• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Någon som har koll på Aviator?

@Vostok ?
Nja jag är nörd på Vostok men det är väl Poljot som gjort Aviator får jag för mig??
Vågar inte svara faktiskt då min kunskap om dessa är väldigt låg..
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Kommer den från Ukraina kan man ju aldrig vara säker på vad det är... Hade vart kul och se urverket 😃.

Funderar på om jag har någon ddr-klocka själv, tror ev. det... Blir sugen på och börja undersöka (och börja samla) några sådana med...

Varför finns det så många coola och roliga klockor? Går ju rätt dåligt med mitt köpförbud... 😃
Jag fick för mig att boetten påminner om de första generationerna av komandirskie? även den röda datumskivan känns äldre Vostok och när jag såg att den va från Ukraina kändes mina misstankar ännu mer rätt... Men utan att se urverk är det omöjligt att veta :)
Därav mina nyfikna frågor om den :D
 

Delgada

Patek
Klassisk urtavla. Nutida utförande.

482D0252-B3CA-4A1A-87DF-599E57304707.jpeg
Klassisk. Ren och snygg. Inget datum!!👍
20210314_125140.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nja jag är nörd på Vostok men det är väl Poljot som gjort Aviator får jag för mig??
Vågar inte svara faktiskt då min kunskap om dessa är väldigt låg..

Tja, jag får chansa (jag gillar klockan)...

Som sagt, lite oklart om vad det är, men kanske en custom av olika ryska delar eller helt enkelt en helt kosher ryss. Känns som det finns väldigt lite info om Aviator på nätet och heller inte helt lätt och hitta då man mest hittar annat skräp som t.ex. Breitling Aviator. 😇

Läste någonstans att någon annan köpt upp Aviator märket och tillverkar dom utomlands någon gång, men inte säker på att det stämmer.
 

MAz_666

Rolex
Great minds think alike ...
Nyligen diskuterades dessa svarta bezels som sågs bl.a. på de äldre civila 350-tunnorna.
Om ngn har en liggande som du kan tänka dig avyttra får du gärna skicka ett PM. Personligen måste den inte vara varianten med "3D-skrift" utan en likadan "målad" fungerar.
Blir det inget napp, lutar jag åt en beställning på Meshok - är ngn där ute intresserad kanske vi kan göra en gemensam beställning. Let me know ...
1615748846691.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Räknas östtyska klockor in som ryska??
00BC8E75-9440-4F73-9EFB-33F6BB7708B4.jpeg

Jag fick för mig att boetten påminner om de första generationerna av komandirskie? även den röda datumskivan känns äldre Vostok och när jag såg att den va från Ukraina kändes mina misstankar ännu mer rätt... Men utan att se urverk är det omöjligt att veta :)
Därav mina nyfikna frågor om den :D

Grävde lite till.

Hittade ingen klocka med det märket som Ruhla-fabriken tillverkat urverk till, i allafall inte på denna listan:


GUB-fabriken i ddr tillverkade tydligen Glashutte-klockor, så det fanns minst två fabriker i ddr. Vilka märken GUB-fabriken tillverkade har jag inte kollat. Det enklaste kanske är och fråga på något tyskt klockforum...

Nåja, enligt länken ovan skall Anker vara ett märke med Ruhla-fabrikens urverk. Jag har två klockor med märket Anker samt en NOS-boett i samma märke (med tavla och visare, jag har dock inget urverk till denna ännu).

Här är mitt första, en HFB Anker.
20210314_220956.jpg


Här är min andra. Det är en nos boett, med nos tavla, dock inte nos visare (köpte en annan sliten Anker som jag snodde urverk och visare av). De nos visarna jag hade passade inte på detta urverk.

20210314_221133.jpg


Edit: lite oklart om mina Anker såldes i ddr eller bara tillverkades där (om det nu är så att det inte fanns något helvästtyskt märke med namnet Anker). Tydligen rätt vanligt att klockorna tillverkades i ddr, men såldes i väst. T.ex. Anker-Meister tillverkades i öst men såldes i västtyskland.
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Grävde lite till.

Hittade ingen klocka med det märket som Ruhla-fabriken tillverkat urverk till, i allafall inte på denna listan:


GUB-fabriken i ddr tillverkade tydligen Glashutte-klockor, så det fanns minst två fabriker i ddr. Vilka märken GUB-fabriken tillverkade har jag inte kollat. Det enklaste kanske är och fråga på något tyskt klockforum...

Nåja, enligt länken ovan skall Anker vara ett märke med Ruhla-fabrikens urverk. Jag har två klockor med märket Anker samt en NOS-boett i samma märke (med tavla och visare, jag har dock inget urverk till denna ännu).

Här är mitt första, en HFB Anker.
20210314_220956.jpg


Här är min andra. Det är en nos boett, med nos tavla, dock inte nos visare (köpte en annan sliten Anker som jag snodde urverk och visare av). De nos visarna jag hade passade inte på detta urverk.

