• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Apropå ryssar.. har någon erfarenhet av denna site? Ser ju intressant ut..😀
93CCAA2B-8A69-4F11-BA9C-DF2EBC39BEF4.jpeg
Jag har inte handlat från klockanett men jag uppskattar sidan mycket. Är ofta inne och kollar bara för att det är kul att se olika moddar.
Jag tänker såhär. Hittar man den perfekta modden där är det inga extrema överpriser, utan rätt bekvämt. Bara att slå till!
Men man missar lite av det roliga, det där att välja vilken boett och vilken tavla man vill ha och sedan kombinera med exakt rätt bezel och rätt armband för att uppnå den där perfekta looken man är ute efter. Sen kan det ju bli så att om man beställer klocka från ett ställe, en ensam bezel från ett annat ställe och det rätta armbandet från ett tredje ställe, ja då är man ungefär uppe i priset som hos Bosse på klockanett, men jag tycker ändå att det är lite av nöjet att kombinera själv.
Och så extremt dyrt är det ju inte om man jämför med de stackare som snöat in på schweiziska fabrikat.
Och är man väl inne i ryssträsket så beställer man fortsättningsvis mer än en bezel åt gången så man har till nästa modd...😄
 

MAz_666

Rolex
Idag får min käre graal ’Ministerial’ följa med till jobbet. Lite skrämd av blixten, men vad gör man när det är hopplöst dystert ute? Han drömmer sig tillbaka till före murens fall, och jag till Sveriges första deltagande i Mali 2013.
E7E69695-7D41-407C-A365-874C628C86EE.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En liten mod såhär på torsdagsförmiddagen.

Nedan, före: Färgerna på inlägget har jag alltid gillat, men tyvärr visade det sig att den höga bezel-modellen mer eller mindre kändes som ett rör runt kristallen....
20210121_100244.jpg

... alltså bytte jag till nedanstående. Intressant hur tavlan plötsligt blir mer framträdande när färgerna på inlägget blir mer tillbakadragna.
20210121_102121.jpg


Insåg plötsligt att detta är samma modell av bezel som jag har på dagens Dude. Lika men ändå så olika! Kul att experimentera lite granna i den enklaste formen av modning.
20210121_103138.jpg


Nä, nu måste jag ju jobba också! :D

Edit: Hmm, ser nu att det ser ut som att bezeln har i underkant för snålt tilltagen diameter iom att man ser den plana delen av boetten. Skulle kunna klämma på någonting som är någon mm större... :)
 
Senast ändrad:

Jox

Rolex
2-Faktor
En liten mod såhär på torsdagsförmiddagen.

Nedan, före: Färgerna på inlägget har jag alltid gillat, men tyvärr visade det sig att den höga bezel-modellen mer eller mindre kändes som ett rör runt kristallen....
20210121_100244.jpg

... alltså bytte jag till nedanstående. Intressant hur tavlan plötsligt blir mer framträdande när färgerna på inlägget blir mer tillbakadragna.
20210121_102121.jpg


Insåg plötsligt att detta är samma modell av bezel som jag har på dagens Dude. Lika men ändå så olika! Kul att experimentera lite granna i den enklaste formen av modning.
20210121_103138.jpg


Nä, nu måste jag ju jobba också! :D

Edit: Hmm, ser nu att det ser ut som att bezeln har i underkant för snålt tilltagen diameter iom att man ser den plana delen av boetten. Skulle kunna klämma på någonting som är någon mm större... :)
Jag gillar de blå , vit, röda också. Snyggt blev det oavsett!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det var denna modden hos klockanett som väckte min Vostok nyfikenhet. Tyvärr velade jag för länge, så den hann försvinna
Screenshot_20210121-124200_Chrome.jpg
Aha, snygg! Då kan jag bara meddela att det var just den bezeln jag hade på en Amphibia och som jag bytte tidigare idag (se inlägg ovan) eftersom jag upplevde den som något för smal och hög.
Definitivt en fråga om tycke och smak, men jag föredrar bezels som framhäver kristallens kupolform lite mer. Man kan se det på Bosses bild nedan. Färgmässigt är ju annars den inserten väldigt lyckad! Som sagt, här är alla smaker bra smaker och det är ju det roliga i denna fantastiska värld med närmast oändliga kombinationer av boetter, bezels, tavlor, visare, armband, länkar...
hög_bezel.jpg
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Aha, snygg! Då kan jag bara meddela att det var just den bezeln jag hade på en Amphibia och som jag bytte tidigare idag (se inlägg ovan) eftersom jag upplevde den som något för smal och hög.
Definitivt en fråga om tycke och smak, men jag föredrar bezels som framhäver kristallens kupolform lite mer. Man kan se det på Bosses bild nedan. Färgmässigt är ju annars den inserten väldigt lyckad! Som sagt, här är alla smaker bra smaker och det är ju det roliga i denna fantastiska värld med närmast oändliga kombinationer av boetter, bezels, tavlor, visare, armband, länkar...
hög_bezel.jpg
Du vill inte skiljas från den (eller någon annan) bezeln..?:angel:
Nu har jag inte sett det irl, men höjden ser rätt cool ut. Kan förstå att du upplevde det som ett rör dock, frågan är om det stör.?
 

