• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Snygg! Hur känns bakstycket? Kan du ta en bild från sidan?
Jo jag tycker det känns bra,det finns ett som har större glas och kan köpas från tyskland på ebay och det är högre men även det tycker jag funkar bra till 090 i alla fall,och ja jag har jobbat i en ugn innan foto!😄
16113123988108456562527117497950.jpg

Tack! Att behålla den röda sekundvisaren var väldigt medvetet. Tanken var just att den skall skapa bra kontrast mot den blå tavlan och de vita paddlarna.
Jag kan tycka att helheten med mörkblå insert blev lite väl mycket blå. Inget fult i det iof. Skall låta kombon sjunka in ett tag innan jag funderar på ev förändring.
Tycker det blev super som den är, ser balanserat ut.
Helt galet vad du avancerar snabbt, känns som det var igår du undrade hur man byter typ en vridring 😂
Fått ihop verket du dissekerade förresten?

Den ser riktigt bra ut! Direkt upp på vill-ha listan

tack! Köpt den här på forumet, tror att säljaren själv köpte den via forumet men har inte frågat. Den är moddad med utbytt bezel. Tror den är silver i original?

Ja. Men det vore ännu värre för dem som ännu inte köpt en Vostok.😄

Såklart, men fatta vad trist att inte kunna köpa fler för småpengar :(

Tack, det var nog en öppen fråga :D
Då var jag nära iaf, börjar få lite koll på vissa modeller
Vilken tur haha! ja det finns en viss logik även om den är lite rörig. Finns tillgänglig under femhundringen, köööp!

Vilken tur haha! ja det finns en viss logik även om den är lite rörig. Finns tillgänglig under femhundringen, köööp!
Lagt den i min pågående varukorg hos komandierskie (som tyvärr inte har så mycket delar i lager just nu)

• Like
Reactions: v0n
jag har köpt mitt direkt på meranom, men verkar lite billigare på soviet market osv, finns det någon anledning att jag ska fortsätta med meranom eller ska jag snåla och försöka hitta billigaste i fortsättningen? Det är ju egentligen inte jättemkt pengar som skiljer men i det stora hela kan det bli en del...

Lagt den i min pågående varukorg hos komandierskie (som tyvärr inte har så mycket delar i lager just nu)
Ha! Enligt mina beräkningar blir det hela 508,53 :- ...svindyrt :stop: 😁

• Like
Reactions: Beo
jag har köpt mitt direkt på meranom, men verkar lite billigare på soviet market osv, finns det någon anledning att jag ska fortsätta med meranom eller ska jag snåla och försöka hitta billigaste i fortsättningen? Det är ju egentligen inte jättemkt pengar som skiljer men i det stora hela kan det bli en del...
Jag har bara en referenspunkt (so far) och det är komandierskie. Snabba svar vid frågor, snabb leverans (billigt med UPS express) och lägst (?) priser

Jag köper från alla möjliga ställen som om det inte fanns någon morgondag 😆
Lite beroende på vad det är man söker har jag märkt, ska man ha t.ex Amphibias grundmodeller så är soviet market bäst och har i särklass störst utbud.

Senast ändrad:
Nja det är väl inte priset som avgör utan utbudet skulle jag säga.
Soviet.market har utan tvekan störst utbud på standardmodellerna , även om det just nu är ovanligt mycket som är slut i lager. Däremot har de inga SE modeller vad jag vet och på bezelfronten är det mycket glest.
Meranom däremot har ju både klockor och ganska rikt med bezel, så om man hittar det man vill ha är det ju smidigt med en frakt.
Komandirskie.com mycket bezels men inte så många olika modeller på klockor, men det spelar ju ingen roll vad de har i övrigt om de har just den man vill ha.
Så jag tycker det är kul att kolla runt lite och man behöver inte bestämma sig för en leverantör.

Jag köper från alla möjliga ställen som om det inte fanns någon morgondag 😆
Lite beroende på vad det är man söker har jag märkt, ska man ha t.ex Amphibas grundmodeller så är soviet market bäst och har i särklass störst utbud.
Jo, de har stort utbud har jag märkt. Har beslutsångest nu :nailbiting: finns så mycket kul! Komandierskie har frakt i priset, om man kan acceptera leveranstiden, annars finns som sagt UPS som option. Och de ger lite rabatt om man köper 2 eller fler klockor. Dock lite smalt utbud i lager. Så många vägar att gå och alla resulterar troligtvis i en arg fru :D

Jo, de har stort utbud har jag märkt. Har beslutsångest nu :nailbiting: finns så mycket kul! Komandierskie har frakt i priset, om man kan acceptera leveranstiden, annars finns som sagt UPS som option. Och de ger lite rabatt om man köper 2 eller fler klockor. Dock lite smalt utbud i lager. Så många vägar att gå och alla resulterar troligtvis i en arg fru :D
Arga fruar kan vi inte ta hänsyn i denna bransch men jag förstår precis vad du menar, är likadan serrru * läs snålkorv *
Tyckte det var sjukt bökigt i början med referenser och beställningar hit å dit men det lättar ska du se 😀

