• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Trevlig fredag kamrater!

Akta er, för här kommer ГИБДД! Ta det lugnt i trafiken idag!

Klockan som avslutade gårdagen sitter på idag med, fast på mitt favvoband, ett lädernato!

20210226_081829.jpg

Vilken typ av bezel har suttit på klockan från början? Boetten är förgylld. Vet inte ens om de är rätt tavla till klockan.

Väldigt mycket större baklock än mina övriga vostok...
20210226_082118.jpg

Tur att jag har köpstopp... 🤣

En lite detalj-fundering: Begreppet "Bund" skall alltså komma från BUNDesrepublik Deutchland. Helt OK, men det innebär att armbandstypen introducerades under WWII men fick sin benämning först efter kriget, iom att "Förbundsrepubliken Tyskland" väl först bildades 1949. Bara en nördspaning bland nördar :)
Jag tror inte det har med Bundesrepublik att göra. Bund är en förkortning av Rockbund vilket betyder "midjeband" eller helt enkelt skärp. Jag tror namnet kommer från likheten med ett skärp, som ju som bekant skiljer sig från ett "normalt" band då det inte är delat. Numera finns ju massa varianter som tex Nato (som jag tror kom till under 70-talet) som tekniskt sätt skulle kunna kallas bund också, då de är utformade som skärp. Min bästa gissning är att någon såg detta nya armband och drog parallell till skärpet på sin rock och helt enkelt kallade det för Bund . Men som sagt är det rena gissningar :)

Trevlig ryssfredag på er alla denna sista fredag i februari!
Jag premiäranvänder denna lilla diskreta Poljot-kronograf med titan-boett. Jag har även en matchande titanlänk, men läderarmbandet är original. Diskret? Kanske inte direkt. Snygg? Smaksak. Ovanlig/annorluna/lite cool? Definitivt!
Och: JA, jag VET att det är fel datum. Jag stod i godan ro i går kväll och vred tålmodigt fram datumet dygn efter dygn och självklart blev det så att jag tänkte på lite annat (naturligtvis klockrelaterat) och missade att jag gick ett dygn för långt 🤬 Sedan bara orkade jag bara inte dra fram en hel jädrans månad till! 😃 (nej, jag undviker snabbvarianten på 3133) Hädanefter kommer jag att hävda att datum-komplikationer är en styggelse som borde förbjudas! När jag tänker efter är ju detta ett väldigt bra argument för att se till att det finns ett antal 350-dykare i samlingen. Där ser men, det finns inget dåligt som inte för någonting gott med sig. Tråkigt bara att jag har ett definitivt köpstopp 🤣 (men väldigt bra att det råkar vara ett par dylika dykare på väg in via Postnords oändligt vänliga tullomsorg.
20210226_072615.jpg

Jaha, var du tvungen o lägga upp denna klocka?! Nu har jag än till jag vill ha! Det här kommer inte sluta bra... 😎 Tur att den nog är något dyrare än de flesta jag brukar köpa, så faller jag inte dit direkt!

Jag tror inte det har med Bundesrepublik att göra. Bund är en förkortning av Rockbund vilket betyder "midjeband" eller helt enkelt skärp. Jag tror namnet kommer från likheten med ett skärp, som ju som bekant skiljer sig från ett "normalt" band då det inte är delat. Numera finns ju massa varianter som tex Nato (som jag tror kom till under 70-talet) som tekniskt sätt skulle kunna kallas bund också, då de är utformade som skärp. Min bästa gissning är att någon såg detta nya armband och drog parallell till skärpet på sin rock och helt enkelt kallade det för Bund . Men som sagt är det rena gissningar :)
Bra inspel, tack! 👍

Trevlig fredag kamrater!

Akta er, för här kommer ГИБДД! Ta det lugnt i trafiken idag!

Klockan som avslutade gårdagen sitter på idag med, fast på mitt favvoband, ett lädernato!

20210226_081829.jpg

Vilken typ av bezel har suttit på klockan från början? Boetten är förgylld. Vet inte ens om de är rätt tavla till klockan.

Väldigt mycket större baklock än mina övriga vostok...
20210226_082118.jpg
Nu ser jag inte riktigt vilka nyanser det är på de olika detaljerna på klockan, men ofta brukar ju förgylld boett kombineras med dito index och visare, så om allt är blänkande guldigt tycker nog jag att det kan indikera att klockan är relativt original-aktig.

Nu ser jag inte riktigt vilka nyanser det är på de olika detaljerna på klockan, men ofta brukar ju förgylld boett kombineras med dito index och visare, så om allt är blänkande guldigt tycker nog jag att det kan indikera att klockan är relativt original-aktig.

Aha, bra tips! Då är det nog bara bezeln som är fel. Skall iofs nog sätta dit en helt ny bezel, antar att det igentligen borde vara en förgylld bezel för och matcha.

Testar med den här som jag har liggande så länge, har en likadan fast förgylld på en annan klocka.

20210226_102150.jpg

Aha, bra tips! Då är det nog bara bezeln som är fel. Skall iofs nog sätta dit en helt ny bezel, antar att det igentligen borde vara en förgylld bezel för och matcha.

