Jag skulle säga att allt beror på vad man jämför med. Du får fortfarande en mekanisk klocka till en jämförelsevis hyfsat billig penning. Dessutom är chansen ganska liten att du träffar på någon annan med en likadan tingest på armen. Vi lever ju trots allt i en marknadsekonomi. Bosse gör dessutom jobbet, så om man är intresserad av klockorna men inte det minsta av att mecka själv är det ju ändå ett bra alternativ. En fördel är snabb leverans och att frakt ingår i priset. Skulle något strula är Bosse alltid trevlig och 100% serviceminded.
För egen del har det blivit tre klockor från Bosse, varav en moddad. Den sistnämnda skall fö få ny bezel nu i dagarna så där är cirkeln på något sätt sluten...
Jag hamnade i situationen att jag köpte två original-Vostoks från Bosse, varpå jag omedelbart insåg att ändå var tvungen att skaffa bezels från Ryssland, så då insåg jag ju att jag lika gärna kunde ha passat på att köpa även klockorna på samma gång. Sedan dess har jag annars nästan uteslutande fastnat för vintage, men det är en annan historia...
Bra exempel på flera ryska sajter att handla nytt från har redan presenterats ovan, så det är bara att välja och vraka. Ingen av de uppräknade tycks vara skum på något sätt, så kika runt och bilda dig en egen uppfattning. Jag tror jag har handlat från samtliga och alla funkar. Jag skulle ev slå ett litet slag för Komandirskie.com. Sajten är på ryska, men det finns ett översättningsfält längst upp där man kan utnyttja direktöversättning av Google. Det jag tycker är bra med denna sajt är att det finns ett brett utbud av både klockor och tillbehör inkl tredjeparts-bezels, vilket ökar chansen att man hittar en kombo man är nöjd med.
Tänk på att oavsett sajt alltid räkna med att välja snabb leverans, typ UPS. Annars kan det ta flera månader för grejerna att komma hem. Om man roar sig med att spåra paketen (vem gör INTE det?
) tycks allt gå bra inom Ryssland fram tills precis när försändelsen skall lämna landet. Då händer något och paketen tycks bokstavligt talat hamna på hög på flygplatsen... (jag skulle väldigt gärna vilja ta en titt i det rummet...
)
Tänk även på att du måste räkna med att import-moms plus fast avgift läggs till priserna du betalar. Om värdet överstiger 1700 kr tillkommer även tull. Personligen har jag sluppit allt detta när jag har valt UPS, men det kan vara slumpen som har avgjort i de fallen.
Jag måste ändå avsluta med att ge Bosse och Klockanett.se väldigt mycket kredd. Hade det inte varit för Bosse och riktad reklam på Facebook för hans sajt hade jag förmodligen aldrig fått upp intresset för ryska klockor. Om man är intresserad av bakgrunden finns det även mycket intressant att läsa om Vostok, konstruktionen bakom Amphibian och hur allt började.
Lycka till!