• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Alruts

Rolex
Pledge Member
Denna ramlade just ner fraan 11te vaaningen, min dotter "lekade" med klockan paa balkongen.:banghead: Otrolig nog gaar den fortfarande efter attjag pillade bort det krossade glaset! Bezeln blev bucklig och naagra lumepluppar lossnade, det var allt. Faar se hur mycket avvik vi har i morgon...

IMG_20160620_190044.jpg
inget at klaga paa naer det gjelder stryktaaligheten ialla fall. Klokkan gaar fortsatt som den gjorde innan fallet. :woot:
 
Samtliga på Ebay. Sedan "borisbezel" och inserts till det, eller färdiga bezels från någon tysk tillverkare. Också Ebay. Vänta så ska jag dra fram kameran och ge dig mer detaljer...
 
Då ska vi se....
vostok grupp.jpg


Från vänster till höger:
Blå scuda dude, borisbezel och något cheapo aluminiuminsert.
Svart scuba dude, borisbezel, seikoinsert, egenbortad boett, fet länk ursprungligen tänkt till en seiko
Svart scuba dude, borisbezel, gult insert, egenborstad boett, torrdräktsskarvat armband (ska med mig och dyka imorgon:))
Nodate, borisbezel, silvrigt custominsert till seiko, nato
Vintage segelbåt med slät bezel, vostok gummiband
svart scuba dude, engenborstad boett, färdig bezel från am-watches (tyskland), svart kineslänk
nodate, borisbezel, keramiskt insert från parnis, kineslänk
Blå scubadude, egenborstad boett, bezel från am-watches, kineslänk
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En sak du bör komma ihåg är att urtavlan du snöat in på går lite i turkos. Den ser mörkblåare ut på bild än i verkligheten. Den snyggaste mörkblåa tycker jag sitter på urtavlan med arabiska siffror/kryllisk text, den har verkligen löjligt bra djupblå metallic.
blå.jpg
Tack för den informationen !
Jag är inte speciellt förtjust i arabiska siffror, så lite turkos får jag allt ta :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet nåt om ålder m.m. på denna modell?
image.jpeg

Visst är det ett 3133 verk med 23 stenar! Detta är en specialvariant som oftast brukar kallas Italien Vostok! Den var inte officiellt en klocka från Vostok utan importerades från CCCP till främst Italien med denna märkning! Denna är från serie 1. Det tillverkades också några av denna variant senare med enklare utförande och reservdelar från gamla lager. Din klocka är allts helt ok med en udda historia!:) Kanske du har köpt den via eBay från en Italiensk säljare!? En kultklocka! Klockan är från tidigt 90-tal!
 

B62

Panerai
Visst är det ett 3133 verk med 23 stenar! Detta är en specialvariant som oftast brukar kallas Italien Vostok! Den var inte officiellt en klocka från Vostok utan importerades från CCCP till främst Italien med denna märkning! Denna är från serie 1. Det tillverkades också några av denna variant senare med enklare utförande och reservdelar från gamla lager. Din klocka är allts helt ok med en udda historia!:) Kanske du har köpt den via eBay från en Italiensk säljare!? En kultklocka! Klockan är från tidigt 90-tal!
Stort tack för den informationen,den är inte från eBay:)
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jag trivdes till min förvåning inte med min senaste Vostok när jag hade den på nato, men Seikos Z22 sitter som en smäck enligt mig - helt plötsligt blev den en favorit! Det är lustigt hur armbandet så totalt kan förändra känslan i en klocka...
IMG_20160716_221118.jpg
 

trumpetera

Panerai
image.jpg


Här är min.

Fick den av en sovjetisk militärmusiker när jag själv gjorde lumpen i Arméns MusikPluton.

Det genomfördes ett sk. Tattoo (militärmusikuppvisning/föreställning) i Strängnäs, och musikkårer från hela världen deltog. Bland andra en fantastisk kår från Sovjetunionen. (Detta utspelade sig 1990)

På kvällarna var det allmän förbrödring kårerna emellan-så gott det nu gick för ryssarna med deras allerstädes närvarande politruker och politiska officerer.

Det stod rätt snabbt klart för oss priviligierade svenska värnpliktiga-några av mycket få som fick dricka alkohol i uniform, exempelvis-att ryssarna, hur bra dom än var spelade på fulltändigt usla grejjor.

Jag och några lumparkompisar bröt då helt sonika upp musikplutonens skåp där all förbrukningsmateriel (klarinett/saxofonrörblad, ventiloljor, trombonedragkrämer, munstycken etc. förvarades, länsade det och överlämnade till våra sovjetiska kollegor.

En av trumpetarna blev så glad att han gråtande gav mig sin klocka. Se ovan.

Det blev förstås ett jävla liv när det upptäcktes, men när vi erkänt och förklarat vart grejjorna tagit vägen, nämndes det aldrig mer...

Klockan knallar på riktigt fint, märker jag. Tavlan var ursprungligen brun i nederkant, för att skifta över i blått i överkant-men detta har försvunnit.

Hur vattentålig kan en sådan här förväntas vara med färska packningar, tro?
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Komandirskien är inte vattentät! Köpte en själv i St. Petersburg 1992. Jag trodde då att den skulle vara det men upptäckte verkligheten när klockan fick sitta på under badturen... Den går vad jag förstår att göra vattentålig om man sätter i packningar på diverse ställen, men tycker att det känns rätt meningslöst. Då är det bättre att köpa en Amphibia direkt.

image.jpg


Här är min.

