• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Här var det ännu billigare https://watchwear.se/produkt/rodico-bergeon-6033-1/
Men tänkte du köpa lupp,kortång och mejslar så rekomenderar jag cousins och snabbt för efter 31/12 så är det moms från england,de har bra urval och inte enbart svindyra bergeon mm.

Toppen! Har faktiskt redan införskaffat mig dom nämnda delarna från Cousins. För tillfället har jag bara skruvat på quartzare för ge mig själv lite lärdom och mod innan jag vågar sätta mejseln i ett mekanisktverk:)

Jag älskar den här blekta och lite krackelerade röda stjärnan!
20201217_081147.jpg
20201217_080720.jpg

Jaha där ser man! Var otroligt nöjd med mig själv när jag lyckades få igång en död Seiko quartzare så det kanske finns hopp för mig ändå :D
Ja tänk vilka olika nivåer vi har. Jag själv var oerhört belåten med mig själv efter att ha bytt bezel tidigare i veckan!! Ha ha.
Det ni pratar om är för mig lite som att bygga en egen rymdfärja...
Och jag är mitt emellan; har just lärt mig att regulera och även åtgärda beat error, men nu vill jag börja SKRUVA!!! :)
Superbra jobbat allihopa!😊

En tidig julklapp till far!
(Lite långt inlägg; sorry)
Fyll gärna på, eller korrigera ni med bättre (annan) info. Man lär sig ju inget om man inte gör fel ibland!
Detta är vad jag kan finna och tror mig vara hyfsat rätt.
De moderna vi idag kallar Ministry har "moderna" boettnumret 710, där t.ex. Tonneau:n (tunnan) idag heter 090.
Innan Ministryn som vi känner idag, fanns en "pre-ministry" som utomlands ofta kallas "Old Ministry" eller Ministerial.
De första bör ha tagits fram i början av 1980-talet.
Lite klumpigare fyrkantig boett, där den äldsta modellen skall ha en ganska tydlig horisontell linje (som min) som bryter luggarna, och ger en sorts triangelform åt luggen.
Ofta sägs: "brutna luggar" från första halvan av 80-talet; Old Ministry men med jämn metall ända ut = andra halvan av 80-talet.
Vanligaste tavlorna var svarta som min, men de mest ovanliga var lite metallic-aktigt gröna.
Första modellerna hade paddelvisare och den kupolade kronan - som vi ofta ser på 350-boetterna.
Paddelvisarna, sekundpluppen, och även dot:arna på femminuterna skall ha samma lume-färg. Min mobilkamera är inte perfekt färgmässigt. Men mina har den lite rosa-aktiga färgen man hittar på Rolex-vintage-wanna-be-dykare.
;)
Vanligtvis 2416B med datum och 21 juveler och med antimagnetiska "plåten" över verket. De allra första och mest sällsynta exemplaren var utrustade med 2414A-verken med 17 rubiner och utan AM-plåt.
Mitt verk är märkt 2427A SU (ingen AM-plåt) som skall vara ett dag/datum-verk, men där det tydligen var vanligt att 2416B faktiskt fick 2427A-bryggor ditsatta från fabrik. Man återvann delar relativt hejvilt på denna tid. Är det någon med hökögon och bättre koll? (Verken är ej min starka sida ...) Skall min Ministerial ha AM-plåten?
Bakplåten hade kyrilliska bokstäver; dock med "200m" och ibland med "CCCP-stjärnan" ovanför ryska "Amphibian". Ibland med serienummer stämplat; ibland utan.
Denna svarta åttiotals-Ministerial har/hade modellnumret 070696.
Fantastisk modell, i fantastiskt skick. Ännu en ny favorit!
Tack Ukrainska jultomten!!!
IMG_9923.jpg
IMG_9926.jpg
IMG_9927.jpg
Grattis till den MAz_666! De där är ganska ovanliga och svåra att hitta. Kul att du har den runda kronan också. Du måste ha varit snäll i år? :)
Jag har lyckats hitta två klockor med den gamla ministryboetten till min samling. Nu när jag kollar på klockornas baksida slår det mig att den ena klockan ser ut som din - på baksidan och den andra ser lite annorlunda ut vid bandhornen. Hmm
30a.jpg_l.jpg

1f1.jpg_m.jpg

Det har inte jag tänkt på förut. :bookworm:

