• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Så sant. Men det är ju lite roligare att välja helt själv! Det går väl inte att byta insert mot skx-standard på SEmidellernas vridning?

Tycker ju också det men alla gillar väl inte att sprätta upp sina sprillans nya klockor kanske, vad vet jag 😁
Jo, det ska tydligen gå bra men har inte testat själv med just Vostoks egna vridringar.
Jag har både skx insert och vridring till en 170 boett. Jag kan testa lite imorgon om inte svaret på frågan hinner komma innan dess 😊

Jag har både skx insert och vridring till en 170 boett. Jag kan testa lite imorgon om inte svaret på frågan hinner komma innan dess 😊
Men alltså vad är det för vridning?! 😂😂
Polerad för sämsta grepp! Jaja nu kan jag i alla fall mysa med frugan utan att klockan rivs. 😆
F48E66E8-533A-43A9-9F00-8C567253D9F7.jpeg

Måste byta insert oxå. Är sugen på det du länkade till från insta. Men har du hört nån som köpt därifrån? Fanns inget etablerad sida. Får nog byta vridning med för den delen. Och visare. Och band. Och borsta boetten. Är det någon som håller crash courses i moddning här? 🥸

Polerad för sämsta grepp! Jaja nu kan jag i alla fall mysa med frugan utan att klockan rivs. 😆

Måste byta insert oxå. Är sugen på det du länkade till från insta. Men har du hört nån som köpt därifrån? Fanns inget etablerad sida. Får nog byta vridning med för den delen. Och visare. Och band. Och borsta boetten. Är det någon som håller crash courses i moddning här? 🥸
Nej, nej & nej 😂

• Like
Reactions: Jox
Tycker ju också det men alla gillar väl inte att sprätta upp sina sprillans nya klockor kanske, vad vet jag 😁
Jo, det ska tydligen gå bra men har inte testat själv med just Vostoks egna vridringar.

Haha, ingen minns en fegis! 😉 Kallas väl vardagsedge?!

Kom o tänka på när jag köpte Playstation (1), helt ny, så hann jag bara koppla in den för att se att boot-loggan dyka upp. Stängde genast av den, skruvade upp den och lödde in ett chip!

Okej, nu on-topic igen.
Klockan som fick avsluta gårdagen får börja dagen! Raketa "UFO" Olympic 1980 CCCP.

IMG_20210208_193335_634.jpg

Kom o tänka på när jag köpte Playstation (1), helt ny, så hann jag bara koppla in den för att se att boot-loggan dyka upp. Stängde genast av den, skruvade upp den och lödde in ett chip!

Okej, nu on-topic igen.
Klockan som fick avsluta gårdagen får börja dagen! Raketa "UFO" Olympic 1980 CCCP.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!! 😍 😍 😍

Och min som vill att det ska rivas.. 😉
Jag får undvika den där vridningen..😄

Hmm, redan dags för dagens första klockbyte. Jag gillar de lite anfrätta minut- och timvisarna och förstås det som fortfarande är världens vackraste sekundvisare! (IMHO)
Som synes finns det en hel del distraktionsmoment när man jobbar från hemmaplan...
20210209_102838.jpg

Kanske fel tråd, men vet nån hur meranom är med garantin? Fick hem en amfibia i fredags, och den tickade igång efter uppvridning men sedan stannade den helt, hann byta band och det kanske blev någon skråma men garantin gäller väl ändå?
Och du har testat med det gamla urmakarknepet att slå klockan mot handflatan ett par gånger? Jag hade samma uppträdande på en ny Komandirskie jag köpte för ett tag sedan och den hoppade igång efter ett par "slaps" och har gått finfint sedan dess.

Hemarbete kräfva finklocka till förmiddagsespresson.
Raketas fulsnygga UFO-modell som jag TROR kom 1985 i denna datummodell, men som jag hittat släpptes utan datum redan 1977.
(Tror jäklar i mig att jag fått till både dag och datum! Mer tur än skicklighet ...)
A831DBA1-2ED9-417A-8BE9-59E90F9B5DE7.jpeg

Senast ändrad:
Så sant. Men det är ju lite roligare att välja helt själv! Det går väl inte att byta insert mot skx-standard på SEmidellernas vridning?
Jag håller med. Jag köpte en 170865 i somras. Det är ju en snygg kombination och säkert någon som tänkt till.
image.jpg

Men det var något som skavde. Det var ju inte MIN modd. Så ganska direkt bytte jag band till ett läder och senare bytte jag till en brun bezel. Nu blev det MIN modd.
20201215_133954(0).jpg

Det är roligt att skapa något man är lite ensam om. Sen skulle jag absolut inte ha något emot att någon annan kopierar ens modd, det är ju inte alls på det viset.

Det är möjligt att jag byter till svart bezel igen, men troligen inte till originalbezeln dock.

