• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Idag tar en ny kull specialistofficerare examen. Då man får vara med och genomföra ceremonien tar man på sig det finaste man har.
Vostok Amphibian Neptune Scuba Dude.
Go helg Ryssomaner!
17E27930-9BD7-4406-B83A-B644FCC2489C.jpeg
 
Tack, det var en bra vinkling. Jag såg Exacta ur det svenska importperspektivet, men självklart handlar det ju inte om någonting annat än ännu en export-ryss och där delar jag din uppfattning. Jag spanade lite efter Poljoten med alarm-funktion och sprang då på en Exacta-klon av denna.
Min Poljot har alarm. Är det den du menar, eller finns det fler varianter? Förutom tavla osv då.
IMG_20201106_181230.jpg
 
Senast ändrad:
Köpte en Vostok häromdagen. En GMT i den klassiska Neptune 960-boetten. Noterade dock att den inte har Neptune-loggan och att den på boettlocket har ett ankare istället. Dessutom så benämns den som Vostok Anchor på Meranom. Vad är detta för serie/produktlinje? Är Anchor något helt nytt eller har den funnits tidigare? Någon som vet?
Screenshot_20201209-122743.png
Screenshot_20201211-085747.png
Snygg! Måste vara marknadens mest prisvärda mekaniska GMT! Jag funderar på "Pepsi-varianten" men har några begagnat-projekt som ligger före i pajpen.
 
Och nu så har det tredje paketet anlänt. Denna från vostok-watches24.com.
En julklapp till äldsta dottern 19 år. Hon ville ha en mekanisk klocka. Rysk skulle den vara. Och hon valde denna Vostok damklocka. Hon vill däremot ha ett läderarmband istället och vi ska någon dag snart gå till lokala urmakaren och välja ut ett snyggt läder.
Hennes första vostokmodd således!
Ack, hur värmer inte sådant ett fadershjärta!
20201211_134951.jpg
 
Och nu så har det tredje paketet anlänt. Denna från vostok-watches24.com.
En julklapp till äldsta dottern 19 år. Hon ville ha en mekanisk klocka. Rysk skulle den vara. Och hon valde denna Vostok damklocka. Hon vill däremot ha ett läderarmband istället och vi ska någon dag snart gå till lokala urmakaren och välja ut ett snyggt läder.
Hennes första vostokmodd således!
Ack, hur värmer inte sådant ett fadershjärta!
20201211_134951.jpg
Man blir nästan lite tårögd. Har själv två döttrar, hoppas fortfarande på att någon av dem skall ställa frågan :)
 
En tidig julklapp till far!
(Lite långt inlägg; sorry)
Fyll gärna på, eller korrigera ni med bättre (annan) info. Man lär sig ju inget om man inte gör fel ibland!
Detta är vad jag kan finna och tror mig vara hyfsat rätt.
De moderna vi idag kallar Ministry har "moderna" boettnumret 710, där t.ex. Tonneau:n (tunnan) idag heter 090.
Innan Ministryn som vi känner idag, fanns en "pre-ministry" som utomlands ofta kallas "Old Ministry" eller Ministerial.
De första bör ha tagits fram i början av 1980-talet.
Lite klumpigare fyrkantig boett, där den äldsta modellen skall ha en ganska tydlig horisontell linje (som min) som bryter luggarna, och ger en sorts triangelform åt luggen.
Ofta sägs: "brutna luggar" från första halvan av 80-talet; Old Ministry men med jämn metall ända ut = andra halvan av 80-talet.
Vanligaste tavlorna var svarta som min, men de mest ovanliga var lite metallic-aktigt gröna.
Första modellerna hade paddelvisare och den kupolade kronan - som vi ofta ser på 350-boetterna.
Paddelvisarna, sekundpluppen, och även dot:arna på femminuterna skall ha samma lume-färg. Min mobilkamera är inte perfekt färgmässigt. Men mina har den lite rosa-aktiga färgen man hittar på Rolex-vintage-wanna-be-dykare.
;)
Vanligtvis 2416B med datum och 21 juveler och med antimagnetiska "plåten" över verket. De allra första och mest sällsynta exemplaren var utrustade med 2414A-verken med 17 rubiner och utan AM-plåt.
Mitt verk är märkt 2427A SU (ingen AM-plåt) som skall vara ett dag/datum-verk, men där det tydligen var vanligt att 2416B faktiskt fick 2427A-bryggor ditsatta från fabrik. Man återvann delar relativt hejvilt på denna tid. Är det någon med hökögon och bättre koll? (Verken är ej min starka sida ...) Skall min Ministerial ha AM-plåten?
Bakplåten hade kyrilliska bokstäver; dock med "200m" och ibland med "CCCP-stjärnan" ovanför ryska "Amphibian". Ibland med serienummer stämplat; ibland utan.
Denna svarta åttiotals-Ministerial har/hade modellnumret 710696.
Fantastisk modell, i fantastiskt skick. Ännu en ny favorit!
Tack Ukrainska jultomten!!!
IMG_9923.jpg
IMG_9926.jpg
IMG_9927.jpg
 