Tycker det blev super som den är, ser balanserat ut.
Helt galet vad du avancerar snabbt, känns som det var igår du undrade hur man byter typ en vridring 😂
Fått ihop verket du dissekerade förresten?
Tack! He he, du har koll...
Jo, jag har gjort en del framsteg på relativt kort tid. Jag får bra coachning av en äldre gentleman (inte på detta forum/inte från Sverige) som är väldigt erfaren inom området och som även är den som har uppmuntrat mig att ta stegen in i världen av amatör-urmakeri. Det jag har lärt mig är att låta allt ta tid och utvecklas i små steg. Ang det dissekerade verket så har jag plockat ihop och isär det kanske fem gånger nu och nu börjar bitarna bokstavligen hamna på plats. Jag måste säga att det är oerhört roligt när man plötsligt börjar se hur saker och ting hänger ihop. Jag brottas fortfarande en del med tredje hjulen när "the wheel train bridge" (saknar svenska ord för delarna) skall på plats, men senast gick det ganska snabbt. Nästa steg blir att sätta sig in i smörjning, vilket är en helt egen värld bara det. Jag har två olika 2414-verk jag kan leka med.
Det händer någonting (bra) med hjärnan när jag sänker ner stolen och fokuserar på det lilla och enkla, som ändå är så oerhört komplicerat.
Man skall inte heller underskatta värdet av att ha riktigt bra skruvmejslar. :)

Senast ändrad:
Tack! He he, du har koll...
Jo, jag har gjort en del framsteg på relativt kort tid. Jag får bra coachning av en äldre gentleman (inte på forum/inte från Sverige) som är väldigt erfaren inom området och som även är den som har uppmuntrat mig att ta stegen in i världen av amatör-urmakeri. Det jag har lärt mig är att låta allt ta tid och utvecklas i små steg. Ang det dissekerade verket så har jag plockat ihop och isär det kanske fem gånger nu och nu börjar bitarna bokstavligen hamna på plats. Jag måste säga att det är oerhört roligt när man plötsligt börjar se hur saker och ting hänger ihop. Jag brottas fortfarande en del med tredje hjulen när "the wheel train bridge" (saknar svenska ord för delarna) skall på plats, men senast gick det ganska snabbt. Nästa steg blir att sätta sig in i smörjning, vilket är en helt egen värld bara det. Jag har två olika 2414-verk jag kan leka med.
Det händer någonting (bra) med hjärnan när jag sänker ner stolen och fokuserar på det lilla och enkla, som ändå är så oerhört komplicerat.
Man skall inte heller underskatta värdet av att ha riktigt bra skruvmejslar. :)
Du resonerar så sunt tycker jag, håller med om allt du säger. Man ska aldrig pressa sig själv med stress och så, helt meningslöst att skynda någonting när det kommer till klockor.
Värderar liksom du själva fokus-biten högt, hjärnan kopplar automatiskt bort alla andra måsten och tråkigheter, en form av meditation kan man väl säga?

Oj, det var riktigt dyrt! @Jox Lägg till 343 stycken i varukorgen så kostar det lika mycket som Hulken på köp och sälj :p
(köpte min för 750 med fri frakt vilket i mitt tycke är riktigt snorbilligt med tanke på hur mycket klocka man får för priset, och då verkar jag ändå ha betalat överpris!(?))
Glöm inte att man måste ha med ett (minst) badkar i beräkningen för förvaring. 343 klockor är mer än vad man först kanske tror👍🏼

Oj, det var riktigt dyrt! @Jox Lägg till 343 stycken i varukorgen så kostar det lika mycket som Hulken på köp och sälj :p
(köpte min för 750 med fri frakt vilket i mitt tycke är riktigt snorbilligt med tanke på hur mycket klocka man får för priset, och då verkar jag ändå ha betalat överpris!(?))
750 låter mycket rimligt! Runt 500:- för klocka, en styv hundring för bezel, frakt och import moms blir mer än 750 riksdaler. Frakt inom sverige samt arbetstid och du har gjort ett riktigt kap!

750 låter mycket rimligt! Runt 500:- för klocka, en styv hundring för bezel, frakt och import moms blir mer än 750 riksdaler. Frakt inom sverige samt arbetstid och du har gjort ett riktigt kap!
Sant, tänkte inte ens på allt extraarbete.. oavsett är det riktigt prisvärt, hade känt samma om jag betalar det tredubbla också :)

Funkar lika bra i sandlådan som i havet
48FABD40-D3D1-4586-BD4C-52C3D6404DB3.jpeg

Tillbaka
Topp