• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Ikväll blev det kvällsmat från mitt ryska bensindrivna Shmel 4 kök... Vågar dock ej hålla någon klocka i närheten ifall det exploderar så ber om ursäkt för avsaknaden av klockor på bilden men det är från Ryssland vart fall.. maten smakade bra med ;)

sheml 4.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Häftig duo!! Berätta nu vad har vi här? :)

Klockan är en Raketa "Goroda" World timer. Tyvärr har den fel tavla, men rätt urverk iallafall. Jag tycker ändå tavlan är rätt så snygg. Tillverkad antagligen någon gång under 80-talet (modellen börjades tillverkas under sent 70-tal och tillverkades under 80-talet).

Mer info här:

Kameran, är en Zorki 4, det är mer eller mindre en sovjetisk kopia på en Leica från samma tid (Leica M3).

Mer info här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zorki_4

Obkektivet på kameran är ett fast 50mm, med största bländare på 3,5.

Jag har samlat lite grann på gamla kameror och jag vet inte om denna fungerar fullt då jag aldrig testat den. Men det verkar iallafall som den gör det!
 

Popolino

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Då har jag äntligen fått min Vostok efter drygt en månad med posten. Jag bytte direkt till en lumad bezel samt tog av länken. Men jag är tyvärr inte störtförälskad i den, lite som en rysk mail-order bride. 😉 Funderar på att låta den varandra vidare. Knäppte lite bilder.

20210303_121144~2.jpg
20210303_121106~2.jpg
20210303_120837~2.jpg
20210303_120805~2.jpg
20210303_120747~2.jpg
20210303_120629~2.jpg
20210303_120550~2.jpg
Jag tyckte att den var fin! PM:a om du bestämmer dig för att låta den vandra vidare! 🙏🏻
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Precis vad jag behövde i mitt liv just nu. Inspiration till en minisamling Ryska dykarur. Thx dude! 😭💸

+1!!! 😜

Här är resultatet av sprayningen lite länge upp...

ser ok ut på håll, men kanten blev inte jätteskarp (fick ta bort lite svart färg med tandpetare).
Skulle såklart lagt ett lager köarlack först för och täppa igen och sedan lagt svart. Kul o prova iallafall 😎
 

Bilagor

  • 20210303_211007.jpg
    20210303_211007.jpg
    538.9 KB · Visningar: 13
  • 20210303_210708.jpg
    20210303_210708.jpg
    358.2 KB · Visningar: 13

MAz_666

Rolex
+1!!! 😜

Här är resultatet av sprayningen lite länge upp...

ser ok ut på håll, men kanten blev inte jätteskarp (fick ta bort lite svart färg med tandpetare).
Skulle såklart lagt ett lager köarlack först för och täppa igen och sedan lagt svart. Kul o prova iallafall 😎
Det är klart att klockan "är för dig" - men på lite avstånd ser det i alla fall riktigt väl utfört ut, och vilken cool idé!
👍 🤘 👍
 

Delgada

Patek
Håhå jaja. Det blev byte tillbaka till den bruna bezeln igen idag på morgonen.
Den svarta var snygg men för vanlig. Såg ut som alla andra klockor. Jag saknade den bruna och nu när det blir soliga tider igen vill jag fånga ljuset så att säga. Så nu kör jag nog på den här ett halvår iallafall.
20210304_075450.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Håhå jaja. Det blev byte tillbaka till den bruna bezeln igen idag på morgonen.
Den svarta var snygg men för vanlig. Såg ut som alla andra klockor. Jag saknade den bruna och nu när det blir soliga tider igen vill jag fånga ljuset så att säga. Så nu kör jag nog på den här ett halvår iallafall.
20210304_075450.jpg
Håller med, helheten med den bruna bezeln är svår att slå! 😍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Håhå jaja. Det blev byte tillbaka till den bruna bezeln igen idag på morgonen.
Den svarta var snygg men för vanlig. Såg ut som alla andra klockor. Jag saknade den bruna och nu när det blir soliga tider igen vill jag fånga ljuset så att säga. Så nu kör jag nog på den här ett halvår iallafall.
20210304_075450.jpg

Passar ju riktigt bra ihop med armbandet, som dessutom e j-vligt snyggt 😃
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Mitt tema "Alla klockor har rätt till armtid" fortsätter. Idag premiär för den jubileumsmodell jag lade upp en bild på för ett tag sedan och som egentligen inte finns. Det kan mao tom vara så att vi här i denna tråd idag har inofficiell världspremiär för det enda exemplaret av denna jubileumsmodell! 🎂🎉
20210304_080657.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Skall tavlan sitta i en annan klocka?
Klockan och historien bakom vecklades ut i detalj för några veckor sedan när jag lade upp typ "dagens fråga" ang detta, men kortfattat så är tavlan en prototyp och det har styrkts att den har tillverkats på fabriken i Chistopol. Någon sådan jubileumsmodell verkar dock aldrig ha kommit i produktion, så tavlan är enda resten som finns av detta. Personen jag köpte klockan av byggde själv ihop en egen tolkning av hur en 65-års-jubileumsmodell skulle ha kunnat sett ut.

Mer detaljer nedan om du orkar :)

Edit: Ser att texten som visas nedan inte återspeglar det inlägg man kommer till. Bugg i systemet alt skit bakom spakarna... :)

 
Topp