Fick den av en sovjetisk militärmusiker när jag själv gjorde lumpen i Arméns MusikPluton.

Det genomfördes ett sk. Tattoo (militärmusikuppvisning/föreställning) i Strängnäs, och musikkårer från hela världen deltog. Bland andra en fantastisk kår från Sovjetunionen. (Detta utspelade sig 1990)

På kvällarna var det allmän förbrödring kårerna emellan-så gott det nu gick för ryssarna med deras allerstädes närvarande politruker och politiska officerer.

Det stod rätt snabbt klart för oss priviligierade svenska värnpliktiga-några av mycket få som fick dricka alkohol i uniform, exempelvis-att ryssarna, hur bra dom än var spelade på fulltändigt usla grejjor.

Jag och några lumparkompisar bröt då helt sonika upp musikplutonens skåp där all förbrukningsmateriel (klarinett/saxofonrörblad, ventiloljor, trombonedragkrämer, munstycken etc. förvarades, länsade det och överlämnade till våra sovjetiska kollegor.

En av trumpetarna blev så glad att han gråtande gav mig sin klocka. Se ovan.

Det blev förstås ett jävla liv när det upptäcktes, men när vi erkänt och förklarat vart grejjorna tagit vägen, nämndes det aldrig mer...

Klockan knallar på riktigt fint, märker jag. Tavlan var ursprungligen brun i nederkant, för att skifta över i blått i överkant-men detta har försvunnit.

Hur vattentålig kan en sådan här förväntas vara med färska packningar, tro?
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
image.jpg


Här är min.

Fick den av en sovjetisk militärmusiker när jag själv gjorde lumpen i Arméns MusikPluton.

Det genomfördes ett sk. Tattoo (militärmusikuppvisning/föreställning) i Strängnäs, och musikkårer från hela världen deltog. Bland andra en fantastisk kår från Sovjetunionen. (Detta utspelade sig 1990)

På kvällarna var det allmän förbrödring kårerna emellan-så gott det nu gick för ryssarna med deras allerstädes närvarande politruker och politiska officerer.

Det stod rätt snabbt klart för oss priviligierade svenska värnpliktiga-några av mycket få som fick dricka alkohol i uniform, exempelvis-att ryssarna, hur bra dom än var spelade på fulltändigt usla grejjor.

Jag och några lumparkompisar bröt då helt sonika upp musikplutonens skåp där all förbrukningsmateriel (klarinett/saxofonrörblad, ventiloljor, trombonedragkrämer, munstycken etc. förvarades, länsade det och överlämnade till våra sovjetiska kollegor.

En av trumpetarna blev så glad att han gråtande gav mig sin klocka. Se ovan.

Det blev förstås ett jävla liv när det upptäcktes, men när vi erkänt och förklarat vart grejjorna tagit vägen, nämndes det aldrig mer...

Klockan knallar på riktigt fint, märker jag. Tavlan var ursprungligen brun i nederkant, för att skifta över i blått i överkant-men detta har försvunnit.

Hur vattentålig kan en sådan här förväntas vara med färska packningar, tro?
Härlig historia för övrigt! Tack för att du delade med dig!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
image.jpg


Här är min.

Fick den av en sovjetisk militärmusiker när jag själv gjorde lumpen i Arméns MusikPluton.

Det genomfördes ett sk. Tattoo (militärmusikuppvisning/föreställning) i Strängnäs, och musikkårer från hela världen deltog. Bland andra en fantastisk kår från Sovjetunionen. (Detta utspelade sig 1990)

På kvällarna var det allmän förbrödring kårerna emellan-så gott det nu gick för ryssarna med deras allerstädes närvarande politruker och politiska officerer.

Det stod rätt snabbt klart för oss priviligierade svenska värnpliktiga-några av mycket få som fick dricka alkohol i uniform, exempelvis-att ryssarna, hur bra dom än var spelade på fulltändigt usla grejjor.

Jag och några lumparkompisar bröt då helt sonika upp musikplutonens skåp där all förbrukningsmateriel (klarinett/saxofonrörblad, ventiloljor, trombonedragkrämer, munstycken etc. förvarades, länsade det och överlämnade till våra sovjetiska kollegor.

En av trumpetarna blev så glad att han gråtande gav mig sin klocka. Se ovan.

Det blev förstås ett jävla liv när det upptäcktes, men när vi erkänt och förklarat vart grejjorna tagit vägen, nämndes det aldrig mer...

Klockan knallar på riktigt fint, märker jag. Tavlan var ursprungligen brun i nederkant, för att skifta över i blått i överkant-men detta har försvunnit.

Hur vattentålig kan en sådan här förväntas vara med färska packningar, tro?

Vilken kul historia trumpetaren! Har en liknande historia kring mitt intresse av ryssklockor från lumpen, men en det är som sagt en annan historia!:) Som nämnts ovan är endast Komandirskies - som ofta förväxlas med Amphibia (200m) - graderad till 20m. Det kan vara så att din glasring är utbytt vid något tillfälle eftersom det är lysmassa i pricken vid klockan 12 (sitter oftast på amphibia modeller) Du har en helt äkta och väl använd kultpryl!:)
 
Topp