• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Söndags Vostoken blir en orginal Desert shield.
image.jpg
Wow, ser väldigt mint ut!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu börjar den närma sig det jag vill ha.

Köpte lite gun blue som kom idag. Tvättade boetten i Ipa. Tog varmvatten med några droppar gun blue i. Hände inte mycket på 10m.

Hällde på gun blue direkt på metallen istället, då hände det grejjer på några få minuter!

Får se om jag skall testa köra en gång till för mörkare färg...

20210329_182837.jpg


20210329_182858.jpg
20210329_182909.jpg


Becel:n har lite patina sedan tidigare försök, men kommer kanske lämna den som den är (de är ju coolt med lite two-tone).

20210329_182933.jpg


Funderar på och köpa hjortronsalt som tydligen ihop med gun blue skall kunna göra lite grön patina 😃
 

Beo

Patek
2-Faktor
DEABBFA8-D1A7-4473-A24E-C78C0866299F.jpeg

Snälla håll nu för faan. Tavlan skadad, ena lume-plutten lossnade, visaren böjde sig etc... haha
Men nu fan sitter visaren där den ska.
Hur länge kommer den sitta denna gång? Vågar jag använda klockan? Vågar jag ens ha den i windern?? 😁
Var det sekundvisaren som hoppat?då har du tagit bort rotor och automatbryggan och haft mothåll på sekundaxeln när du tryckt tillbaka den?annars hoppar den nog snart igen.😊
 

Delgada

Patek
Nu har jag fått i ordning sommarmodden på 420 chassi till dottern. Hon fick ju en 34mm Lady Amphibia julklapp. Nu insåg hon att hon behövde en riktig Amphibia också efter att ha provat min 420.
Vem vore väl jag om jag inte fixar en åt henne då...
20210329_162641.jpg
20210329_162926.jpg

Nu blev hon före mig med att ha en scuba dude.
Klockan från soviet.market, bezel från vostok-watches24.com, bandet är ett gummiband från den förra Lady Amphibia som nu har ett läder.
Imorgon ska hon få den. Hoppas hon blir nöjd.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Nu har jag fått i ordning sommarmodden på 420 chassi till dottern. Hon fick ju en 34mm Lady Amphibia julklapp. Nu insåg hon att hon behövde en riktig Amphibia också efter att ha provat min 420.
Vem vore väl jag om jag inte fixar en åt henne då...
20210329_162641.jpg
20210329_162926.jpg

Nu blev hon före mig med att ha en scuba dude.
Klockan från soviet.market, bezel från vostok-watches24.com, bandet är ett gummiband från den förra Lady Amphibia som nu har ett läder.
Imorgon ska hon få den. Hoppas hon blir nöjd.
Koolt! Min äldsta grabb fyller 9 om några veckor och har önskat sig klockdelar och en 710 (inköpt).
"men gubben, är den inte lite för stor?" "Nej, jag vill inte se ut som en pajas" (???). Han tycker f.ö mina kreationer är "fett tråkiga" 😂

Aja, han har ganska bra smak som tur är och det blir kul att bygga tillsammans 🤗
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Denna landade idag, 3AKA3 och överlag väldigt trevlig. Fast man undrar ju... helt reko, ”fabriks-franken” eller något helt ihopkokat? Kommandirdkie-tavla och visare, Amfibian-boett, sekundvisare och baksida. 2214-verk. Ganska jämt slitage på allt. Har bara sett en nästan identisk tidigare.
Hur det än är så gillar jag den!
716F76D3-2610-4962-9C80-4B7798B89D8E.jpeg

E54020D8-6893-47E1-8DA3-C15E216B1007.jpeg

C2CEE87E-3A38-405E-899B-D50779BF40AA.jpeg

6F89FCD9-5A21-4D3D-9E09-A16264DF55B5.jpeg
 

Delgada

Patek
Koolt! Min äldsta grabb fyller 9 om några veckor och har önskat sig klockdelar och en 710 (inköpt).
"men gubben, är den inte lite för stor?" "Nej, jag vill inte se ut som en pajas" (???). Han tycker f.ö mina kreationer är "fett tråkiga" 😂

