• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Den här var det ju nån som la upp för en tid sedan, fått ett erbjudande nu man inte kan tacka nej till 😇

Screenshot_20210317-214455_Gmail.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja, då var det äntligen den veckoliga Ryssfredagen igen!
Idag äras dagen med hjälp av min mycket käre Amphibian-dykare från 1974, som broder @Beo varit surrogatfader till.
Med den härliga morgonsolen framhävs den härliga urtavlan!
FEAB6383-10B6-4C25-AD70-51F619AAC5CF.jpeg

Aah tavlan. Och den sekundvisaren. Magnifikt!

Äh, den är la inget och ha! Sälj den till mig billigt!!! 😜

Okej, jag är bara avundsjuk och oxo vill ha en...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Eftersom det verkar vara ryssfredag visar jag mitt senaste inköp som kom i natt.

En äkta kinesisk Ohsen! Den här får börja dagen så man får känna lite på den innan den skall slaktas 😇.

Den andra klockan man ser i bild lär komma på senare idag... 😃
 

Bilagor

  • 20210319_085053.jpg
    20210319_085053.jpg
    386.8 KB · Visningar: 14

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Är det någon som har en 18mm-länk av äldre slag liggande skräpandes?
Är ute efter någon (gärna lite vintage- old school-känsla) av typen "18mm men som startar bredare" - som exemplet nedan visar.
Om inte hemma säljbar, så kanske ett tips på var man kan hitta sådana?
Tänkte hänga den på ett 119-chassie som här under.
Dra gärna iväg ett PM om du får feeling!
1616060217457.png
Vet inte om det här är något som är intressant, men har denna som satt på en Raketa.
IMG_20210318_154313.jpg
IMG_20210318_154516.jpg
 

Samlarn

Rolex
Satt och plockade i skrotlådan igår och tänkte att jag har ju delar till en ny klocka.
Ett 2415-urverk som inte passar direkt till urtavlan men den går till den gamla Neptuneboetten. Moddar boettens fattning så att Nato:t funkar. Urtavlan är en skadad RadioRoom som väntar på en Generalskieboett och ett 2416b-urverk. Den har väntat alldeles för länge nu. Bättre att den kommer till användning.
IMG_20210319_radioroom.jpg


"Buren" får vila ett tag nu.

IMG_20210319_125355.jpg

Trevlig helg på er!
 

Kohkoinen

Omega
Några dagar gammal bild, men men :) Jobbar på sjukhus och är involverad i covidvaccinering för tillfället.

På jobbet är min galaxy smartwatch 3 onekligen praktisk då man behöver vara anträffbar, aviseringar och till och med samtal kan tas emot utan att behöva langa den lilla smartteven ur fickan..

Men på helger och ledig tid vill jag ha något med själ och personlighet på handleden. Det fick bli tealduden med teal bezel. Färgen heter likadant, men ser annorlunda ut. I början irriterade det mig, men nu gillar jag det faktiskt :)

1616156882548.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Efter gårdagens bild på min Paratroopers-Komandirskie, som jag då hävdade satt i en 420-boett, har jag nu blivit pinsamt medvetandegjord ang att detta inte stämmer. Rätt skall ju vara rätt och är man nu lite lätt nördig så får man ju försöka göra sitt bästa för att rätta till misstaget.

Nedan bild på två boetter som, vid en snabb anblick alltså kan tyckas vara identiska. Så är det nu inte. Till vänster 420 i rostfritt stål. Till höger den förkromade mässingsboetten 921 som alltså bla finns på en del Komandirskie med 2416-verk. Jag har nu även sett en och annan Generalskie med samma boett. Måtten är nästan identiska och båda rymmer det något mer höjdkrävande automatiska urverket. Krom-varianten har jag mätt upp till att vara 0,3 mm tunnare, men det är egentligen den enda skillnaden jag har kunnat se måttmässigt. När man ser boetterna bredvid varandra på detta sätt är det även ganska enkelt att se att den rostfria varianten har mjukt avrundade kanter runt hela boetten. Krom-varianten har ganska skarpa veck runtom och ut på bandhornen.

Tänkte bara att jag skulle förmedla denna extremt viktiga kunskap till er andra i denna förunderliga tråd.

1616156252742.png
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Satt och plockade i skrotlådan igår och tänkte att jag har ju delar till en ny klocka.
Ett 2415-urverk som inte passar direkt till urtavlan men den går till den gamla Neptuneboetten. Moddar boettens fattning så att Nato:t funkar. Urtavlan är en skadad RadioRoom som väntar på en Generalskieboett och ett 2416b-urverk. Den har väntat alldeles för länge nu. Bättre att den kommer till användning.
IMG_20210319_radioroom.jpg


"Buren" får vila ett tag nu.

IMG_20210319_125355.jpg

Trevlig helg på er!
Här har du facit om du behöver: ;)
1616157826495.png
 

Delgada

Patek
Efter gårdagens bild på min Paratroopers-Komandirskie, som jag då hävdade satt i en 420-boett, har jag nu blivit pinsamt medvetandegjord ang att detta inte stämmer. Rätt skall ju vara rätt och är man nu lite lätt nördig så får man ju försöka göra sitt bästa för att rätta till misstaget.

Nedan bild på två boetter som, vid en snabb anblick alltså kan tyckas vara identiska. Så är det nu inte. Till vänster 420 i rostfritt stål. Till höger den förkromade mässingsboetten 921 som alltså bla finns på en del Komandirskie med 2416-verk. Jag har nu även sett en och annan Generalskie med samma boett. Måtten är nästan identiska och båda rymmer det något med höjdkrävande automatiska urverket. Krom-varianten har jag mätt upp till att vara 0,3 mm tunnare, men det är egentligen den enda skillnaden jag har kunnat se måttmässigt. När man ser boetterna bredvid varandra på detta sätt är det även ganska enkelt att se att den rostfria varianten har mjukt avrundade kanter runt hela boetten. Krom-varianten har ganska skarpa veck runtom och ut på bandhornen.

Tänkte bara att jag skulle förmedla denna extremt viktiga kunskap till er andra i denna förunderliga tråd.

1616156252742.png
Nörd Pride.😄👍
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp