• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

En tidig julklapp till far!
(Lite långt inlägg; sorry)
Fyll gärna på, eller korrigera ni med bättre (annan) info. Man lär sig ju inget om man inte gör fel ibland!
Detta är vad jag kan finna och tror mig vara hyfsat rätt.
De moderna vi idag kallar Ministry har "moderna" boettnumret 070, där Tonneau:n idag heter 090.
Innan Ministryn som vi känner idag, fanns en "pre-ministry" som utomlands ofta kallas "Old Ministry" eller Ministerial.
De första bör ha tagits fram i början av 1980-talet.
Lite klumpigare fyrkantig boett, där den äldsta modellen skall ha en ganska tydlig horisontell linje som bryter luggarna, och ger en sorts triangelform åt luggen.
Ofta sägs: "brutna luggar" från första halvan av 80-talet; Old Ministry men med jämn metall ända ut = andra halvan av 80-talet.
Vanligaste tavlorna var svarta som min, men de mest ovanliga var lite metallic-aktigt gröna.
Första modellerna hade paddelvisare och den kupolade kronan som vi ofta ser på 350-boetterna.
Paddelvisarna, sekundpluppen, och även dot:arna på femminuterna skall ha samma lume-färg. Min mobilkamera är inte perfekt färgmässigt. Men mina har den lite rosa-aktiga färgen man hittar på Rolex-vintage-wanna-be-dykare.
;)
Vanligtvis 2416B med datum och 21 juveler och med antimagnetiska "plåten" över verket. De allra första och mest sällsynta exemplaren var utrustade med 2414A-verken med 17 rubiner och utan AM-plåt.
Mitt verk är märkt 2427A SU (ingen AM-plåt) som skall vara ett dag/datum-verk, men där det tydligen var vanligt att 2416B faktiskt fick 2427A-bryggor ditsatta från fabrik. Man återvann delar relativt hejvilt på denna tid. Är det någon med hökögon och bättre koll? (Verken är ej min starka sida ...) Skall min Ministerial ha AM-plåten?
Bakplåten hade kyrilliska bokstäver; dock med "200m" och ibland med "CCCP-stjärnan" ovanför ryska "Amphibian". Ibland med serienummer stämplat; ibland utan.
Denna svarta åttiotals-Ministerial har/hade modellnumret 070696.
Fantastisk modell, i fantastiskt skick. Ännu en ny favorit!
Tack Ukrainska jultomten!!!
IMG_9923.jpg
IMG_9926.jpg
IMG_9927.jpg

Härlig historia! Hade det stått Swiss Made med den bakgrunden så hade la klockan kostat en njure 😅
 
En tidig julklapp till far!
(Lite långt inlägg; sorry)
Fyll gärna på, eller korrigera ni med bättre (annan) info. Man lär sig ju inget om man inte gör fel ibland!
Detta är vad jag kan finna och tror mig vara hyfsat rätt.
De moderna vi idag kallar Ministry har "moderna" boettnumret 070, där Tonneau:n idag heter 090.
Innan Ministryn som vi känner idag, fanns en "pre-ministry" som utomlands ofta kallas "Old Ministry" eller Ministerial.
De första bör ha tagits fram i början av 1980-talet.
Lite klumpigare fyrkantig boett, där den äldsta modellen skall ha en ganska tydlig horisontell linje som bryter luggarna, och ger en sorts triangelform åt luggen.
Ofta sägs: "brutna luggar" från första halvan av 80-talet; Old Ministry men med jämn metall ända ut = andra halvan av 80-talet.
Vanligaste tavlorna var svarta som min, men de mest ovanliga var lite metallic-aktigt gröna.
Första modellerna hade paddelvisare och den kupolade kronan som vi ofta ser på 350-boetterna.
Paddelvisarna, sekundpluppen, och även dot:arna på femminuterna skall ha samma lume-färg. Min mobilkamera är inte perfekt färgmässigt. Men mina har den lite rosa-aktiga färgen man hittar på Rolex-vintage-wanna-be-dykare.
;)
Vanligtvis 2416B med datum och 21 juveler och med antimagnetiska "plåten" över verket. De allra första och mest sällsynta exemplaren var utrustade med 2414A-verken med 17 rubiner och utan AM-plåt.
Mitt verk är märkt 2427A SU (ingen AM-plåt) som skall vara ett dag/datum-verk, men där det tydligen var vanligt att 2416B faktiskt fick 2427A-bryggor ditsatta från fabrik. Man återvann delar relativt hejvilt på denna tid. Är det någon med hökögon och bättre koll? (Verken är ej min starka sida ...) Skall min Ministerial ha AM-plåten?
Bakplåten hade kyrilliska bokstäver; dock med "200m" och ibland med "CCCP-stjärnan" ovanför ryska "Amphibian". Ibland med serienummer stämplat; ibland utan.
Denna svarta åttiotals-Ministerial har/hade modellnumret 070696.
Fantastisk modell, i fantastiskt skick. Ännu en ny favorit!
Tack Ukrainska jultomten!!!
IMG_9923.jpg
IMG_9926.jpg
IMG_9927.jpg
Tack för intressant info (nej, det var inte för långt!) och grattis till en riktigt grym klocka!
Jag beställde fö nedanstående idag (tillsammans med några andra små fina saker) från den där Ukrainske jultomten. Den är i lite enklare utförande med 2209-verk och jag har ingen riktig koll på åldern. Jag insåg nämligen plötsligt att jag inte hade någon Amphibia från sovjettiden och så kan vi ju bara inte ha det... :) Denna boett (90 även på äldre klockor?) är ju lite klumpigare, men jag tycker den har en ganska skön retro-känsla. Dessutom är slipningen med utåtgående ränder riktigt snygg.
Amphibia_2209-1.jpg
 