LoveL

Rolex
2-Faktor
Jag skulle säga att allt beror på vad man jämför med. Du får fortfarande en mekanisk klocka till en jämförelsevis hyfsat billig penning. Dessutom är chansen ganska liten att du träffar på någon annan med en likadan tingest på armen. Vi lever ju trots allt i en marknadsekonomi. Bosse gör dessutom jobbet, så om man är intresserad av klockorna men inte det minsta av att mecka själv är det ju ändå ett bra alternativ. En fördel är snabb leverans och att frakt ingår i priset. Skulle något strula är Bosse alltid trevlig och 100% serviceminded.
För egen del har det blivit tre klockor från Bosse, varav en moddad. Den sistnämnda skall fö få ny bezel nu i dagarna så där är cirkeln på något sätt sluten... :) Jag hamnade i situationen att jag köpte två original-Vostoks från Bosse, varpå jag omedelbart insåg att ändå var tvungen att skaffa bezels från Ryssland, så då insåg jag ju att jag lika gärna kunde ha passat på att köpa även klockorna på samma gång. Sedan dess har jag annars nästan uteslutande fastnat för vintage, men det är en annan historia... :)
Bra exempel på flera ryska sajter att handla nytt från har redan presenterats ovan, så det är bara att välja och vraka. Ingen av de uppräknade tycks vara skum på något sätt, så kika runt och bilda dig en egen uppfattning. Jag tror jag har handlat från samtliga och alla funkar. Jag skulle ev slå ett litet slag för Komandirskie.com. Sajten är på ryska, men det finns ett översättningsfält längst upp där man kan utnyttja direktöversättning av Google. Det jag tycker är bra med denna sajt är att det finns ett brett utbud av både klockor och tillbehör inkl tredjeparts-bezels, vilket ökar chansen att man hittar en kombo man är nöjd med.
Tänk på att oavsett sajt alltid räkna med att välja snabb leverans, typ UPS. Annars kan det ta flera månader för grejerna att komma hem. Om man roar sig med att spåra paketen (vem gör INTE det? :) ) tycks allt gå bra inom Ryssland fram tills precis när försändelsen skall lämna landet. Då händer något och paketen tycks bokstavligt talat hamna på hög på flygplatsen... (jag skulle väldigt gärna vilja ta en titt i det rummet... :D )
Tänk även på att du måste räkna med att import-moms plus fast avgift läggs till priserna du betalar. Om värdet överstiger 1700 kr tillkommer även tull. Personligen har jag sluppit allt detta när jag har valt UPS, men det kan vara slumpen som har avgjort i de fallen.
Jag måste ändå avsluta med att ge Bosse och Klockanett.se väldigt mycket kredd. Hade det inte varit för Bosse och riktad reklam på Facebook för hans sajt hade jag förmodligen aldrig fått upp intresset för ryska klockor. Om man är intresserad av bakgrunden finns det även mycket intressant att läsa om Vostok, konstruktionen bakom Amphibian och hur allt började.
Lycka till!
Tack för ditt utförliga svar och funderingar! Kan bara hålla med. Enkelt och smidigt och relativt billigt om man hittar en ”färdig” klocka hos Bosse. Eller så ordnar man allt själv via ryska siter, om tid/anlag/intresse finns. Jag kommer nog kika runt lite och om jag känner mig själv rätt så prövar jag nog båda varianterna. 😀
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Så är är mina två, en klar skillnad men inget jag stör mig på :)

IMG_20210121_133913.jpg
IMG_20210121_133955.jpg
Snygga båda två! En sak jag har märkt är att det inte bara handlar om de exakta måtten på bezeln. Det är kombinationen av boett, tavla och bezel (inkl varianter på färger) som avgör plus att det ändå är den slutgiltiga känslan på armen som avgör. Den grovt sågtandade kanten på övre bezeln är ju fö hur grym som helst!
 

nbla

Cartier
Snygga båda två! En sak jag har märkt är att det inte bara handlar om de exakta måtten på bezeln. Det är kombinationen av boett, tavla och bezel (inkl varianter på färger) som avgör plus att det ändå är den slutgiltiga känslan på armen som avgör. Den grovt sågtandade kanten på övre bezeln är ju fö hur grym som helst!
Ja den är fet! Passade dock inte på 710-boetten som jag hade allt orange i förut (gick knappt använda kronan), så fick flytta allt till en 100-boett vilket blev mkt bättre! :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Skitbra, diggar inte röda sekunder så värst men där poppar det väldans fint till det blå👌🏼
Tack! Att behålla den röda sekundvisaren var väldigt medvetet. Tanken var just att den skall skapa bra kontrast mot den blå tavlan och de vita paddlarna.
Jag kan tycka att helheten med mörkblå insert blev lite väl mycket blå. Inget fult i det iof. Skall låta kombon sjunka in ett tag innan jag funderar på ev förändring.
 
Topp