Testar med den här som jag har liggande så länge, har en likadan fast förgylld på en annan klocka.

20210226_102150.jpg
Cool tavla, vad kan man söka på för att hitta en sån? Ebay som gäller?

Du kan nog hitta en ebay. Jag köpte min på etsy.

Sök på vostok police eller ГИБДД

Edit: hittade den här på bukten, lite annorlunda. Skulle gissa på mer ovanlig tavla.

Screenshot_20210226-111238_Chrome.jpg

Edit 2: verkar finnad en del varianter, denna va cool också

Screenshot_20210226-113224_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Ah, så va det! Tack! Antar att han tillverkat det? Får dra ett mess o höra, sugen på något canvas. Satt o kolla på gamla militärväskor i canvas från ryssland, hade nog passat bra till en vostok eller två 😎
Den här kan förse hela "rysstråden" med band. :cigar:

Du kan nog hitta en ebay. Jag köpte min på etsy.

Sök på vostok police eller ГИБДД

Edit: hittade den här på bukten, lite annorlunda. Skulle gissa på mer ovanlig tavla.

Screenshot_20210226-111238_Chrome.jpg

Edit 2: verkar finnad en del varianter, denna va cool också

Screenshot_20210226-113224_Chrome.jpg
Kul modell!
Detta för mig vidare in på ett sidospår i form av förgyllda (guldfärgade) Vostok-boetter. Jag har kommit över ett exemplar av nedanstående tavla, som inte verkar vara jättevanlig. Bilden nedan är egentligen det enda andra spår jag har kunnat hitta. Det som knyter an till ovanstående diskussion är att tavlan har guldfärgade index-markeringar, vilket alltså antyder att boetten borde ha samma färg.
Min konkreta fråga är om nedanstående boett (eller någon annan med kronan kl 2) finns i förgyllt utförande. Jag själv hittar ingenting förutom, men den nedersta bilden i polis-klocke-inlägget, ovan, ser ju ut att visa på en sådan boett.
Någon som vet och vad heter i sådana fall denna boett?
1614340373492.png

Tur att jag har köpstopp... 🤣

En lite detalj-fundering: Begreppet "Bund" skall alltså komma från BUNDesrepublik Deutchland. Helt OK, men det innebär att armbandstypen introducerades under WWII men fick sin benämning först efter kriget, iom att "Förbundsrepubliken Tyskland" väl först bildades 1949. Bara en nördspaning bland nördar :)
Bund-banden har jag personligen en klar hatkärlek till.
Ser själv ingen situation då de skulle passa enligt mig och en betraktande publik tycka så - hur mycket jag än tror jag ser ut som typ Johnny Depp ...
Skall också säga att man bar just sådana (med nitar på svart läder!) till sin juniorvisarklocka 1974.
En amerikanska klockoman skriver så här på sin hemsida.
Jag ser lite humor i texten, men han är dead serious:

"I’m a fan of, and can appreciate, just about anything that’s associated with the little timekeeping marvels that we love.

That is, unless you are talking about Bund straps. Because Bund straps are terrible. I don’t use the word hate very often, but when I do, it’s in reference to the Bund strap.

Here’s a fun game. How many redeeming qualities do Bund straps have? Answer, none. The only man who could pull one off was the coolest man who ever lived, Paul Newman … and even he only barely got away with it."

Bund-banden har jag personligen en klar hatkärlek till.
Ser själv ingen situation då de skulle passa enligt mig och en betraktande publik tycka så - hur mycket jag än tror jag ser ut som typ Johnny Depp ...
Skall också säga att man bar just sådana (med nitar på svart läder!) till sin juniorvisarklocka 1974.
En amerikanska klockoman skriver så här på sin hemsida.
Jag ser lite humor i texten, men han är dead serious:

"I’m a fan of, and can appreciate, just about anything that’s associated with the little timekeeping marvels that we love.

That is, unless you are talking about Bund straps. Because Bund straps are terrible. I don’t use the word hate very often, but when I do, it’s in reference to the Bund strap.

Here’s a fun game. How many redeeming qualities do Bund straps have? Answer, none. The only man who could pull one off was the coolest man who ever lived, Paul Newman … and even he only barely got away with it."
Det som är nästan kusligt är att jag plötsligt insåg att mitt första armbandsur just året 1974 hade just svart bund-band med just nitar! :)

Det som gör mig eventuellt tveksam mot bund är att klockan i sig inte framhävs på samma sätt som med de flesta andra band. Jag har dock sett några undantag utan att riktigt kunna peka på exakt vad/var.

Det som är nästan kusligt är att jag plötsligt insåg att mitt första armbandsur just året 1974 hade just svart bund-band med just nitar! :)

Det som gör mig eventuellt tveksam mot bund är att klockan i sig inte framhävs på samma sätt som med de flesta andra band. Jag har dock sett några undantag utan att riktigt kunna peka på exakt vad/var.
Jag tror att många av oss som är födda på 60 talet har något minne av en första klocka med bund strap.
Jag vill emellertid hävda att de är fantastiskt coola. Precis som ny bezel kan lyfta fram en ny karaktär hos en klocka så kan även ett byte av armband både förändra och lyfta en klocka .

Tillbaka
Topp