• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jox

Rolex
2-Faktor
På tal om hjälp (och marknadsundersökning så det inte misstas för annons... ) undrar jag om någon har en B-krona som passar på en 710..?
Skulle det råka ligga någon vridning i kul färg eller så, kan ni ju alltid svara på min faktiska köpes annons ;D
 

Kreacon

Audemars
Tyckte ju den här vridningen var jäkligt trevlig, men jag tycker den ser något asymmetrisk ut. Eller det ser inte ut som avstånden stämmer riktigt. Vad säger ni?
690D32DB-B246-4136-9689-FA1A5CF8978E.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Håller på o köpa denna. Någon som vet mer vad det är? Är det en Poljot? Skall tydligen sitta ett poljoturverk i.
20210313_221352.jpg
Screenshot_20210313-221935_Messenger.jpg

Edit: är den äkta?

Har googlat lite till och förstår att det skulle vara en Volmax Aviator, men är inte helt säker. Hittade en något liknande till salu på bukten, men hade "custom" tillagt i namnet, så kanske är det något hop-plock?

Har sett bilder på Buren, med samma case (iallafall liknande).
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
För ett par veckor hjälpte @Samlarn mig i min akuta nöd, då det uppdagades att jag saknade en Dude-utan-datum-med-stora-lume-pluttar. Vid leverans testade jag omgående att byta bezel, men någonstans fick jag en klar bild av vad det var jag ville få fram. 350-dykar-bezeln åkte tillbaka på klockan och efter veckans leverans av band och länkar landade jag i nedanstående resultat, som jag iafall är väldigt nöjd med själv.
20210313_193947.jpg
Kul att se att min gamla klocka hamnade i händerna på någon som ser det sköna i urtavlan.
Armbandet blev jättebra till den Scuban.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Räknas östtyska klockor in som ryska??
00BC8E75-9440-4F73-9EFB-33F6BB7708B4.jpeg

Bra fråga igentligen!

Googlade lite och för t.ex. Thiel-fabriken som tillverkade Ruhla så var den under sovjetiskt kontroll mellan 1946 och 1952.

Thielfabriken var iofs tysk från början, och enligt https://medium.com/@Grigory/history...-the-first-german-watch-in-space-f5d2ba2aba09 så producerade de det första massproducerade fickuret i världen och var även senare först med att massproducera den första armbandskockan.

Känns som åtminstone Ruhla var tyskt fast styrt av ryssarna. Frågan är om det satt några ryska urverk i några ddr-klockor.

Om det är samma fabrik som tillverkat din klocka har jag ingen aning om, men om den skulle vara det och tillverkad under de åren då ryssarna hade hela fabriken under sig, så är de ju i någon mening ryska 😃.
Frågan är även om hur mycket ryssarna hade och säga till om efteråt i ddr? Jag har för dålig koll på historien rent generellt.

Kanske fanns flera fabriker i ddr? Kanske såldes vissa ryska ur som ddr-klockor (ryska urverk men med ddr-tavla etc)?

Spännande frågeställning iallafall!
 

Delgada

Patek
Bra fråga igentligen!

Googlade lite och för t.ex. Thiel-fabriken som tillverkade Ruhla så var den under sovjetiskt kontroll mellan 1946 och 1952.

Thielfabriken var iofs tysk från början, och enligt https://medium.com/@Grigory/history...-the-first-german-watch-in-space-f5d2ba2aba09 så producerade de det första massproducerade fickuret i världen och var även senare först med att massproducera den första armbandskockan.

Känns som åtminstone Ruhla var tyskt fast styrt av ryssarna. Frågan är om det satt några ryska urverk i några ddr-klockor.

Om det är samma fabrik som tillverkat din klocka har jag ingen aning om, men om den skulle vara det och tillverkad under de åren då ryssarna hade hela fabriken under sig, så är de ju i någon mening ryska 😃.
Frågan är även om hur mycket ryssarna hade och säga till om efteråt i ddr? Jag har för dålig koll på historien rent generellt.

Kanske fanns flera fabriker i ddr? Kanske såldes vissa ryska ur som ddr-klockor (ryska urverk men med ddr-tavla etc)?

Spännande frågeställning iallafall!
Jag tänker så här att sovjetiska klockor är ju helt med även om de nödvändigtvis inte är ryska . Sovjetunionen bestod ju av fler delar än Ryssland. Varken Sovjetunionen eller DDR längre finns längre.
Och så funderingen över hur mycket ryssarna hade att säga till om i DDR. Frågan är väl snarare hur mycket tyskarna hade att säga till om i DDR! Ryssarna dikterade nog det mesta. I allmänhet.
Summan av mitt vilsna spekulerande är att en DDR-klocka är välkommen.😄
Tycker jag alltså.
 

Jo.Jo

Omega
Jag tänker så här att sovjetiska klockor är ju helt med även om de nödvändigtvis inte är ryska . Sovjetunionen bestod ju av fler delar än Ryssland. Varken Sovjetunionen eller DDR längre finns längre.
Och så funderingen över hur mycket ryssarna hade att säga till om i DDR. Frågan är väl snarare hur mycket tyskarna hade att säga till om i DDR! Ryssarna dikterade nog det mesta. I allmänhet.
Summan av mitt vilsna spekulerande är att en DDR-klocka är välkommen.😄
Tycker jag alltså.
Tack själv har jag alltid gillat DDR likt CCCP klo
Den råa super funktionella kvaliteten de har
Kan vara att dessa klockor än i dag tickar på med minimal service under sitt liv

kul läsning om min klocka den hittades på en marknad i Ukraina ☺️
 

Boatman

Cartier
På tal om hjälp (och marknadsundersökning så det inte misstas för annons... ) undrar jag om någon har en B-krona som passar på en 710..?
Skulle det råka ligga någon vridning i kul färg eller så, kan ni ju alltid svara på min faktiska köpes annons ;D
Jag har dessa liggandes om det är något sådant du söker.
Blev inte klok på hur jag skulle infoga bild när jag försökte svara på din annons så får bli här istället.
 

Bilagor

  • IMG_2762.jpg
    IMG_2762.jpg
    446.7 KB · Visningar: 12

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack själv har jag alltid gillat DDR likt CCCP klo
Den råa super funktionella kvaliteten de har
Kan vara att dessa klockor än i dag tickar på med minimal service under sitt liv

kul läsning om min klocka den hittades på en marknad i Ukraina ☺️

Kommer den från Ukraina kan man ju aldrig vara säker på vad det är... Hade vart kul och se urverket 😃.

Funderar på om jag har någon ddr-klocka själv, tror ev. det... Blir sugen på och börja undersöka (och börja samla) några sådana med...

Varför finns det så många coola och roliga klockor? Går ju rätt dåligt med mitt köpförbud... 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Någon som har koll på Aviator?

@Vostok ?
 
Topp