• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Försöker febrilt ta bättre bilder och fixa installationer, men inser att jag aldrig kommer bli en fotograf 😂 Blir liksom aldrig sådär BRA som man ser att vissa av er får till stup i kvarten...
Men dagens, iaf första halvan 👍
20210120_111109.jpg

Är det någon härinne som har trycktestat sin Vostok dykare ?
Gjorde trycktest på min Vostock Amphibia som ska klara av 20bar, men tanten på urmakeriet testade tydligen bara upp till 10 bar, med ursäkten att glaset kanske skulle "hoppa ur" en sån gammal klocka. Tror att den hade klarat 20bar utan problem, provar hos en annan urmakare när det blir aktuellt igen.
Jo jag har testat flera vostok och då till 10 bar med för de flesta testare går till 10 och de som går högre så plockar man ur verket im jag inte fattat fel men är Vostoken tät till 10 så är den säkerligen tät högre med iom att det är en compressor boett.👌😊

Är 1690 högt pris för en ny Vostok moddad vad jag förstår? Tror de helt i original låg under 1000-lappen på siten..
Var hittar man dem billigare?
(jag har ingen koll så jag frågar er proffs..😀)
Original kostar runt 500-600 om du köper från Ryssland, vridring en hundralapp.
Över 100% påslag på en enkel modd som tar typ fem sekunder...ja, du får bedöma rimligheten själv 😜

Är 1690 högt pris för en ny Vostok moddad vad jag förstår? Tror de helt i original låg under 1000-lappen på siten..
Var hittar man dem billigare?
(jag har ingen koll så jag frågar er proffs..😀)
Jag köpte precis mina första 2 (bilder i tråden) dock inte moddade. Totalt för båda ink moms och expressfrakt lamdade på runt 1500:- Dock utan extra delar för moddning (som jag hoppas att någon har till salu snart 😉)
Jag handlade på komandierskie.com i torsdags em och de kom hit igår

Jag köpte precis mina första 2 (bilder i tråden) dock inte moddade. Totalt för båda ink moms och expressfrakt lamdade på runt 1500:- Dock utan extra delar för moddning (som jag hoppas att någon har till salu snart 😉)
Jag handlade på komandierskie.com i torsdags em och de kom hit igår
Ska helt klart kolla in den siten! Tack för tips! 👍🏻👍🏻 Hade de delar där oxo?

Mjo.. låter som ett rejält bra påslag! 😅
All respekt för att han vill ha mat på bordet också förstås✌🏼

Förutom komandirskie.com som @Jox nämnde finns även meranom och soviet.market som alla har UPS som fraktalternativ som jag vet funkar bra.
(om du inte vill vänta ett halvår på grejerna dvs).
Inom EU, lite dyrare och segare frakt men mycket kul delar finns här: https://www.vostok-watches24.com/e-home/

Apropå ryssar.. har någon erfarenhet av denna site? Ser ju intressant ut..😀
93CCAA2B-8A69-4F11-BA9C-DF2EBC39BEF4.jpeg
Jag skulle säga att allt beror på vad man jämför med. Du får fortfarande en mekanisk klocka till en jämförelsevis hyfsat billig penning. Dessutom är chansen ganska liten att du träffar på någon annan med en likadan tingest på armen. Vi lever ju trots allt i en marknadsekonomi. Bosse gör dessutom jobbet, så om man är intresserad av klockorna men inte det minsta av att mecka själv är det ju ändå ett bra alternativ. En fördel är snabb leverans och att frakt ingår i priset. Skulle något strula är Bosse alltid trevlig och 100% serviceminded.
För egen del har det blivit tre klockor från Bosse, varav en moddad. Den sistnämnda skall fö få ny bezel nu i dagarna så där är cirkeln på något sätt sluten... :) Jag hamnade i situationen att jag köpte två original-Vostoks från Bosse, varpå jag omedelbart insåg att ändå var tvungen att skaffa bezels från Ryssland, så då insåg jag ju att jag lika gärna kunde ha passat på att köpa även klockorna på samma gång. Sedan dess har jag annars nästan uteslutande fastnat för vintage, men det är en annan historia... :)
Bra exempel på flera ryska sajter att handla nytt från har redan presenterats ovan, så det är bara att välja och vraka. Ingen av de uppräknade tycks vara skum på något sätt, så kika runt och bilda dig en egen uppfattning. Jag tror jag har handlat från samtliga och alla funkar. Jag skulle ev slå ett litet slag för Komandirskie.com. Sajten är på ryska, men det finns ett översättningsfält längst upp där man kan utnyttja direktöversättning av Google. Det jag tycker är bra med denna sajt är att det finns ett brett utbud av både klockor och tillbehör inkl tredjeparts-bezels, vilket ökar chansen att man hittar en kombo man är nöjd med.
Tänk på att oavsett sajt alltid räkna med att välja snabb leverans, typ UPS. Annars kan det ta flera månader för grejerna att komma hem. Om man roar sig med att spåra paketen (vem gör INTE det? :) ) tycks allt gå bra inom Ryssland fram tills precis när försändelsen skall lämna landet. Då händer något och paketen tycks bokstavligt talat hamna på hög på flygplatsen... (jag skulle väldigt gärna vilja ta en titt i det rummet... :D )
Tänk även på att du måste räkna med att import-moms plus fast avgift läggs till priserna du betalar. Om värdet överstiger 1700 kr tillkommer även tull. Personligen har jag sluppit allt detta när jag har valt UPS, men det kan vara slumpen som har avgjort i de fallen.
Jag måste ändå avsluta med att ge Bosse och Klockanett.se väldigt mycket kredd. Hade det inte varit för Bosse och riktad reklam på Facebook för hans sajt hade jag förmodligen aldrig fått upp intresset för ryska klockor. Om man är intresserad av bakgrunden finns det även mycket intressant att läsa om Vostok, konstruktionen bakom Amphibian och hur allt började.
Lycka till!

Tillbaka
Topp