Aja, han har ganska bra smak som tur är och det blir kul att bygga tillsammans 🤗
Ha ha ha. Ja smaken må ju vara olika, men att beskriva dina kreationer som "fett tråkiga" gör mig omåttligt förväntansfull att få se hur hans design kommer gestalta sig.😄👍
 

Delgada

Patek
Denna landade idag, 3AKA3 och överlag väldigt trevlig. Fast man undrar ju... helt reko, ”fabriks-franken” eller något helt ihopkokat? Kommandirdkie-tavla och visare, Amfibian-boett, sekundvisare och baksida. 2214-verk. Ganska jämt slitage på allt. Har bara sett en nästan identisk tidigare.
Hur det än är så gillar jag den!
716F76D3-2610-4962-9C80-4B7798B89D8E.jpeg

E54020D8-6893-47E1-8DA3-C15E216B1007.jpeg

C2CEE87E-3A38-405E-899B-D50779BF40AA.jpeg

6F89FCD9-5A21-4D3D-9E09-A16264DF55B5.jpeg
När det är så tydligt som i det här fallet med en klassisk Amphibia boett och en tavla det står Komandirskie på kan man väl inte säga franken utan kalla det en bra modd istället.
Franken blir det väl om man samlat ihop likdelar, satt ihop och påstår att det är original. Eller? Hur tänker ni?
 

Beo

Patek
2-Faktor
Aldrig haft några problem, pinnen fjädrar inte in så långt så det skadar något (tror jag). Dock märkte jag att man får ha ett "motstånd" som du nämner på manuellt verk 🙂
Ja det kan nog vara så?jag utgick ifrån att fjädern trycks ut så det är risk att sekundaxelns fjäder tar skada och därför har jag aldrig testat utan att ta bort bryggan!😊
 

Beo

Patek
2-Faktor
När det är så tydligt som i det här fallet med en klassisk Amphibia boett och en tavla det står Komandirskie på kan man väl inte säga franken utan kalla det en bra modd istället.
Franken blir det väl om man samlat ihop likdelar, satt ihop och påstår att det är original. Eller? Hur tänker ni?
Så tycker jag med!mod är mod men säljer man den som "orginal"är det franken.😊
Tunnan med zakaz tavlan och komandirskie visare var en trevlig mod!👌
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
När det är så tydligt som i det här fallet med en klassisk Amphibia boett och en tavla det står Komandirskie på kan man väl inte säga franken utan kalla det en bra modd istället.
Franken blir det väl om man samlat ihop likdelar, satt ihop och påstår att det är original. Eller? Hur tänker ni?

Så tycker jag med!mod är mod men säljer man den som "orginal"är det franken.😊
Tunnan med zakaz tavlan och komandirskie visare var en trevlig mod!👌
Då kallar vi det en trevlig modd istället :)
Anledning till funderingen att det ju florerar berättelser om hur man "slängde ihop" klockor i fabriken mot slutet av Sovjet-tiden med blandade delar, men det verkar vara delade meningar om det.
Här är en liknande på e-bay, fast med ytterligare lite andra delar...
Screenshot_20210329-162949__01.jpg

Kul men också lite förvirrande att så många delar passar så bra ihop :p
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jag får nog erkänna att jag inte har behövt göra denna operation på 4416-verken. Känslan att det är någonting som tar emot (oklart vad, måste kolla mer noga nästa gång jag plockar isär ett sådant verk) På de manuella verken måste man ju dock alltid hålla emot.
Ja håller med,jag måste kolla utt det nästa gång jag grejar 2416 för jag bara tog det för givet!🙄
My bad om det inte är så!😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fortsättning på min 420-modd.

Kronhalsen är lätt att få bort, satte kronhalsen i skruvstädet och vickade (skruvade fram och tillbaka) loss boetten för hand. Kronhalsen blev förstörd på detta sett, bara så ni vet.

Så här är gamla kronhalsen brevid den nya lite större 😃

20210329_210523.jpg


Hålet i klockan är för litet, tog fram en borr och började borra. Behöver köpa nytt borr, som är gjort för rostfritt, det gamla är nog slut nu (och jag är inte klar).

20210329_210544.jpg


To be continued...
 
Topp