• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Hej,

Fick hem en 350-dykare idag. Urtavlan ser väldigt ”smutsig” ut jämförelsevis med övriga klockor jag stött på. Finns det någon möjlighet att rengöra det här, eller är risken stor att jag då skadar den?
Ja lite bättre kan det gå att få den,rulla en liten boll med rodiko över urtavlan och så skratta inte!hårdrullad topps med saliv och torka FÖRSIKTIGT på tavlan och sen kan du luma om tavla och visare samt polera glaset med autosol och polywatch så kan jag nog säga att den blir riktigt fin.😊

Ny bättre begagnad setup i postlådan!
1EC89B15-7922-4B9A-A400-215BAB30A69D.jpeg
Kul! Det var ju den du nämnde för några dagar sedan väl? Och nu har du en. Redan. Hur gick det till? Var köpte du?
Min bleka kusin hälsar!
20200730_082125.jpg

Kul! Det var ju den du nämnde för några dagar sedan väl? Och nu har du en. Redan. Hur gick det till? Var köpte du?
Min bleka kusin hälsar!
20200730_082125.jpg
Skall vara helt ärlig och erkänna att den där var det totala anti-pirret i början. I mitt tycke trist tavla och blank bezel. Inte min stil alls.
Nu har jag kommit på mig själv att kika på sådana på bl.a. eBay.
Jag har ju köpstopp: avbryt alla framtida postningar!!! 🤬
;)👍😂😂😂

• Like
Reactions: Jox
Ja lite bättre kan det gå att få den,rulla en liten boll med rodiko över urtavlan och så skratta inte!hårdrullad topps med saliv och torka FÖRSIKTIGT på tavlan och sen kan du luma om tavla och visare samt polera glaset med autosol och polywatch så kan jag nog säga att den blir riktigt fin.😊
Tack för tipsen! Förslag på var jag kan införskaffa medel för att luma om?

Min bleka kusin hälsar!
20200730_082125.jpg
Jo precis! Blev tipsad av @KlockTotte om att det låg en ute på tratten. Hörde av mig till säljaren och tyckte han kunde ha ett ”köp nu pris” istället för en utdragen auktion. Och det gick han med på och nu är den här! Mycket nöjd med min orangea ryssduo! Eventuellt ska boetten borstas men kanske vänjer jag mig. 🙂 brukar föredra helborstad. Kanske för att jag själv är så oborstad.

Senast ändrad:
Skall vara helt ärlig och erkänna att den där var det totala anti-pirret i början. I mitt tycke trist tavla och blank bezel. Inte min stil alls.
Nu har jag kommit på mig själv att kika på sådana på bl.a. eBay.
Jag har ju köpstopp: avbryt alla framtida postningar!!! 🤬
;)👍😂😂😂
Ha ha ha. Ja jag är kanske lite eljest i mina preferenser.
Det var min första ryss och när jag gick till min lokala urmakare för att få hjälp med att byta band och bezel så han : "javisst, men den är ju så jäkla ful så det kan jag inte ta betalt för"
😄😄😄

Senast ändrad:
Fan vad snygg den är med ren/rengjord tavla. Min ser ju i jämförelse ut som om att ha hittats på en soptipp ...
Snyggt med mesh!
Tack, jo, skicket är faktiskt överraskande bra. Kanske inte vardagsklockan och ärligt talat inte riktigt 100% min stil, men jag kan inte motstå att ha den på armen då och då, om inte annat så för att ryskt bling-bling skall få sticka lite i ögonen på folk! 🤣

Tack för tipsen! Förslag på var jag kan införskaffa medel för att luma om?
@Beo tipsade i går att man kunde satsa på lume-pulver från Noctilumina. Jag har googlat runt lite och bla sett en test på watchuseek.com som visar på väldigt bra resultat.

Pulvret Beo rekommenderade är det som heter "G15F". Man verkar kunna beställa direkt från deras hemsida: http://www.noctilumina.com/
Priser urklippta nedan. Jag vet inte hur mycket som behövs, men gissar att 2 g räcker väldigt långt.

1613118276761.png

För visare kan man sedan tydligen använda klarlacken "Humrol matt 49". Tjocka lume-punkter skapar man med epoxylim. Lacken säljs förmodligen i vanliga "hobbyaffärer" (finns det kvar sådana längre...? :) ) Panduro? Epoxylim kan man ju köpa billigt ex på Biltema i kvantiteter som räcker livet ut.

I båda fallen ovan blandar man alltså lack alt lim med lumepulvret. Det verkar som vanligt finnas en hel del hjälp att få via den där snubben "Youtube" :)

Tillbaka
Topp