• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

En vän frågade vad de här var. Jag har super dålig koll på den här typen av ur. Men rysk dykare eller? Någon som vågar uppskatta ett värde också? :)
CA4AF4BD-4123-49D7-9C53-4F73336077FC.jpeg
6DD71D20-CD11-4699-87ED-2DCC5A1C4DD8.jpeg
Kallas väl allmänt för världens största klocka. Originaldykaren vägde 280gram och hade diametern på nästan 0,8dm ...
Detta var ju de första ryska dykarklockorna innan Vostok började göra sin 350 och senare "Tunnan" (först modell 119 och sedan 090).
Är inte alls kunnig på dessa, men de riktiga (första) originalen skall ha helt svarta tavlor, med två synliga tavelskruvar och ingen "grill".
Googla Diver Zlatoust History - så hittar du massa kul!
T.ex.

En vän frågade vad de här var. Jag har super dålig koll på den här typen av ur. Men rysk dykare eller? Någon som vågar uppskatta ett värde också? :)
CA4AF4BD-4123-49D7-9C53-4F73336077FC.jpeg
6DD71D20-CD11-4699-87ED-2DCC5A1C4DD8.jpeg
.. och efter sann gubbgoogling skulle jag säga att de riktiga originalen kan hittas från 5000 upp till typ 8000kr.
Sådana liknande din, säljs på eBay för ca 1500-2500.
Sen vet jag ju inte om dom får dom sålda för det ...

Trevlig fredag kamrater!

Det här kom på lådan idag, samt några olika visare, så nu har jag nått o göra i helgen (svårast är nog att välja tavla).

20210212_164619.jpg

Sedan har jag bara ett urverk löst, vet inte om det funkar (har dock ett gäng urverk till på väg in, men det tar la en månad till med dagens postgång innan de är här).

Njaej, jag beställde sådana modejanger från Meranom efter att ha fått tips här på forumet (var annars? 😀). Det märkliga är att båda paketen levererades samma dag idag. Jag ser det som ett tecken! 🙂
Jag tipsade dig. Sen kom jag på att jag nog också behövde ett par! ;)
Bra pris. Gött att kunna använda vanliga band.
Vet inte om min gamla Neptun är lite skev i boetten, men dom passar inte 100; det blir lite luft. Men, men ...

Jag tipsade dig. Sen kom jag på att jag nog också behövde ett par! ;)
Bra pris. Gött att kunna använda vanliga band.
Vet inte om min gamla Neptun är lite skev i boetten, men dom passar inte 100; det blir lite luft. Men, men ...
Just det, så var det. Stort tack för att jag fick upp ögonen för denna enkla och smarta lösning. Mina sitter som ett smäck! 😀

Bifogar en lite text som kan vara bra att känna till innan man funderar över en Zlatoust..

If someone is selling what they claim to be an original Zlatoust Russian Diver watch , here is something to consider:

What makes an original Zlatoust Russian Diver?

• The screws fixing the dial are (roughly) on 4 and 10 o´clock position.
  • No markings on the dial besides numbers and indices
  • No decoration on the back, just a serial number
  • No metal grill over the crystal
  • No seconds hand
  • Size should be 78mm in size including the crown.
  • Slow beat (listen to the movement)
  • All stainless steel case ( no signs of brass at the crown for instance)
  • One-piece case without screw-down back

Tillbaka
Topp