En tidig julklapp till far!
(Lite långt inlägg; sorry)
Fyll gärna på, eller korrigera ni med bättre (annan) info. Man lär sig ju inget om man inte gör fel ibland!
Detta är vad jag kan finna och tror mig vara hyfsat rätt.
De moderna vi idag kallar Ministry har "moderna" boettnumret 710, där t.ex. Tonneau:n (tunnan) idag heter 090.
Innan Ministryn som vi känner idag, fanns en "pre-ministry" som utomlands ofta kallas "Old Ministry" eller Ministerial.
De första bör ha tagits fram i början av 1980-talet.
Lite klumpigare fyrkantig boett, där den äldsta modellen skall ha en ganska tydlig horisontell linje (som min) som bryter luggarna, och ger en sorts triangelform åt luggen.
Ofta sägs: "brutna luggar" från första halvan av 80-talet; Old Ministry men med jämn metall ända ut = andra halvan av 80-talet.
Vanligaste tavlorna var svarta som min, men de mest ovanliga var lite metallic-aktigt gröna.
Första modellerna hade paddelvisare och den kupolade kronan - som vi ofta ser på 350-boetterna.
Paddelvisarna, sekundpluppen, och även dot:arna på femminuterna skall ha samma lume-färg. Min mobilkamera är inte perfekt färgmässigt. Men mina har den lite rosa-aktiga färgen man hittar på Rolex-vintage-wanna-be-dykare.
Vanligtvis 2416B med datum och 21 juveler och med antimagnetiska "plåten" över verket. De allra första och mest sällsynta exemplaren var utrustade med 2414A-verken med 17 rubiner och utan AM-plåt.
Mitt verk är märkt 2427A SU (ingen AM-plåt) som skall vara ett dag/datum-verk, men där det tydligen var vanligt att 2416B faktiskt fick 2427A-bryggor ditsatta från fabrik. Man återvann delar relativt hejvilt på denna tid. Är det någon med hökögon och bättre koll? (Verken är ej min starka sida ...) Skall min Ministerial ha AM-plåten?
Bakplåten hade kyrilliska bokstäver; dock med "200m" och ibland med "CCCP-stjärnan" ovanför ryska "Amphibian". Ibland med serienummer stämplat; ibland utan.
Denna svarta åttiotals-Ministerial har/hade modellnumret 070696.
Fantastisk modell, i fantastiskt skick. Ännu en ny favorit!
Tack Ukrainska jultomten!!!