• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Godmorgon på er. Ny vecka med nya utmaningar. Premiärprovar nyanlända Komandirskien i ett utförande vi diskuterade härom veckan. Riktigt bra skick, förutom micro-repor i kristallen. Detta brukar ju som vi alla säkerligen vet inte innebära några större utmaningar att åtgärda. Har ni förresten märkt att det tom kan hjälpa bara att ha på sig klockan? Jag har noterat att det att klockan gnider lite granna mot jack-/kavaj-/tröj-/skjortärmen faktiskt gör att ytan på kristallen blir lite polerad.
20210125_070451.jpg

Ibland får man SMS om tullavgiften, ibland av konstig anledning skickar dom istället (bara) pappersavi.
Vill man vinna några dagar så kopierar du paketnumret och går in på Postnords moms&tull-sida och söker efter paketet.
Där kan du Swisha dom pengen innan dom ens hinner avisera dig!
Det här var ju ingen dum idé, tänkte jag, go och glad och gick in på http://moms.postnord.se/. Men se, det gick inte alls. Jag har två försändelser som står och väntar sedan i torsdags med status att de håller på att importhanteras av Postnord. Postnord vill dock inte kännas vid något av mina försändelse-IDn 😭

Ibland får man SMS om tullavgiften, ibland av konstig anledning skickar dom istället (bara) pappersavi.
Vill man vinna några dagar så kopierar du paketnumret och går in på Postnords moms&tull-sida och söker efter paketet.
Där kan du Swisha dom pengen innan dom ens hinner avisera dig!

Stort tack för tipset, det funkade kanonbra. Då är det bara att vänta och se hur länge PostNord tänker ligga på paketet innan det skickas vidare.

Är det nån som har erfarenhet från att beställa från https://online.vostokinc.com/katalog-tovarov/amfibija-2416-020059

tänkte på leveranstid och så?

/ P
Är ganska säker på att det var där @M26 (?) beställde och fick vänta i typ ett halvår.
Nu var det inte det du frågade, men annars är det en Komandirskie K-02 med Scuba Dude tavla.

"säker sajt med UPS" : https://komandirskie.com/catalog/amfibiya/amfibiya_klassika/710к/chasy_amfibiya020059/

Hej,

Snubblade på dessa på marketplace och köpte dessa 2 av samma person.

Har ingen somhelst erfarenheter av Vostok, men skulle vilja om bezeln på dessa klockor skall icke klicka/hacka, känns som som de bara roterar med en något mindre motstånd (kan vrida med tummen både moturs och motsols) eller har jag fått fake klockor?

20210125_120410.jpg
20210125_120202.jpg
20210125_120332.jpg
20210125_120408.jpg
20210125_120408.jpg

Hej,

Har ingen somhelst erfarenheter av Vostok, men skulle vilja om bezeln på dessa klockor skall icke klicka/hacka, känns som som de bara roterar med en något mindre motstånd (kan vrida med tummen både moturs och motsols) eller har jag fått fake klockor?

20210125_120410.jpg
20210125_120202.jpg
20210125_120332.jpg
20210125_120408.jpg
20210125_120408.jpg
Båda är nya och plasten finns kvar.

20210125_120254.jpg
20210125_120459.jpg

Hej,

20210125_120410.jpg
20210125_120202.jpg
20210125_120332.jpg
20210125_120408.jpg
20210125_120408.jpg
Det ska vara så med vridringen, klick är överskattat ändå😁 går att justera fjädern tämligen enkelt så man får motståndet som man själv behagar.
Har svårt att tro att någon skulle fejka en rysk klocka som kostar typ en femhundring ny.

Det ska vara så med vridringen, klick är överskattat ändå😁 går att justera fjädern tämligen enkelt så man får motståndet som man själv behagar.
Har svårt att tro att någon skulle fejka en rysk klocka som kostar typ en femhundring ny.
Det finns faktiskt fakevostoks där ute, har sett dem med egna ögon. Otroligt men sant! Dessa ser dock riktiga ut.

Jag har haft riktigt svårt med detta senaste gångerna. Antingen är den slapp som attans eller så får jag inte ens på bezeln. Några tricks som är bra att veta om?
Knyck till vinklarna/hörnen på fjädern bara, ju mer vinkel desto tajtare vridring. Man får testa sig fram lite 🙂
Se till att fjädern ligger i spåret ordentligt överallt, små marginaler mellan katastrof och total perfektion.

Kul att den hittade hem! Fick du till rätt motstånd i fjädern?
Jag fick inte till det med din fjäder utan "var tvungen" att ta den jag hade på innan. Det funkade, men är rätt trögt. Spelar iofs mindre roll. Kul att tavlan nästan bytte färg när det kom på annan bezel. Gillar att viktfördelningen ändrats också, känns tydligare att jag har en klocka på armen. Helt nöjd!

Jag fick inte till det med din fjäder utan "var tvungen" att ta den jag hade på innan. Det funkade, men är rätt trögt. Spelar iofs mindre roll. Kul att tavlan nästan bytte färg när det kom på annan bezel. Gillar att viktfördelningen ändrats också, känns tydligare att jag har en klocka på armen. Helt nöjd!
Precis så brukar det vara. Jag skickade med en tjocka fjädern eftersom det är någon av de två som funkar, men ofta inte båda två. Om bezeln går för trögt kan du testa att försiktigt räta ut den en liiiiten aning i varje vinkel. Jag brukar få hålla på fram och tillbaka en del gånger innan jag är nöjd.
Som sagt, roligt att bezeln hittade hem till rätt klocka. Resultatet blev riktigt lyckat! 😍

Hej,

20210125_120410.jpg
20210125_120202.jpg
20210125_120332.jpg
20210125_120408.jpg
20210125_120408.jpg

Som andra redan har sagt så kan man justera motståndet i vridringen genom att böja till metallfjädern under bezeln.
Men annars brukar motståndet bli perfekt av några bad i saltvatten (även blandat med att det lagras lite sand och smuts därunder).

Som andra redan har sagt så kan man justera motståndet i vridringen genom att böja till metallfjädern under bezeln.
Men annars brukar motståndet bli perfekt av några bad i saltvatten (även blandat med att det lagras lite sand och smuts därunder).
Det brukar vara ganska bra på de vintage-klockor man köper från början av 80-talet. När man sedan gör rent under bezeln sabbar man hela känslan! 🤣 Nä, det går att justera ganska exakt om man ger sig tid att böja till fjädern på rätt sätt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp