• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Macklin

Cartier
Äntligen en Vostok på armen!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Vilken pärla! Jag var i Warszawa nyligen och köpte en broder till denna, något mer ärrad, rysk text och annan vridring men annars samma modell. Har den på armen i skrivande stund och är mycket nöjd. Tack @Gummo för att du visade det vackra i dessa krackelerade gamla ryssar i denna tråden nån gång i höstas, annars hade blicken förmodligen inte dröjt kvar vid den jag köpte.
Bilder utlovas inom kort!

:vostok:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vilken pärla! Jag var i Warszawa nyligen och köpte en broder till denna, något mer ärrad, rysk text och annan vridring men annars samma modell. Har den på armen i skrivande stund och är mycket nöjd. Tack @Gummo för att du visade det vackra i dessa krackelerade gamla ryssar i denna tråden nån gång i höstas, annars hade blicken förmodligen inte dröjt kvar vid den jag köpte.
Bilder utlovas inom kort!
Se
:vostok:
Tack! Du får tacka @Mr Chance och @theargonaut det är de som suktat mig :)
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag är på jakt efter en vintage soviet-kronograf, men tycker det är rätt snårigt.. Någon som är insatt som har tips om vad man ska hålla utkik efter och akta sig för vad gäller urverk?
 

Macklin

Cartier
DSC_1048.JPG

Som utlovat: En bild på den nya Vostoken som fick följa med ut till stugan idag. Sprickorna är många, möglet på visarna är rikligt och fulmetallen kikar fram på vridringen. Precis som jag vill ha det! :)
100 zloty från en ukrainsk gubbe på en polsk antikmarknad.
 

audotcom

Panerai
Många riktigt fina vostoks med spruckna tavlor här i tråden, helt rätt stuk! Jag tycker nog allt att någon ska lätta på samlingen och låta en gå vidare till mig;)
 
Visste ni förresten att Gagarin hade Sturmanskie på sig i rymden. Idag hans dotter som är innehavaren av märket. De gör faktiskt riktigt bra klockor med egna urverk också.
Sturmanskie 2431 1765933 rysk automatisk klocka brydlon.jpg
Visste faktiskt det.. Fast inte det där med hans dotter, det var ju lite kul att veta. Är ganska sugen på en Sturmanskie faktiskt, det känns som att ryssarna är underskattade..
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har denna Komandirskie på ingång. Vad tror ni skulle sitta rätt? Rött NATO? Eller diskretare svart? Alla smakråd mottages med tacksamhet.

224714731_14098cd5-8488-47ea-aae9-3e4c978217e2.jpg
Eftersom tavlan är rätt så färgstark så skulle nog ett rött band bli lite skrikigt (och rätt så svårt att hitta rätt nyans som Kai påpekade). Är tavlan åt det orangea (vilket det ser ut som) hållet skulle kanske ett grått eller svart nato med orangea inslag funka. Typ som dessa:
4e72bbfd30cba_169331b.jpg
SNATO-J29-22B.jpg
maurice-lacroix-pontos-s-nato-ornage-watch-strap-580x435.jpg
G10NatoLightGrayOrangeL.jpg
 

Micke_A

Omega
Det visade sig tyvärr att den röda Komandirskien snarare var guldfärgad. Det måste ha varit blixtbelysning som lurade mig. Det fick bli ett svart NATO så länge. Någon ryskkunnig som vet vad inskriptionen på boetten betyder? Eller som vet något annat om den?
2016-03-24 16.54.33.jpg
2016-03-24 16.55.29.jpg
 

Brydlon

Breitling
image.jpeg
Köpte denna förra året av men tyvärr används den inte
Bara jag som får halv hjärtattack när man ska ställa den?
De betyder rätt och slätt: vattentålig. På urtavlans botten står det nåt: beställd av MO CCCP (kan vara någon sorts departement). Komandirskie säjs fortfarande, men tyvärr vet jag inte mycket mer om dem än att de är betydligt bättre kvalitet än de från Sovjet-tiden.
 

Brydlon

Breitling
Det visade sig tyvärr att den röda Komandirskien snarare var guldfärgad. Det måste ha varit blixtbelysning som lurade mig. Det fick bli ett svart NATO så länge. Någon ryskkunnig som vet vad inskriptionen på boetten betyder? Eller som vet något annat om den?
Sorry, det blev lite fel med adressen...;)
De betyder rätt och slätt: vattentålig. På urtavlans botten står det nåt: beställd av MO CCCP (kan vara någon sorts departement). Komandirskie säjs fortfarande, men tyvärr vet jag inte mycket mer om dem än att de nya är betydligt bättre kvalitet än de från Sovjet-tiden.
 

Rolfen

Rolex
Sett att många kör sin Komandirskie på natoband vilket jag tycker är lite hädiskt, personligen använder jag ett mer passande ryskt läderband av typen som hörde till dessa klockor när det begav sig. Riktigt bekvämt och med en trevlig 70-tals look. Förstår dock att alla inte gillar detta stuk och det är ju lite skön humor i att använda natoband.
Vostok_Komandirskie.jpg
 
Sett att många kör sin Komandirskie på natoband vilket jag tycker är lite hädiskt, personligen använder jag ett mer passande ryskt läderband av typen som hörde till dessa klockor när det begav sig. Riktigt bekvämt och med en trevlig 70-tals look. Förstår dock att alla inte gillar detta stuk och det är ju lite skön humor i att använda natoband.
Vostok_Komandirskie.jpg
Men de var ju de som den levererades med ;)
tmp_25085-IMG_20160401_201510732637832.jpg
 
Topp