Senast ändrad:
En tidig julklapp till far!
(Lite långt inlägg; sorry)
Fyll gärna på, eller korrigera ni med bättre (annan) info. Man lär sig ju inget om man inte gör fel ibland!
Detta är vad jag kan finna och tror mig vara hyfsat rätt.
De moderna vi idag kallar Ministry har "moderna" boettnumret 070, där Tonneau:n idag heter 090.
Innan Ministryn som vi känner idag, fanns en "pre-ministry" som utomlands ofta kallas "Old Ministry" eller Ministerial.
De första bör ha tagits fram i början av 1980-talet.
Lite klumpigare fyrkantig boett, där den äldsta modellen skall ha en ganska tydlig horisontell linje som bryter luggarna, och ger en sorts triangelform åt luggen.
Ofta sägs: "brutna luggar" från första halvan av 80-talet; Old Ministry men med jämn metall ända ut = andra halvan av 80-talet.
Vanligaste tavlorna var svarta som min, men de mest ovanliga var lite metallic-aktigt gröna.
Första modellerna hade paddelvisare och den kupolade kronan som vi ofta ser på 350-boetterna.
Paddelvisarna, sekundpluppen, och även dot:arna på femminuterna skall ha samma lume-färg. Min mobilkamera är inte perfekt färgmässigt. Men mina har den lite rosa-aktiga färgen man hittar på Rolex-vintage-wanna-be-dykare.
;)
Vanligtvis 2416B med datum och 21 juveler och med antimagnetiska "plåten" över verket. De allra första och mest sällsynta exemplaren var utrustade med 2414A-verken med 17 rubiner och utan AM-plåt.
Mitt verk är märkt 2427A SU (ingen AM-plåt) som skall vara ett dag/datum-verk, men där det tydligen var vanligt att 2416B faktiskt fick 2427A-bryggor ditsatta från fabrik. Man återvann delar relativt hejvilt på denna tid. Är det någon med hökögon och bättre koll? (Verken är ej min starka sida ...) Skall min Ministerial ha AM-plåten?
Bakplåten hade kyrilliska bokstäver; dock med "200m" och ibland med "CCCP-stjärnan" ovanför ryska "Amphibian". Ibland med serienummer stämplat; ibland utan.
Denna svarta åttiotals-Ministerial har/hade modellnumret 070696.
Fantastisk modell, i fantastiskt skick. Ännu en ny favorit!
Tack Ukrainska jultomten!!!
IMG_9923.jpg
IMG_9926.jpg
IMG_9927.jpg
De nya boetterna som idag kallas ministry har nr 710.
I övrigt lär jag mig massor av att läsa inlägg som detta.
Inte alls för långt.
 
