson och ett från ett företag. Det är första gången jag beställer utanför EU på över 10 år då jag hade min "samla-sovjetiska-medaljer-period" och minns inte. Betalar man tull och moms innan paketet lämnar tullen eller kommer det som en avgift efter?Jag tänkte så det inte står och stampar pga att man inte fått nån "heads-up" på att det ska betalas?Tänkte pyssla ihop något kul i helgen men det ville tydligen inte tullen, suck. Aja, man tager vad man haver, länken till 110an var en positiv överraskning...smalnar av några mm och var faktiskt både mysigt rasslig och bekväm. Trevlig ryssfredag förresten!
Har ganska dålig koll på allt det där men hanteras väldans olika (vad jag märkt).Ang. tull. Jag väntar också två paket. Ett från en privatperson och ett från ett företag. Det är första gången jag beställer utanför EU på över 10 år då jag hade min "samla-sovjetiska-medaljer-period" och minns inte. Betalar man tull och moms innan paketet lämnar tullen eller kommer det som en avgift efter. Jag tänkte så det inte står och stampar pga att man inte fått nån "heads-up" på att det ska betalas?
Jag håller precis på att ta emot ett flertal paket från Ryssland, Ukraina och tom USA (vad kan det vara för Vostok-modell jag köper därifrån, montro?...). I samtliga fall hittills med "normal" leverans har jag åkt på avgifter till tullen. I samtliga fall utom ett från Ukraina har jag fått ett meddelande från Tullen via Postnord, där jag har kunnat betala direkt med swish. I fallet med Ukraina-paketet fick jag en avi i brevlådan, där jag kunde gå in direkt på webben och betala om jag angav försändelsenumret. Alltså i mitt fall alltid betalning i förväg samtidigt som paketet hålls kvar av tullen.Har ganska dålig koll på allt det där men hanteras väldans olika (vad jag märkt).
I mitt fall är allt klart o betalt men tullen håller ändå på prylarna minst en vecka av oklar anledning, högt tryck kanske?
Hoppas du kan få bättre svar av någon annan
Just nu finns flera artiklar om falska Postnord SMS och mejls om att "du skall betala tull ...".Ang. tull. Jag väntar också två paket. Ett från en privatperson och ett från ett företag. Det är första gången jag beställer utanför EU på över 10 år då jag hade min "samla-sovjetiska-medaljer-period" och minns inte. Betalar man tull och moms innan paketet lämnar tullen eller kommer det som en avgift efter?Jag tänkte så det inte står och stampar pga att man inte fått nån "heads-up" på att det ska betalas?
Grym klocka, som jag har haft en del funderingar på men aldrig har kommit till skott med, hittills... Framgår det om den är nyservad?Blir mycket inlägg nu, men skyller på att sambon är iväg hela helgen
Har lite span på denna på Tradera. Ligger på 720:- nu och är väl vad man får betala utomlands exkl. frakt och moms. Är ett bud på 900:- fortfarande ett bra pris?
Jag har exakt samma erfarenhet! (Se separat svar... )Just nu finns flera artiklar om falska Postnord SMS och mejls om att "du skall betala tull ...".
Vet inte om jag läste fel, men i en av artiklarna stod det typ: "vi skickar aldrig ut SMS".
Detta är jättekonstigt, ty jag har ofta fått just SMS först om att betala. Då får man en kod att nyttja på deras "betala tull-sida" och kan betala nånting mellan 60 och 120kr. I slutet på transaktionen får man valet "vill du skicka ett kvitto till en mejladress?" Så visst skickas detta ut via SMS.
Nån gång tror jag mig INTE sedan sett pappersavin, men ofta kommer den lite senare via posten. Då kan den ju rivas.
Stoppar man in paketnumret i Postnordappen ser man sedan att paketet "behandlas" i nåt mellan 3 och 7 dagar (!) efter att du betalt, sedan "släpps" det och det står sedan som "under leverans".
Jag har hört KS:are som kör "attackera-approachen" och kontaktar PN i förväg och diskuterar och kollar att allt rullar. Jag har aldrig gjort så.
Tänkte pyssla ihop något kul i helgen men det ville tydligen inte tullen, suck. Aja, man tager vad man haver, länken till 110an var en positiv överraskning...smalnar av några mm och var faktiskt både mysigt rasslig och bekväm. Trevlig ryssfredag förresten!
Säljaren visste inte, utan fick svaret att den går bra.Grym klocka, som jag har haft en del funderingar på men aldrig har kommit till skott med, hittills... Framgår det om den är nyservad?
Mors!timegraphern är jättebra att ha när du servar klockor,du får ett hum om de går hyfsat på amplituden men du måste veta klockans "lift angele",på vostok kan jag hjälpa dig och på www.lepsi.ch kan du hitta de flesta verkens lift angle.Jag funderar på att skaffa en timegrapher, både för att börja lära mig mer om urverk i allmänhet men naturligtvis mest för att hålla lite bättre koll på hur mina klockor egentligen mår "under huven". Om man skall justera gången på en klocka är ju en timegrapher självklart ett verktyg som underlättar väldigt mycket. Jag har förstått det som att en i sammanhanget relativt enkel Weishi 1000 räcker ganska långt och i mitt fall är jag helt säker på att detta är bra nog.
Är det någon av er som vet mer om timegraphers som kan komma med lite tips och allmänt bra att veta?
Tack, kanonbra info!Mors!timegraphern är jättebra att ha när du servar klockor,du får ett hum om de går hyfsat på amplituden men du måste veta klockans "lift angele",på vostok kan jag hjälpa dig och på www.lepsi.ch kan du hitta de flesta verkens lift angle.
Här har du en länk där du kan hämta en grund kurs på pdf så du får hyffsat god kunskap hur du använder timegraphern.
Ha en super fin Russkväll nu vänner!
Ps!såg nu att lepsi sidan strulade så här finns en annan sida!
Mycket intressant PDF! Bra jobbat Beo!Mors!timegraphern är jättebra att ha när du servar klockor,du får ett hum om de går hyfsat på amplituden men du måste veta klockans "lift angele",på vostok kan jag hjälpa dig och på www.lepsi.ch kan du hitta de flesta verkens lift angle.
Här har du en länk där du kan hämta en grund kurs på pdf så du får hyffsat god kunskap hur du använder timegraphern.
Ha en super fin Russkväll nu vänner!
Ps!såg nu att lepsi sidan strulade så här finns en annan sida!