Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du har verkligen sjukt fina vintage-!Jag dammade av den här och tänkte ge den lite luft några dagar.
Jag vet att detta har diskuterats i tråden ganska nyligen men roade mig nu med att googla och fick fram följande: (OBS tar inte ansvar för att något av detta varken fungerar eller är ofarligt... )Ohoj!
tänkte försöka få bort kromet på en vridning. Vill åt mässingen. Har ni några tips om strategier? Sandpapper känns sådär, kaustiksoda?
Förutsatt att det verkligen är en mässingsbezel och inte rostfritt stål så skulle jag föreslå mekanisk nötning av något slag.Ohoj!
tänkte försöka få bort kromet på en vridning. Vill åt mässingen. Har ni några tips om strategier? Sandpapper känns sådär, kaustiksoda?
Tack! Har ögnat igenom den innan, och lite annat på nätet. Nu ligger vridningen i kaustikssoda. Får se om det släpper.Jag vet att detta har diskuterats i tråden ganska nyligen men roade mig nu med att googla och fick fram följande: (OBS tar inte ansvar för att något av detta varken fungerar eller är ofarligt... )
3 Ways to Remove Chrome Plating - wikiHow
Chrome plating is process by which a thin layer of chromium is applied to a metal surface through electroplating (usually on top of a layer of nickel). The ultra-shiny results are decorative, corrosion and tarnish resistant, and very...www.wikihow.com
Fasen vilken trevlig! Ja det är en kromad mässingsvridning. Jag kommer köra på 320-papper om kaustikssodan inte ger effekt. Får nog köra en gång med finare papper efter det. Patinan skyndar jag på med anoniakångor.Förutsatt att det verkligen är en mässingsbezel och inte rostfritt stål så skulle jag föreslå mekanisk nötning av något slag.
Jag fick en mässingbezel av @Von i höstas där han påbörjat behandlingen. Jag drev det lite till med stålull.
Repigt? Javisst, men det passade rätt bra i den lite råa looken jag eftersträvade. Patinan kommer väl efter hand hos den nya ägaren, men såhär såg det ut efter montering innan ägarbytet.
"Anoniak"? Oj oj oj, du måste börjat med de starka grejorna redan?!Tack! Har ögnat igenom den innan, och lite annat på nätet. Nu ligger vridningen i kaustikssoda. Får se om det släpper.
Fasen vilken trevlig! Ja det är en kromad mässingsvridning. Jag kommer köra på 320-papper om kaustikssodan inte ger effekt. Får nog köra en gång med finare papper efter det. Patinan skyndar jag på med anoniakångor.
Haha du missade att jag hade kommatecken innan ”och” också!!!"Anoniak"? Oj oj oj, du måste börjat med de starka grejorna redan?!
Du måste vädra, kompis!!!
.
.
(Sorry; språkpolisen kunde inte låta bli! )
Tack! Det har tagit några år att samla ihop det här. Allt ligger i en låda. Roliga och intressanta år. Nästan så att man vill göra om det igen men då måste man ju sälja samlingen först.Du har verkligen sjukt fina vintage-!
Bra samling! Vad är det för "skelettklocka" som ligger i översta raden?Tack! Det har tagit några år att samla ihop det här. Allt ligger i en låda. Roliga och intressanta år. Nästan så att man vill göra om det igen men då måste man ju sälja samlingen först.
Jag har en annan mycket mindre låda med riktigt sällsynta klockor men de klockorna åker bara på när det är stora helger. skrattar
Bra samling! Vad är det för "skelettklocka" som ligger i översta raden?
God kväll världens bästa under-forumrävar!
Här kommer en detektivfråga.
Beställda nyss en svart Scuba Dude som jag stal bezelen av, och nog sedan tänker sälja av.
När jag lägger den bredvid en annan märker jag stor skillnad.
Jag har förstått att baklocket (det "toppiga") nog eg. skall tillhöra ett automatverk, men allt annat är lite skumt.
Märkte att denna svarta Scuba känns tyngre, är högre, och där "luggarnas bredd" som glider över kronan (jag satte två röda streck på bild 2) är betydligt bredare på den. Den har dessutom ett lite djupare ("toppigare") baklock, jämfört med Deserten - som känns nästan platt.
Även Deserten alltså med ett manuellt verk
Mäter jag rödmärkta sidornas skillnad är den 2,9mm på Deserten, och 4,8mm på Scuban!
Det känns lite som om boetten till Scuban skulle vara nån sorts grövre - nästan så som dom gjorde på Nvch: orna.
Mäter jag hela klockans tjocklek är Scuban 15,5mm, medan Deserten bara är 13,1mm.
Jag testade på skoj att lägga AntiMag-plåten ovanpå det manuella verket i min Scuba (då baklocket är lite "toppigt") men då rasslade och glappade plåten inuti klockan precis som om AM-plåten var alldeles för tunn.
Se min halvtaskiga bilder.
Har nån några bra gissningar eller vetskaper kring mina funderingar?
Jag blev lite ryssfredagskvällsinspirerad och plockade fram mitt eget exempel. Nu blir jag osäker; guld eller silver? Oavsett en väldigt tilltalande klocka!
Men alltså. Den sekundvisaren är ju jättecool. Varför ska du byta bort den mot kortare vanlig stackare?Glad Ryssfredag! Nytt in idag. Dock med fel sekundvisare, så det får ordnas vid tillfälle.
С Днем рожденья тебяFödelsedag och en visshet om att det är mindre än fem år kvar till pension måste firas stort.
Här är min 1190046, på fantastiskt originalband från tidigt 80-tal.
Och trots halvdan kamera skulle jag säga att mina indexmarkeringar har guld/mässing i sidorna, och ”lume-vitt” i mitten.
Blålila sunburst från 80-talet när det är som bäst!
Gratulerar på dagen!!Födelsedag och en visshet om att det är mindre än fem år kvar till pension måste firas stort.
Och trots halvdan kamera skulle jag säga att mina indexmarkeringar har guld/mässing i sidorna, och ”lume-vitt” i mitten.
Tack!Gratulerar på dagen!!
Skumt med ett streck istället för en "lumeprick" kl 6?
Födelsedag och en visshet om att det är mindre än fem år kvar till pension måste firas stort.
Grrrrr, det är ngt visst med de där Compressorerna ...Ahhh!lite sol äntligen!
Javisst!även reissuen!Grrrrr, det är ngt visst med de där Compressorerna ...
Funkar utmärkt med båda. Dock är det "allt i kyrilliskt" (namn och så) på den ena, och latinska på den andra. Och är det "till bankkonto" så funkar det så att det är banknamn + vilken stad som banken står i som gäller. Det är dessutom så att nån av dom två (eller båda?) inte kan överföra till "företagskonton" (syns på de fyra första siffrorna) då måste man fråga efter ett personligt. Lättare att nyttja PayPal (om dom har) eller "swisha" över till ett kreditkort (de börjar på 5...)Säljaren vill ha överfört till sitt Sberbank-kort. Någon som har erfarenhet? Hur gör man det lättast? Har googlat och testat med WU och PayPal men det verkar inte som att det går.
Gå ut på Paysend,där för du över från ditt kort till säljarens kort och det är smidigt och säkertSäljaren vill ha överfört till sitt Sberbank-kort. Någon som har erfarenhet? Hur gör man det lättast? Har googlat och testat med WU och PayPal men det verkar inte som att det går.