Nu skulle jag behöva lite handledning av kunniga kamrater i rysstråden.
Jag vill ta fram mässingen dvs ta bort cromet på en original bezel. Det skulle kunna bli en otroligt snygg marin look till den gröna.
20201209_080710.jpg

Ja alltså inte den bezeln som är monterad på bilden utan original bezeln.
Jag har läst om saltsyra. Det låter sådär halvkul att hålls med. Och köpa en liter av skiten när man behöver en liten liten skvätt. Och sen ska man ta hand om det miljösäkert.
Finns det nåt annat sätt?
Funkar ättika?
Slipa med fint slippapper?
Jag tar gärna emot erfarenheter om någon har provat. Tar även gärna del av hypotetiska resonemang av dem också inte provat.
Allt är av värde och nöje.
 
Senast ändrad:
Nu skulle jag behöva lite handledning av kunniga kamrater i rysstråden.
Jag vill ta fram mässingen i en original bezel. Det skulle kunna bli en otroligt snygg marin look till den gröna.
20201209_080710.jpg

Jag har läst om saltsyra. Det låter sådär halvkul att hålls med. Och köpa en liter av skiten när man behöver en liten liten skvätt. Och sen ska man ta hand om det miljösäkert.
Finns det nåt annat sätt?
Funkar ättika?
Slipa med fint slippapper?
Jag tar gärna emot erfarenheter om någon har provat. Tar även gärna del av hypotetiska resonemang av dem också inte provat.
Allt är av värde och nöje.
Jag tror tyvär det bara är komandirskie bezelarna som är mässing i och Amphibian är i rostfritt,men ja saltsyra funkar att lägga en bezel och även boett i för att få bort chromet för så gjorde jag en mod och sök här i rysstråden för där står någonstans förra våren tror jag en bra beskrivning hur med.
 
Nu skulle jag behöva lite handledning av kunniga kamrater i rysstråden.
Jag vill ta fram mässingen dvs ta bort cromet på en original bezel. Det skulle kunna bli en otroligt snygg marin look till den gröna.
20201209_080710.jpg

Ja alltså inte den bezeln som är monterad på bilden utan original bezeln.
Jag har läst om saltsyra. Det låter sådär halvkul att hålls med. Och köpa en liter av skiten när man behöver en liten liten skvätt. Och sen ska man ta hand om det miljösäkert.
Finns det nåt annat sätt?
Funkar ättika?
Slipa med fint slippapper?
Jag tar gärna emot erfarenheter om någon har provat. Tar även gärna del av hypotetiska resonemang av dem också inte provat.
Allt är av värde och nöje.
Challenge accepted...tre minuter senare. Tror dock som @Beo att det är lite äldre varianter som är i mässing, denna ring är nog från 90-talet tror jag (dock amphibia).
hVdibfL.jpg
 
Jag tror tyvär det bara är komandirskie bezelarna som är mässing i och Amphibian är i rostfritt,men ja saltsyra funkar att lägga en bezel och även boett i för att få bort chromet för så gjorde jag en mod och sök här i rysstråden för där står någonstans förra våren tror jag en bra beskrivning hur med.

Körde med saltsyra och det var riktigt smidigt. Du behöver dock köra en syltburk grön saltsyra till återvinningen efteråt

 
Körde med saltsyra och det var riktigt smidigt. Du behöver dock köra en syltburk grön saltsyra till återvinningen efteråt

Ja, så kunde man visst också göra om man vill lägga lite mer tid. Fast jag tycker nog saltsyra låter både läskigt och onödigt.
Dum fråga kanske, men kan man se om själva boetten är i mässing på något vis?
 
Åhå!var det mässing på den?:woot:ursäkta då jag är en mupp!:sorry:
Näe du är nog inte alls muppen här.
Det var ju en äldre bezel.
Jag har nu kollat på meranom bla och där står ju uttryckligen att det är rostfritt stål i original bezel. Jag kunde ju kollat där först.... mupp....
Så då behöver jag ju antingen bli alkemist eller så får jag köpa en komandirskie bezel. He he.
 
Näe du är nog inte alls muppen här.
Det var ju en äldre bezel.
Jag har nu kollat på meranom bla och där står ju uttryckligen att det är rostfritt stål i original bezel. Jag kunde ju kollat där först.... mupp....
Så då behöver jag ju antingen bli alkemist eller så får jag köpa en komandirskie bezel. He he.
I all muppighet så kan du få ärva min? Gillar din vision och kommer inte använda den ändå. Smyg in din adress i PM bara✌🏼
 
Senast ändrad:
Godmorgon! Är det någon här som sitter på ett 3056 quartz-verk som ni kan avvara hojta gärna till. Icke fungerande kan också vara intressant.
 
Tillbaka
Topp