• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hejhå

Omega
Utifrån bilden ser skicket ut att vara ok. Personligen skulle säga att några hundra är ett vettigt pris. (Att jag lagt mer själv vid tillfälle beror mest på att jag blir knäpp vid budgivning...)
Okok, men då ska ja försöka ta hem den, klubbade hem en Seiko Kingquartz också, mest av misstag. Om någon är intresserad av den så kan ja sälja den :) haha. Så sitter i samma båt som dig, blir knäpp av budgivning ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ping Fixoflex
En Luch som jag fyndade på en loppis i Lviv.
Urverket är mycket riktigt ett 2209, hur man avgör var det är gjort kanske du bättre kan informera om, jag tar tacksamt emot allt kunnande!

IMG_3219.JPG
P3021243.JPG
P3021245.JPG
P3021244.JPG

Oftast!

Det ser ut på loggan som det är första Moskva fabriken! Verkar vara ok! Det vanliga är annars att det är märkta med Minskloggan som är mer rund i formen!
Verkar vara 20m guldöverdrag också!:)
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Oftast!

Det ser ut på loggan som det är första Moskva fabriken! Verkar vara ok! Det vanliga är annars att det är märkta med Minskloggan som är mer rund i formen!
Verkar vara 20m guldöverdrag också!:)

Fint! Är "förfalskningar" vanliga annars eller vad kan sitta i annars? Vad skiljer något som är gjort i Moskva från något gjort i Minsk?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Oftast!

Det ser ut på loggan som det är första Moskva fabriken! Verkar vara ok! Det vanliga är annars att det är märkta med Minskloggan som är mer rund i formen!
Verkar vara 20m guldöverdrag också!:)
Samt vad är 20m guldöverdrag? Är m en måttenhet kanske?
Tanken har faktiskt aldrig slagit mig att det skulle kunna vara guld, blev klart glad över den tanken :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Samt vad är 20m guldöverdrag? Är m en måttenhet kanske?
Tanken har faktiskt aldrig slagit mig att det skulle kunna vara guld, blev klart glad över den tanken :)

Det är vara en enhet som bestämmer mängden guld i överdraget. 20 micron! Den är helt ok! Klockan (oftast tidiga 2209 verk) tillverkades vid 1MK! Luch har under senare tid blivit känd för sin klocka med en visare! Rätt kul modell.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Det är vara en enhet som bestämmer mängden guld i överdraget. 20 micron! Den är helt ok! Klockan (oftast tidiga 2209 verk) tillverkades vid 1MK! Luch har under senare tid blivit känd för sin klocka med en visare! Rätt kul modell.

Roligt! Jag är väldigt glad i klockan, köpte den för 200 kronor efter en del prutande.
Klockan med en visare var kul ja! Har dock redan lite halvsvårt att läsa av tiden på min 24timmars Raketa ;)
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Ryska klockor är,,, grymt estetiskt stimulerande, historia för liten peng och beroendeframkallande, jag samlade ihop mina för en gruppbild :)
DSC00717.JPG
Fantastisk samling @Olaa !
Är själv på jakt efter en kronograf, Poljoten som är tredje från höger var riktigt fin! Några tips på var man scoutar en sån, och vad är det för modell mer exakt? Undrar också vad den svarta klockan med orangea visare samt klockan till höger om den är för något?
 

Olaa

Cartier
Fantastisk samling @Olaa !
Är själv på jakt efter en kronograf, Poljoten som är tredje från höger var riktigt fin! Några tips på var man scoutar en sån, och vad är det för modell mer exakt? Undrar också vad den svarta klockan med orangea visare samt klockan till höger om den är för något?
Tack, trean från höger, sök på Poljot 3017 eller strela. Har faktiskt gått flera trevliga på Tradera sista tiden, troligen lägre prisade här än på ebay.
"svarta klockan med orange visare samt klockan till höger" haha, vilken/vilka menar du?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Tack, trean från höger, sök på Poljot 3017 eller strela. Har faktiskt gått flera trevliga på Tradera sista tiden, troligen lägre prisade här än på ebay.
"svarta klockan med orange visare samt klockan till höger" haha, vilken/vilka menar du?

Snyggt! Ska hålla koll. Vågar man fråga vad ett rimligt pris på en sådan är?
Haha oklar beskrivning, jag syftade på klockan exakt i mitten och den tillhöger om den.

Tycker det är svårt med prisbilder på sovjetiska ur, ganska ojämna priser på ebay och det är svårt att veta vad som är rimligt.
 

Olaa

Cartier
i bra skick så brukar dom hamna från 6´ på tratten och ngn tusing upp på ebay. Finns nytillverkade som (enligt mig) inte är lika historiskt intressanta så kolla två gånger vid köp på ebay. Klockan i mitten är en Vostok för ca 2-300;-, till höger en Raketa Kopernik 200-400;-.
Försök köpa bara toppexemplar på ryska ur!!!!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack, låter bra som första ryss:) Var de för export med eng text? Denna verkar dock inte ha kommit längre än till Ukraina :D
Vad tror du om ålder? Finns det nåt sätt att datera dessa?
Japp, få åkte vidare, många stannade kvar:nailbiting:! Klockan är från 1988 eller 1989. Denna modell tillverkades sent 80-tal oavsett tavla. Verket är 2409 (manuellt utan datum)!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Japp, få åkte vidare, många stannade kvar:nailbiting:! Klockan är från 1988 eller 1989. Denna modell tillverkades sent 80-tal oavsett tavla. Verket är 2409 (manuellt utan datum)!
Tack för info:) Tog ett tag innan jag fattade hur jag drog upp den.
Med en så där rå tavla behöver du inte lägga ned så mycket arbete, kanske bara en lätt sväng genom bunsenbrännaren! :D
Jag fick känslor för den här så jag kommer nog låta den vara. Får leta vidare efter ett burnvictim moddoffer. Kanske blir en billigare hommage som får smaka på lite eld:)
 
Topp