20210314_221133.jpg
Jag tänkte på klockan högst upp - Excuisite - kan den vara kinesisk?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vostok i lite alternativ och väldigt skön stil på armen idag. Tavlans indexering vid kl 12 är rätt snyggt genomförd IMHO och kamouflage-mönstad kanvas sitter dessutom riktigt bekvämt runt handleden. Jag skulle jag nog nästan vilja påstå att det blir lite avspänd sommarkänsla såhär halvvägs in i mars månad.
20210315_074446.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu har jag beställt katedralvisare till mitt projekt! De skall lackas mattsvarta! 😃

Har ju beställt donator klocka där jag skall ta endast del av och nu skall jag bara fixa boett, bezel, urverk och tavla.
Funderar på vilken boett jag skall välja, 420 kanske.

Tavlan blir nog det svåraste och lösa. Finns det nån här som kan eller känner någon som kan fräsa en i en tavla? Orginaltavlor för det jag försöker efterlikna är alldeles för stora, så de kan man inte använda.

Nu kanske någon kan börja ana vad jag håller på med?

Nedan mitt tidigare halvkryptiska inlägg angående delen.

Sitter o funderar på nästa ryss-mod, kanske köper en klocka från wish för och slakta på delar... Återkommer 😃

Edit: Donator är beställd, skall bara ha en del och det är inte urverk, tavla, visare eller boett.

Screenshot_20210310-092744_Wish.jpg


Nu skall jag bara hitta lämplig Vostok-klocka (boett) samt fundera på hur jag skall lösa tavlan och hitta visare...

Haha, nåja, det kanske jag behåller till något annat 😃. Borde nog skrivit ut allt jag inte kommer använda... Kommer inte använda tryckknapparna eller glaset heller 😃
 

Vostok

Audemars

Samlarn

Rolex
Var det nå'n som letade efter bezlar? Jag har några på lager om ni inte vill ta omvägen via Ryssland eller Ukraina.

IMG_20210315_bezel.jpg


Jag tänkte ta 500 kr st, exkl. frakt för de två bezlar ( A + D ) som ( helst ) ska sitta på 350-boetten och 100 kr styck för de andra två.
Hör av er om ni är intresserade.
 

Kreacon

Audemars
Var det nå'n som letade efter bezlar? Jag har några på lager om ni inte vill ta omvägen via Ryssland eller Ukraina.

IMG_20210315_bezel.jpg


Jag tänkte ta 500 kr st, exkl. frakt för de två bezlar ( A + D ) som ( helst ) ska sitta på 350-boetten och 100 kr styck för de andra två.
Hör av er om ni är intresserade.

Preliminärbokar in C till @Kreacon !
Tack för omtanken men jag har siktat in mig på den i ren mässing. Det mest eftertraktade är som bekant det som inte går att få.
 

MAz_666

Rolex
Var det nå'n som letade efter bezlar? Jag har några på lager om ni inte vill ta omvägen via Ryssland eller Ukraina.

IMG_20210315_bezel.jpg


Jag tänkte ta 500 kr st, exkl. frakt för de två bezlar ( A + D ) som ( helst ) ska sitta på 350-boetten och 100 kr styck för de andra två.
Hör av er om ni är intresserade.
Tack för omtanke, men jag väljer halva priset, "hoppas den klarar sig genom tullen", och ett kvartals väntan på något gott!
;)🤣 😂😂🤣
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hugo Weinmann / Exquisit-Uhrenfabrik GmbH & Co. / Pallas Deutsche Uhrenkooperation
Smycken och klockor; Pforzheim, Tyskland; 1950-1985


Pforzheim verkar aldrig legat i ddr, det låg i västyskland. Bra info iallafall. Så, det verkar att det är en västtysk klocka. Skulle ev. kunna sitta ett urverk från ddr, men omöjligt och veta utan att öppna.
 

Kreacon

Audemars
Det är ju bara att borsta fram mässingen tänkte jag? Ingen skillnad egentligen...tror jag
Du tänker såååååå. Ja kanske kunde funka. Knixigt i mönstret på sidorna?
Har inte beställt klockan än så det är noll stress med det. Väntar på mässingen på meranom. Däremot minns jag det som att du annonserade att du hade ett par guldpaddlar över? Kommer de inte till användning så kan jag lika gärna köpa dem som att beställa nya. Var det från OSC?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Du tänker såååååå. Ja kanske kunde funka. Knixigt i mönstret på sidorna?
Har inte beställt klockan än så det är noll stress med det. Väntar på mässingen på meranom. Däremot minns jag det som att du annonserade att du hade ett par guldpaddlar över? Kommer de inte till användning så kan jag lika gärna köpa dem som att beställa nya. Var det från OSC?
Gjorde en snabborstning på testexemplaret men det var inte svårt eller knixigt alls.
Javisst, använder inte guldpaddlarna (just nu iaf) så det ska nog gå bra, OSC japp 👍🏼
 
Topp