Grattis till den MAz_666! De där är ganska ovanliga och svåra att hitta. Kul att du har den runda kronan också. Du måste ha varit snäll i år? :)
Jag har lyckats hitta två klockor med den gamla ministryboetten till min samling. Nu när jag kollar på klockornas baksida slår det mig att den ena klockan ser ut som din - på baksidan och den andra ser lite annorlunda ut vid bandhornen. Hmm
30a.jpg_l.jpg

1f1.jpg_m.jpg

Det har inte jag tänkt på förut. :bookworm:
Har du öppnat den med Vostok loggan "(B)" och 2416 på locket? Hur ser verkringen ut och hur ser verket ut? Det där är första generationen av ministry för den har atm istället för meter.. (Har en liknande med (B) loggan fast utan 2416 texten)

Angående verktyg tycker jag inte man ska behöva ta i så man spricker, bra mejslar (måste inte vara svindyra Bergeon), korntång och tandpetare kommer man långt med.
Vill inte låta skrytsam men har precis inrett en liten yta i källaren här hemma, borde gjort det för längesen med facit i hand, rekommenderas varmt👌🏼
(obs, så här prydligt såg det ut i fem minuter ungefär 🙄)
vgpDhjq.jpg

Efter ett tag ser det ut så här, men hyfsat städat just nu då jag jobbar hemmifrån.
Ibland åker lite mer verktyg fram och tangentbordet skjuts frammåt, då har man en liten yta att meka på...
20201217_154340.jpg

Efter ett tag ser det ut så här, men hyfsat städat just nu då jag jobbar hemmifrån.
Ibland åker lite mer verktyg fram och tangentbordet skjuts frammåt, då har man en liten yta att meka på...
20201217_154340.jpg
🤣 hög igenkänning. Satt mest vid köksbordet innan, tre små barn och några katter som skulle trängas bland farsans pryttlar var inte helt optimalt om man säger så.

Aha, ser galet proffsigt ut så misstänker att du kört på mer avancerade prylar än tandpetare, sån där spruta för olja (vad det nu kallas) måhända?
Anmäler mig härmed till Beo's appliceringskurs när den nu startar 😜
Tackar för det men jag kör med vanlig oljegivare och så blandar jag lume pulvret till lagom konsistens med humbrol matt klarlack,sen får man vara lite snabb och stadig på handen när man lägger dit färgen.:cigar:

Tackar för det men jag kör med vanlig oljegivare och så blandar jag lume pulvret till lagom konsistens med humbrol matt klarlack,sen får man vara lite snabb och stadig på handen när man lägger dit färgen.:cigar:
Bra tips, suger åt mig som en svamp. Testade göra egna tavlor för typ tio år år sen men misslyckades fatalt med just lysmassan, kanske dags för nya försök👍🏼

Bra tips, suger åt mig som en svamp. Testade göra egna tavlor för typ tio år år sen men misslyckades fatalt med just lysmassan, kanske dags för nya försök👍🏼
Ja har använt NoctiLumina www.NoctiLumina.com
och blandat med humbrol matt klarlack nr 49 tror jag det är,sedan blandat tills det är en lagomt "simmig" blandning och sen har man 5-10 minuter på sig att applicera.Har du frågor så kör på bara!😊

Råkade impulsköpa lite på Tradera och idag fick jag hem den. Tur man har lite natoband liggandes....
20201217_190921.jpg
20201217_191002.jpg
20201217_191653.jpg
Underbar Sputnuk i fantastiskt skick! Jag har faktiskt själv precis nyligen suttit och kikat på just den här modellen med den lite udda men underbara varianten på sekundvisare, som inte är en visare utan en tallrik med ett hål, som är en satellit som snurrar runt! Hur coolt som helst!

Underbar Sputnuk i fantastiskt skick! Jag har faktiskt själv precis nyligen suttit och kikat på just den här modellen med den lite udda men underbara varianten på sekundvisare, som inte är en visare utan en tallrik med ett hål, som är en satellit som snurrar runt! Hur coolt som helst!
Jag blev glatt överraskad när den damp ner. Ryssarna och deras stolthet för sitt rymdprogram är faktiskt både charmigt och kul. Ja skicket är nästan för bra för att va sant.... plexin är såklart bytt men frågan är om en ryssklocka från 50-60 talet kan klarat sig så bra. Men för mig är det skit samma! Kul liten pryl som oavsett har sin historia, nu har man lite att forska kring!

Tillbaka
Topp