• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kai Kobra

Cartier
2-Faktor
Tillbaks från glasbytet
1463399988789457429933.jpg
Kul klocka! Vad är det för märke?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fick igår en Vostok (?) av min far på min 20-årsdag, vilken inköptes i Moskva för två veckor sedan.
Min storebror översatte det till att det står, "militärchef/befälhavare ubåtsklass". Gillar den starkt. någon som vet vilket verk som sitter i den?

På locket står det "Vattentät" på ryska.

Har sedan tidigare ett kostymur som det står "Sovjetunionens väpnade styrkor" på, osäker på tillverkare.

Bilder följer nedan:

MrRipley!

Kul klockor du fick! Den första känner du nog till som en Vostok Komandirskie! Det som är lite speciellt med din är att den är relativt sen i de äldre boetterna.
Jag brukar kalla den för den stora måsen (se boettlock). Jag skulle säga att klockan tillverkades ca 93-94! Den mindre klockan är troligen en SIM och isåfall verk 2602 (15 stenar) och tillverkad av ett företag som heter Maslenikower! Lurigt med datering, men jag skulle säga mitten av 80-talet!:) Hoppas det blev lite klarare!
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Nyss hemkommen ryss.
Jag är nöjd med köpet, tavlan har en trevlig blånyans och 110-boetten känns som en bra kompromiss mellan dom två boetter tidigare fanns att välja på.
Att den saknar datumvisning är väl både och, en användbar funktion, men med tanke på Vostoks avsaknad av snabbinställning så underlättar det vid uppstart om klockan kommer att ligga oanvänd.
image.jpeg
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Nyss hemkommen ryss.
Jag är nöjd med köpet, tavlan har en trevlig blånyans och 110-boetten känns som en bra kompromiss mellan dom två boetter tidigare fanns att välja på.
Att den saknar datumvisning är väl både och, en användbar funktion, men med tanke på Vostoks avsaknad av snabbinställning så underlättar det vid uppstart om klockan kommer att ligga oanvänd.
image.jpeg
Snygg!va e det för band du kör med?
 

Mr Chance

Kalmar
Dubbelpostar min senaste ryssklocka. Den köptes på bukten i slutet av 2014 som ett renoveringsobjekt men skulle, enligt uppgift, fungera. Med kom ett extra urverk, ett 2209-verk.
20160605_092918-01.jpeg

Jag fick hem den i början av 2015 och den var stendöd, inte ett liv i den. Vad göra? Jo självklart skicka ner den till @McGyver , som jag gjort med så många andra vintageklockor.
20160605_094834.jpg

20160605_094817.jpg

20160605_094725.jpg

McGyver tar emot den och börjar jobba med den. Efter en tid kommer domen, utdömd! Men McGyver ger sig inte utan säger att han ska börja mixtra lite med de båda urverken. Sen hörs vi sporadiskt under en längre tid men inga goda nyheter, "du får nog skaffa ett verk till".
Men efter sju svåra år får jag ett pm häromdagen med texten "Det verkar fasiken som om den sista timmen jag la på den kan ha gett resultat! Den har tickat på bra nu på bänken under tredagar!?"

Kan ni fatta? McGyver gör det omöjliga och fixar min senaste ryss, och den går fan i mig lika bra som random ETA2824! Billiga klockor är lika roligt som lite dyrare, kanske roligare...
Tack @McGyver ! :)
 
Många roliga klockor i tråden! Är alldeles ny på forumet och kan väldigt lite om klockor, men gillar verkligen de ryska :) Köpte denna för 200:- för ett tag sedan, vet ingenting om den och den ser allmänt risig och målad(?) ut, men det hör lite till charmen tycker jag!
image.jpg

image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    47.5 KB · Visningar: 27

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Fick med mig en Vostok som delbyte här för ett par veckor sedan, vi har inte klickat tyvärr. Men har inte riktigt samvetet att låta den gå vidare, för lite charmig är den allt..

image.jpeg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Många roliga klockor i tråden! Är alldeles ny på forumet och kan väldigt lite om klockor, men gillar verkligen de ryska :) Köpte denna för 200:- för ett tag sedan, vet ingenting om den och den ser allmänt risig och målad(?) ut, men det hör lite till charmen tycker jag!
image.jpg

image.jpg

Det ser ut som en sportivnie! 17 stenars verk! Det skall sitta ett verk från 1 Moskva fabriken! Om du har möjlighet att öppna boettlocket så kan vi se vad som döljer sig under huven!
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
IMG_20160609_185712.jpg

Den här följde med i en auktion jag ropa hem häromdagen. Vad säger ni, har vi med en ryss att göra? Isåfall är det ngn som har mer information? Hittar inte ett smack när jag letar iaf! :)
 
Topp