• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Da blev man med Ryss ocksaa, kom i dag. Gillar verkligen den krakelerade tavlan paa denna.

Vostok.jpg
Snygg! "Albatross"-case, svart bezel o mesh, blir inte bättre än så!
 
Denna ramlade just ner fraan 11te vaaningen, min dotter "lekade" med klockan paa balkongen.:banghead: Otrolig nog gaar den fortfarande efter attjag pillade bort det krossade glaset! Bezeln blev bucklig och naagra lumepluppar lossnade, det var allt. Faar se hur mycket avvik vi har i morgon...

IMG_20160620_190044.jpg
 
Denna ramlade just ner fraan 11te vaaningen, min dotter "lekade" med klockan paa balkongen.:banghead: Otrolig nog gaar den fortfarande efter attjag pillade bort det krossade glaset! Bezeln blev bucklig och naagra lumepluppar lossnade, det var allt. Faar se hur mycket avvik vi har i morgon...

IMG_20160620_190044.jpg
Jävlar ser inget kul ut..Hoppas den går gött...
 
Tänkte leta klockor i Polen på semestern, Vostok, Prim, kanske Gerlach men framförallt en Poljot kronograf. Nån som vet nåt om möjligheten att få en sån servad i Sverige?
 
Nån som har en sådan här och kan berätta lite om den ?
image.jpeg

Vad jag undrar är den generella känslan man får av klockan, vattentätheten, "tyngden", hur är bezeln, länken mm ?
Kan man handla tryggt från Ryssland via ebay ??
Tja, va börjar man... :)
Mina personliga åsikter efter ett stort antal Vostoks:
Grejen med Vostok är lite som med Lada Niva. Det är charmen, priset, historien och förmågan till att ta daglig stryk som gör dem roliga. Jämför dem INTE med moderna och billiga automatare från Seiko, Orient och dylikt för då blir man besviken. Vostok är konstruerade efter gamla Sovjetiska deviser, enkelt och funktionellt. Det är den känslan som man får och det är det som i mitt tycke gör dom till roliga inslag i samlingen.
Tyngden är det väl inget fel på. Plexin är vacker. Vridringen går att vrida åt båda hållen utan klick, bara friktionen håller den på plats. Kronan är sladdrig, men så ska det vara. (Konstruktionären tänkt att skydda urverket från stötar.) Länken är absolut horribel och mina åker direkt i metallåtervinningen. Istället slänger man på ett mesh eller Nato. Jag badar ofta med mina, men jag kollar alltid att boetlocket är ordentligt fastsatt innan. Ibland har de behövts dra åts.
Handla från Ryssland gör man bland annat tryckt via Meranom (i alla fall enligt mina erfarenheter). Men förvänta dig leveranstider på 4-6 veckor. Ryska posten är inte snabb, men pålitlig.
Vostok är billiga, roliga och beroendeframkallande med sin egna, lite lätt daterade känsla.
IMG_20160619_094250-01.jpeg
 
Nån som har en sådan här och kan berätta lite om den ?
image.jpeg

Vad jag undrar är den generella känslan man får av klockan, vattentätheten, "tyngden", hur är bezeln, länken mm ?
Kan man handla tryggt från Ryssland via ebay ??

Länken är vanligtvis kass, så det första jag gör när jag får hem en amfibia är att byra den. Samma sak med bezeln, men den funkar bättre. Ryssland har alltid varit säkert för mig och vattentätheten är det inga fel på, jag dyker med mina.
Familjefoto:
vost.jpg
 
Att vridringen går att vrida åt bägge hållen är ju inte så bra på en dykarklocka, men iof så spelar det mig ingen roll eftersom jag inte sportdyker.
 
Att vridringen går att vrida åt bägge hållen är ju inte så bra på en dykarklocka, men iof så spelar det mig ingen roll eftersom jag inte sportdyker.
Tvärt om, jag tycker att det är perfekt om vridringen går åt båda håll. Under vattnet har jag vostoken mest som klocka, dykdatorn håller koll på allt annat. Sedan när du ska göra ditt stopp på 3 min sätter man bara ringen som en äggklocka och det går lättare med bi-directional ring om du har handskar och frusna fingrar. Jag tror Submarinern hade bi-directional ring fram till 1989 eller något sånt. Det där med att ringen bara MÅSTE gå åt ett håll enbart är en rest från tiden innan dykdatorerna, när folk körde tabell, dykarur och bottomtimer. De flesta som dyker har inte ens klocka, de kör en eller två datorer. Jag gillar däremot att hålla koll på klockan analogt.:)
 
Tillbaka
Topp