Jag tycker ändå att det var värt att köpa en lite dyrare än standard för tavlan och visarna.

Jag håller med. Jag köpte en 170865 i somras. Det är ju en snygg kombination och säkert någon som tänkt till.
image.jpg

Men det var något som skavde. Det var ju inte MIN modd. Så ganska direkt bytte jag band till ett läder och senare bytte jag till en brun bezel. Nu blev det MIN modd.
20201215_133954(0).jpg

Det är roligt att skapa något man är lite ensam om. Sen skulle jag absolut inte ha något emot att någon annan kopierar ens modd, det är ju inte alls på det viset.

Det är möjligt att jag byter till svart bezel igen, men troligen inte till originalbezeln dock.

Jag tycker ändå att det var värt att köpa en lite dyrare än standard för tavlan och visarna.
Båda är snygga! Din modd ger ett lite diskretare och nättare stil! Snyggt!

Hemarbete kräfva finklocka till förmiddagsespresson.
Raketas fulsnygga UFO-modell som jag TROR kom 1985 i denna datummodell, men som jag hittat släpptes utan datum 1977.
(Tror jäklar i mig att jag fått till både dag och datum! Mer tur än skicklighet ...)
A831DBA1-2ED9-417A-8BE9-59E90F9B5DE7.jpeg
Vadå "fulsnygg"; snarare as-snygg! Självklart har man lärt sig veckodagarna på ryska och det där ser helt rätt ut. Jag tycker fö att Raketas kalenderinställning är riktigt snygg och effektiv iom att datumet "klickas" fram genom att man drar ut kronan i läget längst ut.

Tack! Ingen aning. Var NOS enligt säljaren, såg oanvänd ut när jag fick den. Tickar extremt högt, borde nog ge den en service ändå. Sitter ett Raketa 2609NA urverk i. Killgissar på 90-tal.
Jag har en annan Raketa (Goroda med 2628.H) som tickar OERHÖRT högt, låter nästan som att den "haltar" lite granna men går ändå riktigt bra utan att dra sig så mycket att det stör.
(Hoppsan sa, jag lade just upp den på timegraphern och nu är jag inte lika säker. Behöver iafall reguleras en aning. Amplituden antyder kanske att den skulle kunna behöva lite kärlek...)
20210209_133602.jpg

Vadå "fulsnygg"; snarare as-snygg! Självklart har man lärt sig veckodagarna på ryska och det där ser helt rätt ut. Jag tycker fö att Raketas kalenderinställning är riktigt snygg och effektiv iom att datumet "klickas" fram genom att man drar ut kronan i läget längst ut.
Japp, den är cool som en barstol som Svante Thuresson skulle sagt!
Boetten nedanför den gyllene "bezelen" (i höjd med kronan) är f*n gun metal innan gun metal blev en hård klockfärg! :cool: 🤘

image.jpg

20201215_133954(0).jpg

Precis så, man får hem klockan och tycker att "där satt den". MEN, sedan börjar man få idéer... 😍

Jag har en annan Raketa (Goroda med 2628.H) som tickar OERHÖRT högt, låter nästan som att den "haltar" lite granna men går ändå riktigt bra utan att dra sig så mycket att det stör.
(Hoppsan sa, jag lade just upp den på timegraphern och nu är jag inte lika säker. Behöver iafall reguleras en aning. Amplituden antyder kanske att den skulle kunna behöva lite kärlek...)
20210209_133602.jpg

Det verkar vara en Raketa egenhet, min Big Zero med 2609 måste vara utanför sovrummet när den är uppdragen, inte ens längst bort i hörnet duger, utanför :)
Den tunna boetten och höga glaset på den blir väl någon form av resonanslåda

Okej, nu on-topic igen.

HA, är exakt likadan. Minns du klassiska "så funkar det" böckerna? Så funkar min skalle med allt kan man säga.
Sen att man inte fick ihop farsans gräsklippare eller morsans bakmaskin igen förtäljer inte historien 🙄

W000T?
Man KAN alltså lära gamla hundar att sitta!?
Jag har aldrig brytt mig om datum och dag, men också beroende på att jag aldrig fick ihop hur man bara genom att snurra kronan satan på Raketan fick dag och datum att stämma! (7,7,7,7 blir 28, men sällan 29,30,31!)
😂 😂 😂
Då har jag idag lärt mig Raketa-klicket!
Tack.
1612876924839.png

Är det någon som har en sliten sånhär? Eller nåt liknande.
CA475D96-4692-4F4B-AD8E-560AEDEBD02A.jpeg

jag har nämligen 100 spänn som fullständigt bränner hål i fickan. Har även några band som inte används om det skulle passa bättre. 20 mm racingmocka grått, 22 mm camo-gummi, 20 mm geckota-läder. Eller en polerad vridning med YM-insert.

Edit funnen

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp