• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fortsätter med denna Amphibia idag också, börjar vänja mig vid storleken men funderar på att byta band...
Lumii_20210225_095840964.jpg

Något svart och ljusblått? Hade nog vart coolt... eller svart med inslag av en komplementfärg 😃

Något svart och ljusblått? Hade nog vart coolt... eller svart med inslag av en komplementfärg 😃
Eller grönt med inslag av orange för att bryta rejält (hade dessuton funkat på flera andra, tror jag)... Frågat @SpaceAce lite snällt om han kan "bygga ihop" nåt kul, vilket jag är helt säker på att han kan :D Svart/blått är ingen dum idé, men känns inte helt jag på nåt sätt :)

Eller grönt med inslag av orange för att bryta rejält (hade dessuton funkat på flera andra, tror jag)... Frågat @SpaceAce lite snällt om han kan "bygga ihop" nåt kul, vilket jag är helt säker på att han kan :D Svart/blått är ingen dum idé, men känns inte helt jag på nåt sätt :)

Ja, typ gulf-färger fast med ljusblå istället (såg väl något nato här i tråden i den färgen). Racingband med det hade nog vart snyggt eller bara stripat 😃. Blir också sugen på lite nya band...

@KlockTotte Nu jäklar så sitter jag här och ska beställa hem Amphibian, vet du eller kanske nån anna här om bezeln jag la till passar på klockan?
1D024B84-C062-4383-9462-0990C2C8E9BF.jpeg
Visa bilder på den där bezeln när du fått den. Jag är riktigt sugen på en sån till min nästa modd.
Jo man måste ju se framåt...
Skumt förresten med din leveranstid.
Jag beställde några bezels 5 februari, och dem fick jag den här veckan.

Bara för att jag inser att aldrig har riktigt fattat: Är det någon som vet historien bakom / bakgrunden till just utformningen av bund? När kom denna typ av band?
Bund straps were first issued to German aviators during WWII by the Federal Republic of Germany, a.k.a. Bundesrepublik Deutschland. Particularly useful in hostile war circumstances, the strap was equipped with the famous bund, a protective leather backing that came between the wrist and the watch.

Mera Bund läsning

Bund straps were first issued to German aviators during WWII by the Federal Republic of Germany, a.k.a. Bundesrepublik Deutschland. Particularly useful in hostile war circumstances, the strap was equipped with the famous bund, a protective leather backing that came between the wrist and the watch.

Mera Bund läsning
Tack! Intressant läsning, jag hade inte en aning om detta! Fasen vad man lär sig i denna tråd! 👍 👍 👍

Fick en överraskning när jag hämta posten, det kom ett paket från ryssland... 😇

20210225_170055.jpg

4st renoveringsobjekt. Fick med en bonustavla och ett extra glas, trevligt!
20210225_170150.jpg

Alla 4 kickade igång efter uppvridning. Skall gå över och rengöra boetterna och polera glasen o byta det som är sprucket (om det glaset jag fick med passar).

20210225_170643.jpg

Blir nog o köpa något ny bezel, polisens bezel har lite avnött metall, kanske en ny till ankarklockan också 😎

Fick en överraskning när jag hämta posten, det kom ett paket från ryssland... 😇

20210225_170055.jpg

4st renoveringsobjekt. Fick med en bonustavla och ett extra glas, trevligt!
20210225_170150.jpg

Alla 4 kickade igång efter uppvridning. Skall gå över och rengöra boetterna och polera glasen o byta det som är sprucket (om det glaset jag fick med passar).

20210225_170643.jpg

Blir nog o köpa något ny bezel, polisens bezel har lite avnött metall, kanske en ny till ankarklockan också 😎
Den där lösa urtavlan va spännande... Kan man få en bättre bild av den?? :D

Tyckte du inte att det kändes lite suspekt? Var på väg att köpa en sån, men lät bli när jag såg att han sålde en raketa i veckan med samma bilder till alla.

Kollade nog inte hans övriga objekt. Min var helt oanvänd i kartong med papper (fullset). Kollade noga bilder och jämförde med andra på nätet då det tydligen skall finnas många fake big zero. Läste om detta på någon sida, som beskrev lite olika big zero och just vad man skall kolla på för och få en äkta.

Kollade nog inte hans övriga objekt. Min var helt oanvänd i kartong med papper (fullset). Kollade noga bilder och jämförde med andra på nätet då det tydligen skall finnas många fake big zero. Läste om detta på någon sida, som beskrev lite olika big zero och just vad man skall kolla på för och få en äkta.
Då kollar jag med dig när jag fått den jag beställde.. 😀

Tyckte du inte att det kändes lite suspekt? Var på väg att köpa en sån, men lät bli när jag såg att han sålde en raketa i veckan med samma bilder till alla.
Jag har pratat med säljaren en gång i tiden när jag köpte min. Verkar vara en äldre herre.
Han köpte upp ett lager från en fabrik när Sovjet kollapsade enligt han själv. Så de är nog legit.

Han lägger väl ut ett par tre stycken i veckan. Tror att varenda hushåll i Sverige snart har en kommunist-Big Zero i byrålådan 😉

Trevlig ryssfredag på er alla denna sista fredag i februari!
Jag premiäranvänder denna lilla diskreta Poljot-kronograf med titan-boett. Jag har även en matchande titanlänk, men läderarmbandet är original. Diskret? Kanske inte direkt. Snygg? Smaksak. Ovanlig/annorluna/lite cool? Definitivt!
Och: JA, jag VET att det är fel datum. Jag stod i godan ro i går kväll och vred tålmodigt fram datumet dygn efter dygn och självklart blev det så att jag tänkte på lite annat (naturligtvis klockrelaterat) och missade att jag gick ett dygn för långt 🤬 Sedan bara orkade jag bara inte dra fram en hel jädrans månad till! 😃 (nej, jag undviker snabbvarianten på 3133) Hädanefter kommer jag att hävda att datum-komplikationer är en styggelse som borde förbjudas! När jag tänker efter är ju detta ett väldigt bra argument för att se till att det finns ett antal 350-dykare i samlingen. Där ser men, det finns inget dåligt som inte för någonting gott med sig. Tråkigt bara att jag har ett definitivt köpstopp 🤣 (men väldigt bra att det råkar vara ett par dylika dykare på väg in via Postnords oändligt vänliga tullomsorg.
20210226_072615.jpg

Jag har pratat med säljaren en gång i tiden när jag köpte min. Verkar vara en äldre herre.
Han köpte upp ett lager från en fabrik när Sovjet kollapsade enligt han själv. Så de är nog legit.

Han lägger väl ut ett par tre stycken i veckan. Tror att varenda hushåll i Sverige snart har en kommunist-Big Zero i byrålådan 😉
Tur att jag har köpstopp... 🤣

Mera Bund läsning
En lite detalj-fundering: Begreppet "Bund" skall alltså komma från BUNDesrepublik Deutchland. Helt OK, men det innebär att armbandstypen introducerades under WWII men fick sin benämning först efter kriget, iom att "Förbundsrepubliken Tyskland" väl först bildades 1949. Bara en nördspaning bland nördar :)

Trevlig ryssfredag på er alla denna sista fredag i februari!
Jag premiäranvänder denna lilla diskreta Poljot-kronograf med titan-boett. Jag har även en matchande titanlänk, men läderarmbandet är original. Diskret? Kanske inte direkt. Snygg? Smaksak. Ovanlig/annorluna/lite cool? Definitivt!
Och: JA, jag VET att det är fel datum. Jag stod i godan ro i går kväll och vred tålmodigt fram datumet dygn efter dygn och självklart blev det så att jag tänkte på lite annat (naturligtvis klockrelaterat) och missade att jag gick ett dygn för långt 🤬 Sedan bara orkade jag bara inte dra fram en hel jädrans månad till! 😃 (nej, jag undviker snabbvarianten på 3133) Hädanefter kommer jag att hävda att datum-komplikationer är en styggelse som borde förbjudas! När jag tänker efter är ju detta ett väldigt bra argument för att se till att det finns ett antal 350-dykare i samlingen. Där ser men, det finns inget dåligt som inte för någonting gott med sig. Tråkigt bara att jag har ett definitivt köpstopp 🤣 (men väldigt bra att det råkar vara ett par dylika dykare på väg in via Postnords oändligt vänliga tullomsorg.
20210226_072615.jpg
Den var riktigt snygg den! Synd det där med datumet bara....
Nej jag skojar.
Fast egentligen är ju datum en styggelse på klockor. Särskilt när man har flera att växla mellan. Och egentligen inte så snyggt rent estetiskt.
Men i övrigt var den chronografen toppsnygg.

Tillbaka
Topp