Senast ändrad:
En tidig julklapp till far!
(Lite långt inlägg; sorry)
Fyll gärna på, eller korrigera ni med bättre (annan) info. Man lär sig ju inget om man inte gör fel ibland!
Detta är vad jag kan finna och tror mig vara hyfsat rätt.
De moderna vi idag kallar Ministry har "moderna" boettnumret 070, där Tonneau:n idag heter 090.
Innan Ministryn som vi känner idag, fanns en "pre-ministry" som utomlands ofta kallas "Old Ministry" eller Ministerial.
De första bör ha tagits fram i början av 1980-talet.
Lite klumpigare fyrkantig boett, där den äldsta modellen skall ha en ganska tydlig horisontell linje som bryter luggarna, och ger en sorts triangelform åt luggen.
Ofta sägs: "brutna luggar" från första halvan av 80-talet; Old Ministry men med jämn metall ända ut = andra halvan av 80-talet.
Vanligaste tavlorna var svarta som min, men de mest ovanliga var lite metallic-aktigt gröna.
Första modellerna hade paddelvisare och den kupolade kronan som vi ofta ser på 350-boetterna.
Paddelvisarna, sekundpluppen, och även dot:arna på tiotalsminuterna skall ha samma lume-färg. Min mobilkamera är inte perfekt färgmässigt. Men mina har den lite rosa-aktiga färgen man hittar på Rolex-vintage-wanna-be-dykare.
;)
Vanligtvis 2416B med datum och 21 juveler och med antimagnetiska "plåten" över verket. De allra första och mest sällsynta exemplaren var utrustade med 2414A-verken med 17 rubiner och utan AM-plåt.
Mitt verk är märkt 2427A SU (ingen AM-plåt) som skall vara ett dag/datum-verk, men där det tydligen var vanligt att 2416B faktiskt fick 2427A-bryggor ditsatta från fabrik. Man återvann delar relativt hejvilt på denna tid. Är det någon med hökögon och bättre koll? (Verken är ej min starka sida ...) Skall min Ministerial ha AM-plåten?
Bakplåten hade kyrilliska bokstäver; dock med "200m" och ibland med "CCCP-stjärnan" ovanför ryska "Amphibian". Ibland med serienummer stämplat; ibland utan.
Denna svarta åttiotals-Ministerial har/hade modellnumret 070696.
Fantastisk modell, i fantastiskt skick. Ännu en ny favorit!
Tack Ukrainska jultomten!!!
IMG_9923.jpg
IMG_9926.jpg
IMG_9927.jpg
Har inget att tillföra ang. din text, men en riktigt ståtlig pjäs är det!
 
Tillbaka
Topp